Gå til innhold

Harddisker ødelegger mp3 låtene dine?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Må ta opp noe viktig her, da jeg er redd for at det kan være riktig. For de som ikke kjenner dette nicket hadde jeg tidliger nicket "oivind_dahle" og var tidligere skribent for hw, derfor er dette en ytters seriøs tråd.

 

Over til poenget:

 

Jeg har hørt fra meget sikre kilder (og disse sitter ikke å juger) at når man lagrer data (dette gjelder mp3 filer, da vi diskuterte dette) over en lenger periode vil de oppstå "hikke" i sangene eller sangene vil bli ødelagt.

 

Dette fenomenet oppstår kun når følgende elementer oppfylles:

 

1) Det gjelder i første omgang små filer (3-10 mb)

2) Filene lagres på harddisk

3) Hardisken kan være dedikert eller også bare pasjonert for dette lagringsforholdet

4) Når fila er lagret flytter du den ikke rundt på disken

 

 

Og her kommer jeg inn. Jeg har en del (700 GB) med musikk på ulike dedikerte disker ( 3 x 300 seagate s-ata). Jeg har lagret musikken en gang på disse, og legger hverken til eller fjerner noe av musikken (holder på med ny disk til ny musikk). Poenget er at man påstår her at jeg vil oppleve "hikke" eller andre uting på sangene siden jeg ikke gjør noe med de. I følge min kilder (som jeg sverger er pålitelige) er det nok at jeg flytter alle filene i ny og ne.

 

Et forslag er å kjøpe en disk til som jeg kan overføre musikken til, for så å formatere den jeg hadde den på, for å fylle den igjen med innhold på disk 2. Osv.

 

Summerer opp en litt uklar post:

 

MP3 låta får hikke om den lagres på et sted og aldri flyttes rundt på til andre deler av harddisken.

 

 

Så da er spørsmålet:

 

Har du hørt om dette?

Er det noen som har litt informasjon om emnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke påstå at dette er feil, men vil bare si at jeg har hatt 150 gb musikk på den samme s-ata disken min i 3 år. Har ikke lagt til nytt, kun spilt av. Jeg har aldri merket noen form for "hikke" i musikken min. Eneste hikken jeg har hørt er slike sanger som musikkselskapene legger ut for å hindre folk i å laste ned musikk osv.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding.

 

Må bare presisere at det ikke MÅ skje, men det KAN skje.

 

 

Selv har jeg heller aldri hørt om fenomenet, og jeghar forhørt meg med ulike webshops også. Ingen kjenner til det, men ingen benekter for at det kan skje.

 

Jeg har heller ikke erfart dette på noen av mine disker ennå, men jeg er tilhenger av ordtaket: "bedre føre var, enn etter snar..."

Lenke til kommentar

1) Det gjelder i første omgang små filer (3-10 mb)

2) Filene lagres på harddisk

3) Hardisken kan være dedikert eller også bare pasjonert for dette lagringsforholdet

4) Når fila er lagret flytter du den ikke rundt på disken

 

Eh. Hva betyr "pasjonert" i denne sammenheng??

Lenke til kommentar

Du sier du har 700GB med musikk? Er dette bare Mp3 filer som du nevner har problemet? (små filer?)

 

Hvis det er ett problem så burde det vell kansje finnes ett program som "ny" magnetiserer bitsene?

Er det snakk om ett nytt problem i så måte att det er oppdaga i det seneste? Er jo ett seriøst problem.

Må også spørre om det kun gjelder Mp3 filer? (Kan være måten de er lagra på?)

Lenke til kommentar
Du sier du har 700GB med musikk? Er dette bare Mp3 filer som du nevner har problemet? (små filer?)

 

Hvis det er ett problem så burde det vell kansje finnes ett program som "ny" magnetiserer bitsene?

Er det snakk om ett nytt problem i så måte att det er oppdaga i det seneste? Er jo ett seriøst problem.

Må også spørre om det kun gjelder Mp3 filer? (Kan være måten de er lagra på?)

5445397[/snapback]

 

Vi snakket hovedsakelig om MP3 filer eller små filer. Store filer (.avi, dvd-r, iso osv har ikke dette problemet).

 

Mine kilder sier at dette ikke er et nytt fenomen som nylig har dukket opp, men har eksistert lenge.

 

Dette gjelder ogg, mp3, wmh (windowsformatet jeg aldri husker). Er usikker om det gjelder flac, men vil tro det går på størrelsen.

Lenke til kommentar

for noe tull... det som faktisk vil ødelegge filene må være nettopp å flytte dem. ved flytting "kan" det skje en bit feil og dermed skade filen... problemet med MP3 er at de ikke har samme CRC feil systemet som på en vanlig data fil. Mp3 er Mpeg 1 layer 3. Mpeg er konstruert for streaming. altså det godtar feil i dataene og hopper bare over det som er feil i bitstreamen og dermed oppstår det små hopp. viss dette hadde vært en zip fil med musikk inni ville det vært umulig å spille den av siden du ikke ville fått ut dataene på filen på grunn av CRC feil i filen

Lenke til kommentar
jeg liker å kverrulere (kan man skrive det?) :D

så dette er den perfekte tråden for meg

5445476[/snapback]

 

Hehe, helt enig.

 

Men hva hakking i mp3 sanger angår, har jeg hørt mp3`er med hakk i self, men dette har vel vært feil ved nedlasting ol.

 

Filer blir ikke bare ødelagt av seg selv, sånn uten videre. Da må det være skrive/lese feil på disken, og da blir andre filer også berørt av samme problem.

 

Jeg har mp3`er fra rundt 96/97, og disse funker forsatt fint. Ingen hakking ol.

 

Jeg skal ikke påstå at det er umuligt at det du sier er rett, men jeg tviler meget sterkt. Hadde dette vært et "vanligt" problem, så tror jeg vi hadde visst om det.

Det at du har sikkre kilder, sier oss veldig lite.

Jeg kan for eks. påstå at jeg har sikkre kilder på at Intel lager masseødleggelses våpen og støtter al-quida, uten å ha stort større troverdighet av den grunn.

 

Du kan iallefall fortelle hvorfor dette er sikkre kilder, er det en kompis av deg hos Frauenhofer eller Western Digital som kommer med disse sikkre påstandene?

 

Jeg tror det når jeg ser det/ opplever det, eller får bevist det gjennom artikkler hos

Toms Hardware, Anandtech etc.

Lenke til kommentar
Les tidligere innlegg av Kåe Hansen så ser dere at han absolutt ikke har noe med Øivind Dahle å gjøre. Tydeligvis kun en "artigkar" som akkurat nå sitter og kjeder seg og oppretter en tråd just for fun. Og i stedet for å ignorere hiver folk seg på...

5445472[/snapback]

 

 

Ante noen ugler i RAM'en her ja! :tease:

Lenke til kommentar

Dette fenomenet er faktisk ikke bare tull. Jeg opplever flere ganger når jeg brenner MP3 over til CD'r at det kommer en stygg høy "hikke"-lyd når jeg minst forventer det. Det suger når man sitter på toget og skvetter til. Det høres ut som et høyt BLIPP.

 

Men det har ikke skjedd så lenge låtene fortsatt ligger på harddisken. Bare når jeg brenne de ut til CD.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Men det har ikke skjedd så lenge låtene fortsatt ligger på harddisken. Bare når jeg brenne de ut til CD.

5445647[/snapback]

 

Da er det isåfall noe som har gått galt i brenneprosessen, dårlige plater eller annet.

 

Har selv mp3er som har ligget i mange år på disk uten at de har blitt "hakkete" av den grunn. Aldri opplevd problemer med noen filtyper tilsvarende hva som blir beskrevet her. Ikke kjenner jeg til noen som har opplevd det heller. Dermed trekker jeg konklusjonen at dette heller ikke er et særlig utbredt fenomen, og hvis én av hundre opplever at én mp3 hakker etter noen år, så er det heller ikke noe særlig til problem å bekymre seg over heller. Det finnes mange andre grunner til å miste data som er langt mer utbredt - de fleste er brukerrelaterte. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...