Gå til innhold

Bærbar PC i karbonfiber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med å bruke karbonfiber for å danne rammen for karosseriet til maskinene, og så vanlig plast på langsidene. En kombinasjon m.a.o. Da får man et kabinett som tåler en støt, samtidig som varmen ikke blir et så stort problem.

5255968[/snapback]

 

Vanlig plast er like varmeisolerende som karbonfiberarmert plast... en titaniumsplate på bunnen av pc-en kunne kanskje ha løst problemet.

Lenke til kommentar

"Asus har presentert verdens første bærbare PC med et kabinett laget av karbonfiber"

 

Er ikke dette litt å ta i??

 

ASUS M6VA

Ferrari 4005

 

Begge er delvis bygd opp av Karbonfiber. M6VA er av Karbonfiber med et tynt lag av spesial keramikk. Er det noe jeg har misforstått i denne artikkelen?

 

:whistle:

Lenke til kommentar
Nå står det jo faktisk svart på hvitt at den totale vekten av hele den bærbare skal gå ned 60%... (selv om jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk med den vekten)

5255956[/snapback]

La meg gjette: Ingeniørene har fortalt om vektreduksjon av chassiet til PR-avdelingen, PR-avdelingen har missforstått/glemt hva tallene gjelder og skrev notebook i stedet for chassi. Det teknisk korrekte har altså gått via et tvilsomt ledd og blitt til en løgn.

 

Vanlig plast er like varmeisolerende som karbonfiberarmert plast... en titaniumsplate på bunnen av pc-en kunne kanskje ha løst problemet.

5256187[/snapback]

Bunnen på en PC leder ut relativt lite av den totale varmemengden. Særig hvis ikke bunnen heves opp med høye føtter. Toppen avgir nok betydelig mer varme. Å ha titan i bunnen blir bare fordyrende og er strengt tatt unødvendig. Titan har mange andre og mer fornufitge bruksområder enn å ligge i bunnen av en bærbar PC.

 

PS. Den høye prisen på titan (Er det noen som har noen konkrete priser?) skyldes både at det er veldig energikrevende å produsere og den store miljøbelastningen produksjonen er. Da synes jeg det er smartere å bruke Titan på ting som er mer kristiske enn en ussel varmespreder i en bærbar. Både aluminium og magnesium har en utmerket kombinasjon av vekt, varmeledningsevne, styrke og pris. Fra et rent teknisk synspunkt synes jeg disse materialene er overlegne på kompromisser mellom de faktorene som er viktige for bæbare. Unntaket er de letteste bærbare med veldig lav varmeproduksjon. De kan klare seg fint med plast som hovedmateriale og f.eks magnesium som skjelett. (avstivende ramme rundt skjerm, hengsler og rundt den nedre delen av PCen)

Lenke til kommentar
Finnes det alternativer frå andre produsentar?

 

Av og til kjem folk å spør etter bærbar datamaskin som tålar å gå i bakken, eller som tålar litt colasøl... Forslag?

5255474[/snapback]

 

 

Mener å huske at det er en Fujitsu maskin som tåler cola-søl, så det i singapore på en demostrasjon av bærbaremaskiner.... brukte ikke noe spessielt, bare snudde maskinen opp ned og ristet av restene....riktignok brukte han vann, men det leder fremdeles strøm.

 

Frankie

Lenke til kommentar
"Asus hevder at ved å bruke karbonfiber skal W1 Carbon være 60 % lettere og dobbelt så robust som bærbare med kabinett laget av aluminium-magnesium."

 

Dette tolker jeg som at hele den bærbare blir 60% lettere, den veier nå 3.3 kg mao om det er 60% lettere enn vanlig, så hadde en "vanlig modell" veid 8.25 kg!

 

AtW

5255764[/snapback]

 

 

Var akurat det jeg også tenkte ja. Tror jeg må le litt. Vel det de har tenkt på er vel kanskje at kun kabinettet i seg selv veier 60% mindre, og hvis den da kanskje veier 1.1Kg så blir det ikke mye man sparer i total vekt. Tror mesteparten av vekta i en bærbar ligger i skjerm, HD, hovedkort og tastatur, ikke i kabinettet....om jeg ikke har så veldig feil da....

 

Frankie

Lenke til kommentar

Fiber har vel generellt en svaket når det gjelder spisse gjestander i forhold til metall. Hvor følsomt spørs vel særlig på resinen som er brukt og om karbonfiberen er skikkelig vakumpresset osv. Jeg er skeptisk til tynn karbonfiber designet av PC-ingenører. Et bitte lite feiltrinn i konstruksjonen og maskinen går nærmest i oppløning av et en liten smell. Da tror jeg mye mer på alu/mag rammer + plast. D nye tulipene trukket i skinn burde også ha gode krasjegenskaper :-)

Lenke til kommentar
Fiber har vel generellt en svaket når det gjelder spisse gjestander i forhold til metall. Hvor følsomt spørs vel særlig på resinen som er brukt og om karbonfiberen er skikkelig vakumpresset osv. Jeg er skeptisk til tynn karbonfiber designet av PC-ingenører. Et bitte lite feiltrinn i konstruksjonen og maskinen går nærmest i oppløning av et en liten smell. Da tror jeg mye mer på alu/mag rammer + plast. D nye tulipene trukket i skinn burde også ha gode krasjegenskaper :-)

5257084[/snapback]

Spørs om ikke Asus har fått råd/tips/hjelp fra gutta i Maranello, de kan karbonfiber :)

Lenke til kommentar

Har ikke Machintosh brukt Carbonfiber på sine bærbare. Ikke det at de er PCer, men de får i allefall gjort mye av den samme jobben som bærbare PCer.

 

Mener å huske at G4-serien deres kom i Carbonfiber på de minste modellene, mens de største kom i både Titan og Carbonfiber.

 

Er ikke skråsikker atlså men.

Endret av ThorM
Lenke til kommentar
Har ikke Machintosh brukt Carbonfiber på sine bærbare. Ikke det at de er PCer, men de får i allefall gjort mye av den samme jobben som bærbare PCer.

 

Apple har vel lengre brukt "titan farget" aluminium i sine Powerbook modeller. Sef er er Mac PCer, men de er i motsetning til hovedmassen av PCer ikke IBM kompatible.

Lenke til kommentar
Har ikke Machintosh brukt Carbonfiber på sine bærbare. Ikke det at de er PCer, men de får i allefall gjort mye av den samme jobben som bærbare PCer.

 

Apple har vel lengre brukt "titan farget" aluminium i sine Powerbook modeller. Sef er er Mac PCer, men de er i motsetning til hovedmassen av PCer ikke IBM kompatible.

5258743[/snapback]

 

De brukte titan, de hadde store problemer med det tråløse signalene grunnet titanen så de tok og måtte skifte det ut med alu. Det er såfall det jeg har lest flere steder.

 

Men hvis de velger noe alla dette så vil de ha det beste fra 2 verdener. post-28921-1133993297_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror uansett ikke at den praktiske forskjellen er altfor stor mellom aluminium og titan i chassiset til en bærbar. Karbon gir en helt annen følelse, det kan sef diskuteres i hvilken vei. Tror vel heller ikke det er noen veldig god ide å mikse for mange materialer i slike relativt enkle konstruksjoner, det har en tendens til å føre til problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...