Gå til innhold

Fyrverkeritråden - Diskusjon rundt modifisering, bruk på dyr, oppned-oppskyting og annet tull = WARN


MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skjer hvis man gjør slik med Speedfire fra Europris?

 

post-96997-1198794679_thumb.png

 

Er ikke så god til å illustrere (Det gråe er gaffateip)

 

Forandret:

 

post-96997-1198794871_thumb.png

 

Det grå er fortsatt gaffateip

Quoter meg selv?

Jeg klarte å lage en bombe av en speedfire. sinnsykt kraftig lyd. :O :ohmy:

Ganske farlig!

 

 

Ang. de skadene med fyrverkeri:

på NRK viste de en av skadene som skjedde, en plast-splint i øyet. det er forferdelig.

For min del, kan de ta bort utskutnings-rakettene med pinner.

En av grunnene for jeg mener det:

  • Ingen garanti for de funker, kan eksplodere.
    Plastikk som kan bli til farlige splinter.
    kan gå ut av kontroll pga feil utskytningsfunkt
    Fulle menn/kvinner skyter rakettene, De har ikke følget regel for bruk av fyrverkeri Nr. 1

Jeg har et vedlegg en tegning av en rigg

som skal gi raketten rett kurs oppover og ikke på skrå g gå ut av kurs.

tennmekanisme som styres med fjernkontroll.

Rør av stål som sikrer at folk ikke skal skade seg under oppskytning.

 

Ang. bakkefyrverkeri:

Batteri:

Det burde vært påbudt å ha et stativ av stål som sikrer at den ikke velter

 

Andre ting som "Grisehyl", "Tankser", og "Jordsoler"

Strenge regler om bruken av denne typen. lengre avstand f.eks.

 

Sprenging av postkasser:

Stakkars de som får brente postkort og brev liggende rundt.

Jeg hadde fått dårlig samvittighet hvis jeg gjorde noe så ondt :cry:

 

Thorbjørn

Hvis stålrøret er 8meter opp i luften, hvordan putte raketten oppi ? Legge den på skrå, for å så rette den opp ?

Lenke til kommentar

Hvis stålrøret er 8meter opp i luften, hvordan putte raketten oppi ? Legge den på skrå, for å så rette den opp ?

 

KOm sikkert ikke med dette: men det skal være en luke med lås på siden der du setter raketten inn.

Med et elektrisk tenningsystem koblet til lunten, vil det være sikkert for både bruker og tilskuer

Lenke til kommentar
Jeg begynner gjerne med at Tunder til 25 kroner fra sparkjøp (festival ?) var veldig bra til den prisen!

 

Bandit til 499 fra Svea var også over all forventning med mye variert innhold i høyt tempo.

 

Ellers hadde jeg litt små effektrør, og der var chilliene dessidert best!

 

 

 

Anbefalinger, batterier:

Bombard (Svea): Herlige effekter. Går enormt høyt. Likte denne godt. Litt dyr iforhold til at den bare har 7 skudd. (149,-)

 

Star Track(Power Star) : Kveldens vinner, mest pga prisen. Hadde 20 gode høye og flotte store buketter med enorme drønn. (99,-)

 

Jeg vil også trekke med effektrøret Chilli Shot (Festival, 12kr for 3 stk). Skuffer aldri. Fyrte opp 7slike sammen. Det ble en rå stor bukkett. Herlig å kose seg med før man tar frem de store gutta.

 

 

Big Boy fra festival var knall bra ;)

 

 

Jeg hadde ikke så mye i år selv, men selger fyrverkeri fra engelsrud og vil anbefale til alle James Bomb. Utrolig kraftig batteri ; )

 

 

Jeg begynner gjerne med at Tunder til 25 kroner fra sparkjøp (festival ?) var veldig bra til den prisen!

:ohmy: Jeg betalte 49 kr for det! :cry:

 

Var nok tilbud hos Spar Kjøp på de og Chilliene som kun kostet 6 kr. for en pakke med 3!

 

Hørte foresten at bakkefyrverkeri utformet som leker (tankser ol.) skulle bli forbudt neste år, noen som vet noe mer om det, hvorfor? :hmm:

 

Har nok noe med at barn ikke skal "leke" eller spise på dem o.l.

 

 

Når det gjelder anbefalinger på fyrverkeri som per i dag også skal være lov til neste år har det kommet mange gode forslag men skulle gjerne hatt flere! :thumbup: Så en oppfordring til alle som hadde et flott batteri/effektrør, del det med oss, enten det er et billig lite til 25 kroner eller et stort batteri til over tusenlappen.

 

Jeg tenker det hadde vært bra å lagt en oversikt nå som vi husker de forsjellige effektene best, hvilke gir mest for pengene?

Lenke til kommentar

Ting som kan forebygge må vi bare pepre løs med.

 

______

Veldig OT men :

Skulle inn på Vg.no isted, og der ser jeg fan meg at en mann er blitt skutt med hagle omtrent 3 min fra huset mitt. Kjøpte fyrverkeri på butikken som er på bildet igår. Mann på frifot.

 

Litt spenning skal man ha vettu... :wee:

Lenke til kommentar
skal lage til en prototyp og gå videre med dette :-)

 

Tror nok dessverre tiden med raketter er ute, men absolutt vært et forsøk, selv om det nok kan bli vanskelig å drasse rundt på et 8 meter langt metallrør!

 

 

Ting som kan forebygge må vi bare pepre løs med.

 

Så sant så sant! har selv tenkt på et stativ til batterier da det mest sannsynelig blir det vi for bruke til neste år. Kansje en bunn med to sider der hver sin skrue slik at en kan skru fast batteriene mellom to klemmer. :hmm:

 

stativ_batteri.bmp

 

Videoene kommer ikke i kveld...men skal ikke drøye for lenge...

OK, gleder meg.

 

 

Gleder meg jeg og! :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Alt gikk greit i går, bortsett fra at et "Bombard" (tror det var det det heter) veltet, noe som resulterte i at finalen ble skutt rett inn i huset.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Då har eg gjort opp mi meining; rakettar bør ikkje vere lovleg for privat oppskytning. I går var eg ute på nyttårsfeiring slik som tidlegare år, men i år var det første gangen eg skulle nyte alkohol.

 

Den feiringa må vere noko av det sjukaste eg nokon gong har vore med på, og det gjekk klart opp for meg at alkohol + rakettar = False ! Det er eit under at ikkje nokon vart skada. Det vart skote rakettar på folk, inne i huset, på andre hus, og rakettane sto ikkje i noko bruskasse med flasker i, men vart skotne rett ut av hendene på folk. Det verste var dei to første rakettane som vart fyrt på samtidig. To store rakettar der pinnane berre vart stokke ned i marka, men letta dei ? Nei.. Som sagt igjen : eit under at ikkje nokon vart skada !

Det er nesten ikke synd på slike idioter som kombinerer alkohol og fyrverkeri. Det virker som om enkelte er såpass sprengte i huet at det eneste som får dem til å lære er å få en rakett i trynet, de har over hodet ikke min sympati. De det derimot er synd på er de uskyldige som blir offer for andres idioti, men det tror jeg ikke hender ofte i fyrverkerisammenheng.

 

Hvorfor skal de fornuftige bli fratatt muligheten til å kjøpe fyrverkeri fordi det finnes folk som ikke følger de skrevne sikkerhetsreglene?

 

SKjer det noe med raketten inni røret, blir heller ingen skadet fordi at det er et stålrør.

 

skal lage til en prototyp og gå videre med dette :-)

 

Pinneraketter er slett ikke så farlig som folk skal ha det til, det er bruken som er farlig. Setter man en pinnerakett i et medfølgende stativ/rør, og går noen meter unna, går det som regel ikke galt. Det er fulle folk som utgjør en trussel, og er det sannsynlig at fulle folk kommer til å drasse på et 8 meter langt stålrør? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Blir forundret over alle de som klarer og velte batteriene sine. Setter dere dem i nedoverbakker eller på løs snø?

I løpet av mine 19 år på jorden har jeg haldri sett et batteri som har veltet.

Det var onkel som tente. :p Det sto støtt og veltet ikke før de siste kraftige skuddene.

Lenke til kommentar

Har aldri sett/opplevd at batterier velter.

men jeg har opplevd batterier som har skudd som går i alle rettninger.. både opp, ned og til siden, skumle greier :S.

 

Også har jeg sett store raketter som går opp og så kommer de ned igjen, for så å eksplodere på bakken. har opplevt at raketter står igjen på bakken, for så å eksplodere.

_heldigvis_ var det bare en liten rakett med litt glitter og bare smell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...