Gå til innhold

Sverige får sitt eget piratparti


Anbefalte innlegg

tingen er at en kan ikke benytte de samme teorier om tanker og ideer som en kan om fysiske gjenstander. enda mindre når det står en kombinert kopimaskin, musikkopptaker, videopptaker osv i hvert hus her i landet.

 

det funket kansje den gangen det tok dager å trykke en bibel. i dag så trenger en ikke en gang trykke den, bare kopiere rekkefølgen av databits som vil skape de samme rekkene av ord på en skjerm.

 

copyright har gått ut på dato, det er på tide å revurdere hele systemet basert på dagens muligheter for transport og kopiering.

 

husk, den gang ideen først ble satt i verk så tok det uker eller mer å reise jorden rundt. i dag kan det gjøres på timer. og for ren informasjon så kan det ta sekunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Vil bare si noe til dere som sier at piratkopiering er stjeling;

 

Piratkopiering er ikke direkte stjeling, det er duplikering av et produkt. Hvis vi kunne gått på Rema og kopiert en pakke chips og tatt den med oss uten å skadeliggjøre originalen på noen måte ville ikke dette kunne kalles stjeling. Rema ville ikke tapt noe som helst, annet en de eventuelle inntektene de måtte hatt om du faktisk kjøpte chipsen. Hvis du likte chipsen betaler du kanskje for den neste gang, og da har de hvertfall ikke tapt noe.

 

Når man kopierer filmer er det ikke stjeling det heller, du bare kopierer et produkt og produsenten taper ikke noe annet enn det de ville tjent om du kjøpte filmen. Også her er det slik at hvis du liker filmen vil du kanskje vurdere å kjøpe den. Slik er det hvertfall med meg, problemet er bare at pengene ikke alltid strekker til.

 

Selvfølgelig forstår jeg hvorfor produsentene vil stoppe det, det ville enhver produsent gjort. Men allikevel er det "gratis reklame" for den aktuelle prosudenten/filmen.

 

EDIT: Leif

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Men hvis alle har en kopieringsmaskin så er det ingen som kjøper varen og alle butikkene går konkurs.

Jeg er for fildeling, men skjønner jo også at en gang må filmprodusentene slutte å lage filmer eller programvareprodusenten slutte å lage programvare hvis det er en som kjøper den og deler produktet til alle andre :)

Lenke til kommentar

Hvis Narvesen kjøper inn en kopimaskin og setter i kioskene sine, så kundene kan 'duplikere' så mange blader dem vil, og deretter gi flere kopier til alle de kjenner, da ville bladene fått mye gratisreklame.

 

Tenk på alle kundene som kommer tilbake for å kjøpe bladene nestegang, sikkert ingen som benytter seg av kopimaskinen som står der, neste gang. :-/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvis Narvesen kjøper inn en kopimaskin og setter i kioskene sine, så kundene kan 'duplikere' så mange blader dem vil, og deretter gi flere kopier til alle de kjenner, da ville bladene fått mye gratisreklame.

 

Tenk på alle kundene som kommer tilbake for å kjøpe bladene nestegang, sikkert ingen som benytter seg av kopimaskinen som står der, neste gang. :-/

5378211[/snapback]

 

Jeg ville kjøpt hver eneste dvd jeg har om jeg bare hadde råd. Jeg har omtrent 250 DVDer, hvorav rundt 25 er originale. En 17 år gammel filmelsker har ikke særlig god råd til å kjøpe DVDer hele tiden, derfor tyr man til andre metoder. Jeg ville MYE heller hatt en DVD med cover og hele pakka til å brife med i DVD-hylla, istedenfor en haug hvite DVDer med blå skrift trykket inn i en samleperm til 79,- fra clas ohlson.

Lenke til kommentar
Piratkopiering er ikke direkte stjeling, det er duplikering av et produkt. Hvis vi kunne gått på Rema og kopiert en pakke chips og tatt den med oss uten å skadeliggjøre originalen på noen måte ville ikke dette kunne kalles stjeling. Rema ville ikke tapt noe som helst, annet en de eventuelle inntektene de måtte hatt om du faktisk kjøpte chipsen.

5378128[/snapback]

 

Såklart er det tap av inntekt vi snakker om.

 

Problemet er jo at de fleste som piratkopierer sier "nehei, jeg hadde ikke kjøpt dette produktet om jeg måtte betale for det". Jeg tror det er veldig lett å påstå det. Mange hadde nok faktisk kjøpt mye (langt ifra alt, såklart) av det de piratkopierer. F.eks. nye spill osv.

 

Hvis man ikke hadde kjøpte det, hvorfor da laste det ned? Det er noe ved produktet man liker, man underholdes el.l. Hadde man ikke kunne laste ned "gratis" ville trangen til å spille el.l. blitt større siden man da hadde hatt færre produkter. Da hadde man nok kjøpt et og annet spill el.l. en gang iblant.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av 4WheelDrive
Lenke til kommentar
Hvis vi kunne gått på Rema og kopiert en pakke chips og tatt den med oss uten å skadeliggjøre originalen på noen måte ville ikke dette kunne kalles stjeling. Rema ville ikke tapt noe som helst, annet en de eventuelle inntektene de måtte hatt om du faktisk kjøpte chipsen. Hvis du likte chipsen betaler du kanskje for den neste gang, og da har de hvertfall ikke tapt noe.

Men det er reaksjonen som er det værste.

Dersom Rema vil selge mer burde de tilby å levere chipsen på døra di på 5 minutter dersom du sender en SMS til 9999.

Men det de gjør (mediabransjen) er tilsvarende å øke prisen på chips, kalle alle som spiser chips for tjokkinger og kreve at de som kjøper chips spiser den i butikkens lokaler... og du kan kun spise chipsen ut av den orginale embalasjen som snart skal bli i flaskeform.

 

Selv signerer jeg gjerne et slikt parti i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men det er reaksjonen som er det værste.

Dersom Rema vil selge mer burde de tilby å levere chipsen på døra di på 5 minutter  dersom du sender en SMS til 9999.

Men det de gjør (mediabransjen) er tilsvarende å øke prisen på chips, kalle alle som spiser chips for tjokkinger og kreve at de som kjøper chips spiser den i butikkens lokaler... og du kan kun spise chipsen ut av den orginale embalasjen som snart skal bli i flaskeform.

 

Selv signerer jeg gjerne et slikt parti i Norge.

5378375[/snapback]

 

Jo, er sant det. De oppnår ikke mer med å øke priser på filmer og DVD-R. (Jeg har da mer enn nok plass til å ha dvd-images på disken, det finnes alltid veier rundt lover). Hadde produsentene reagert på andre måter hadde det kanskje blitt en annen sak.

Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke glemt open source-verdenen. Problemet er at den sikkert fungerer for noen, men langt fra alle. Skal dette da gå ut over de det ikke fungerer for?

 

Igjen, hvis dette var løsningen for alle, hvorfor driver ikke alle nettopp med det? Da er jo ikke piratkopiering et problem heller. Å tvinge bedrifter til å legge om til en slik businessmodell vil garantert føre til mange konkurser.

 

Saken er at, hvorfor skal vi TVINGE bedrifter til å drive på en måte som gagner oss, hvis det allerede foreligger en alternativ måte for bedriftene som fungerer like godt?

 

Nei, la folk få ta betalt for arbeidet/produktet/verdiskapningen slik de vil. Om dette gagner forbrukerne dårlig vil jo flere konkurrenter komme på markedet og tilfredsstille forbrukerne.

 

Hvis jeg utvikler et spill, ønsker jeg ikke å fylle det med reklame o.l. for å tjene penger. Da kan heller de som liker demo'n kjøpe produktet. Ved å tillate piratkopiering faller den muligheten bort...

5377902[/snapback]

 

Du har misforstått noe sentralt med dagens verden. Det er ingen menneskerett å drive business i dag. Gamle bedrifter som ikke har evne/vilje til å fornye seg kommer til å falle bak og bli utkonkurrert av nye moderne bedrifter. Sånn har det alltid vært i bedriftsverden, og slik vil det nok forbli.

 

Ingen TVINGER noen til å drive på en måte som gagner noen mennesker, det er bare snakk om tilpasning til ny teknologi og konkurranse fra andre kanter. Den dagen du plutselig ikke er i stand til å bringe inntekter til firmaet ditt er det over og ut.

 

Det er en tøff verden der ute, og bare den sterkeste overlever, i kjent Darwin-stil.

 

Bedriftene må tilpasse seg kundene sine, IKKE andre veien rundt!

Lenke til kommentar

Å si at piratkopiering er direkte stjeling er direkte idioti.

 

Å si at det er å lage duplikater vil også være feil.

 

Om man skal sammenligne dette med en vanlig butikk på ordentlig vis må man trekke fra noe på produktene man kopierer slik som det blir når man "Piratkopierer"..

 

Si at man får chips som er i en plastpose (Man får jo ikke spilleske), som er vansklig å spise (normale folk sliter ofte med piratkopiering) og uten noen form for veileding (Bake boller uten veileding anyone?).

 

Er du fremdeles like intressert i å spise produktet?

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

tror det mange som drar inn spill i bildet noe som fort kan bli gæli...

hvor mange spillere har world of warcraft med betalende spillere hver eneste mnd. kanskje noen glemer ITunes også med et par kjøpere av musikk også.

Problemet ligg hos produsent som ikke klarer å forandre på produktet/sette ned prisene osv, som igjen gjør at folk tyr til piratkopiering..

Dvdfilm til 25% av org pris - kan lastes ned over nettet fra produsent hadde slått ann som F!! Folk flest hadde vel styrt unna piratkopier da.

hadde nok underskrevet..

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes rett og slett ikke et spill er verdt 500,- lenger. Det er forventet at man punger ut med slike penger for en cd med et spill som ikke nødvendigvis er noe særlig bra, og i tillegg skal man ikke ha lov til å ta en fungerende backup av cd'en slik at, hvis man feks får en ripe i original cd'en og den ikke funker, så er løpet kjørt. So long sucker!

 

Jeg synes også at kampen mot pirat kopiering blir kjempet helt feil.. ta Starforce 3 for eksempel. Uten samtykke fra brukeren blir potensielt harmfulle drivere installert på systemet ditt, selv om det bare er en nedlastet demo det er snakk om. Det har blitt rapportert om personer som har hatt kjempe problemer med Starforce 3 spill (cd-rom som slutter å fungere, cd-rom som slutter å lese eller ikke klarer å kommunisere med windows skikkelig osv). Starforce 3 blir dessuten ikke avinstallert når du avinstallerer spillet, og det tok mange måneder før det ble sluppet ut en Starforce 3 remover fra spill produsentene.

 

Noen spill produsenter har heldigvis begynt å få mer sans for et skikkelig CD-key system for multiplayer. Dette resulterer i at hvis du har lastet ned et spill du synes er drit kult og har lyst til å spille online, ja da får du gå i butikken å kjøpe det.

 

Nei!

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
Du har misforstått noe sentralt med dagens verden. Det er ingen menneskerett å drive business i dag. Gamle bedrifter som ikke har evne/vilje til å fornye seg kommer til å falle bak og bli utkonkurrert av nye moderne bedrifter. Sånn har det alltid vært i bedriftsverden, og slik vil det nok forbli.

 

Ingen TVINGER noen til å drive på en måte som gagner noen mennesker, det er bare snakk om tilpasning til ny teknologi og konkurranse fra andre kanter. Den dagen du plutselig ikke er i stand til å bringe inntekter til firmaet ditt er det over og ut.

 

Det er en tøff verden der ute, og bare den sterkeste overlever, i kjent Darwin-stil.

 

Bedriftene må tilpasse seg kundene sine, IKKE andre veien rundt!

5378393[/snapback]

 

Tror kanskje du misforstår meg her. At det er "survival of the fittest" som gjelder her også er jeg helt enig i.

 

Ingen TVINGER noen til å drive på en måte som gagner noen mennesker

 

Det er jo nettopp det legalisering av piratkopiering vil gjøre. MANGE bedrifter kan IKKE tjene penger hvis de slår om til Open Source eller tillater fri kopiering, samme hvor tilpasningsyktige de er.

 

Hele poenget er jo at piratkopiering IKKE trengs å legaliseres for å utvikle/lage programmer/spill/film med en lisens som tilsier fri kopiering! Hvorfor i all verden skal man TVINGE de som ønsker å drive på gamle måten til å takle fri kopiering av deres produkt? Siden den sterkeste vil overleve, og open source el.l. er veien og gå, ja så kan vel bedriften SELV velge å legge om til det?

 

Jeg forstår ikke hvorfor man må legalisere piratkopiering for å gjøre verden til et bedre sted? At dette kun får positive konsekvenser for alle og enhver er bare tull.

 

Bakgrunnen for at mange ønsker å tillate piratkopiering er rett og slett fordi de ikke er interessert i å betale for produktene. Ikke fordi de tror det vil gagne forbrukerne OG industrien. Hadde de jobbet i et softwarefirma selv hadde nok mange hatt en annen mening om saken.

Lenke til kommentar
Jeg for min del synes rett og slett ikke et spill er verdt 500,- lenger.

Akkurat og her syntes jeg Valve gjør en god jobb.

 

HL2 koster $39.95 på visakortet og det er øyeblikkelig klart til å bli lastet ned til maskinen din = 267.84,-

Counter-strike: Source = $19.95 = 133.75,-

Day of defeat: Source = $19.95 = 133.75,-

Alle tre over = $59.95 = 401.92,-

 

Dette krever heller ikke noen CD i en for min del ikke-eksisterende optisk stasjon.

 

Allslags uvennlige programmer for å forhindre kopiering har gjort at jeg ikke engang gidder å installere nye programmer på min maskin, piratkopiert eller ikke. De er rett og slett ikke aktuelle for meg.

Lenke til kommentar

Tja, et piratparti er vel vansklig for mange å ta seriøst. Men hadde de frontet flere saker som har med digitale vanskligheter for å unngå 1984 scenarioer og overvåkning, et parti som er på forbrukernes side, mot DRM (og lignende) og drive folkeopplysning, kanskje det kunne blitt noe utav. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...