Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulig å avgrense andres båndbredde?


Anbefalte innlegg

Hei nettverksguruer.

 

Har NGT som internettleverandør, men leier ut en leilighet i huset mitt til en ungdom og har inkludert "bredbånd" i husleien. Imidlertid merker jeg at han til tider nærmest struper nettet (virker som om han stornedlaster døgnet rundt ;) ), hvilket betraktelig senker min egen nedlastingshastighet.

 

Spørsmålet er da det er mulig å begrense hans internettilgang; f.eks. ved å legge inn en sperre på routeren som begrenser hans tilhgang til en viss kb/sek?

 

Jeg har en Netopia 3357w fra ngt, og både han og jeg er koblet til trådløs. I tillegg er laptopen til damen min også pålogget fra tid til annen.

 

Noen som vet om dette lar seg gjøre? Og i så tilfelle - hvordan?

 

Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle akuratt til å si det. Om du også setter begrensning på han vil jo dette gjelde for hele tiden, også da han skal gjøre andre "viktigere" ting som å søke på internett f.eks. Og det er jo både dårlig utnyttelse av linja i hans favør, og itillegg veldig kjedelig.

 

Tror nok avtaler vil være det beste, se om det fungerer...

Lenke til kommentar
Er og ute etter en slik løsning i ruteren, les: søster + laptop + p2p program = 0 nett for meg..

 

Hadde vært fint om noen fant noe kult :)

5286930[/snapback]

 

Hva med en router som støtter dette. Asus wl500g støtter dette direkte i routeren, bruker dette selv. Linksys har også noen routere med slik funksjon.

Lenke til kommentar

Så lenge du tillater at han kobler seg opp til den trådløse NGT-routeren er det lite du kan gjøre. Jeg kjenner dessverre lite til den trådløse routeren til NGT, men så vidt jeg vet finnes det ingen funksjon i denne routeren for å fordele båndbredde eller begrense båndbredde for enkelte.

 

En annen ting du skal være klar over er at dersom du ikke har mulighet for MAC-filtrering, hvilket det kan virke som i og med at det ikke er nevnt i manualen fra NGT, er at han kan koble opp flere PCer samtidig og evt. også bruke det trådløse nettet til kopiering mellom disse og på den måte "jamme ned" det trådøse nettet fra tid til annen. Du er vel også klar over at du bør beskytte maskinene dine med personlig brannmur for å hindre at leieboeren kan få tilgang til dine maskiner eller at du utsettes for virusangrep dersom han er slomsete og får virus på sin(e) PC(-er).

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Har NGT som internettleverandør, men leier ut en leilighet i huset mitt til en ungdom og har inkludert "bredbånd" i husleien. Imidlertid merker jeg at han til tider nærmest struper nettet (virker som om han stornedlaster døgnet rundt  ), hvilket betraktelig senker min egen nedlastingshastighet.

Det enkleste er selvsagt og snakke med fyren, og si at han må begrense opp/nedlasting til så og så mye, ellers blir det 0 nett.

Du kan f.eks. legge inn MRTG, så kan dere til en hver tid se hvor mye kapasitet som brukes :-)

Lenke til kommentar

Bare 2 muligheter:

 

1) Begrense via software på hver enkelt maskin. Dårlig løsning siden løsningen ikke er intelligent og lar andre bruke båndbredden dersom de andre maskinene f.eks. ikke står på engang.

 

2) Kjøpe inn egen ruter med QoS funksjon og konfigurere denne. Da kan du prioritere nettverkstrafikken omtrent akkurat som du vil. Netopia 3357 har ikke slik innebygd funksjonalitet. Thompson-ruterene har dog det, men du må konfe det via CLI/telnet. Du kan seff. også kjøre alt via en egenkjøpt ruter, men de med skikkelig QoS har en tendens til å ikke være blandt de aller billigste.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Eg må bare si at eg ikkje skjønner problemet i det hele tatt. Det er jo bare å gi fyren beskjed om at han må begrense seg litt slik at du selv kan bruke linja også. Det høres jo ut som om du ikkje har tatt det opp med ham i det hele tatt? Så da kan jo ikkje han vite at du synest han bruker for mye båndbredde.

 

Det enkleste er ofte å snakke med dem det gjelder.......

Lenke til kommentar

Det har jo sine fordeler å kunne styre det i hardware da. Da er det f.eks. delt

50/50 - ferdig med det. Og da er det ingenting leieboer kan tjase om.

 

Tror det enkleste er å få det styrt i hardware, så ett alternativ er å bytte ut ADSL-modemet ditt

med en som har QoS (Quality of Service) og prioritering. Ikke alle modem/rutere

som har det, men jeg vet i alle fall at Billion har det innebygd både på ADSL og

SHDSL modemene (jeg har det siste). Komplett har vel noen modem til 500-lappen husker

jeg ikke helt feil...

 

I konfigurasjonen setter man så f.eks. at på den og den IP'en går det ikke å laste ned

fortere enn X-antall kbps på den og den protokollen.

 

Fungerer veldig bra hos meg.

 

Edit: Du kan seff. styre både opp- og nedlastingshastighet.

 

:thumbup:

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...