Gå til innhold

JBOD/Span software (flere disker til én partisjon)

Novec

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om brukbar JBOD-programvare? Ja, jeg veit at en kan bruke dynamiske disker og spanned volume i Windows, men da ryker all informasjon på alle diskene om bare én disk ryker. Det har nemlig skjedd... Med JBOD ryker bare det som ligger på den ene disken.

Jeg har googlet meg fram til noe som heter Fulcrum og RAIDCore, men har ikke funnet noe direkte software jeg kan laste ned noe sted.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde at JBOD var det samme som spanned.

Er du sikker på at det du leter etter eksisterer, for jeg har aldri hørt om den løsninga. Jeg kan liksom ikke se poenget med å ha en løsning der halvparten av dataene forsvinner hvis den ene disken ryker.

En annen ting som du kan merke deg er at for å få dette til, så må du antakelig oppgradere filsystemet du bruker. For jeg tror rett og slett at du må bruke noe annet en fat og/eller ntfs. Det finnes noe der ute som heter Distributed File System. Dette er noe som brukes på filservere og som gjør at flere filservere kan "smelte sammen" til en stor. Jeg har kun hørt om dette, så hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke. Og om du kan få dette inn i en enkelt arbeids-maskin tviler jeg på.

Skrevet

Ja, Windows sitt spanned volume er en utgave av JBOD, men jeg tror JBOD er mer generelt enn det. Jeg har nemlig fått forklart at enkelte JBOD-kontrollere behandler diskene sånn at du bare mister data på den disken som ryker. Det er jo surt å miste all data i et array med 10 disker, når det egentlig bare er 10% det er noe galt med.

Uansett har jeg kommet fram til at jeg skal kjøre RAID5, men da skulle jeg gjerne hatt muligheten til å legge til flere disker. Den muligheten har man dessverre bare på dyre hardware-kontrollere, etter hva jeg har skjønt. Jeg har ikke funnet en eneste kontroller med den muligheten jeg virkelig skulle hatt; å kunne sette opp et RAID array uten å slette det som ligger på diskene fra før.

Skrevet

Utvide raid arrayet kan du kun gjøre på litt heftigere raid kontrollere ja, men jeg mener å huske at denne skal ha den muligheten, problemet da er bare å få utvidet partisjonen "on the fly".

Skrevet

Jeg forhørte meg faktisk om det med HighPoint, og de kunne dessverre si at det bare er den nye 2000-serien som har mulighet til det. Den kan også veksle RAID-nivåer, om du skulle ønske det. Programvaren til HighPoint skal fikse det som trengs i forbindelse med endring av oppsettet. Prisen blir dessverre litt heftig for meg.

Løsningen for min del blir nok å kjøpe et billig SiL3114-kort, lesse over en masse midlertidige GB på noen kamerater og sette opp et ferskt RAID5 i Windows.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...