Gå til innhold

Fyrverkeritråden - Diskusjon rundt modifisering, bruk på dyr, oppned-oppskyting og annet tull = WARN


MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Ved fornuftig bruk så skal ikke fyrverkeri være farlig i det hele og det store. men hvorfor i all verden skal pinneraketter forbys? er batteri noe mindre farlig? har sett flere batteri som har veltet mot en gruppe personer og de slutter jo ikke å skyte før alle 50 skuddene er ferdig... "rakett-lappen" høres mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig der, Wut. Om et batteri velter mot en folkemengde, er det katastrofe. Det burde da være mulig å legge ved noen skinner som gjør at de blir mer stabile. Noen slags føtter, om du skjønner.

 

Men uansett om en både er edru og følger bruksanvisningen, skjer det ulykker. Mange færre, selvsagt, enn om en er full og setter batteriet opp ned, men det er forstatt farlig.

 

Goscinny :xmas:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Neste år legger jeg ihvertfall en stor treplate der vi skyter opp slik at alt er enda mer stabilt. Et par vekubber på siden av batteriene burde sikre det ytterligere. Kanskje sette opp en liten "vegg" slik at det ikke kan skyte mot publikum hvis det velter.

Lenke til kommentar

Hva med å forby all salg av fyrverkeri i butikker utenom småting som Stjerneskudd, hylere, og tankser etc.? :

Å ha oppskytnings-soner?

Der du får kjøpe en tilgodelapp med en familiepakke. og bytte dem ut med fyrverkeri av et slag?

forby fulle folk og alkohol til å være i nærheten av oppskytnings-sonen? og ha vakter rundt området?

De som har fyrverkeri får heller ikke forlate sonen.

Bare lov å ha småtingene som hylere, stjerneskudd og sånt utenfor?

 

Virker ikke det mer fornuftig?

 

 

 

Neste år legger jeg ihvertfall en stor treplate der vi skyter opp slik at alt er enda mer stabilt. Et par vekubber på siden av batteriene burde sikre det ytterligere. Kanskje sette opp en liten "vegg" slik at det ikke kan skyte mot publikum hvis det velter.

 

Plexiglass-vegg f.eks?

Skader ikke å forsøke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hva med å forby all salg av fyrverkeri i butikker utenom småting som Stjerneskudd, hylere, og tankser etc.? :

Jeg kunne ikke vært mer uenig

Neste år legger jeg ihvertfall en stor treplate der vi skyter opp slik at alt er enda mer stabilt. Et par vekubber på siden av batteriene burde sikre det ytterligere. Kanskje sette opp en liten "vegg" slik at det ikke kan skyte mot publikum hvis det velter.

Plexiglass-vegg f.eks?

Skader ikke å forsøke?

Ja, et eller annet akkurat rundt der batteriene ligger, slik at hvis det velter så skyter det inn i veggen. Trenger ikke være høyere enn 40-50cm.

Lenke til kommentar

Ikke for å bare være en kverrulant nå, men prata ikke du på ha noen vedkubber eller noe sånt på sida og?

 

Hvis du har det, så kan det være lurt å ha høyere "vegg", for ellers så kan jo batteriet dette og legge seg på noe du har ved siden av og få en høyere vinkel som når over 40-50cm ;)

 

 

Her på nyttårsaften så jeg en rakett som sprengte i hagen til noen. Den gikk ikke opp i lufta, den ble igjen på bakken. Hørtes ikke ut som noen ble skadd der borte (for det kom ingen ambulanse, og alle var helt rolige der borte), men det var kanskje 70-80 meter unna der jeg sto :O

 

Edit:

Typo

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Ikke for å bare være en kverrulant nå, men prata ikke du på ha noen vedkubber eller noe sånt på sida og?

Det var bare for å støtte opp batteriene. De legges bare rett ned og sørger for at batteriene ikke sklir av plata.

Lenke til kommentar
Hva med å forby all salg av fyrverkeri i butikker utenom småting som Stjerneskudd, hylere, og tankser etc.? :

Jeg kunne ikke vært mer uenig

Neste år legger jeg ihvertfall en stor treplate der vi skyter opp slik at alt er enda mer stabilt. Et par vekubber på siden av batteriene burde sikre det ytterligere. Kanskje sette opp en liten "vegg" slik at det ikke kan skyte mot publikum hvis det velter.

Plexiglass-vegg f.eks?

Skader ikke å forsøke?

Ja, et eller annet akkurat rundt der batteriene ligger, slik at hvis det velter så skyter det inn i veggen. Trenger ikke være høyere enn 40-50cm.

 

Skulle bare vært et lite stativ til batteriene trenger ingen vegg eller noe :p om man er sikker på at det ikke velter. i år satt jeg alle batteriene mellom to, noen ganger fire steiner. effektrørene ble satt godt nedi litt sand. gjett hva ikke ett batteri/effektrør veltet! gjør som det står på pakken eller veiledning som følger med, så går det nok bra skal du se!

 

Har i en tidligere post tegnet et lite stativ til disse batteriene:

 

stativ_batteri.bmp

 

Er sterkt i mot et fyrverkeriforbud, men stemmer ikke frp for det!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Så er det en feil med batteriet, noe som er helt sansynelig så hele greia går i lufta, og splintrer treplata eller plexien din og dusjer alle de godtroende tilskuerende med skarpe splinter. Godt nyttår.

Det er der det armerte vinduet kommer inn. ;)

Nei, vet du hva. Hvis folk skal ta den tonen gidder jeg ikke mer. Sjansen for at hele batteriet sprenger i lufta er liten. Har aldri opplevd noe slikt i alle mine 16 år. Da er det vel like greit å la batteriet skyte mot publikum, fremfor å dele eventuelle planer med dere.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Nei, batterier sprenger ikke i luften, velte gjør dem heller ikke så hvorfor giddere dere å styre med masse holde rigger til de da?

Jeg har opplevd at batteri har veltet. Derfor vil jeg sikre meg mot dette. At et batteri sprenger og lager et inferno over alt på jord vil jeg si er mye mindre sansynlig enn et velt.

Lenke til kommentar
Da er det vel like greit å la batteriet skyte mot publikum, fremfor å dele eventuelle planer med dere.

 

tviler på at det er så lurt :whistle:

 

Nei, batterier sprenger ikke i luften, velte gjør dem heller ikke så hvorfor giddere dere å styre med masse holde rigger til de da?

 

dessverre så velter de nok en gang i mellom, trikset er å gjøre det enkelt for folk å fyre opp et batteri, slik at man slipper å dra på tunge steiner som skal støtte det opp osv. Har man et stativ gjør det heller ikke noe om batteriet står på en liten helning...

Endret av Runar777
Lenke til kommentar
Hva med å forby all salg av fyrverkeri i butikker utenom småting som Stjerneskudd, hylere, og tankser etc.? :

Å ha oppskytnings-soner?

Der du får kjøpe en tilgodelapp med en familiepakke. og bytte dem ut med fyrverkeri av et slag?

forby fulle folk og alkohol til å være i nærheten av oppskytnings-sonen? og ha vakter rundt området?

De som har fyrverkeri får heller ikke forlate sonen.

Bare lov å ha småtingene som hylere, stjerneskudd og sånt utenfor?

Plexiglass-vegg f.eks?

Skader ikke å forsøke?

Hvor mange slike soner har du tenkt til å ha? Dette er veldig urealistisk og lite gjennomtenkt. Her hvor jeg bor, måtte vi ha en slik sone for hver gate, og gatene her er ikke noe lange, akkurat. Kanskje det kan virke i byene, men vakter og glass rundt en så stor sone, er urealistisk. Sikkerhetsavstand er vel på tyve meter, elnz. Da blir det mye glass og mange vakter.

 

Tenk igjennom forslagene deres først :p

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Lekte også med tanken om at folk samles og fyrte opp på "lovlige" plasser som var planlagt.

 

Men etterhvert kan man vel tenke seg hvordan det vil gå hvis 200 stk alle skal fyre opp sitt fyrverkeri når de vil, inne på et lite område. Kaos og enda flere skader sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...