Gå til innhold

Hvor stammer headbanging fra?


F.Mackey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som er jævlig irriterande... Er når folk hoster eller nyser midt under ein sang. Dei kan da heller vente til applausen og i det miste prøve å skjule det. :nei:

Heh, du vet at man ikke alltid kan kontrollere det? ;)

5332289[/snapback]

*** CRITICAL ERROR ***

IRONY ANTENNA MALFUNCTION

 

Edit: "Jeg var også ironisk dah :roll: Du som har problemer med antenna di..."

Endret av Glint
Lenke til kommentar
Det som er jævlig irriterande... Er når folk hoster eller nyser midt under ein sang. Dei kan da heller vente til applausen og i det miste prøve å skjule det. :nei:

Heh, du vet at man ikke alltid kan kontrollere det? ;)

5332289[/snapback]

 

For mye juleglede ute å går? :!: `

 

Men ja, som de over, på en konsert av den hardere typem, hadde det vert dødfødt å stå rett opp og ned for min del :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan man få med seg noe som helst av en konsert når man står og svinger med hodet på denne måten? Man mister jo helt den visuelle biten, og kunne like gjerne sittet hjemme i sofaen og praktisert dette idiotiske ritualet.

Og det stammer sikkert fra noen dophoder i statene, som ikke hadde surround-annlegg, og dermed fikk en kunstig surround-følelse ved å snurre på hodet.

5332035[/snapback]

For det første så headbanger en ikke hele tiden(det orker en ikke uansett). Headbanging er rett og slett gøy, det er jo som alle andre typer dans: gøye bevegelser etter musikken! Skal si det deg at det er utrolig gøy når en er helt fremme og headbanger sammen med en stor gjeng! Energi! Det er viktig at musikken passer til det though, på SoaD var jeg helt fremme og headbanget som galman igjennom deler av konserten, men på Dream Theater var stod jeg lengre bak. (Å headbange til progga rytmer er relativt vanskelig uansett :p)

Lenke til kommentar

Stå helt i ro behøver man ikke. Men halve konserten er å se showet og artistene som fremfører på sine respektive instrumenter, for min del. Jeg synes headbanging ser helt idiotisk ut, og forsvarer nå ikke dansing heller, om noen skulle tro det.

Vel, her er det ikke rom for å diskutere ting på alvor, så lenge visse medlemmer aldri kan bruke andre virkemidler enn ironi.

Takk TLZ, for et seriøst og oppklarende motargument.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man få med seg noe som helst av en konsert når man står og svinger med hodet på denne måten? Man mister jo helt den visuelle biten, og kunne like gjerne sittet hjemme i sofaen og praktisert dette idiotiske ritualet.

Og det stammer sikkert fra noen dophoder i statene, som ikke hadde surround-annlegg, og dermed fikk en kunstig surround-følelse ved å snurre på hodet.

5332035[/snapback]

For det første så headbanger en ikke hele tiden(det orker en ikke uansett). Headbanging er rett og slett gøy, det er jo som alle andre typer dans: gøye bevegelser etter musikken! Skal si det deg at det er utrolig gøy når en er helt fremme og headbanger sammen med en stor gjeng! Energi! Det er viktig at musikken passer til det though, på SoaD var jeg helt fremme og headbanget som galman igjennom deler av konserten, men på Dream Theater var stod jeg lengre bak. (Å headbange til progga rytmer er relativt vanskelig uansett :p)

5332475[/snapback]

 

Jepp. Det er lite som kan måle seg med en skikkelig godt konsert hvor man tør å gi faen og slippe seg løs. Noe som gjør opplevelsen bedre for både publikum og bandet. Fordi det er mye kjekkere for dem å opptre når de ser at publikum virkelig koser seg, som gjør at de spiller bedre og slipper seg løs dem også. Og da blir det enda kjekkere for oss igjen. Så bygger det seg opp slik i en herlig sirkel.

 

anth: Man får med seg masse! Det er jo ikke konstant headbanging, tar litt pauser inni mellom og hodet må jo opp å kikke når "hailingen" begynner. "HAIL! HAIL! HAIL!" :thumbup:

 

Edit: Redigere inn quoten siden anth svarte mens jeg skrev.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Hva er det du gjør da? Hopper? Danser? Spretter? Rekke henda i været? Er ikke sånn voldsomt mange muligheter man har når det er fullt av folk.

5333399[/snapback]

Kom med et årstall/periode da folk begynte med headbanging, og fortell meg om folk stod stokk stille før den tid.

Nei ærlig talt, man kan skape liv uten å akkurat måtte svinge på hodet. Er det den eneste fysiske uttrykksmåten for deg på en konsert?

 

Ta en Black Sabbath-konsert fra f.eks. 1971. Var det mangel på liv da fordi folk ikke headbanget?

 

Skjerp dere folkens...

Lenke til kommentar

Kom med et årstall/periode da folk begynte med headbanging, og fortell meg om folk stod stokk stille før den tid.

Nei ærlig talt, man kan skape liv uten å akkurat måtte svinge på hodet. Er det den eneste fysiske uttrykksmåten for deg på en konsert?

 

Ta en Black Sabbath-konsert fra f.eks. 1971. Var det mangel på liv da fordi folk ikke headbanget?

 

Skjerp dere folkens...

5334276[/snapback]

 

Nei, men fikk man meg seg så mye mer av konserten da enn det man gjør hvis man headbanger litt av og til? Tviler sterkt på det og det var egentlig eneste ankepunktet jeg hadde med det du sa.

Lenke til kommentar

anth: Headbang er bare en av mange måter å skape liv på. Vel, vet ikke helt om jeg gjør det selv skal jeg være helt ærlig. Det er bare slik at når jeg hører energirik metal så får jeg en trang til å svinge med, da i form av headbanging. Det er energi, det er gøy. Det blir akkurat som fks. når folk hopper på konserten. Det er ingen dyp mening bak det, det er bare gøy. :)

 

Det jeg derimot ikke forstår i metallkultur er moshing, virker bare teit. Var en fyll idiot som prøvde å moshe på SoaD-konserten, eneste han egentlig gjorde var å spre kvalme og faenskap.

 

anth: Man får med seg masse! Det er jo ikke konstant headbanging, tar litt pauser inni mellom og hodet må jo opp å kikke når "hailingen" begynner. "HAIL! HAIL! HAIL!"  :thumbup:

5333032[/snapback]

Det som er skikkelig morsomt er når en skriker bandnavnet til dem som opptrer, særlig hvis det er oppvarmings bandet. *mimre tilbake på SoaD-konserten*

Husker at Gåte-dame kom frem og spurte hvordan folk hadde det. Det eneste hun fikk til svar var SoaD-fansen som skrek bandnavnet til System of a Down(altså IKKE gåta, selv om det var noen smågoths som prøvde seg). :D

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Drev mye med moshing før, når jeg hadde langt hår. Så klipte jeg håret og da ble det ubehagelig å headbange, noe med vekten av håret som gjør at det føles rett. men uten hår føltes det helt feil så jeg sluttet.

Headbanging var en viktig tradisjon for thrashere på 80 og 90 tallet og slettes ikke noe dophuer har funnet på. Moshing er for thrashere som poging er for punkere.

*edit* Mosh or die! God jul! :tease:

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
anth: Man får med seg masse! Det er jo ikke konstant headbanging, tar litt pauser inni mellom og hodet må jo opp å kikke når "hailingen" begynner. "HAIL! HAIL! HAIL!"  :thumbup:

5333032[/snapback]

Det som er skikkelig morsomt er når en skriker bandnavnet til dem som opptrer, særlig hvis det er oppvarmings bandet. *mimre tilbake på SoaD-konserten*

Husker at Gåte-dame kom frem og spurte hvordan folk hadde det. Det eneste hun fikk til svar var SoaD-fansen som skrek bandnavnet til System of a Down(altså IKKE gåta, selv om det var noen smågoths som prøvde seg). :D

 

Samme på Opeth konserten når Extol var oppvarmingsband. "Opeth! Opeth! Opeth!" :!:

Lenke til kommentar
Stå helt i ro behøver man ikke. Men halve konserten er å se showet og artistene som fremfører på sine respektive instrumenter, for min del. Jeg synes headbanging ser helt idiotisk ut, og forsvarer nå ikke dansing heller, om noen skulle tro det.

Vel, her er det ikke rom for å diskutere ting på alvor, så lenge visse medlemmer aldri kan bruke andre virkemidler enn ironi.

Takk TLZ, for et seriøst og oppklarende motargument.

5333010[/snapback]

 

 

jo, men musikerne/bandet blir veldig takknemlige for at folk banger, dette indikerer at musikken er forbanna bra ;)

Lenke til kommentar

Noen innlegg fjernet.

 

Enkelte bør lese #1 og #2.

 

Personangrep kan dere spare dette forumet for ;)

 

Reaksjoner på moderering/dette innlegg gjøres som altid på pm, ikke i tråden.

 

Edit: Mye fjas og OT her, stenges intil videre for opprydding.

Edit2: Tråden åpnes igjen. Prøv å holde dere til topic.

 

Imens vil reaksjoner bli vurdert for de overtramp som fant sted.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Her er årsaken til uttrykket headbanging:

 

Da Led Zeppelin spilte på Boston Tea Party i 1968, begynte de som stod fremst å "bange" hodene kraftig etter rytmen. Begrepet var født, og har siden utviklet seg til den ekstreme og spesielle headbangingen vi idag ser på blant annet konserter fremført av Black Metal-band.

 

Edit: Noen forskere kom over denne videoen fra tidlig på sekstitallet, som viser et slags leketøy som i følge dem skapte headbanging lenge før metallrocken.

 

Se video på eget ansvar!

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...