Gå til innhold

Erfaringer med Sigma AF 105mm f/2.8 EX macro?


Anbefalte innlegg

Litt off-topic: Min erfaring er også at prisdifferansen er mindre mellom utland og Norge på Sigma-optikk enn annen optikk. Sigma koster så og si det samme i Tyskland som i Norge. Burde kanskje ikke brukt denne tråden til dette spørsmålet, men er det noen som vet hvorfor?

 

For å holde meg til temaet; er ikke 150mm helt på grensen til hva som er anvendelig som makro? Hvis det man skal ta bilde av må fotograferes så og si loddrett, må man da ikke være enten ekstremt høy eller ha et svært høyt stativ på en del motiver? M.a.o. ikke bra for en litt stutt-tjukk kar som meg (177 cm).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er ikke 150mm helt på grensen til hva som er anvendelig som makro?
Nei, jeg har ingen problemer med å fotografere armbåndsuret mitt mens jeg har det på armen. Så motivet må ikke så veldig mange centimeter foran objetivet for å få fokus. Skal du ta bilder av en blomst på 1:1 makro så må du ned på knær og bøye deg godt ned. Hvis du skal ta nærbilder så må du en del lengre fra, men jeg har ikke hatt noen problemer. Det hender jeg bruker et 50 mm objektiv til det.

 

Hvis du skal ta for det meste håndholdte makrobilder så er det antakelig bedre med kortere brennvidde og også kortere enn 105 mm siden det er meget vanskelig å få fokus og holde objektivet på rett plass samtidig.

Lenke til kommentar
hksupplies på ebay får man 180mm/F3.5 for ca 4.100,- kroner inkl frakt. Jeg fant ikke så mange av 150mm/F2.8, men en til ca 4.300 kroner her.

 

Hos fotovideo koster 150mm/F2.8 5.690,- kroner og 180mm/F3.5 6.150,- kroner

 

EDIT: Fant en 150mm/F2.8 til ca 3.800 kr her!

5330742[/snapback]

Så legger vi til frakt, forsikring, tollbehandling og norsk MVA, ikke sant?

Såvidt jeg kan se, vil dette komme på ca 5050 kr ferdig behandla i Oslo med dagens pundkurs.

5332839[/snapback]

Prisen jeg opererte med på alle 3 var inkludert frakt. Inkludert i prisen hos hksupplies er også forsikring og sendt med EMS/FedEx.

 

Moms klarer man alltid å komme seg utenom! ;)

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
150mm til Sigma har jeg hatt selv og den er helt glimrende.

Anbefales. Ellers har du Canon sin 100mm 2.8 Macro.

Hvis du da har Canon da :)

5330410[/snapback]

Jeg har selv Nikon, så ett Canon-objektiv blir ikke særlig aktuelt! :p

 

MEN, hvorfor anbefaler du 150mm/F2.8 istedenfor en av de to andre? Hva er årsaken til at du valgte nettopp det objektivet?

5330436[/snapback]

 

Som Mikle sier i svaret under ditt så er det lysstyrken og arbeidsavstanden som gjorde at jeg valgte 150mm den gangen.

Lenke til kommentar
Moms klarer man alltid å komme seg utenom! ;)

5334465[/snapback]

Jeg for min del synes det blir litt tullete å jamføre butikkpriser og smuglerpriser. Smutthullene i momsreglene er gjerne ikke SÅ store når vi snakker om nye gjenstander. Snik gjerne unna momsen for min del, men ta den med i prisjamføringa ;)

5336232[/snapback]

Herregud, jobber du i en norsk fotobutikk eller? ;)

Lenke til kommentar
Litt off-topic: Min erfaring er også at prisdifferansen er mindre mellom utland og Norge på Sigma-optikk enn annen optikk. Sigma koster så og si det samme i Tyskland som i Norge. Burde kanskje ikke brukt denne tråden til dette spørsmålet, men er det noen som vet hvorfor?

5334072[/snapback]

 

Så vidt jeg vet så er det konkurranse mellom importørene av Sigma objektiv i Norge, rett og slett fordi det ikke finnes en ene-importør. Jeg tror Foto-Knutsen hadde det før, men nå importerer flere Sigma parallelt.

 

På Nikon og Canon er det vel ene-importører? Noen som vet at det er butikker som gråimporterer og har priser deretter?

 

Håkon

Lenke til kommentar
Moms klarer man alltid å komme seg utenom! ;)

5334465[/snapback]

Jeg for min del synes det blir litt tullete å jamføre butikkpriser og smuglerpriser. Smutthullene i momsreglene er gjerne ikke SÅ store når vi snakker om nye gjenstander. Snik gjerne unna momsen for min del, men ta den med i prisjamføringa ;)

5336232[/snapback]

Herregud, jobber du i en norsk fotobutikk eller? ;)

5337206[/snapback]

Absolutt ikke! I den grad jeg har noen egeninteresse her, er det at jeg 1) Synes det er ok å kunne gå i en fotobutikk i Oslo, og ikke HongKong, og se på utstyr, og 2) Viktigst: Liker at tollvesen/kontrollmyndigheter holder en lav og mest mulig avslappa profil, noe de provoseres til ikke å gjøre når det forekommer systematisk utnyttelse av smutthull i kontrollopplegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...