Gå til innhold

Tipp navnet på gjenstanden [Oppdaterte regler i førstepost]

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å ikke stagnere tråden så gir jeg dere et megahint. Jeg leter altså etter delen/teknologien som er i den røde firkanten. Bildet viser samme greia, bare fra et annet merke.

Dere tar nok hintet om at det tilhører en bil også.

hvaerdette.jpg

Skrevet

Nope. Det er et system som ofte går under et "merkenavn" for hver produsent. Ikke alle biler har det, men man kan trygt si at de fleste moderne bensinmotorer har en slik ting på seg.

Skrevet

Nope. Du ser at den sitter på innsuget, ikke eksosen. Nytt hint kan være at første bildet er en styreenhet fra BMW, og andre bildet er en styreenhet fra Mazda. Begge deler gjør samme jobben og er en spesiell teknologi brukt. Hva heter denne teknologien eller enheten?

De går som oftest under en forkortelse på tre eller fire bokstaver (slik som f.eks EGR), men teknologien har også et særeget norsk navn satt sammen av to ord.

Skrevet

Googlet meg fram til at det er et system som endrer lengden/formen på luftinntaket (ved å f.eks. bytte mellom to forskjellige inntakskanaler) etter hvor hardt motoren belastes, BMW kaller det DISA, Mazda kaller det VICS. På norsk kan det kanskje kalles variabelt inntak/innsug? Hadde ikke hørt om dette før, så da lærte jeg noe i dag også.

En lånt illustrasjon fra autozine.org:

VIM_Honda.jpg

Jeg kommer ikke på noe å legge ut bilde av i farten, så hvis noen andre vil er det bare å legge ut.

Skrevet (endret)

Nei, ikke i nærheten.

Det er ingen skjulte funksjoner inni den eller noe slikt, ingen mekanikk, ingen bevegelige deler.

Det er forresten en del av noe annet, en del man vanligvis ikke ser mer enn den tykke enden av.

Endret av aklla
Skrevet

Jeg mener jeg har sett noe lignende, men da var det noe bevegelige deler tror jeg, så det kan ikke ha vært det samme. Ikke husker jeg hva det var heller.

Er det noe som roterer som noe annet sitter fast på? Type nesehårsklipper.

Skrevet

Strøm er på ingen måte involvert, verken på delen eller tingen den hører til.

Men ja, man roterer delen, men den roterer ikke selv.

Den er forresten sånn ~30 cm lang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...