Gå til innhold

Narkotika - Forebygging og virkning i samfunnet?


Anbefalte innlegg

Sier han det da :ermm:

5423833[/snapback]

 

Ok, vi sier det sånn her: Han framstiller situasjonen slik:

Du røyker hasj og nå er veien til tryngre stoffer kortere. Bare fordi du har røyket hasj.

 

Dette er ikke tilfellet! Som jeg har nevnt før, så handler det om miljøet du selv havner i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har noen gode svar på å takke nei til narkotika?

5426757[/snapback]

 

Å si nei er greit nok. Er du redd for at det ikke sosialt aksepert i miljøet du er i, bør du komme deg langt vekk fra de. Ingen skal kunne trenge å komme med unnskyldninger for å verke bruke eller ikke bruke stoff.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på videregående hadde jeg skrev jeg tverrfaglig prosjektoppgave om narkotika. Hadde du spurt meg for noen år siden da nettsiden jeg opprettet på grunnlag av den var oppegående kunne du sikkert brukt mye der, men...

 

Hva tror dere narkotika gjør med samfunnet vårt?

Mer kriminalitet som tyveri og vold. Du må også regne med at det koster trygdeetaten og andre helse og sosialrelaterte etater mye. Ellers skaper narkotika mye utrygghet blandt foreldre og også barna.

 

Hvor mye bruker Norge i året på narkotikabekjempelse og de narkomane?

Kanskje SSB har noen tall?

 

Noen som har noen gode svar på å takke nei til narkotika?

Hva mener du? Gode svar hvis du blir tilbudt narkotika? "Ellers takk, har du en øl isteden" f.eks. ;)

Lenke til kommentar
Sier han det da :ermm:

5423833[/snapback]

 

Ok, vi sier det sånn her: Han framstiller situasjonen slik:

Du røyker hasj og nå er veien til tryngre stoffer kortere. Bare fordi du har røyket hasj.

 

Dette er ikke tilfellet! Som jeg har nevnt før, så handler det om miljøet du selv havner i.

 

Hmm.

Du sier altså at veien er like kort for den som røyker hasj og den som ikke gjør det? Det har jeg av en eller annen grunn vanskelig for å tro :hmm:

Lenke til kommentar
Hmm.

Du sier altså at veien er like kort for den som røyker hasj og den som ikke gjør det? Det har jeg av en eller annen grunn vanskelig for å tro :hmm:

5427138[/snapback]

 

Hvorfor skal det være så vanskelig å tro? Fordi de fortalte deg noe annet på skolen?

 

Som jeg sa, det er miljøet du er i som bestemmer veien til sterkere stoffer.

Lenke til kommentar

Og hvis hasj hadde vært lovlig, og f.eks sprit vært forbudt, så måtte du antageligvis til det samme miljøet for å få tak i sprit, dermed ville veien til sterkere stoffer vært kortere for den som drikker sprit i ny og ne, og lengre for de som røyker hasj siden de ikke trenger å gå til noe bestemt miljø for å få tak i hasjen de røyker i ny og ne.

 

Ergo, det er miljøet, og ikke selve substansen som gjør veien kortere.

 

Hasj kan man røyke i ny og ne hele livet for den saks skyld uten å "bli fristet" til å prøve sterkere og/eller andre stoffer.

Drikking skader langt flere både direkte og indirekte, folk som er dritings blir langt mere "borte" enn folk som er "høye" / "stein". Er du dritings har du ikke peiling på hva du gjør nærmest, man kan få blackout og miste tid og det som er, det skjer ikke når man røyker hasj. Hasj blir du bare somregel sløv, avslappet og litt ettertenksom av, eller så blir du lættis, fnisete og utadvendt, men du blir ikke "borte" av det.

 

Det kan sammenlignes med den logikken TV/media er understilt: Sex er forbudt på TV, men naturlig og lovlig i virkeligheten, mens vold og drap er lov på TV, men forbudt på TV, hvor er logikken i det? ingen steder.

 

At det finnes en rettslig lov / nasjonal lov om noe, betyr ikke nødvendigvis at den loven er hverken riktig, sunn , fornuftig eller saklig, det kan rett og slett gå på dobbeltmoral og tradisjon, hvor det henger igjen fra flere århundrer siden selvom det absolutt ikke har noen produktiv virkning i dagens samfunn. Loven om hasj er en av disse, den er helt usakelig med tanke på hvor mye værre alkohol er.

Alkohol er en GIFT, dvs. når du opplever "rus" på alkohol, så er det ikke rus i det hele tatt, det er en ren blodforgiftning, som man lærer seg å oppleve som rus/behagelig etter hvert. THC og de andre substansene er ikke en gift, men et rent naturlig virkestoff som gir en reell RUS uten å forgifte blodet/kroppen/sentralnerve-systemet.

 

Alkohol dreper også langt flere hjerneceller enn THC / hasj per gjennomsnittlige brukerdose. Alkohol kan føre til alkoholisme, det finnes ingen "stoffmisbrukere" pga. hasj, da er det igjen, pga. miljøet at de har begynt med andre sterkere farlige stoffer.

 

Du kan dø av alkohol, du skal virkelig være flink hvis du skal klare å prestere å dø av hasj, da må du spise det, og spise det i enorme mengder, hvor du antageligvis vil dø av sprukken magesekk før du dør av selve substansen/virkestoffet. (Det finnes dog ytterst få ekstremt sjeldne "freak-accident" tilfeller hvor folk med f.eks astma og lunge/luftveisproblemer eller allergi har dødd av hasj. Folk kan DØ av å spise peanøtter også, men ikke mange nok til at det er et samfunnsproblem som med f.eks alkohol.)

 

Det er absolutt ingen saklige grunnlag for å forby hasj samtidig som alkohol er lovlig, annet enn miljøet man må til for å få tak i hasj, og det er jo nettopp pga. den loven at man må i det miljøet for å få tak i hasj, altså en selvoppfyllende dogme-lov, som faller på seg selv, ikke gjelder som argument lenger hvis forbudet oppheves, siden da slipper man å bevege seg inn i noe spesielt miljø for å få tak i hasj.

 

Enkelte få kan utvikle psykoser av hasj over lengre tid, men hadde de samme personene begynt på lik mengde alkohol ville de fått nøyaktig samme psykoser, bare mye sterkere + en hel rekke andre langskader.

 

Skal man begynne å FOREBYGGE stoffmisbruk i samfunnet, må man sette seg ned og se på REELL fare på de forskjellige stoffene INKLUSIVE alkohol, og kaste vekk myter og fordommer og sette lovene deretter.

 

En annen måte å forebygge stoffmisbruk på , er å lage strengere straffer for overgrep og neglisjering av f.eks barn/barndommen/oppvekst/oppdragelse, som ofte er rot-grunnen til hvorfor folk begynner med stoff-misbruk / alkoholisme i det hele tatt. Det er sjeldent at LYKKELIGE mennesker med en god oppvekst og barndom tyr til stoff eller alkohol i så stort omfang at de ender som misbrukere.

 

Folk som har f.eks blitt misbrukt som barn, fått alt for mye juling hjemme som små, eller blitt totalt oversett av foreldre hele oppveksten har en mye større sjanse for å bli stoffmisbrukere rett og slett fordi de føler et savn og ønsker å eksperimentere for å "finne seg selv" i langt større grad en barn som har vokst opp med mye omsorg og kjærlighet.

 

Det skjer at folk i en super-oppvekst med god omsorgsfull familie ender opp som stoff-misbrukere og alkoholikere også, men det er veldig sjelden og er mere unntaket enn regelen.

 

Man forhindrer ikke barn fra å bli fremtidige stoffmisbrukere kun ved å si "oi oi, det er fali det", man forhindrer det ved å gi dem en følelse av at de har det de trenger følelsesmessig og først deretter informere dem om hva som er farlig og ikke farlig i verden rundt seg, hva de kan finne ut av selv, og hva de burde ta deg på ordet med at de ikke burde prøve selv for å finne ut at er farlig.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Jess, tviler ikke et sekund på at miljøet spiller en stor rolle her som alt annet. Og hvilket miljø må man oppsøke dersom man skal ha hasj? Ville man ha vært i kontakt med det miljøet om man ikke røyka hasj? osvosv....

5427996[/snapback]

 

Selv om du kjenner folk fra et slikt miljø, er du bare dum (imo) om du selv "plasserer" deg i det.

Jeg kjenner flere som både selger og bruker hasj og jeg annser de som mine venner, men jeg annser ikke dems venner for mine venner. Jeg holder jeg unna det miljøet.

Lenke til kommentar

Hehe, må nesten slenge meg med på denne jeg også! ;)

Ville man har vært i kontakt med det miljøet om hasj hadde vært legalisert? Nei.

 

Hadde det vært legalisert, hadde man måttet oppsøke kriminelle dopmiljøer for å skaffe farligere stoffer. Noe de fleste ihvertfall ikke gjør i dag. I dag er det sånn at de fleste ungdommer ser på hasj som noe relativt ufarlig. Kanskje på lik linje som alkohol og tobakk.

Dermed er det jo mange som prøver det og havner dermed i et miljø som inneholder alt av dritt.

 

Men det skal også sies at hasj ikke trenger å være et midundermiddel eller et supermildt russtoff uten farlige konsekvenser. Det har faktisk konsekvenser, spesielt i ungdomstiden da det er den tiden man prøver å finne seg selv. Om man røyker da, kan man komme litt skjevt ut og havne sammen med feil folk som påvirker en. Dessuten får som oftest ungdommer helt feil syn på hasj når de først begynner å henge sammen med "tøffe" gutter og røyker hasj. De tror det er kult å røyke masse og helst hele tiden, gjerne fra morgen til kveld og dette medfører ofte at man driter i skolegang og bare det å stå opp om morgenen.

 

Det er ikke rart at det finnes massevis av eksempler på at folk som røyker hasj bare sitter på rævva med ostepop og cola. Det er netopp på grunn av dette.

 

Derfor mener jeg også at dette faktisk er enda et argument for legalisering da dette mest sannsynligvis ville ha forandret seg. Fordi det er først når man får litt modnere syn på hasj at det faktisk er flott! Derfor vil jeg ikke si at det er direkte farlig for en voksen ansvarlig person å ta seg en blås verken i helgene eller i ukedagene for den saks skyld. Bare man er bevisst på sine plikter og hva man bør yte gjennom arbeidsdagen. Selv har jeg ikke noe problemer med dette og jeg tror det har noe med at jeg ikke er i samme læresituasjon som da jeg gikk skole. Selvfølgelig kan det ha noe med interesser å gjøre fordi jeg har alltid vært interessert i kunst og musikk og ble bare mer fascinert av det etter at jeg røykte hasj. Men jeg sluttet med det en god stund inntil jeg ble rundt 18-19. Først da merket jeg hvor deilig det kunne være med en blås. På dette tidspunktet sluttet jeg også å drikke nesten helt fordi det enkelt nok ikke ga med noe konstruktivt. Det ble plutselig ikke gøy lenger å drikke seg fra sans og samling. Jeg ville heller bli mer i kontakt med naturen og dyrene rundt meg og ble mer eller mindre hippie! Interessen for evolusjon og alt slikt begynte å fascinere meg og jeg utviklet en helt annen personlighet.

 

Før den tid da jeg drakk og var en typisk bondetomsing hadde jeg stor interesse for krig og blod og gørr og lemlestelse og syntes det var kult! Jeg likte også å torturere små dyr, helst på verst mulig måte og herverk var også ganske gøy. Metallica var det beste i verden og Lars Ulrich eide alle trommiser i verden. Ikke det at Metallica er ond på noen måte! Jeg sier bare hvor uopplyst jeg var på musikkfronten den gangen!

 

Uansett, dette viser en klar sti i oppførsel og adferd og viser en ganske typisk fjortishjerne som ikke har utviklet noe særlig medfølelse for andre organismer og dyr.

Men så ble jeg sakte men sikkert dratt i en annen retning og plutselig ble Jimi Hendrix interessant og alt av 60 og 70-talls musikk ble på en måte dratt mot meg. Jeg ble hippie og naturvenn og veldig opptatt av filosofi og religion. I denne perioden utviklet jeg meg veldig innen personlighet og ble mye dypere og begynte å skrive musikk og poesi.

 

Noen mener kanskje at alt dette kun er tilfeldig og at det ikke har noe med hasj å gjøre. Men jeg tror absolutt det motsatte! Hadde jeg ikke hatt det synet jeg har hatt på hasj og røkt det på en ansvarlig måte, hadde jeg ikke vært den jeg er i dag. Jeg hadde ikke vokst i personlighet på samme måte. Jeg hadde sikkert vært snekker eller rørlegger istedet for IT-teknikker og hadde ikke vært dritgod på trommer! :D

 

Jaja lang post! Jeg har en tendens til å skrive megaposter når det er snakk om narkotika og dens plass i samfunnet! :)

Lenke til kommentar
Hehe, må nesten slenge meg med på denne jeg også! ;)

Ville man har vært i kontakt med det miljøet om hasj hadde vært legalisert? Nei.

 

Hadde det vært legalisert, hadde man måttet oppsøke kriminelle dopmiljøer for å skaffe farligere stoffer. Noe de fleste ihvertfall ikke gjør i dag. I dag er det sånn at de fleste ungdommer ser på hasj som noe relativt ufarlig. Kanskje på lik linje som alkohol og tobakk.

Dermed er det jo mange som prøver det og havner dermed i et miljø som inneholder alt av dritt.

 

Men det skal også sies at hasj ikke trenger å være et midundermiddel eller et supermildt russtoff uten farlige konsekvenser. Det har faktisk konsekvenser, spesielt i ungdomstiden da det er den tiden man prøver å finne seg selv. Om man røyker da, kan man komme litt skjevt ut og havne sammen med feil folk som påvirker en. Dessuten får som oftest ungdommer helt feil syn på hasj når de først begynner å henge sammen med "tøffe" gutter og røyker hasj. De tror det er kult å røyke masse og helst hele tiden, gjerne fra morgen til kveld og dette medfører ofte at man driter i skolegang og bare det å stå opp om morgenen.

 

Det er ikke rart at det finnes massevis av eksempler på at folk som røyker hasj bare sitter på rævva med ostepop og cola. Det er netopp på grunn av dette.

 

Derfor mener jeg også at dette faktisk er enda et argument for legalisering da dette mest sannsynligvis ville ha forandret seg. Fordi det er først når man får litt modnere syn på hasj at det faktisk er flott! Derfor vil jeg ikke si at det er direkte farlig for en voksen ansvarlig person å ta seg en blås verken i helgene eller i ukedagene for den saks skyld. Bare man er bevisst på sine plikter og hva man bør yte gjennom arbeidsdagen. Selv har jeg ikke noe problemer med dette og jeg tror det har noe med at jeg ikke er i samme læresituasjon som da jeg gikk skole. Selvfølgelig kan det ha noe med interesser å gjøre fordi jeg har alltid vært interessert i kunst og musikk og ble bare mer fascinert av det etter at jeg røykte hasj. Men jeg sluttet med det en god stund inntil jeg ble rundt 18-19. Først da merket jeg hvor deilig det kunne være med en blås. På dette tidspunktet sluttet jeg også å drikke  nesten helt fordi det enkelt nok ikke ga med noe konstruktivt. Det ble plutselig ikke gøy lenger å drikke seg fra sans og samling. Jeg ville heller bli mer i kontakt med naturen og dyrene rundt meg og ble mer eller mindre hippie! Interessen for evolusjon og alt slikt begynte å fascinere meg og jeg utviklet en helt annen personlighet.

 

Før den tid da jeg drakk og var en typisk bondetomsing hadde jeg stor interesse for krig og blod og gørr og lemlestelse og syntes det var kult! Jeg likte også å torturere små dyr, helst på verst mulig måte og herverk var også ganske gøy. Metallica var det beste i verden og Lars Ulrich eide alle trommiser i verden. Ikke det at Metallica er ond på noen måte! Jeg sier bare hvor uopplyst jeg var på musikkfronten den gangen!

 

Uansett, dette viser en klar sti i oppførsel og adferd og viser en ganske typisk fjortishjerne som ikke har utviklet noe særlig medfølelse for andre organismer og dyr.

Men så ble jeg sakte men sikkert dratt i en annen retning og plutselig ble Jimi Hendrix interessant og alt av 60 og 70-talls musikk ble på en måte dratt mot meg. Jeg ble hippie og naturvenn og veldig opptatt av filosofi og religion. I denne perioden utviklet jeg meg veldig innen personlighet og ble mye dypere og begynte å skrive musikk og poesi.

 

Noen mener kanskje at alt dette kun er tilfeldig og at det ikke har noe med hasj å gjøre. Men jeg tror absolutt det motsatte! Hadde jeg ikke hatt det synet jeg har hatt på hasj og røkt det på en ansvarlig måte, hadde jeg ikke vært den jeg er i dag. Jeg hadde ikke vokst i personlighet på samme måte. Jeg hadde sikkert vært snekker eller rørlegger istedet for IT-teknikker og hadde ikke vært dritgod på trommer! :D

 

Jaja lang post! Jeg har en tendens til å skrive megaposter når det er snakk om narkotika og dens plass i samfunnet! :)

5431839[/snapback]

 

Yes, ville bare si meg enig i dette... Forstår deg fullt og helt. Ingen grunn i verden til å forby cannabis, mens soppvekstene i alkohol selges lovlig over disk. Alkohol gir deg ingenting konstruktivt, mens det å ta seg en blås gjør at du TENKER litt mer... På tide å legalisere cannabis og forby alkohol! Dette hadde nok gjort mer for evolusjonen enn dagens politikk. Uansett, eneste grunnen jeg kan se til at enkelte går over til sterkere stoffer er den at de folkene de kjøper cannabis av vil ha deg på heroin eller kokain så de kan tjene enda mer penger på din ulykke. Hvorfor er ikke fluesopp forbudt i Norge? Vi vet alle at det er skadelig, men nei da, vi kan plukke, tørke og røyke så mye vi vil av det svineriet.

Lenke til kommentar
Yes, ville bare si meg enig i dette... Forstår deg fullt og helt. Ingen grunn i verden til å forby cannabis, mens soppvekstene i alkohol selges lovlig over disk. Alkohol gir deg ingenting konstruktivt, mens det å ta seg en blås gjør at du TENKER litt mer... På tide å legalisere cannabis og forby alkohol! Dette hadde nok gjort mer for evolusjonen enn dagens politikk. Uansett, eneste grunnen jeg kan se til at enkelte går over til sterkere stoffer er den at de folkene de kjøper cannabis av vil ha deg på heroin eller kokain så de kan tjene enda mer penger på din ulykke. Hvorfor er ikke fluesopp forbudt i Norge? Vi vet alle at det er skadelig, men nei da, vi kan plukke, tørke og røyke så mye vi vil av det svineriet.

5458037[/snapback]

 

Tenker mer når du er rusa på hasj? Kan ikke akuratt si meg enig i det etter egen erfaring. Om du tar slike utgangspunkt kan vi vel legalisere LSD. Mange som har laget god musikk under LSD-rus. Vi kan gjøre gode gammle absint lovlig igjen. Gjett en stor norsk forfatter som drakk litt for mye absint og skrev glimrende bøker ;)

Lenke til kommentar
Hasj er visst helt ufarlig, men.

5419370[/snapback]

Nja, ufarlig er det ikke.

Man øker sjangsene for å få psykiske lidelser senere i livet.

Dessuten ødelegger det jo selvfølgelig lungene.

Andre farer er det sikkert også...

5420765[/snapback]

 

Folk som er røyka hasj over lengre tid blir sløve og, unnskyld uttrykket, dumme. Var inni det miljøet der en kort periode på ungdomsskolen og alle "veteranene" der var dumme som brød og hadde en reaksjonsevne som en snegle.

 

Alikevel mener jeg det bør være opp til hver enkelt myndig person hvorvidt han/hun ønsker å drive med dette bare han/hun ikke dytter ansvaret over på resten av befolkningen.

Lenke til kommentar
Hehe, må nesten slenge meg med på denne jeg også! ;)

Ville man har vært i kontakt med det miljøet om hasj hadde vært legalisert? Nei.

 

Hadde det vært legalisert, hadde man måttet oppsøke kriminelle dopmiljøer for å skaffe farligere stoffer. Noe de fleste ihvertfall ikke gjør i dag. I dag er det sånn at de fleste ungdommer ser på hasj som noe relativt ufarlig. Kanskje på lik linje som alkohol og tobakk.

Dermed er det jo mange som prøver det og havner dermed i et miljø som inneholder alt av dritt.

5431839[/snapback]

Dette er selvmotsigende. Dersom hasj i dag er tilgjengelig i ikke-kriminelle miljø så trenger man ikke opspøke kriminelle miljø for å få tak i det. Dersom man må oppsøke kriminelle miljø for å få tak i hasj, så er man allerede i kontakt med miljøet når man begynner å bruke hasj.

Lenke til kommentar
Yes, ville bare si meg enig i dette... Forstår deg fullt og helt. Ingen grunn i verden til å forby cannabis, mens soppvekstene i alkohol selges lovlig over disk. Alkohol gir deg ingenting konstruktivt, mens det å ta seg en blås gjør at du TENKER litt mer... På tide å legalisere cannabis og forby alkohol! Dette hadde nok gjort mer for evolusjonen enn dagens politikk. Uansett, eneste grunnen jeg kan se til at enkelte går over til sterkere stoffer er den at de folkene de kjøper cannabis av vil ha deg på heroin eller kokain så de kan tjene enda mer penger på din ulykke. Hvorfor er ikke fluesopp forbudt i Norge? Vi vet alle at det er skadelig, men nei da, vi kan plukke, tørke og røyke så mye vi vil av det svineriet.

5458037[/snapback]

 

Tenker mer når du er rusa på hasj? Kan ikke akuratt si meg enig i det etter egen erfaring. Om du tar slike utgangspunkt kan vi vel legalisere LSD. Mange som har laget god musikk under LSD-rus. Vi kan gjøre gode gammle absint lovlig igjen. Gjett en stor norsk forfatter som drakk litt for mye absint og skrev glimrende bøker ;)

5459002[/snapback]

 

Ja, det har du rett i, og ja, jeg synes vi kunne legalisert LSD, kokain, heroin, amfetamin, ritalin, ecstacy (sp?), absint etc. etc. etc. I alle fall avkriminalisert rusmidlene. Det er de som misbruker dop som setter brukerne i dårlig lys. Vi lar ikke alkoholikere få diktere alkoholpolitikken i Norge heller, så hvorfor skal dopvrak som søstera til statsministeren få diktere doppolitikken i Norge?

Endret av Magic
Lenke til kommentar
Folk som er røyka hasj over lengre tid blir sløve og, unnskyld uttrykket, dumme. Var inni det miljøet der en kort periode på ungdomsskolen og alle "veteranene" der var dumme som brød og hadde en reaksjonsevne som en snegle.

På ungdomsskolen var det "veteraner" som hadde røyket hasj over lengre tid? Javel? Og de begynte da de var to år gamle?

Lenke til kommentar
Folk som er røyka hasj over lengre tid blir sløve og, unnskyld uttrykket, dumme. Var inni det miljøet der en kort periode på ungdomsskolen og alle "veteranene" der var dumme som brød og hadde en reaksjonsevne som en snegle.

På ungdomsskolen var det "veteraner" som hadde røyket hasj over lengre tid? Javel? Og de begynte da de var to år gamle?

5460611[/snapback]

 

Man trenger ikke gå på ungdomsskolen selv for å henge med "nybegynnerne". Alikevel, utsagnet mitt er ikke basert på noe som helst fakta, kun egne erfaringer.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...