Gå til innhold

SAS vil ha ditt fingeravtrykk. Hva er din mening?


Anbefalte innlegg

SAS vil ha ditt fingeravtrykk . Hva er din mening om denne saken?

 

Denne nyhetsartikkelen som jeg leste i Dagbladet gjorde meg en smule forbauset. Ikke fordi jeg ikke har hørt om slike planer i andre land, men ble litt overrasket at SAS ville innføre dette i Norge.

 

Flere andre land, bla. USA, vil jo lagre dine biometriske data hvis du besøker landet. Fingeravtrykk og ansiktform er noen av disse parametrene.

 

Er dette noe vi ønsker i Norge, eller er trusselen for krenking av indivitets integritet og frihet større enn terrortrusselen her på bjerget? Og mener dere SAS's argumenter for å innføre dette er gode nok, eller er dette et skalkeskjul med en dårlig tilslørt hemmelig agenda?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se at fingeravtrykkverifikasjon på en flyplass kan krenke mitt individs integritet på noen som helst måte. Fingeravtrykk er blant de viktigste primærnøkler for å identifisere folk og det er viktig med tanke på flysikkerheten. Hvorfor skulle SAS ha en hemmelig agenda og hva skulle den gå ut på?

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at fingeravtrykkverifikasjon på en flyplass kan krenke mitt individs integritet på noen som helst måte. Fingeravtrykk er blant de viktigste primærnøkler for å identifisere folk og det er viktig med tanke på flysikkerheten. Hvorfor skulle SAS ha en hemmelig agenda og hva skulle den gå ut på?

5440830[/snapback]

 

Nå må jeg først si at jeg i utgangspunktet ikke er noen ihuga motstander mot innføring dette nye systemet. Faktisk er det noen fordeler som kan komme kundene til gode, bla mulighet for å reise fullstendig billettløst og id-løst hvis man tenker seg at systemet hadde blitt innført i alle land. Da kunne all kundeinformasjon hentes ut, med biometriske data som passord.

 

Svakhetene med systemet, og ev. krenkelse av kunders integritet vil være en problemstilling hvis infoen blir lagret til "evig tid", samt at feks politiet/POT hadde fått full tilgang til denne databasen. Selvsagt, hvis denne infoen kun hadde blitt brukt til å løse alvorlige kriminelle handlinger som ofte krever enorme resusjer av samfunnet, så hadde muligens de fleste hatt aksept for slik bruk. Men hvis dette ev. blir brukt til kartlegging av bevegelser til "uskyldige", så er dette utvilsomt en krenkende handling.

 

For de som tviler på det siste senarioet, så er det bare å lese litt om POT's historie, og kartlegging av ytre venstre fløy i politikken. (Nei, mine politiske synspunkter er ikke til venstre men til høyre, i politikken).

Lenke til kommentar

hva gjør det at de får ditt fingeravtrykk

 

sikrere, og enklere og fly, ser ikke no problem i det heller ikke om dette blir innført av politiet. vis noen gjør en såpass alvorlig kriminalitet og man har fingeravtrykket så er det fort ute med personen og det skaper jo god motstand mot kriminalitet.

 

nei eneste folka som ikke liker den ideen er de som nettopp har kriminelle interesser og vet dette gjør det vanskeligere

Lenke til kommentar
hva gjør det at de får ditt fingeravtrykk

 

sikrere, og enklere og fly, ser ikke no problem i det heller ikke om dette blir innført av politiet. vis noen gjør en såpass alvorlig kriminalitet og man har fingeravtrykket så er det fort ute med personen og det skaper jo god motstand mot kriminalitet.

 

nei eneste folka som ikke liker den ideen er de som nettopp har kriminelle interesser og vet dette gjør det vanskeligere

5441332[/snapback]

 

Det skummle ved en slik overvokning er om staten får informasjonen.

Det kan høres veldig paranoid ut, men det er faktisk sant. Staten skal ikke ha så mye makt. Om staten kan ved enhver tid se hvor du er har vi tatt et enormt skritt mot politistaten. Dette er det kun et fåtall som vil. Det er derfor farlig å si at noe slikt kun vil skade de som har kriminelle interesser, men det kan skade privatlivet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med gspr her. Det oppgitte formålet var å sikre at passasjer som leverer bagasje er den samme som går ombord, og da bør ikke fingeravtrykkene lagres permanent. Jeg ser også en risiko i at alle mulige firmaer skal lagre fingeravtrykk, for dette må da øke risikoen for at de kommer på avveie, og blir misbrukt. Og vips, så er jo ikke fingeravtrykk noen sikker form for identifikasjon.

 

Polarbastard: Ideen med totalt id-løs reise er grei nok, men dette bør være opp til den enkelte reisende.

Lenke til kommentar
Ser intet problem med dette. "Storebror ser deg"-mentaliteten som mange har stiller jeg meg uforstående til.

5442848[/snapback]

 

Senario: LarsP reiser med SAS til Oslo, og avgir sitt fingeravtrykk. Dette blir lagret i en database over reisende med flyselskapet. Der har han en heisatur med pub til pub runder. Dagen etterpå finner konstabel Bastian en knust ølflaske og en brukt dong i ei bakgate. Begge blir sjekket for fingeravtrykk mot fingeravtrykkdatabasen til bla. SAS, og der popper LarsP opp. Når han kommer hjem ligger ei bot for forsøpling og sex på offentlig sted i postkassa... :p

 

Vel, dette var kanskje ikke et reelt senario, men dog.. Nå får vel ikke politiet innsyn i slike registre hvis ikke det er snakk om tung kriminalitet (helt sansynlig når man ser på politiets innsynsrett på bla. telefonlogger/sms/bankkontobevegelser i alvorlige saker).

Men hvis terskelen for å benytte slike registre blir senket, så kan man oppleve at det som i utgangspunktet var ment som å sikre mannen i gata plutselig blir til et ekkelt verktøy som treffer en i trynet som ei brukt snusklyse i motvind.

Lenke til kommentar
Ser intet problem med dette. "Storebror ser deg"-mentaliteten som mange har stiller jeg meg uforstående til.

5442848[/snapback]

 

Senario: LarsP reiser med SAS til Oslo, og avgir sitt fingeravtrykk. Dette blir lagret i en database over reisende med flyselskapet. Der har han en heisatur med pub til pub runder. Dagen etterpå finner konstabel Bastian en knust ølflaske og en brukt dong i ei bakgate. Begge blir sjekket for fingeravtrykk mot fingeravtrykkdatabasen til bla. SAS, og der popper LarsP opp. Når han kommer hjem ligger ei bot for forsøpling og sex på offentlig sted i postkassa... :p

 

Vel, dette var kanskje ikke et reelt senario, men dog.. Nå får vel ikke politiet innsyn i slike registre hvis ikke det er snakk om tung kriminalitet (helt sansynlig når man ser på politiets innsynsrett på bla. telefonlogger/sms/bankkontobevegelser i alvorlige saker).

Men hvis terskelen for å benytte slike registre blir senket, så kan man oppleve at det som i utgangspunktet var ment som å sikre mannen i gata plutselig blir til et ekkelt verktøy som treffer en i trynet som ei brukt snusklyse i motvind.

5443040[/snapback]

 

Hvis LarsP har gjort noe straffbart, er det da ikke bare naturlig og rettferdig at han blir straffet for det?

 

Så lenge folk ikke gjør noe galt, har de ingenting å frykte av dette systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...