Gå til innhold

Conroe kommer tidligere


Anbefalte innlegg

For Intel er dette en radikal endring i tankegangen fra Northwood og Prescott. Men hvis en ser stort på det, så er det med unntak av flere kjerner ikke de helt store endringene. Man har gjort en bred Outo of Order arkitektur enda bredere, flere/større buffere og litt annet småsnacks, men instruksjonsstrømmen går samme vei som tidligere, i samme rekkefølge, gjennom de samme enhetene, bare i forbedret utgave.

5323474[/snapback]

Men Conroe skal jo være bygget opp "fra grunnen" i motsetning til de relativt små endringene som blr gjort mellom willamette->northwood og northwood->prescott. Blandt annet er antall steg i pipelinen endret fra 31 til 14, noe som er et sterkt bevis for at hele pipelinen ikke bare er modifisert men bygget opp på helt på nytt. En rekke andre detaljer vil nok også endres, f.eks forsvinner "double pumped ALU" som var i netburst-serien. Jeg vil altså si at dette er omentrent en så radikal endring av arkitekturen som lar seg gjøre uten å bytte ISA.

 

Blandt annet vil jeg anta at Pentium Pro 150 MHz og Pentium III 1,4 GHz har betydelig større likheter enn Prescott og Conroe. For å poengtere det ennå mer så vil jeg anta at Pentium III og Athlon XP ligner mer på hverandre enn Prescott og Conroe.

 

Siden det er så store forskjeller så blir det jo veldig spennende å lese de første testene. Definitivt den mest spennende CPU'en i 2006 om du spør meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Conroe ser ut til å ha:

14 trinns pipeline, EM64T, 65W TDP, 4-issue OoO engine, 4uops pr. klokkesyklus, kjernene vil ha direkte adgang til L1 Cache i den andre kjernen, L2 Cache 2-4 MB?, og mye annet.

 

Frekvens 2,xx GHz?

5322387[/snapback]

65W TDP? Det må vel være veldig lavt i forhold til dagens dobbelkjerner. Hva er TDP på en vanlig Athlon X2 og Pentium D? Nå gjelder det bare at skjermkortprodusentene følger etter og lager skjermkort med et fornuftig effektforbruk! :w00t:

 

Det er mye snakk om Netburst til Pentium 4, men hva heter arkitekturen til Conroe?

 

Siden det er så store forskjeller så blir det jo veldig spennende å lese de første testene. Definitivt den mest spennende CPU'en i 2006 om du spør meg.

5324015[/snapback]

:yes:

Lenke til kommentar
Jeg vil altså si at dette er omentrent en så radikal endring av arkitekturen som lar seg gjøre uten å bytte ISA.

5324015[/snapback]

Hmm. Du får meg nesten til å bli uenig med meg selv.

 

Men vi er vel for så vidt enige. Når jeg tenkte på de virkelig radikale endringene var syke ting som for eksempel å tagge alle dekodede instruksjoner i ett stort register (alá Trace Cache), kutte BTB, ROB, Reservation Station og hva det måtte hete, og når det er behov for den rette taggen, pælmes de nødvendige instruksjonene gjennom 5-6 feite execution units som ikke bryr seg om det er Integer eller FP de har å gjøre med.

Hadde det virket? Neppe :whistle:

 

Så selv om det er mange av de samme enhetene i kjernen er vel dette antakelig det nærmeste en radikal endring vi kommer for x86.

Lenke til kommentar
Conroe ser ut til å ha:

14 trinns pipeline, EM64T, 65W TDP, 4-issue OoO engine, 4uops pr. klokkesyklus, kjernene vil ha direkte adgang til L1 Cache i den andre kjernen, L2 Cache 2-4 MB?, og mye annet.

 

Frekvens 2,xx GHz?

5322387[/snapback]

65W TDP? Det må vel være veldig lavt i forhold til dagens dobbelkjerner. Hva er TDP på en vanlig Athlon X2 og Pentium D? Nå gjelder det bare at skjermkortprodusentene følger etter og lager skjermkort med et fornuftig effektforbruk! :w00t:

5324332[/snapback]

 

Mener at Operton dualcore har 65W TDP, hvis jeg ikke tar helt feil. Så da er vel de da både kjøligere enn X2 og mye kjøligere enn varmeovnen Pentium D.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Opteron dobbeltkjernen er fullt så bra. Jeg tror TDP er 89W om jeg ikke husker feil. Men Det finnes riktignok noen alvstrømsutgaver (HE og EE) som er hhv. 65W og 35W. Disse er selvfølgelig lavere klokket og koster mye mer enn likt klokkede versjoner med 95W TDP.

 

Intel regner vist ikke TDP på samme måte som AMD så det skal være umulig å sammenligne tall for tall, men Pentium D er garanter godt over 100W TDP.

Lenke til kommentar

For meg høres ikke spesifikasjonene ut som de vil være mer avhengig av mengde L2 cache enn det Netburst er. Tvert i mot høres den ganske lite cache-avhengig ut. Men nå har jo Intel alltid vært flinkere til å pakke mye cache inn på små arealer enn AMD har så selv om det blir 4MiB L2 cache så betyr ikke det at cachen tar opp unormalt store deler av arealet på brikken.

 

L2 cachen skal forresten være delt og det blir spennende å se hva det betyr for ytelsen.

 

Conroe skal vist komme i utgaver med 4MiB og utgaver med 2MiB L2 cache. Merom og Woodcrest skal vist ha 4MiB. Disse er henholdsvis siktet inn mot bærbare maskiner og servere.

 

TDP skal være:

Merom: 35W

Conroe: 65W

Woodcrest: 80W

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Arkitekturen er forresten helt ny, og skal ikke ligne på hverken Netburst (Prescott) eller Yonah/Dothan.

5321385[/snapback]

Nei, den vil faktisk ligne på begge:

 

ris21it.th.jpg

 

Og jeg som trodde klokkefrekvenshypen var forbi  ;)

 

For Intel er dette en radikal endring i tankegangen fra Northwood og Prescott. Men hvis en ser stort på det, så er det med unntak av flere kjerner ikke de helt store endringene.

Man har gjort en bred Outo of Order arkitektur enda bredere, flere/større buffere og litt annet småsnacks, men instruksjonsstrømmen går samme vei som tidligere, i samme rekkefølge, gjennom de samme enhetene, bare i forbedret utgave.

 

Designmessig er det altså ingen revolusjon

5323474[/snapback]

Ja, og her er forresten en meget grundig artikkel som tar for seg "Conroe" i detalj og sammenligner den med det AMD har nå og vil kommer med i nærmeste fremtid:

 

Exuberant Optimism? Intel and AMD after Conroe

Recently we have been seeing a wash of interviews, articles, and opinions that are all pointing in one direction; Intel will recover the performance crown with their Conroe/Merom/Woodcrest series of chips.  Whether this is from analysts, editors, or freelance writers, it seems that many of them agree wholeheartedly that the next generation of Intel chips will be the second coming and the death of AMD and their marketshare gains.  While I agree that this next generation of Intel chip is going to be good, I think that most people fail to see the entire picture, as well as the ecosystem that AMD has slowly been putting into place with their products.

[...]

            The one aspect that people can not get enough of with the Conroe series of chips is the 4 issue core.  Many people are confusing this with either quad core or massively multi-threaded.  This is not the case.  AMD’s Athlon series, from when it was just the Athlon to the current X2 Athlon 64, are all three issue cores.  Now, it is not technically true that AMD is a 3 issue core, as it is actually a 9 issue core.  AMD has broken up the functionality of the core into three areas: integer, floating point, and SIMD.  Each of these three separate units are three issue, but for now we will just address the single 3 issue integer unit.  AMD did some extensive modeling, and found that three was a pretty optimal number.  Now, in the first generation of Athlon’s, AMD was seeing a utilization of about .5 issues per cycle, and of course theoretically this number should be 3.  However, we don’t live in a perfect data world, and not all data and instructions are the same.

Anbefalt lesing! :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Arkitekturen er forresten helt ny, og skal ikke ligne på hverken Netburst (Prescott) eller Yonah/Dothan.

5321385[/snapback]

Nei, den vil faktisk ligne på begge:

5511842[/snapback]

Jeg tror du har rett i det. Jeg har lest mer om merom/Conroe i januar og fått inntrykk av at den er bygget fra Yonah men at intel vil dra nytte av PR-verdien som ligger i Pentium4-serien. De få tingene de lar Merom arve fra netburst tror jeg Intel vil untytte PR-verdien av maksimalt og dermed omtaler ekstra mye, blandt annet i den presentasjonen der. Arven fra netburst er vel hovedsaklig AMD64. (Det er sikkert mer som jeg ikke vet om ennå)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...