Ubuntuboy Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 (endret) Har akkurat installert Ubuntu 5.10. Men lydkortet ser ikke ut til aa fungere. Jeg tipper at drivern ikke er installert. Det er et onboard lydkort. Navnet paa Windows-drivern er: "ADI SoundMax AC97 Integrated Digital Audio" Her har dere en link til Windows-drivern (hvis det hjelper noe) Takker for all hjelp! Endret 7. februar 2006 av Ubuntuboy
Hell Toupée Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Er du sikker på at kortet ikke er mutet? Hiv opp en terminal og skriv "alsamixer".
Ubuntuboy Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Skrevet 9. desember 2005 Det funket ikke. "afelles@ark:~$ alsamixer alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such file or directory"
cp-nilsen Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Mener at du ikke kan kjøre alsamixer i en terminal i X, feks gnome-terminal. Prøv å åpne tty1 med Ctrl-Alt-F1, logg deg inn og kjør den derfra.
Del Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Du kan bruke det meste av mixere til unmuting, kmix er greit i kde. Ingen grunn til å kjøre fra konsoll. Last ned siste versjon av knoppix, boot opp, sjekk om du har lyd, i såfall kan du kjøre en "lsmod" og se om du kan identifisere modulen til lydkortet ditt (drivere i windows=kjerne moduler i linux). Modulene skal ideellt sett kjenne igjen hardwaren din og lastes inn, men dette skjer ikke alltid, f.eks. ikke med mitt, da kan du kjøre "modprobe [navnet på modulen fra lsmod i knoppix]". Dersom du vet hvilken lyd-chip du har can du gå inn på alsa-project.org og finne ut hvilken modul det er (dersom knoppix ikke funker, eller du ikke gidder prøve den). kjør "lsmod" under Ubuntu når du har funnet ut hvilken modul det er, så vet du om lydkortet ditt er satt opp.
stigfjel Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Det jeg pleier å gjøre i slike tilfeller er å kjøre alsaconf som root i terminal. Da settes lydkortet automatisk opp. Og så er det bare å bruke alsamixer som vanlig.
Ubuntuboy Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Skrevet 12. desember 2005 Mener at du ikke kan kjøre alsamixer i en terminal i X, feks gnome-terminal.Prøv å åpne tty1 med Ctrl-Alt-F1, logg deg inn og kjør den derfra. 5277931[/snapback] Dette funket dårlig. Det jeg pleier å gjøre i slike tilfeller er å kjøre alsaconf som root i terminal. Da settes lydkortet automatisk opp. Og så er det bare å bruke alsamixer som vanlig. Dette funket heller ikke? Det kan være at jeg ikke har skrevet riktige kommandoer. Kan dere skrive nøyaktig hvilke kommandoer jeg må inn med? Beklager bryderiet.
stigfjel Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Du må i så fall skrive sudo foran kommandoene alsaconf og alsamixer. Dette er den generiske måten å gjøre det på hvis man har ALSA. Og hvis dette ikke fungerer, er det fordi Ubuntu har en eller annen sær måte å gjøre dette på. Distrospesifikke metoder er noe herk.
Ubuntuboy Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Skrevet 12. desember 2005 Du må i så fall skrive sudo foran kommandoene alsaconf og alsamixer. Dette er den generiske måten å gjøre det på hvis man har ALSA. Og hvis dette ikke fungerer, er det fordi Ubuntu har en eller annen sær måte å gjøre dette på. Distrospesifikke metoder er noe herk. 5284054[/snapback] felles@ark:~$ sudo alsamixer Password: alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such file or directory felles@ark:~$ sudo alsaconf sudo: alsaconf: command not found felles@ark:~$ Jeg blir gal.
stigfjel Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 (endret) Prøv dette: sudo /usr/sbin/alsaconf Det er ikke sikkert at standardbrukeren har banen /usr/sbin i sin path, og programmet alsaconf ligger i /usr/sbin. På mine linux-maskiner er det bare root som har /usr/sbin i sin path. Endret 12. desember 2005 av stigfjel
olear Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 (endret) modprobe snd-drivernavn (hvis ikke driveren allerede er lastet) alsactl restore alsamixer (still inn alt slik du vil ha det) alsactl store Endret 12. desember 2005 av olear
stigfjel Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Det er mye lettere for brukere å bare bruke alsaconf. Da blir lydkortet detektert og satt opp automatisk.
Del Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 sudo funker på alt i Ubuntu, det er satt opp slik (distrospesifikt). Hvis alsaconf funker, er det den greieste løsningen. Det jeg derimot har en mistanke om, er at alsaconf ikke oppdager lydkortet, dette kan skyldes to ting, det ene er at lydkortet ikke er støttet, det andre er at driveren ikke er moden nok til å detektere lydkortet. Det siste er ikke uvanlig på integrert lyd, har vært gjennom det med to av mine PC'er hjemme. Grunnene til at jeg foreslo knoppix var to, den ene er at siste versjon av knoppix sannsynligvis har nyere versjon av alsa enn Ubuntu 5.10 (kan sjekkes opp på distrowatch), den andre er at knoppix er god på auto-detektering, dvs. no-brainer måte å sjekke om ting burde funke, og hvilken modul man skal bruke fåes da ved lsmod. Knoppix er uansett kjekt å ha. Det beste er dog en tur innom alsa-project.org, da kan du finne svar på både om lyd-chipen er støttet, og hvilken modul du skal bruke. Google er også ofte et godt alternativ, hvis lydkortet ikke funker out-of-the-box er det sikkert andre som har stilt samme spørsmål, søk på hovedkortet+sound+linux+problem f.eks.
stigfjel Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Problemet er kommandoen alsaconf ikke fins hos trådstarter. Enten har ikke Ubuntu med dette genialet verktøyet, eller så er ikke path riktig satt opp.
Del Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 (endret) Til trådstarter, Installer alsaconf: $sudo aptitude install alsaconf Sjekk path: $echo $PATH Sjekk at alsaconf ligger i path'en: $which alsaconf Tips: Post output her når du prøver de forskjellige forslagene, da blir det lett for oss å se hvor skoen trykker. Endret 12. desember 2005 av Del
Ubuntuboy Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Skrevet 13. desember 2005 (endret) Til trådstarter, Installer alsaconf: $sudo aptitude install alsaconf felles@ark:~$ sudo aptitude install alsaconf Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Reading extended state information Initializing package states... Done Couldn't find any package whose name or description matched "alsaconf" The following packages have been kept back: libcurl3 libkpathsea3 libperl5.8 libpoppler0c2 libpoppler0c2-glib perl perl-base perl-modules 0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 8 not upgraded. Need to get 0B of archives. After unpacking 0B will be used. Writing extended state information... Done Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Reading extended state information Initializing package states... Done Sjekk path: $echo $PATH felles@ark:~$ echo $PATH /usr/local/bin:/usr/local/sbin:/sbin:/usr/sbin:/bin:/usr/bin:/usr/bin/X11:/usr/games Sjekk at alsaconf ligger i path'en: $which alsaconf felles@ark:~$ which alsaconf felles@ark:~$ 5285699[/snapback] Jeg tror forresten at øverste produkt er lydkort-drivern min. http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index...or-Intel#matrix Endret 13. desember 2005 av Ubuntuboy
stigfjel Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 (endret) Da ser det ut til at du ikke har alsaconf. Hvorfor Ubuntu, som skal være en nybegynnerdistro ikke har dette verktøyet, har jeg ikke noe godt svar på. Da må du rett og slett finne ut hvilket lydkort du har, finne ut hva modulen til dette lydkortet heter, og så gjøre det som olear foreslo. Edit: Mener at du ikke kan kjøre alsamixer i en terminal i X, feks gnome-terminal.Prøv å åpne tty1 med Ctrl-Alt-F1, logg deg inn og kjør den derfra. Dette er tull. Selvfølgelig kan man kjøre alsamixer fra hvilken som helst terminal. Endret 13. desember 2005 av stigfjel
Ubuntuboy Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Skrevet 13. desember 2005 Jeg tror dette er riktig lydkort til maskinen: driver Men hvordan vet jeg at jeg at jeg bruker cvs?
stigfjel Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 Den driveren trenger du ikke å laste ned, den ligger antageligvis allerede inne i ALSA. Modulen heter da snd_intel8x0. Bruker samme driver på AMD-maskinen min med nForce2 chipset.
Ubuntuboy Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Skrevet 13. desember 2005 modprobe snd-drivernavn (hvis ikke driveren allerede er lastet) alsactl restore alsamixer (still inn alt slik du vil ha det) alsactl store 5285349[/snapback] felles@ark:~$ sudo modprobe snd-intel8x0 felles@ark:~$ alsactl restore alsactl: load_state:1236: No soundcards found... felles@ark:~$ alsamixer alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such file or directory felles@ark:~$ alsactl store alsactl: save_state:1163: No soundcards found... felles@ark:~$
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå