Gå til innhold

Fyrverkeritråden - Diskusjon rundt modifisering, bruk på dyr, oppned-oppskyting og annet tull = WARN


MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del så kan man godt total forby fyrverkeri.. MEN, da skal det være mulig å dra på et offentlig sted hvor kommunen o.l står for et fyrverkeri show..

 

I år, så hadde jeg mitt første år uten fyrverkeri, men jeg var på fyrverkeri showet i Drøbak.. Må si at det var like kult, om ikke bedre å se på det enn å sende opp selv.

 

Men det er nå min mening..

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Cracker hyleraketter fra cosmos fyrverkeri er ganske farlige på grunn av svak motor kraft. Jeg vinkla utskytningsrøret bittelitt ut over toppen som jeg var på, raketten fløy litt oppover og landa nedi skråningen med ett smell! heldigvis ingen som ble skadet.

Lenke til kommentar
Det ganske hål i håve å forby noko når det er under 1% av befolkningen som blir skada i året når det finnest fleire ting som gjer større skade!

Det er slettes ikke hull i huet og forby med hensyn til skader...

Siden det er 1% skader og det ikke hendte med deg er det lett og si, folk vil ikke forby bilkjøring selv om det skader pga at vi er avhengige av det.

Raketter er en av de få tingene vi kan gjøre for og redde liv (fra ødeleggelse).

Er seff imot rakettforbud men jeg sjønner sympatien - tenk så mye han vil gå glipp av i løpet av livet sitt uten syn...

Lenke til kommentar
Det ganske hål i håve å forby noko når det er under 1% av befolkningen som blir skada i året når det finnest fleire ting som gjer større skade!

Det er slettes ikke hull i huet og forby med hensyn til skader...

Siden det er 1% skader og det ikke hendte med deg er det lett og si, folk vil ikke forby bilkjøring selv om det skader pga at vi er avhengige av det.

Raketter er en av de få tingene vi kan gjøre for og redde liv (fra ødeleggelse).

Er seff imot rakettforbud men jeg sjønner sympatien - tenk så mye han vil gå glipp av i løpet av livet sitt uten syn...

Du Ban-One, nå sitter jeg og venter på videoene dine. :)

Kommer dem snart?

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at det er jævlig kult for f.eks folk som bor på landet og "utkant kommuner" å stå med rådhuset og se et rævva batteri som kommunen har kjøpt inn av noen polakker.

 

Fjerner de fyrverkeriet fjerner de nyttårsaften for meg ihvertfall.

 

Si at 200 000 mennesker skal inn i Bergen sentrum for å se et 5 minutts show. Vil bruke 2 timer på å komme seg inn til Byn og 2 timer på å komme seg vekk pga komplett kaos.

Lenke til kommentar
Kan tenke meg at det er jævlig kult for f.eks folk som bor på landet og "utkant kommuner" å stå med rådhuset og se et rævva batteri som kommunen har kjøpt inn av noen polakker.

 

Fjerner de fyrverkeriet fjerner de nyttårsaften for meg ihvertfall.

 

Si at 200 000 mennesker skal inn i Bergen sentrum for å se et 5 minutts show. Vil bruke 2 timer på å komme seg inn til Byn og 2 timer på å komme seg vekk pga komplett kaos.

 

Kan evt løses ved at de har flere steder hvor man sender opp fyrverkeri..

Syns det bare er tull at folk få varige skader bare fordi noen vil sprenge opp penga sine :p

 

Men ser at det kan skape problemer for noen..

Lenke til kommentar

Då har eg gjort opp mi meining; rakettar bør ikkje vere lovleg for privat oppskytning. I går var eg ute på nyttårsfeiring slik som tidlegare år, men i år var det første gangen eg skulle nyte alkohol.

 

Den feiringa må vere noko av det sjukaste eg nokon gong har vore med på, og det gjekk klart opp for meg at alkohol + rakettar = False ! Det er eit under at ikkje nokon vart skada. Det vart skote rakettar på folk, inne i huset, på andre hus, og rakettane sto ikkje i noko bruskasse med flasker i, men vart skotne rett ut av hendene på folk. Det verste var dei to første rakettane som vart fyrt på samtidig. To store rakettar der pinnane berre vart stokke ned i marka, men letta dei ? Nei.. Som sagt igjen : eit under at ikkje nokon vart skada !

 

Eg håper at det blir forbud mot forbrukarkjøp av rakettar. Ikkje fordi eg ikkje vil unne folk å leike seg litt, men fordi eg i går såg kva idiotiske ungdommar med ein rakett i eine handa og spritflaska i andre handa kan finne på. Ja, til offisiell oppskyting av rakettar !

 

Men ja, til tross for ein del nestenulukker vart det ei bra nyttårsfeiring i år også. Så mykje flott fyrverkeri som vart skote opp har eg aldri sett før !

 

Godt nytt år, folkens :)

Erlend

Lenke til kommentar

Vist det skal vere felles oppskyting av fyrverkeri blir det til at det er kommunene som skal betale dette. Som sikkert mangen veit så er ikkje økonomien til kommunene her i landet den beste. Bur du på landet skal alle fraktes til der det skal skytes opp... Kem skal betale for transporten? Det kommer ikkje til å bli kommunen men DU! Og tenk deg alle dei som skal fraktes til og fra området, dette er noko som ikkje kommer til å funke på landet. Det kommer til å bli ein heil drøss om fyllekjører med full bil. Kva om den ender i ein fjellvegg? 5 personer og så kan du gange det med alle dei ulykkene... Det kommer til å bli meir dødsfall enn det av augeskader på nyttårsaften.

 

Det kommer og til å bli fleire av dei ulykkene som vi såg i Rogaland men da er det ikkje fyrverkeri dei mixer med, da er det sterker eksplosiver. Ja det kommer til å bli fleire skader og dødsfall ved eit totalforbud.

 

Mvh BigJaffa

Lenke til kommentar

Ang. de skadene med fyrverkeri:

på NRK viste de en av skadene som skjedde, en plast-splint i øyet. det er forferdelig.

For min del, kan de ta bort utskutnings-rakettene med pinner.

En av grunnene for jeg mener det:

  • Ingen garanti for de funker, kan eksplodere.
    Plastikk som kan bli til farlige splinter.
    kan gå ut av kontroll pga feil utskytningsfunkt
    Fulle menn/kvinner skyter rakettene, De har ikke følget regel for bruk av fyrverkeri Nr. 1

Jeg har et vedlegg en tegning av en rigg

som skal gi raketten rett kurs oppover og ikke på skrå g gå ut av kurs.

tennmekanisme som styres med fjernkontroll.

Rør av stål som sikrer at folk ikke skal skade seg under oppskytning.

 

Ang. bakkefyrverkeri:

Batteri:

Det burde vært påbudt å ha et stativ av stål som sikrer at den ikke velter

 

Andre ting som "Grisehyl", "Tankser", og "Jordsoler"

Strenge regler om bruken av denne typen. lengre avstand f.eks.

 

Sprenging av postkasser:

Stakkars de som får brente postkort og brev liggende rundt.

Jeg hadde fått dårlig samvittighet hvis jeg gjorde noe så ondt :cry:

 

Thorbjørn

post-116668-1199217409_thumb.jpg

Endret av Alastor
Fjernet ting som ikke er tillatt i tråden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...