Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Adsl2+ - noen som har?


Anbefalte innlegg

....med stor jubel (hmm vel, kanskje ikke men... ;) ) så ringte jeg NGT straks jeg så de tilbød FOx, og bestilte. 150 spenn mer for nesten 3x linje er ikke så dumt. Meeeen.... dette var vel i slutten av august eller noe sånt, og nå får jeg høre "første kvartal". Åja. Kanskje til påske da. Bor 900 meter fra sentralen i et kliss nytt bygg, så linja bekymrer jeg meg ikke noe for.

 

Men er det noen som har Adsl2+ fra NGT, eller i det hele tatt? Hva får man av hastigheter? Ser det er noen poster i andre tråder, men det er litt sånn "min kompis kjenner noen som"... Får man de 1200 i upload som NGT lover?

 

Jeg er ikke sååå keen på mer dl, 10000 holder i massevis. Men, jeg trenger speed ut også, og å gå ned til en 2000/2000 linje er ikke så fristende hvis man kan få en 20 000 / 1200 for mindre pris........

 

Så, hvis det finnes noen der ute med 2+ på modemet.... gi lyd ! :-)

Endret av N_R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tommelfinger-regel på hva du kan forvente av ADSL2 er at du får omtrent den samme prosentvise delen av teoretisk maksimum på ADSL2+ som du fikk på ADSL.

 

Med andre ord, fikk du opp til 4Mbit på ADSL (8Mbit maks), så er sjansene gode for at du før rundt ca 12Mbit på ADSL2+ (25Mbit maks). Alle hastighetene der er brutto forresten...

 

Er du 900m fra sentral med nye linjer så vil jeg tro at du har gode sjanser for 20Mbit +++ hastighet, men dog, sånt vet man aldri 100% før det er forsøkt i praksis =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Høres glimrende ut, men jeg er nesten mest interesseri i upload-hastigheten, om den blir 800 eller 1200. SKal nok overleve om jeg "bare" får 12 000 i nedlastingshastighet! ;)

 

Jeg trenger som sagt egentlig mest guffe ut, men å gå over til SHDSL er liksom ikke noen løsning det heller......

Lenke til kommentar

Se tabell her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=506351&hl=

 

20000 / 1200 er oppgitt av NGT, dvs hvis du bor nær sentralen. Antar at dette er brutto uthastighet (dvs du må trekke fra ~15% og eventuelt fradrag for lang linje).

 

Kopi fra mimer.no

---------------------

 

<500m 24Mbps 1200Kbps

<1000m 20Mbps 1200Kbps

<1500m 18Mbps 1000Kbps

<2000m 16Mpbs 900Kbps

<2500m 12Mbps 800Kbps

<3000m 8Mpbs 700Kbps

Endret av la7dfa
Lenke til kommentar

Jeg bestilte også med en gang de annonserte det, men har enda ikke fått det. Spurte nylig da jeg ringte dem, og de kunne enda ikke si noe, annet enn "ganske snart". Jeg bor ganske sentralt i Oslo, og er koblet til Tåsen sentral, som må ha ganske mange tusen abonnenter. Når ikke de har oppgradert en slik sentral på et halvt år begynner jeg å bli skeptisk. Det kan virke som ADSL2+ bare er en papirlansering de har gjort for å holde på abonnentene mens de venter på å bli solgt.

 

Dersom noen har ADSL2+ fra NGT i Oslo må dere gjerne si ifra. Hvis ingen har det er det tydelig at ikke de oppgraderer, og i såfall kan jeg like godt bytte til UPC, for ADSL-linjen min klarer maks 2,5 Mbit.

Lenke til kommentar
for ADSL-linjen min klarer maks 2,5 Mbit.

Hvis ADSL linjen din bare klarer det, man du vel rett og slett drite i ADSL2+, blir neppe noen hastighet å snakke om uansett. Vil tippe du maxer ut på ca. 7mbit på ADSL2+ (regnet ut i fra den prosentsatsen som var nevt over her ;-) )

5287708[/snapback]

På NGT sa de 8-10. Uansett er det ganske mye bedre enn 2,5, men det er jo helt klart et argument for å bytte til UPC. Problemet er at NGT alltid bare virker, og i tillegg har de ikke regler mot å sette opp server.

Lenke til kommentar
Se tabell her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=506351&hl=

 

20000 / 1200 er oppgitt av NGT, dvs hvis du bor nær sentralen.  Antar at dette er brutto uthastighet (dvs du må trekke fra ~15% og eventuelt fradrag for lang linje).

 

Kopi fra mimer.no

---------------------

 

<500m 24Mbps 1200Kbps

<1000m 20Mbps 1200Kbps

<1500m 18Mbps 1000Kbps

<2000m 16Mpbs 900Kbps

<2500m 12Mbps 800Kbps

<3000m 8Mpbs 700Kbps

5275818[/snapback]

 

*kremt*

 

ja..da skal du fortelle om dei har da tatt utgangspunkt om kabelen er 0.4, 0.6 eller 0.9..det er jo veldig relevant for hastigheten..

 

eg har full spiker fra ADSL sentral ut til meg..eg har 200meter 0.6 kabel, og ca 1700meter med 0.4....og med ADSL2 modem så får eg en 10 til 11 mbit..men da går linja helt amokk fra kl 16 og utover..( har skifta par og testa) men med et IP modem (dei er gode å sjekke hastighet med), som er ADSL, så får eg ca 8mbit ned og ca 700kbit ut..for at linja mi skal vere stabil, så kan eg ikkje køyre noke anna enn det maks ADSL klarer, noke over det så slokner modemet i eit sett..en kolega av meg, han har 20mbit..og bur ca 900 meter fra sentralen....

Lenke til kommentar
for ADSL-linjen min klarer maks 2,5 Mbit.

Hvis ADSL linjen din bare klarer det, man du vel rett og slett drite i ADSL2+, blir neppe noen hastighet å snakke om uansett. Vil tippe du maxer ut på ca. 7mbit på ADSL2+ (regnet ut i fra den prosentsatsen som var nevt over her ;-) )

5287708[/snapback]

På NGT sa de 8-10. Uansett er det ganske mye bedre enn 2,5, men det er jo helt klart et argument for å bytte til UPC. Problemet er at NGT alltid bare virker, og i tillegg har de ikke regler mot å sette opp server.

5295286[/snapback]

 

Kan ikke se noen god grunn til å ikke bytte over til UPC. Jeg hadde firstmile 5000/640 ADSL tidligere og byttet til UPC 26000/1500 til samme pris da firstmile ble slukt av NGT. UPC fungerer ypperlig med god ping og gode nedlast hastigheter. Oppkobling mot optimaliserte og lokale servere gir max nedlast med 25-26 mbit ned og 1,3-1,5 opp singelthreaded. Mot servere med mer trafikk eller som er lokalisert langt unna f.eks. USA, makser jeg linja multithreaded med ca. 30-50 tråder. Jeg kjører selv server, men ikke på port 80 som muligens er sperret, men det kan enkelt omgåes med bla. easydns.com. I en kortere periode i høst var det trøbbel med linjene mot USA fra UPC nettet men det fungerer helt fint nå.

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare. Maximal upload på ADSL2+ er ~1Mbit inntil Telenor tillater bruk av Annex M i Norge. Da kan man muligens se Upload i området 2-2,5Mbit brutto (i teorien 3Mbit, men det tror jeg ikke før jeg ser det).

Downstream i størrelsesorden ~22Mbit brutto er mulig på ADSL2+

 

|2mmy|

Lenke til kommentar

Nå ringte jeg til NGT for å si opp om ikke de kunne gi meg en dato for når sentralen blir utbygget. I følge dem er den nå utbygget, og de venter på noe utstyr, så da blir det vel til at jeg venter enda litt lenger...

 

Hadde uansett ikke tenkt å ha mer enn 8 mbit fra UPC, og det er jo dyrere enn maks ADSL(2+) hos NGT.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar
bestilte i april.... men har jeg fått noe enda?? neida.... :( bor sentralt på carl-berner i oslo.... og de kan ikke fortelle meg noe mer når jeg ringer heller.... har purret en gang i mnd, men får bare beskjed om at jeg får om 3-4 uker....

5296190[/snapback]

Sier de at den er bygget ut, eller at den snart blir det? Sist jeg ringte (for en måned siden) virket det ikke som min var oppgradert, men da snakket jeg med en annen avdeling, så den kan ha vært det da også.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar

Hvordan tester dere hastigheten på linjene deres?

Jeg har funnet ut at den beste måten å gjøre det på er ha masse downloads på samtidig slik at jeg utnytter linja totalt og sjekke netlimiter.

 

Jeg får ca 850-900 KB/s med min 8Mbit linje fra NGT, mens tester rundt om på nettet bare viser at jeg har 5-6Mbit som tilsvarer 600KB/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...