Gå til innhold

Hardware-kavalkade 2005


Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet jo at prisen faller støt og stadig. Men har du noe mere spesifikk?

5350572[/snapback]

 

Når en ny modell lanseres setter de som oftest prisen til litt under hva den gamle koster, se f.eks. på Hitachi sine 5200 og 6600 serier... Har ikke noe spesifikt som sier at prisene faller, men det gjør dem hele tida.

 

I sommer leste jeg faktisk i et blad at ekspertene spådde at prisene skulle gå oppover igjen, men det har jo ikke skjedd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor mye prisene på plasma og lcd vil droppe de kommende år?

5350531[/snapback]

Nei, det er det nok ingen som vet dessverre :)

 

Men jeg kan jo tippe at spådommen om 42" LCD til under 10.000 slår til i løpet av året. ("HD-klart" er nok en selvfølge, men jeg kan jo krysse fingrene for at ekte 1920x1080p LCD-TV runder under 10.000 kr mot slutten av året. Hvis ikke så tror jeg det skjer første halvår 2007.)

 

42" plasma koster jo allerede under 10.000 kr så jeg får tippe det om ett år blir 50" plasma som runder under 10.000kr og at 42" plasma runder under 7.000 kr.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mye prisene på plasma og lcd vil droppe de kommende år?

5350531[/snapback]

Nei, det er det nok ingen som vet dessverre :)

 

Men jeg kan jo tippe at spådommen om 42" LCD til under 10.000 slår til i løpet av året. ("HD-klart" er nok en selvfølge, men jeg kan jo krysse fingrene for at ekte 1920x1080p LCD-TV runder under 10.000 kr mot slutten av året. Hvis ikke så tror jeg det skjer første halvår 2007.)

 

42" plasma koster jo allerede under 10.000 kr så jeg får tippe det om ett år blir 50" plasma som runder under 10.000kr og at 42" plasma runder under 7.000 kr.

5350587[/snapback]

Tror nok uti 2007 er en litt mer realistisk, da kommer nye teknologier og mot mellom 2007-2008 kommer nok LCD-markede til å begynner å bli mettet.

Lenke til kommentar

I pronounce this the year of the 500+W-zomg-it-gots-bells-and-whistles-PSU!

 

Jeg syntes det har vært et skuffende år.

 

AMD - dualcore med høy premiumpris

AMD - lite nytt og spennende i normal prisklasse som imponerte f.eks mtp overklokking

Intel - uaktuell DC prosessorer mtp strømbruk

Intel - liten utvikling videre mtp ytelse i normal prisklasse

Intel - mange nye chipset med kort levetid

DDR-RAM - fortsatt få 1GB moduler til normal pris med lav timing

ATI - Først kom de med altfor mange X800 modeller, så faset de ut de modellene med nye

ATI - Overprising av mange kort i forhold til hva nVidia gav

ATI - Sen lansering og levering av X1000

nVidia - 6800 serien sank aldri i pris og akkurat i det så ut som om det var på tide å kjøpe kom 7800 til et par hundrelapper mer

nVidia - Lite alternativer mellom 6600GT og 7800GT

 

Så for min del (som kjøpte gårsdagens teknologi i mars og som også sitter på en P4C) var det et godt år. Mitt 9800Pro henger fortsatt med i de spillene jeg har brukt det på i år og de to maskinene henger heller ikke for langt bak hva du får for 1500-2000,- akkurat nå i CPU.

 

På denne tiden i fjor kunne du vel plukke opp en 3500+, nForce4, 1GB RAM, 250GB disk, 6800GT for omtrent 2500,- mer enn hva det koster nå og det henger absolutt med mtp ytelse, så utviklingen i år (av deler til normal pris) har vel egentlig gått lite frem. For nå må du jo faktisk gå opp på 3000,- for både CPU og GPU for å få noe som ikke er krøplet for alle penga. :|

 

Er det noen som forresten har notert seg en "hva skjer neste år" tråd fra i fjor?

 

EDIT I found the motherload!

"Hva har vi om tre år?" Skrevet for to år og ni måneder siden.

Ser at jeg egentlig tippet ganske bra bortsett fra et par punkter (EDIT: Egentlig bare to) hvor jeg bommet rimelig stygt. Men det iriterer meg ganske mye at Simen1 traff så bra... selv om han også hadde et par få bomskudd.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=96624

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Er det noen som forresten har notert seg en "hva skjer neste år" tråd fra i fjor?

 

EDIT I found the motherload!

"Hva har vi om tre år?" Skrevet for to år og ni måneder siden.

Ser at jeg egentlig tippet ganske bra bortsett fra et par punkter (EDIT: Egentlig bare to)  hvor jeg bommet rimelig stygt. Men det iriterer meg ganske mye at Simen1 traff så bra... selv om han også hadde et par få bomskudd.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=96624

5351471[/snapback]

Så kult! Det er veldig gøy å se igjen sånne spådommer :) Noen bommerter ble det jo absolutt :p

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mye prisene på plasma og lcd vil droppe de kommende år?

5350531[/snapback]

Nei, det er det nok ingen som vet dessverre :)

 

Men jeg kan jo tippe at spådommen om 42" LCD til under 10.000 slår til i løpet av året. ("HD-klart" er nok en selvfølge, men jeg kan jo krysse fingrene for at ekte 1920x1080p LCD-TV runder under 10.000 kr mot slutten av året. Hvis ikke så tror jeg det skjer første halvår 2007.)

 

Da gleder jeg meg hvertfall. er bare til å spare til ps3 og plasma med HD. Hvordan utganger har ps3 forresten? dvi/hdmi/komponent?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mye prisene på plasma og lcd vil droppe de kommende år?

5350531[/snapback]

Nei, det er det nok ingen som vet dessverre :)

 

Men jeg kan jo tippe at spådommen om 42" LCD til under 10.000 slår til i løpet av året. ("HD-klart" er nok en selvfølge, men jeg kan jo krysse fingrene for at ekte 1920x1080p LCD-TV runder under 10.000 kr mot slutten av året. Hvis ikke så tror jeg det skjer første halvår 2007.)

 

Da gleder jeg meg hvertfall. er bare til å spare til ps3 og plasma med HD. Hvordan utganger har ps3 forresten? dvi/hdmi/komponent?

5354163[/snapback]

* Supported screen sizes: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p

* Two HDMI (Type A) outputs (Dual-screen HD outputs)

* Optical digital audio output

* Multiple analog outputs (Composite, S-Video, Component video)

Lenke til kommentar

DDR2

Man glemte kanskje at den nye system minnestandarden DDR2 har kommet godt inn på markedet i 2005. Den har allerede utviklet seg til ultra lave tilgangstider og meget høye hastigheter, samt gode overklokkingsegenskaper.

 

I tillegg er den nå mye lavere i pris enn DDR1. Det at AMD ikke kommer med støtte før i 2006 er vel heller at AMD somler, DDR2 vil jeg plassere under 2005.

 

 

Spillkonsoller

I tillegg kom som nevnt neste generasjons spill konsoll på markedet nå. Det vil neppe ta av før i 2006 da PS3 heller ikke er på markedet før Q1 2006.

 

Portable spillkonsoller har fått en kraftig kvalitets boost dette året med bla. PSP.

 

 

Harddisker/lagring

Når det gjelder harddisker har den konvensjonelle måten å lage harddisker på stagnert, selv om vi fikk en bedre bus/kontroller. Det som er nytt kan vel sies å være at type SSD systemer begynner å etablere seg litt i markedet og det begynner å komme interessante produkter selv for oss sluttbrukere. Men dette vil nok ikke ta av på en stund og 2006 kan være starten på modningen i denne kategorien.

 

Holografisk lagring har også kommet mer på banen og kanskje vi begynner å se noen spennende produktnyheter i løpet av 1-2 års tid?

 

Raid oppsett begynte å ta av blant hjemmebrukere.

 

 

Kjøling/varmeutvikling

2005 virket som året der man begynte å møte virkelige utfordringer rundt varme/støy. Man merket en markant økende interesse i legge mye penger i gode stillegående men effektive kjølesystemer. Jeg vil også påstå at 2005 var året vannkjøling ble mer allemannseie.

 

 

LCDTV/HDTV

LCDTV teknologien har virkelig tatt av i 2005. Ikke kun LCD skjermer. Flatskjerm TV'er har hatt sitt store inntogs år i 2005, og det samme med HDTV som ruller inn for full maskin,

 

I tillegg til at det har vært det store CPU x2 året så har det også vært et SLi år, samt at Dual GPU kort også har begynt å komme ut i produkter. Virkelig det store dual året.

 

 

Multimedia

Medieavpsillere har virkelig utviklet seg voldsomt og blomstret iløpet av 2005. Før 2005 var det såvidt man hadde noen meget propritære DVD opptaker produkter. Men i løpet av 2005 har det utviklet seg flere grener som stue medieavspillere og mindre medieavspillere. Et meget spennende år på dette området. Og det lover mye godt for 2006 hvor jeg tror vi får de "perfekte" produktene i dette markedet.

 

Portabel DVD og DVD for bilen kan vel også sies å være innført i stor bredde i 2005.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...