Gå til innhold

Informasjonstråd og diskusjon om og rundt FRP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er i hvert fall talen til Carl I. Hagen over.

 

Den var vel egentlig som forventet; takkende, oppsummerende, full av patroniserende angrep på - og utfordringer til - andre enkeltpolitikere og partier, oppfordringer til sine egne, og prøvde å peke på fremtiden.

 

Hagen selv var bare «tålelig» fornøyd, men salen virket naturlig nok begeistret.

Lenke til kommentar
SKOLE/UTDANNING

Er for valgfri sidemålsundervisning

Er mot nasjonale prøver [link]

Er for statlig støtte til private skoler

Er for gratis skolemat

Er for å ha reklamefinansierte skolebøker

Er for private skoler [link]

Er mot å fjerne karakterer fra ungdomsskolen og videregående skoler

Er for kristen formålsparagraf i skolen

Er mot å fjerne karakterer fra ungdsoms- og videregående- skole

Er for fritt skolevalg

Er motstander av statlig støtte til SFO (ønsker å samle denne støtten, kontantstøtten og barnetrygd i en felles styrket barnetrygd)

 

Er det jeg som misforstår eller står det samme punktet 2 ganger med litt forskjellig ordlyd?

 

Ellers vil jeg bare si at det var en veldig fin oversikt over FRP's meninger. Skulle ønske det var en slik for hvert parti.

Lenke til kommentar
SKOLE/UTDANNING

Er for valgfri sidemålsundervisning

Er mot nasjonale prøver [link]

Er for statlig støtte til private skoler

Er for gratis skolemat

Er for å ha reklamefinansierte skolebøker

Er for private skoler [link]

Er mot å fjerne karakterer fra ungdomsskolen og videregående skoler

Er for kristen formålsparagraf i skolen

Er mot å fjerne karakterer fra ungdsoms- og videregående- skole

Er for fritt skolevalg

Er motstander av statlig støtte til SFO (ønsker å samle denne støtten, kontantstøtten og barnetrygd i en felles styrket barnetrygd)

 

Er det jeg som misforstår eller står det samme punktet 2 ganger med litt forskjellig ordlyd?

 

 

6046564[/snapback]

 

Det er nok kommet dobbelt opp. Skal fikse det

 

 

Ellers vil jeg bare si at det var en veldig fin oversikt over FRP's meninger. Skulle ønske det var en slik for hvert parti.

 

SV

AP

Samlet oversikt

 

Jeg kommer også med egen tråd for resten av hvert enkelt parti også, men er litt arbeid med det ;)

Lenke til kommentar
Den var vel egentlig som forventet; takkende, oppsummerende, full av patroniserende angrep på - og utfordringer til - andre enkeltpolitikere og partier

Ja, for andre partier rakker aldri ned på og angriper aldri Frp... ;)

6048297[/snapback]

 

Det er morsomt å se høyresiden legitimerere et angrep på venstresiden med at de gjør det samme, det er like fult morsomt å se venstresiden legitimere et angrep på høyresiden med akkuratt samme begrunnelse, en ond, men ufattelig morsom sirkel...

 

Jeg finner det veldig provoserende at FrP velgere alltid skal plasseres i bås (en negativ sådan) Jeg føler på ingen måte at FrP er rasistisk, diskriminerende eller annet. At jeg ikke selv stemmer FrP har rett og slett med at jeg finner andre partier mer tiltalende og ikke at jeg på et eller annet vis er smartere enn de som stemmer det.

 

Jeg finner det verken mer eller mindre provoserende at en FRP-velger blir satt i bås kontra det at en SV-velger blir satt i bås, dette er ikke et unikt fenomen fra venstresiden mot høyresiden, dette er noe som skjer i alle partier og grupperinger.

 

For øvrig synes jeg slike tråder er et godt tiltak.

 

Vi ser medaljens forside nå, men straks FRP kommer på tinget får se en annen side.

 

:)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Nå er i hvert fall talen til Carl I. Hagen over.

 

Den var vel egentlig som forventet; takkende, oppsummerende, full av patroniserende angrep på - og utfordringer til - andre enkeltpolitikere og partier, oppfordringer til sine egne, og prøvde å peke på fremtiden.

 

Hagen selv var bare «tålelig» fornøyd, men salen virket naturlig nok begeistret.

 

Tildels fantastisk tale.

Angrepene hans på Martin Kolberg var jo gjort med nærmest gjort med genial hersketeknikk. Er det igrunn noe som faktisk fungerer i politikk for å påvirke masser så er det demagogiske taler. Selv jeg, som vanligvis nesten kaster opp av Frp sin politikk når jeg ser den på papiret og i full oversikt, ble nesten litt forført av talen hans(selv om småting her og der bare ble litt på grensen til patetisk, men pytt pytt.. det er jo ingenting i forhold til hans verste).

En av Norges dyktigste politikere går av.

 

S,

Lenke til kommentar

(UÆÆÆ! Hvorfor døde quotingen??)

 

Hei. Som sterk motstander av FrP, blir jeg mer og mer konfrontert med "du er bare motstander fordi du har bestemt deg for å være det". Jeg vil derfor benytte denne tråden til å forklare hvorfor jeg er FrP-motstander ved hjelp av punkter jeg er sterkt uenig i:

 

[*]Vil senke bistanden

[*]Som et vanvittig rikt land har vi et moralsk bistandsansvar.

 

[*]Støtter Israel i midtøsten konflikten

[*]Opprettelsen av staten Israel var et politisk feilgrep i første omgang. Nå er feilen for lengst gjort, og staten Israel har livets rett. Derimot må grensene fastsettes innenfor det internasjonalt anerkjente området. Dette medfører MANGE tilbaketrekninger. Jeg støtter ikke et Israel som ulovlig okkuperer palestinske områder.

 

[*]Vil senke flytkningekvoten [list]

[*]Vi er allerede under FN-kritikk for å ha for lave kvoter.

 

[*]Vil innskrenke innvandring av flyktninger fra utenfor EØS området'

[*]Da det ikke finnes flyktninger fra EØS-land, er dette det samme som å si "vil innskrenke ikke-vestlig innvandring". Dette mener jeg er en etnisk begrunnelse, og dermed helt på trynet.

 

[*]Ønsker et flatt skattesystem. Generelt sett lavere skatter.

[*]Nordmenn har allerede mer eller mindre mest i verden å rutte med. Vi tåler dagens skattetrykk, og det medfører bedre fellesgoder.

 

[*]Vil fjerne eiendomsskatten

[*]Eiendomsskatten er en grei sikring mot oppkjøp og generasjoner med nedarving av eiendommer.

 

[*]Ønsker lavere alkoholavgift

[*]Opium til folket.

 

[*]Er for å bruke mer penger enn handlingsregelen tilsier

[*]Kid in candystore. Vi har et ansvar for fremtidige generasjoner.

 

[*]Vil senke bevilgningene til kollektivtrafikk

[*]Dette vil ta livet av kollektivtrafikken.

 

[*]Vil avvikle bompenger

[*]Da må veiene finansieres på en annen måte, noe jeg forsåvidt kan godta, men hvordan?

 

[*]Er mot nasjonale prøver

[*]Vi må overvåke et stadig fallende skolenivå.

 

[*]Er for statlig støtte til private skoler

[*]Latterlig. Dette er det privates ansvar, som det ligger i navnet. Statlige subsidier til privat virksomhet bør finne sted når næringslivet er unikt i Norge, og det er viktig for nasjonen at det overlever.

 

[*]Er for å ha reklamefinansierte skolebøker

[*]Barn og unge er allerede i et reklamehelvete, la oss ikke gjøre det verre. Dessuten er det rett og slett tacky.

 

[*]Er for private skoler

[*]Et barn er ikke selv istand til å forsvare sine rettigheter. Derfor må det være statens ansvar å gi alle en lik start på livet og like muligheter. Den offentlige skole er i ruin, og trenger overhaling. Dette må vi fokusere på, ikke det private alternativ.

 

[*]Er for kristen formålsparagraf i skolen

[*]Skolen skal lære bort fakta. Religion er oppspinn. En skal selvsagt lære OM religion - ingen bestrider at religonene eksisterer. Det er religionenes lære som er oppspinn, og dermed ikke har noen plass i skolen, være det kristendom eller noe annet.

 

[*]Er for allmenn verneplikt

[*]Ungdom som vet hva de vil fortjener ikke å miste et år på å løpe i skogen i fredstid.

 

[*]Vil endre dagens Arbeidsmiljølov

[*]Hvordan?

 

--Det var alt jeg rakk for nå.

 

Så sant som jeg er sagt: Dersom jeg er ferdig utdannet siv.ing. når FrP eventuelt får statsministerposisjonen, drar jeg fra landet, og kommer ikke tilbake før de har mistet den.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
(UÆÆÆ! Hvorfor døde quotingen??)

Det er et maks antall quotes i hvert innlegg.. Du gikk nok over.

 

Så sant som jeg er sagt: Dersom jeg er ferdig utdannet siv.ing. når FrP eventuelt får statsministerposisjonen, drar jeg fra landet, og kommer ikke tilbake før de har mistet den.

6048914[/snapback]

God tur. :D

Lenke til kommentar
(UÆÆÆ! Hvorfor døde quotingen??)

6048914[/snapback]

Man ti quotes per innlegg. Ja, det suger.

 

[*]Vil senke bistanden

Som et vanvittig rikt land har vi et moralsk bistandsansvar.

6048914[/snapback]

Bistand hjelper ikke. Det gjør i stedet situasjonen i mange tilfelle værre. Frp vil derfor senke tollbarrierene og ha økt handel med ulandene.

 

Bistand, samtidig som man holder de samme landene utenfor våre markedet med høye tollmurer, det er dobbeltmoralisme. Dette vil Frp endre.

 

 

[*]Støtter Israel i midtøsten konflikten

Opprettelsen av staten Israel var et politisk feilgrep i første omgang. Nå er feilen for lengst gjort, og staten Israel har livets rett. Derimot må grensene fastsettes innenfor det internasjonalt anerkjente området. Dette medfører MANGE tilbaketrekninger. Jeg støtter ikke et Israel som ulovlig okkuperer palestinske områder.

6048914[/snapback]

Det går an å støtte både Israls rett til å forsvare seg og palestinernes rett til egen stat samtidig som man er mot terrorismen.

 

Å ikke støtte Israel er meningsløst.

 

 

[*]Ønsker et flatt skattesystem. Generelt sett lavere skatter.

Nordmenn har allerede mer eller mindre mest i verden å rutte med. Vi tåler dagens skattetrykk, og det medfører bedre fellesgoder.

6048914[/snapback]

At høyere skatter medfører bedre velferdstilbud er en myte. Norge har verdens største offentlige sektor i forhold til folketallet. Denne holdes i live av oljen. Oljen vil ta slutt, og da vil Norge få seriøse problemer med å omstille seg.

 

Vi trenger mer nyskapning og gründervikrsomhet. Det krever at vi senker skattetrykket og tilrettelegger mer næringslivet. Verdien på krona er også farlig høy.

 

 

[*]Ønsker lavere alkoholavgift

Opium til folket.

6048914[/snapback]

Ekstreme avgifter fører til usunn drikkekultur (flatfyll i helgene).

 

 

[*]Er for å bruke mer penger enn handlingsregelen tilsier

Kid in candystore. Vi har et ansvar for fremtidige generasjoner.

6048914[/snapback]

Det er mange måter å investere på. Å ha pengene "i banken" når huset forfaller er ikke alltid det smarteste. Det vi ikke investerer i i dag, får vi igjen som økt regning i morgen.

 

Vi snakker bl.a titalls milliarder for å pusse opp skolene i landet. I mellomtiden sliter mange barn med for eksempel dårlig inneklima.

 

 

[*]Er for statlig støtte til private skoler

Latterlig. Dette er det privates ansvar, som det ligger i navnet. Statlige subsidier til privat virksomhet bør finne sted når næringslivet er unikt i Norge, og det er viktig for nasjonen at det overlever.

6048914[/snapback]

Frp vil likestille statlig og offentlig, slik at privatskoler ikke bare er tilgjengelig for de med feite lommebøker. Samtidig får vi et mer variert skoletilbud, ettersom det private finner nisjer som det offentlige ikke dekker. One-size-fits-all enhetsskolen er ikke for alle.

 

 

[*]Er for private skoler

Et barn er ikke selv istand til å forsvare sine rettigheter. Derfor må det være statens ansvar å gi alle en lik start på livet og like muligheter. Den offentlige skole er i ruin, og trenger overhaling. Dette må vi fokusere på, ikke det private alternativ.

6048914[/snapback]

Frp vil at staten skal ha ansvaret. Privat drevet og privat ansvar er to forskjellige ting. Se ellers forrige punkt-

 

 

See... ti quotes eller mindre går bra! Som fremtidg utdannet siv.ing bør du håpe på at Frp kommer til makten. Da blir det mer satsing på næringslivet og småbedriftene. Det er her fremtidens arbeidsmarked skapes. Og det er her fremtidens verdiskapning skal komme fra. Ikke gjennom en stadig større offentlig sektor, som trenger stadig mer skatter og avgifter for å holdes ved like.

Lenke til kommentar

Skulle FrP få rundt en 35% stemmer ved neste valg og de starter regjering kommer det vel ikke til å bli de store endringene...de må jo tross alt få støtte fra ett eller flere partier for å få gjennom sakene sine. I tillegg ligger politikken langt vekke fra de andre borgerlige partiene. Så jeg skjønner ikke helt dette ramaskriket fra enkelte som er så redd for partiet og at det kommer til å bli norges undergang når de er i posisjon...

 

(dette har sikkert blitt sagt før, meneeee...det kan nå sies igjen)

Lenke til kommentar
De finnes, men det er svaert faa av dem i FrP i forhold til andre partier. Dette bidrar til at FrP har rykte paa seg som et lavstatusparti. Kun 9% a FrP-velgere har enten hoyskole- eller universitetsutdannelse, noe som er svaert lite.  Om dette er relevant eller ikke, er derimot annen sak.

5335330[/snapback]

 

Virker som om folk ser litt for mye på amerikansk tv, og tror at man er mislykket om man ikke er advokat, doktor osv. Man er ikke dum selv om man ikke har høyskoleutdannelse, for det er faktisk noen som trives med å jobbe som for eksempel håndverkere...

Lenke til kommentar
Virker som om folk ser litt for mye på amerikansk tv, og tror at man er mislykket om man ikke er advokat, doktor osv. Man er ikke dum selv om man ikke har høyskoleutdannelse, for det er faktisk noen som trives med å jobbe som for eksempel håndverkere...

 

Definitivt. Det er et unødvendig fordomsfullt forhold mellom akademikere og håndtverkere i dag.

 

Knytningen med fordommen til byråkrati f.eks har nok en rot i at man misliker akademikere som tar allverdens f.eks humanistiske fag og andre 'umonetære fag' og lande på en godt betalt statlig kontorjobb. Det er nesten overtydelig at det er denne fordommen Carl I Hagen ønsker å skvise for alt den er verdt. Hat mot akademikerne.

De er jo ikke annet enn snobbete, late og inkompetente bedrevitere og forståsegpåere, sant? Hvorfor skal de styre staten? Frp skal skal gjøre sitt for å skrelle de vekk best mulig.

Vi bruker fri liberalisme, markedet og Ayn Rand som verktøy for å nå våre mål.

Han er altså langt på vei i gang med å skille samfunnet i to klasser, og skape hat og fordommer.

 

S,

Lenke til kommentar
Virker som om folk ser litt for mye på amerikansk tv, og tror at man er mislykket om man ikke er advokat, doktor osv. Man er ikke dum selv om man ikke har høyskoleutdannelse, for det er faktisk noen som trives med å jobbe som for eksempel håndverkere...

 

Definitivt. Det er et unødvendig fordomsfullt forhold mellom akademikere og håndtverkere i dag.

 

Knytningen med fordommen til byråkrati f.eks har nok en rot i at man misliker akademikere som tar allverdens f.eks humanistiske fag og andre 'umonetære fag' og lande på en godt betalt statlig kontorjobb. Det er nesten overtydelig at det er denne fordommen Carl I Hagen ønsker å skvise for alt den er verdt. Hat mot akademikerne.

De er jo ikke annet enn snobbete, late og inkompetente bedrevitere og forståsegpåere, sant? Hvorfor skal de styre staten? Frp skal skal gjøre sitt for å skrelle de vekk best mulig.

Vi bruker fri liberalisme, markedet og Ayn Rand som verktøy for å nå våre mål.

Han er altså langt på vei i gang med å skille samfunnet i to klasser, og skape hat og fordommer.

6049930[/snapback]

Dette er vel det mest virkelighetsfjerne jeg har lest på en stund. Fri liberalisme og Ayn Rand har vel nesten ingen ting med Frp å gjøre. Frp er for en stat med veldefinert og klart ansvar. Strengere lover på en del punkt. Frihet under ansvar osv. Og noe hat mot akademikerne har jeg aldri sett fra Frp sin side, hvordan begrunner du den påstanden?

 

(At mange akademikere ser ut til å nære et hat mot Frp, det er en annen ting. De er jo bedre og vet jo bedre enn de dumme uutdannede som ikke vet sitt eget beste og stemmer Frp.)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Fri liberalisme og Ayn Rand har vel nesten ingen ting med Frp å gjøre.

A little sidenote;

 

Favorittboken til Siv Jensen er skrevet av Ayn Rand, så jeg regner med det har litt innflytelse på FRP ;)

6050129[/snapback]

Javel, og denne boken er?

 

Frp var vel også formet en god stund før Jensen fikk noen rolle der hun kunne påvirke Frp.

Lenke til kommentar

Favorittboken til Siv Jensen er skrevet av Ayn Rand, så jeg regner med det har litt innflytelse på FRP ;)

6050129[/snapback]

Javel, og denne boken er?

Sikkert Atlas Shrugged (De som beveger verden). Bra lesestoff, anbefales på det sterkeste. Videre er det nok heller slik at Ayn Rand setter ord på de tankene mange liberalister/libertarianere/whatever allerede har innabords, ikke at man leser boken og blir frelst pga den. Tipper jeg.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...