Gå til innhold

ASUS A6Ja diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Min maskin har vært i bruk i 9mnd nå, det eneste som er slitt er der venstre håndledd ligger. min har for det meste vært DTR og skolemaskin, tømmer batteri et par ganger i uka og har enda litt over 3 timer med lett/middels bruk, sitte på flyplassen å spille wow er genialt:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat vært i kontakt med komplett, hvor jeg kjøpte min Asus for 1 år siden. De hevder at garanti på batteri til laptop er 6 mnd, i forhold til forbruksloven da dette visstnok er en forbruksvare !

 

Kan noen med sikkerhet si at dette stemmer, eller evt ikke ? Har blitt hevdet her på forumet tidligere at det er 1 års garanti på batteri til laptops.

 

Zacko

 

:ph34r:

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat vært i kontakt med komplett, hvor jeg kjøpte min Asus for 1 år siden. De hevder at garanti på batteri til laptop er 6 mnd, i forhold til forbruksloven da dette visstnok er en forbruksvare !

 

Kan noen med sikkerhet si at dette stemmer, eller evt ikke ? Har blitt hevdet her på forumet tidligere at det er 1 års garanti på batteri til laptops.

 

Zacko

 

:ph34r:

8161474[/snapback]

Syns 6 måneder var veldig lite, et batteri er jo ment å vare lengre en det.

Lenke til kommentar
Noen som vet om Vista vil fungere greit på denne? Tenker mest på drivere.

8200303[/snapback]

 

tja, vista skal vel fungere greit på de fleste nyere maskiner, etter hvert i hvertfall. vista, som det meste annet har vel sine barnesykdommer som heldbredes etterhvert, men den skal vel funke greit. er flere her på forumets 60sider som har installert vista, mener jeg å ha hørt.

 

men skal ikke vista ha støtte for 64bits-cpu da? mener å huske en selger i fjor som gjorde big deal av at om man kjøpte Turion-cpu så var man liksom klar for "fremtiden". men jeg husker ikke helt hvordan det der var, også er jeg ingen hardware-guru

Lenke til kommentar

Forresten så har jeg vært i kontakt med komplett.no og ASUS, og etter mye om å men så har vi vel fått avklart at asus har 1 års garanti på batterier ;)

 

 

Edit : Snakket med ANOVA (firmaet som taer seg av asus rep og lign i norge), de skulle sende meg nytt batteri. Det er visstnok 1år pluss 2 mnd garanti på ASUS sine batterier og 2 års garanti på ASUS sine laptoper. Så da vet dere det hvis noen har problemer av noe slag ;)

Endret av zacko
Lenke til kommentar
Noen som vet om Vista vil fungere greit på denne? Tenker mest på drivere.

8200303[/snapback]

 

Vista fungerer greit på denne. Jeg har ikke prøvd selv, men hvis du leter bakover i tråden så finner du noen som har prøvd.

 

Du kan laste ned Windows Vista Upgrade Advisor (google) så får du se selv.

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å koble pc'en til tv'en for å se filmer på TV'en. Det blir ikke no særlig godt bilde. Har testet både ATI og Omega driverne, samme kvaliteten på begge. Har prøvd de fleste instillingene jeg har funnet, men det blir bare litt bedre. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få best mulig bilde på TV'en ved bruk av de utgangene vi har på A6Ja'en? Noen som har funnet noe som funker bedre enn noe annet?

 

Jeg har brukt s-video utgangen inn på en konverter som igjen står på scart inn i tv'en.

Lenke til kommentar

Noen som vet om et rambytte og harddiskbytte vil ha noen merkbar forkjell?

det er da snakk om overgang fra 100GB Fujitsu 4200rpm disk til Samsung 160GB 5400rpm

 

Og PC4200 til PC5300.

 

Minnebrikkene er av to forskjellige merker nå så det vil vel gjøre maskinen mer stabil?

eller hva tror dere?

 

Eventuelt et prosessorbytte mot sommertid en gang.

Endret av T.J.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Poster her når jeg alikevel fant em tråd om a6ja.. :D

 

Håper noen kan svare

Var uheldig og klarte å søle juice over min laptop for en stund tilbake siden.

Fikk tørket den og prøvd den og alt funket som før.

Brukte den sikkert i 4 mnd etter det, og den sto vel på omtrent konstant, men så

plutselig ble den rar, den begynte å bli treg, det tar lang tid å åpne programmer, og hvis jeg prøver å høre på musikk og sånn så hakker lyden fælt.

 

Jeg sendte inn maskinen til service, men de skulle ha nesten 8k for å fikse den,

De måtte bytte hovedkort og tastatur pga fuktskade sa de, men de kunne ikke si at dette kom til å ordne problemet og at hvis det var noe annet så kom det i tilleg.

 

Jeg mente at dette var for dyrt og tastaturet og alt fungerte jo, og maskina hadde jo funket utmerket i mange mnd etterpå.

 

Så jeg fikk den tilbake og åpnet den selv og fikk bort mesteparten av "sølet"

skrudde den sammen og installerte windows på nytt, og alt fungerte bra, men så blir den plutselig treg igjen etter noen dager.

 

Noen som har noen formeninger om dette? Begynner å lure på om det hjelper å skifte ut hdd'en, at det kan være denne det er noe galt med..?

 

Håper på svar og hjelp

 

Mvh

 

Jørgen

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at du sølte så mye juice over maskinen, at det rant "over" tastaturet og ned i maskinen?

 

Det skal litt til for å ødelegge mer enn tastaturet når man søler væske over en bærbare PC, siden tastaturet ofte ligger i en "grop" som er vanntett. Å bytte tastatur på Asus A6JA burde være en smal sak siden det er av standard størrelse og uten masse fancy ekstrataster. Du skal uansett være klar over at feil ved tastaturet kan gjøre seg synlig ved andre feil enn knapper som sitter fast eller ikke gir noen respons. Maskinen kan også fryse, gi merkelige feilmeldinger etc., men i ditt tilfelle så tviler jeg på at tastaturet alene er grunnen.

 

Det eneste fornuftige du kan gjøre hvis du søler juice over hovedkortet og øvrig elektronikk er å la det vaske det grundig med en fuktig klut og la det tørke skikkelig for å unngå kortslutning. Hvis du lot juicen "ligge", så er det mulig at dette har etset eller på en annen måte skadet elektronikken på hovedkortet.

 

Hvis jeg husker rett så sitter harddisken på A6JA i et eget lite "rom" - ikke det første stedet væske finner veien til. Hvis du har en mistanke om at harddisken er problemet, så ville jeg rett og slett prøvd en Live GNU/Linux distro over en liten periode. Likevel vil jeg heller tro at problemene skyldes gjenværende kliss som har flyttet på seg etter hvert som maskinen har blitt varmet opp gjentatte ganger. Gå over med en våt klut enda en gang, fjern CPU'en fra skokkelen og dra ut alt som dras ut kan. Du kan jo også skaffe deg et nytt tastatur.

 

Å betale Asus for å fikse skifte hovedkort og tastatur er det siste jeg ville gjort. For et par lapper mer enn 8000 så får du jo en splitter ny maskin!

Lenke til kommentar
Var det samme jeg tenkte og, så derfor jeg ikke ville betale for å få den reparert.

 

Live GNU/linux distro? ka e det for no? :D

 

Noen som vet hvor man kan få tak i nytt hovedkort og sånn til denne maskina?

8405413[/snapback]

 

En "Live" GNU/Linux-distro er et operativsystem, basert på GNU, med Linuxkjernen + masse andre nyttige programmer som man kjører rett fra et flyttbart medium, primært CD/DVD. Bare søk på google. Er du i tvil så laster du ned Ubuntu . Standardinstallasjonen kommer på en cd som faktisk er en "live" distro. Da kan du eliminere harddisk som feilfaktor, skjønt det selvsagt er mulig at det faktisk er hovedkortet sitt P-ATA grensesnitt som faktisk er ødelagt.

 

Jeg tror det blir vanskelig å finne et hovedkort til denne maskinen. For å være sikker så er du jo også nødt til å få tak i et hovedkort til en A6JA, selv om kanskje et dusin andre produsenter av bærbare bruker samme hovedkort i sine maskiner. Siden Asus med all sannsynlighet er ekskludert, så hadde jeg seriøst vurdert å solgt maskinen som "skrapvare", evt. prøvd å få kjøpt en annen A6JA med andre defekter enn hovedkortet. Uansett så kommer dette sikkert på hvertfall et par lapper. Det må være absolutt siste utvei!

 

8000 kr er jo nesten prisen for all innmaten til sammen.

Lenke til kommentar

Okey, skal få prøvd det :D

 

Men jeg syns det er så merkelig at pcen funker helt fint etter jeg tar en reinstall av windows osv, men så virker det som at alt blir treigt når jeg har fått litt innpå hard disken, akkuart som at det er noe der som bugger. Derfor jeg lurte på om det kanskje kunne vært den som var problemet.

 

Men takker for svar :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...