Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Kom inn i bios til slutt ;)

 

Men gjorde joggu meg et aldri så lite funn idag også :)

Fant ei ganske stor antenne, som kan se ut som er ei WLAN antenne, ikke at jeg har så veldig mye peiling på sånt men :p

 

Dette står på en lapp på den:

HyperLink Technologies

Model HG2419G

Reflector Grid Antenna

Frequency: 2400-2500MHz

Gain: 19 dBi

www.hyperlink.com

Også er den CE merket.

 

Kablen har ei ganske stor kobling, så den passer ihverrtfall ikke på noe av mitt nettverksutsyr uten noe adapter :p ser også ut som om kablen er skjøtet.

 

Men er det som jeg tror, ei WLAN antenne? og isåfall, hvor langt kan den rekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Bruker noen lignende antenner på jobb, (De ser ihvertfall like ut som den du har funnet).

 

Og de vi har er ihvertfall WLAN, og rekkevidden skal visstnok være ca. 2km ved fri sikt.

Brukte et par av de før på et strekke på ca. 500-600 meter luftlinje, og det var ikke fri sikt.

 

Du vil trenge en adapter ja, men hva slags adapter du trenger, og hvor en kan få tak i det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

http://www.wireless-solution.at/images/hg2...nstallation.pdf

 

Det kan brukes til Wlan ja. (2400-2500 MHz)

Den kan også brukes til blåtann siden det er samme frekvensområde.

 

Rekkevidden kommer an på fokuseringen, signalstyrke og signalstøy i det frekvensbåndet i området rundt der antenna er stilt inn, sikt og noen flere faktorer. Jeg vet sånne har vært i bruk for avstander opp til et par km med rimelig vanlig utstyr i begge ender.

 

Blåtann-rekord satt i Norge?

"Blåtann-gutta" slår til igjen

Lenke til kommentar

Takker for svar:)

Skal se om jeg får tatt bilde av koblinga etterhvert :) er ikke hjemme nå så.

Og da er det sikkert noen her som kjenner den igjen.

 

Var vel ca 3m med kabel på den, og det var en lapp ved koblinga, men var umulig å se hva det står på den..

 

"L-braketten" fulgte med men ikke skruene, men disse få man vel tak i for en billig penge tipper jeg :)

Men spørs hvor mye den overgangen koster da :p

Lenke til kommentar

Som sagt så fulgte braketten med, men ikke skruene for å feste l-braketten til f.eks ei stang el.

 

Men her er ihvertfall bilde av koblinga som sitter på kablen :)

Har ikke sett på den andre koblinga på kablen (der den er skjøta), da den er teipa sammen (sikkert for å forhindre fukt osv).

post-21188-1245955032_thumb.jpg

 

Var forresten innom bruktbutikken som muttern hjelper til litt i nå, og fikk med meg et par små høytalere, av merket JSE, som jeg aldri har hørt om, men kassene er i metall, så det virker som solide saker, er vel rundt 4" bass/mellomtone, og en liten diskant i hver.

50W Nom / 100W Max 4 Ohm, som sagt, ikke store, men virka solide, veier ganske mye også.

Modell nr JSE-456

Lenke til kommentar

tenkte på den siste metoden der jeg å, men kablen er veldig tykk, i forhold til pluggen på ei orginal WLAN antenne da, så det blir vel til en eller anna overgang om jeg gidder :p hehe.

Og ja, det med N kan nok stemme, klarer å tyde noe sånt som NM eller NF på lappen på kablen, og da er det vel ei kobling med NF i ene enden, jeg trenger og det samme som orginal antenna i andre enden.

 

*Edit 1*

Trur jeg har finni ut at dette nå, det jeg trenger er en N-Female til SMA-Female overgang :)

Bestillte en igår, men leste ikke godt nok, så det ble en N-Female til SMA-Male overgang..

Så denne får jeg vel bare prøve å selge på qxl eller noe når den kommer, også bestillte jeg en ny idag, som skal være riktig :)

 

Men lurer også på om jeg skal prøve å lage meg en overgang fra WLAN kortet på en bærbar pc, så jeg kan sjekke hva jeg finner av nettverk rundt her på en enkel måte :p

Bare ta WLAN kablene fra en laptop (har noen liggende), og lodde på en SMA Male plug fra et eller anna gammelt WLAN kort.

Men en ting jeg da lurer på, bør/kan jeg lodde sammen begge kablene? eller har det ikke noe å si om jeg bare bruker en utgang på WLAN kortet i laptopen?

 

 

*Edit 2*

Og nå er ProCurve switchen fiksa :)

Gadd ikke å leite etter noe power adapter som passet, så jeg bare loddet av pluggen og lodda på 2 kabler, og den våkna til liv etter kondensator bytte.

Googla den og fant ut at det var livstids garanti på den, men det var litt seint å finne ut nå :p

Og på HP sida så sto det at den koster fra 81$.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

var innom jobben til pappa her om dagen og da kom jeg over mye fint. der lå det 3 hp compaq laptop`er som alle var buisness modeller! nr 1: nx7400 med c2d t5600 på 1.8ghz 3mb cache, 2gb ram og intel gma 950. nr 2: 6710b med c2d på 2.2ghz 4mb cache 3gb ram og intel gma 3100x :cool: nr 3: nc6120 med pentium m på 1.7ghz 512mb ram og intel gma 900 og et server tower med 3 scsi disker og raid kort. allt dette var i en vogn som skulle til el-retur! da spurte jeg sjefen om jeg kunne ta det jeg fant, og da fikk jeg dratt hjem med mye godsaker og et stort smil :thumbup:

Lenke til kommentar
var innom jobben til pappa her om dagen og da kom jeg over mye fint. der lå det 3 hp compaq laptop`er som alle var buisness modeller! nr 1: nx7400 med c2d t5600 på 1.8ghz 3mb cache, 2gb ram og intel gma 950. nr 2: 6710b med c2d på 2.2ghz 4mb cache 3gb ram og intel gma 3100x :cool: nr 3: nc6120 med pentium m på 1.7ghz 512mb ram og intel gma 900 og et server tower med 3 scsi disker og raid kort. allt dette var i en vogn som skulle til el-retur! da spurte jeg sjefen om jeg kunne ta det jeg fant, og da fikk jeg dratt hjem med mye godsaker og et stort smil :thumbup:

 

Woot :dribble: Snasnt fun :thumbup:

Lenke til kommentar

Fattern kom hjem med en Sagem HD riks-tv mottaker idag.

Den var uten fjernkontroll, strømkabel og kort.

 

Men selv så har jeg HD mottaker fra Canal Digital, som er prikk lik i designet, så jeg regner med at både fjernkontroll og strømkabel fra den funker på Sagem boksen, får se om jeg tester den en dag, har ikke kort, men regner med at jeg får inn NRK kanalene uten :) (om den funker)

Lenke til kommentar
Fattern kom hjem med en Sagem HD riks-tv mottaker idag.

Den var uten fjernkontroll, strømkabel og kort.

 

Men selv så har jeg HD mottaker fra Canal Digital, som er prikk lik i designet, så jeg regner med at både fjernkontroll og strømkabel fra den funker på Sagem boksen, får se om jeg tester den en dag, har ikke kort, men regner med at jeg får inn NRK kanalene uten :) (om den funker)

Nice! Skulle gjerne ha funnet en slik selv for bruk på hytta, det analoge bakenettet slukkes i august. Var det en PVR du fant? :omg:

Lenke til kommentar

Sagem (Uttales ikke "Sagem" forreste, uttales "Saschem", haha) ITD91 er no forbanna dritt, og dette sier jeg fra en forhandlers synspunkt.

 

SagemITD-91HD.jpg

 

Butikken vår har mista telling på hvor mange ITD91 som vi har kastet/returnert til importør, grunnet defekt. Så jeg hadde blitt overrasket om den fungerer :p

 

[/personlig vendetta]

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

ArcticOC:

Nei, det er ikke PVR. Bare HD mottaker, vet ikke om det er 720P, 1080i eller 1080P men, om den er lik min egen tuner (som sagt samme design men andre farger, og fjernkontrollen er vel også lik om jeg ikke husker feil ifra dem jeg har sett) så støtter den opptil 1080i.

 

 

SvennAndre:

Det er den boksen der ja.

Har ikke fått testa den enda, men siden du er så imot denne boksen så regner jeg med at den er værre enn den CD boksen jeg har fra før?

Eneste som har hendt med den noen ganger er at den klager på at smart-kort ikke står i, om jeg da trykker info 2-3 ganger kjappt så får jeg spørsmål om jeg vil nullstille boksen, og trykker jeg da avbryt så funker den fint igjen :p og noen ganger har den hengt seg opp uten videre, men sånn har det vel alltid vært hos CD, hehe..

Også har jeg EPG problemer da, samme hvilken kanal jeg skal ha EPG for, så stemmer det programmet som går der og da + neste, men noe lengre utover dagen enn det, så viser den merkelig nok hva som går på NRK.

Lenke til kommentar

Mener det står sagem bakpå min CD kabel-tv tuner, og jeg har også åpnet den en gang, siden den datt i gulvet og da satt ikke lokket helt som det skulle lengre (er jo bare plast omtrent, savner dreamboxen når det gjelder kvalitet :p hehe)

 

Men utifra designet på boksene så er dem nok temmelig like, eneste forskjellen jeg har lagt merke til i farta er at CD tunern har USB port i fronten, mens Riks-tv boksen ikke har det.

 

Og jeg har enda ikke fått surra meg til å teste den, ting tar tid for tida.. hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...