Gå til innhold

Morrowind vs Gothic 2

Anbefalte innlegg

Det blir litt diskusjon om hvilke av Morrowind eller Gothic 2 som var best, på en annen post. Så da syns jeg vi skal ha en stor diskusjon her om hvilke av disse spillene som er best.

Jeg har bare spilt Morrowind og mener at det er noe av det beste jeg har spilt.

Hva er deres mening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om Morrowind er ett fantastisk spill, så synes jeg Gothic 1 og 2 er bedre.

Hovedsaklig pga av en mye mer levende og gjennomført spillverden. I Gothic-spillene går folk hjem på natta, stikker på pub'en og slikt. Og man ser ville dyr jakte på hverandre. Slike ting var Morrowind helt blottet for, noe som gjorde resten av verden veldig statisk.

Også synes det er mye morsommere å gå rundt å utforske i Gothic-spillene. Morrowind er større, men på langt nær like pent eller variert.

Men det viktiske er at Gothic-spillene er vanskeligere. Spesiellt Gothic 2 hvis du har Night of the Raven. Morrowind ble lett alftor fort, og det var lett å fikse seg veldig store statbonuser med alchemy, men selv uten å gjøre det var det for lett.

Lenke til kommentar

Veldig enig i det Gromle skriver. Gothic 2 har flottere grafikk, mer spennende og variert natur, bedre og mer realistisk AI, mer spennende fighting - hele stemningen i spillet er av en langt høyere kvalitet. Du blir til de grader revet med og involvert, og også historien er bedre - samt at du slipper endeløs lesing og ørkesløs vandring. Selv om Morrowind var et bra spill, tok jeg meg stadig i å føle at jeg kastet bort tiden - men måtte bare fullføre for å se hvordan det gikk. I Gothic 2 flyr timene av sted, og du skjønner ikke at det er morgen før du hører vekkerklokka og blir rystet ut av spillet og oppfatter at du snart skal på jobb. Ups, det var den nattesøvnen...

Lenke til kommentar

Jeg er nok også av typen som foretrekker Gothic II foran Morrowind.

Grunnene er vel egentlig nevnt, men jeg får vel skrive dem jeg også:

Verdenen er mye mer frodig og levende i Gothic 2. I Morrowind er verdenen mye større, men det var ingen fremkomstmidler eller fast-travels, så det ble fort kjedelig å gå laaaaange distanser for å gjøre ferdig et lite oppdrag. Grafikken er også bedre i Gothic II, selv om at det finnes mods i Morrowind som gjør grafikken bedre enn i G2.

Noen legger bort Gothic 2 fordi det er så vanskelig. De som legger bort Morrowind, legger det bort fordi det blir så kjedelig. Jeg må innrømme at jeg aldri ble ferdig med Morrowind. Spillet grep aldri tak i meg. Kan ha noe med at jeg ikke prøvde spillet før en gang i år.

Gothic 2 var et spill som jeg, da jeg fikk tak i det (brent, husker ikke hvordan og hvorfor jeg skaffet det, kanskje fordi jeg så et kult cover-bilde elns), aldri hadde hørt om, og jeg ble svært så imponert over spillet.

I starten ble det fort frustrerende, og jeg kan huske flere episoder hvor jeg nærmest hoppet i taket av raseri. Av en eller annen snodig grunn, som jeg takker hver eneste dag, fortsatte jeg likevel å spille spillet, og desto mer jeg spilte det, desto bedre ble det bare!

Etter hvert har jeg funnet ut at Gothic 2 er det beste RPG-spillet jeg noen sinne har spilt, og jeg har spilt en god del forskjellige RPG'er!

Lenke til kommentar

Jeg spilte Gothic 1 da det kom ut. Jeg husker at jeg lastet ned spillet, og jeg lastet det bare ned fordi den siden jeg lastet det ned fra sa at spillet var kjempebra og alle mulighetene man hadde. Jeg tenkte ok, og lasta ned. Og når jeg begynte å spille så klarte jeg ikke å stoppe. Den måneden (eller to, husker ikke helt) jeg spilte det spillet, så husker jeg bare at jeg satt inne i rommet med pcn, og gikk bare ut når jeg skulle på do, og når mamma maste med at det var middag. Jeg levde meg så veldig inn i det.

Men når jeg skulle prøve Morrowind, som alle sa var så bra når det kom ut. Så fikk jeg ikke spilt så mye siden grafikken var for god for pcn min. Jeg husker at jeg bare spilte i noen minutter før jeg ikke gadd mer. Jeg ble ikke sugd inn på noen måte. Jeg prøvde også senere å spille hos en kompis, men det samme skjedde, jeg ble ikke veldig interessert i det. Nå har ikke jeg prøvd å spille det i litt lengre tid så jeg vet da ikke 100%, men jeg syns at Gothic er bedre. Gothic spillene er noe av det beste jeg har spilt. Gleder meg til 3'ern!

Lenke til kommentar

Om kun folk som har spilt begge spillene svarer, vil nok Gothic 2 vinne ganske klart. Imidlertid tror jeg veldig mange som bare har spilt Morrowind stemmer, og da vil det jo gå klart i Morrowinds favør -ettersom dette spillet har vært mye mer promotert og dermed er spilt av langt flere personer. Synd, men tror ikke vi får en fair avstemning.

Lenke til kommentar

Har egentlig bare spilt Gothic 2 ettersom jeg avsluttet morrowind etter de første 4-5 kampene, men kan heller ikke si at Gothic 2 er en perle.

Spillet startet veldig bra med masse muligheter i byen og områdene rundt, men vips så var combat skitlett og gørrkjedelig og man måtte gjøre det man ble bedt om for å komme videre. Man kunne gå egne veier, men de førte ingen steder før det var de veiene man skulle gå. Grafikken er fin den dag idag og verdenen er veldig bra laget med enorme muligheter for utforsking, men det er altfor mange feil ellers for at det skal bli et skikkelig RPG.

Virker som Morrowind har mer å by på enn combat, men med et så hinsides grusomt kampsystem så hjelper det ikke mye. Og områdene ser litt datagenererte ut, de bød ikke på mer utforsking enn det å finne dører i fjellveggene.

Siden jeg bare har spilt gjennom Gothic 2 så sier jeg Gothic 2.

Edit: Og Morrowind går fortsatt hakkete på pc'n min mens Gothic 2 har gått glatt i mange år.

Men er rimelig sikker på at Oblivion vil bli bedre enn Gothic 3 ettersom det var mye mye mye mer som var gjort skikkelig i morrowind enn det var i Gothic 2.

-TwiiK

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Har egentlig bare spilt Gothic 2 ettersom jeg avsluttet morrowind etter de første 4-5 kampene, men kan heller ikke si at Gothic 2 er en perle".

Om ikke Gothic 2 er en perle, hva er da en perle? Finnes det virkelig noe rpg som kan måle seg med dette? Har spilt alle som er kjente iallfall, og ikke noen har nådd dette til knærne (vel, smaken er som baken osv. men likevel...)

"Spillet startet veldig bra med masse muligheter i byen og områdene rundt, men vips så var combat skitlett og gørrkjedelig og man måtte gjøre det man ble bedt om for å komme videre. Man kunne gå egne veier, men de førte ingen steder før det var de veiene man skulle gå. Grafikken er fin den dag idag og verdenen er veldig bra laget med enorme muligheter for utforsking, men det er altfor mange feil ellers for at det skal bli et skikkelig RPG".

??

Det er nok noe mer lineært enn Morrowind, men det er mer pga Morrowind er større og har mer quests. Morrowind er veldig uoversiktlig, samt har mye kjedelig lesestoff i stedet for reelle dialoger.

"Virker som Morrowind har mer å by på enn combat, men med et så hinsides grusomt kampsystem så hjelper det ikke mye. Og områdene ser litt datagenererte ut, de bød ikke på mer utforsking enn det å finne dører i fjellveggene".

I Morrowind er det utrolig mye ørkesløs vandring i kjedelige, lite levende miljøer. Synes hele spillet virker ambisiøst, men veldig uferdig.

"Siden jeg bare har spilt gjennom Gothic 2 så sier jeg Gothic 2.

Edit: Og Morrowind går fortsatt hakkete på pc'n min mens Gothic 2 har gått glatt i mange år.

Men er rimelig sikker på at Oblivion vil bli bedre enn Gothic 3 ettersom det var mye mye mye mer som var gjort skikkelig i morrowind enn det var i Gothic 2".

-TwiiK

5330770[/snapback]

Eh, hva er det som er gjort skikkelig i Morrowind? Og hvordan vet du det etter å ha avsluttet etter 4-5 kamper? For meg virket den som en enorm demo, der det ikke helt var bestemt hvordan spillet til sist skulle bli. Mulig de gjør en bedre jobb med Oblivion, men føler meg mye tryggere på Gothic 3 om jeg skal basere meg på nevnte forrige spill fra begge serier.

Den store forskjellen på Morrowind og Gothic 2 er etter min mening at Morrowind holder deg på kjølig distanse, nærmest som en tilskuer - mens i Gothic 2 blir du dratt inn med hud og hår (vanvittig bra stemning, nesten så du føler du er der). Opplever at friheten i spillet er akkurat passe, for at en ikke skal føle seg bundet - samtidig som en heller ikke vaser så mye rundt uten mål og mening, som det lett blir om spillet er enormt stort og fritt og med begrensede muligheter for rask forflytning.

Kommer sikkert til å kjøpe begge spillene uansett, for regner med at utviklerne av Oblivion har fått med seg en del av de kritiske tilbakemeldingene Morrowind-serien tross alt har fått.

Beklager rotete innlegg - er ikke helt stødig på hvordan quote innlegg.

Lenke til kommentar
Spillet startet veldig bra med masse muligheter i byen og områdene rundt, men vips så var combat skitlett og gørrkjedelig og man måtte gjøre det man ble bedt om for å komme videre.

5330770[/snapback]

Skaff deg Night of the Raven, der har vanskelighetsgraden blitt skrudd opp endel hakk. Er på level 14 nå, og i vanilla G2 ville jeg ha kunnet tatt det meste lett nå, men med NOTR må man fortsatt trå varsom.

Lenke til kommentar

Eg har spelt igjennom begge, og er ikkje i tvil: Gothic 2 er ein god del betre enn Morrowind. Morrowind var veldig imponerande i byrjinga, men etter ei tid byrja ein del vesentlege svakheiter å vise seg:

* Ekstremt svak dialog.

* Livlause NPC-ar.

* Svak historiefortelling, nesten null tale og "film-sekvensar".

* Ubalansert.

* Magikarar er gjort mykje svakare enn krigarar. Krigarar kan få enhancements på utstyret sitt som gjer dei sterkare med magi enn magikarar. :roll:

Likevel synest eg det var eit bra spel totalt sett. Der var stor fridom og mykje å utforske. Detaljrikdomen var stor, og der ser ut til å vere ei rik bakgrunnshistorie. Dessverre gjorde svakheitene at det etter kvart ikkje følast som eit spel, men meir som ein spelmotor der ein vasa rundt som ein ville. Men dersom Oblivion kan fikse det som var øydelagt i Morrowind, kan det bli ekstremt bra. :)

Gothic 2 derimot, gjorde ikkje eit spesielt godt første-inntrykk, men tok seg voldsomt opp i løpet av den første timen. Her er det ei skikkeleg historie og ei levande verd, med NPC-ar som snakkar til deg og har sine mål og meiningar, i staden for "dataterminalar" som ramsar opp eksakt samme tekststrengar som andre NPC-ar når du klikker på eit nøkkelord, og mekanisk skiftar meining om deg når du kastar pengar på dei eller fornærmar dei. Stemninga i spelet er mykje betre. Spelmekanismene er betre, både kamp og karakterbygging er artigare enn i Morrowind. Samstundes har du mykje av den same fridomen, og store og varierte område å utforske.

Morrowind er eit svært ambisiøst spel som lykkast sånn passe. Gothic 2 er ei perle av dei sjeldne. Eg har intrykk av at G2 har gått under radaren for mange, men heldigvis ser det ut til at stadig fleire oppdagar det. Gledar meg stort til å få fingrane på "gold"-utgåva med Night of the Raven. :D

Siste eg sjekka hadde Gothic 3 utgivelsesdato på bursdagen min. Trur det blir ein bra dag for meg. ;)

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...