Gå til innhold

SAS vil ha ditt fingeravtrykk. Hva er din mening?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man hadde dette på 9/11, så kunne man jo hatt håndfaste bevis for hvem som var på de flyene, noe som hadde spart hodebry for en god del konspirasjonsentusiaster... hehe.

 

Nei, men er det noen som klarer å fremme en riktig god grunn til at dette er så veldig ille? Jeg ser liksom ikke noe stort problem i det. Kanskje jeg ikke vet hva fingeravtrykk kunne brukes til? Er jo fare for at fingeravtrykket blir misbrukt og jeg blir "framed" for å ha gjort noe jeg ikke gjorde da... Men hva er sannsynligheten for det egentlig?

 

Burde kanskje være myndighetene som drev med dette og ikke private bedrifter? I så fall burde det være ganske god oppfølging på rutiner og slikt sånn at fingeravtrykkene ikke kan bli misbrukt.

Lenke til kommentar

SAS som et privat selskap bør selv få stille de betingelsene de ønsker, all den tid det er frivillig å benytte seg av deres produkter.

 

SAS må gjerne be om fingeravtrykk, nekte f.eks tatere å fly, be alle passasjerer danse nakne i hulaskjørt til bombombadilla-life og andre ting de finner hensiktsmessig. Det er et fritt land, og ingen tvinges til å fly.

 

Er man misfornøyd med de betingelsene som stilles/ikke får kjøpe produktet pga selskapets policy (som gjerne må være diskriminerende), kan man enten starte eget selskap og profittere på den diskriminerende policyen, la være å kjøpe/bruke produktet eller se på cæsar.

 

Fritt land = fritt marked

Lenke til kommentar
har ingen problemer med at noen har fingeravtrykket mitt. Det kan ikke brukes til noe uansett?

5450062[/snapback]

Hvis det blir slik at alle mulige både statlige etater og private selskaper registrerer fingeravtrykkene til folk, øker jo risikoen for at dataene havner på avveie. Og det blir også mer interessant (les økonomisk gevinst) i å utnytte det til svindel.

 

Mulig noen syns det høres litt for sci-fi ut, men det er sikkert ikke utenkelig at noen kan lage enten en kunstig "finger" eller enda bedre, et lite lag man kan legge utenpå fingeren sin med en annen persons avtrykk.

Lenke til kommentar
SAS som et privat selskap bør selv få stille de betingelsene de ønsker, all den tid det er frivillig å benytte seg av deres produkter.

Luftfart er en ganske så regulert bransje, og det er ikke slik at nabo Ola uten videre kan kjøpe et gammelt propellfly og ta opp konkurransen med SAS. Det virker som du prøver å innbille oss at markedet er fullstendig fritt, noe det altså ikke er. Derfor ser jeg heller ingen betenkeligheter i om det stilles krav til både SAS og andre, slik dagens situasjon faktisk er.

 

Selv syns jeg i hvertfall Datatilsynet gjør en god og viktig jobb i å begrense det private næringslivs ubegrensede hunger etter å registrere alt mulig om livene våre. Litt av poenget er at informasjonen ofte er altfor dårlig, slik at folk ikke vet hva de faktisk går med på, og derfor mener jeg det er gunstig med visse reguleringer for å beskytte personvernet. Ikke alle leser 10 sider med 6pt skrift med juridisk mumbojumbo-språk bare de skal kjøpe et produkt eller tjeneste.

Lenke til kommentar

Vel, det kan misbrukes men hei, hva kan ikke? Fingeravtrykk gjør jo at det blir mye sikrere å fly. Det er jo tross alt det viktigste i disse terrortider. Regner med at opplegget til SAS er så gjennomført at det er sikkert.

Når det gjelder fingeravtrykk er jo det tusen andre måter det er lettere å få tak i det på enn å stjele det fra SAS. Sitter du og tar deg en øl er jo det bare til å få tak i det tomme glasset ditt, så er jo du fucked. Dersom noen er ute etter ditt fingeravtrykk vil de få tak i det uten å gå gjennom SAS.

 

Det er mye fortrolig informasjon selskaper rundt om kring sitter på, kortnumre, personnumre, bilder osv. Vil påstå at fingeravtrykk er ingenting i forhold til mye av det som ligger der ute.

Lenke til kommentar
SAS må gjerne be om fingeravtrykk, nekte f.eks tatere å fly, be alle passasjerer danse nakne i hulaskjørt til bombombadilla-life og andre ting de finner hensiktsmessig. Det er et fritt land, og ingen tvinges til å fly.

Men SAS kan ikke gjøre som de vil i dag, så det hjelper lite at du ønsker det slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...