Gå til innhold

Underclocked AMD Athlon XP 1800+


Anbefalte innlegg

I sommerferien hjalp jeg en kamerat

(som kaller kabinett harddisk) med å

bygge pc, men det er et problem:

 

Prosessoren skal kjøre ved 1.53 Ghz,noe den ikke gjør (ca. 1100mhz).

Hvis jeg endrer cpu-innstillingene i BIOS

(CPU Soft 3 menu)

vil ikke pc'n boote etter restart.

For å få den til å gå igjen må jeg flytte på jumperen som sletter alt av BIOS info.

 

Hovedkortet er en Abit Kr7A-133 266 /m DDR ram -husker ikke hastigheten.

 

... :sad: Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-06 17:49, Allsop musematte skrev:

Hvis jeg endrer FBS fra 100 til 133 i BIOS og lagrer vil ikke maskinen starte opp.

Får å få den til å gå må jeg flytte jumperen som sletter alt av CMOS info.


 

Hvis du bare setter den til 133Mhz i bios, vi du egentlig bare klokke opp fsb med 33Mhz, noe som vil kjøre de stakkars pci-korta litt for hard. De er laget sånn at du har en default-verdi som du da legger til x antall mhz. Def + x = fsb. Men hvis da 100Mhz som default og legger til 33Mhz for å få den opp vil du overklokke hele greia med 33Mhz. Om du derimot setter den "default'n" til 133Mhz blir PCI/AGP dividere riktig, slik at pci/agp kjører på riktige frekvenser. Du har selvfølgelig da mulighet til å legge til inntil 33Mhz oppå denne også, for å få inntil 166Mhz bus tilsammen.

 

Håper det gjorde ting litt klarere. :wink: Let rundt på hovedkortet etter en jumper(sannsynligvis med 3 pinner, og en cap slik at du har to alternativer) det står 100Mhz og 133Mhz på.

Lenke til kommentar

Ufo: Før du startet på den lange forklaringen og sender den nå lett matte Allsop ut på leting, burde du kanskje tatt bryet med å sjekke om Abit hovedkort har en slik fantastisk liten jumper. (Hint: den er ikke der)

 

Allsop: Gå inn i bios, velg "Load fail-safe defaults", gå inn i Softmenu III, bla deg gjennom "CPU Operating Speed" til du finner 1800+. Om du fremdeles ikke får maskina til å boote med cpu i riktig hastighet, kan du forsøke å hente ned siste bios ( versjon 9n her). Regner med at det ikke er gjort noe forsøk på å låse opp prosessor?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-08 09:41, alexio skrev:


Pc-deler tåler mer enn du aner....

det vet jeg...



 

Det stemmer, at maskinen ikke vil starte er ofte et tegn på at "PC delene" ikke vil det tempoet du vil. De er ganske grei sånn sett, gir gode tilbakemeldinger.

 

Om maskinen klikker når du setter FSB fra 100 til 133, kan en Bios up-date lønne seg. Eldre kort er ikke så glad i XP prosessorer. I tillegg så vil ikke BIOS støtte SSE støttet i prosessorer, heller ikke 3DNow!™ Extended, som XP har. Dette er jo for så vidt en fordel å få brukt! :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...