Gå til innhold

Guide: PERFEKTE kopier av cdene dine.


Anbefalte innlegg

Version 1.0 05/12/2005

 

Dette er en guide som tar for seg hvordan man lager en perfekt kopi av CDene dine. I starten blir den litt "kjapp og fæl" men skal prøve å lage den litt penere etterhvert.

 

Prosessen består av to trinn

 

1. Ripping, å lese dataen på audio-cdene. Det er her den største og vanskligste jobben er, denne guiden tar for seg hvordan du setter opp EAC til å gjøre dette perfekt.

 

2. Encoding, dvs komprimering av sporene du har lest fra CDen dette gjøres i denne guiden med FLAC (free lossless audio codec) smo komprimerer dataene helt TAPSFRITT.

 

Ripping.

 

1. Hvilke programmer trenger du?

 

1.a EAC, nyeste versjon kan hentes ned på: http://www.exactaudiocopy.de/

1.b Flac-codecen, denne kan hentes her: http://www.stud.fim.ntnu.no/~windsor/bilder/FLAC1.1.0.exe (min hjemmeside).

 

Oppsett av EAC

 

Etter at du har hentet ned EAC så starter du programmet, og hopper over setup-wizarden, deretter må dette stilles inn:

 

2. EAC -> Drive options.

 

2a. Extraction options

 

-Secure mode må settes på.

-"Drive has accurate stream feature" og "Drive caches audio data" slås på.

- C2 error correction slås av.

 

2b. Offset/speed

 

Først en liten forklaring på hva offset er: Offset er hvor mye CD-drevet ditt "bommer" når den leser audio-cder, alle CD-spillere vil av varierene grad bomme på starten av plata. La oss si den starter 30 samples for tidlig, da vil de 30 første samplene være stillhet, alle spor vil begynne 30 sampler for tidlig og slutte 30 sampler for tidlig, og man får ikke med seg de siste 30 samplene av cden. Offset correction justerer for dette, MEN om Cd-spilleren din ikke har "overread into lead-in and out" så vil du uansett miste de siste 30 samplene av cdene (ca et millisekund), mao en spiller som ikke har overread into lead-in og lead out KAN IKKE LAGE EN BITPERFEKT KOPI. Riktignok er det ikke noen krise å miste noen millisekund med stillhet, men perfekt blir det ikke. Relativt få spillere har denne overread-funskjonene, de fleste plextorer og noen lite-on-spillere har det.

 

Men offset-korreksjonen er grei å detektere uansett, så blir ihvertfall alle spor utenom det første og det siste riktige. Det er to måter å finne ut denne korreksjonen:

 

1. Den relativt sikre, og kjappe: gå innpå http://www.accuraterip.com/driveoffsets.htm som har en liste over offset-instillingene til forskjellige spillere.

 

2. Den 99.999% sikre: Bruk EAC sin deteksjon av offset (denne detekterer også om du har overread), det ligger bare noen CDer i basen som EAC sjekker offseten med, så du må kanskje prøve mange CDer, dessuten er det ofte mange forskjellig varianter av samme CD ute og går, så hold på til 3 forskjellige CDer har gitt deg samme tall, og kontroller dette tallet mot accurate-rip-databasen

 

- Skriv in offset-verdien på din spiller

- Huk av overread KUN om du har detektert at din spiller har det.

 

2c. Gap detection

 

- Sett detection accuracy til "Secure"

- Alle deteksjonsmetodene er kvalitetsmesig like bra, men A er kjappest for de fleste, eksprimenter for å finne den som fungerer best på ditt drev.

- Om secure ikke fungerer med hverken A, B eller C så kan du sette accuracy til "Accurate", "inaccurate" er ikke bra nok.

 

3. EAC -> EAC options

 

3a. Extraction

 

- Sett error reccovery quality på "high"

- Slå på "skip track extraction on read or sync errors" (ingen vits å fortsette på et "ødelagt" spor)

 

3b. Tools

 

-Slå på "automatically write status repport (skriver en log-fil med åssen rippingen gikk)

- Slå på "on extraction start external compresors in background" (går mye fortere)

 

4. EAC -> Compression options

 

4a External compression

 

-Sett på "use external program for compression" med følgende parametre:

Parameter passing scheme: User Defined Encoder

Use file extension: .flac

 

Og i "program used for compression" browser du etter der du lagret flac1.1.0.exe

 

- i additional ccommand line options skriver du:

-8 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

 

(på en linje)

 

-Sett på "Delete wavs after compression"

-Sett på "Check for external programs return code"

-Slå av “Use CRC check”

-Slå av “Add ID3 tags”

 

4b Offset

 

-pass på at "Use offset correction for encoding and decoding" er AV

 

Det skal være instillingene, så til rippingen:

 

-Stapp in CD

- Trykk alt+G for å hente ned CD-informasjon fra FreeDB

- Endre evt feil i informasjonen du hentet ned.

- Trykk F4 for å detektere Gaps.

- Gå til Action -> Create Cuesheet -> Multiple files with gaps (noncompliant) for å lage en cue-fil. (dette er for å sørge for at evt utbrenning av musikken foregår på en bra måte).

-trykk shift+F6 for "test copy selected tracks compressed" Dette vil lese alle sporene TO ganger, så man kan sammenlikne checksummen, for å være 99.9999% sikker på at alt har gått riktig for seg. Dette tar en stund, rundt en halvtime.

- Når det er ferdig, sjekk at checksummene samsvarer med hverandre.

- Om noen spor er dårlig, vask med zalo (evt gjør andre ting med plata for å gjøre den lettere å lese), detekter gaps på nytt, og rip de sårlige sporene på nytt og håp på det beste.

 

Det skal være det viktigste foreløpig

 

TODO

 

- Info om pre-track1-audio

- Finskrive

 

Spørsmål motteas med takk, både i tråden og på PM

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hømm , og det er jo så mange spiller som tar loslesenkoding da , er det ikke like greit og ha det i ren waw format ?

 

noe må jo fjernes for at cden skal ta mindre plass og da går det vell uansett på bekostnig av kvaliteten ?

5256607[/snapback]

 

Om man vil ha det som wav er jo smak og behag, men det tar endel mer plass, og man har ikke god tagge-støtte, noe som i mine øyne er en ganske stor ulempe. Personlig transkoder jeg uansett om jeg skal spille på bærbare, så mye plass har de ikke.

 

Lossless koding av musikk fungerer på samme måte som zip og liknende, som du sikkert vet kan man her komprimere data til dels ganske mye uten at filen er endret når du pakker den opp igjen, flac er bare en variant som er tilpasset musikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

oki , har ikke sett så mye på losless enkoding , eneste var at jeg lastet ned en cd en gang , og winamp støttet det ikke sånn helt uten vidre ,og så var hele cdplata en fil , og så måte man ha masse bokmerker til di forskellige sangene

 

uansett synes ikke lydavspilling på datan er noe og skryte av , mye internt støy i systemen som kommer ut lydkortet

Lenke til kommentar
oki , har ikke sett så mye på losless enkoding , eneste var at jeg lastet ned en cd en gang , og winamp støttet det ikke sånn helt uten vidre ,og så var hele cdplata en fil , og så måte man ha masse bokmerker til di forskellige sangene

 

uansett synes ikke lydavspilling på datan er noe og skryte av , mye internt støy i systemen som kommer ut lydkortet

5256673[/snapback]

 

Det spørs jo åssen lydkort du har, og hvorvidt du overfører analogt eller digitalt. Det er noen som ripper hele plate som en fil ja, men personlig synes jeg dette er mer tungvint, og man trenger en cue-fil for å få sporene riktig i spilleren.

 

AtW

Lenke til kommentar
1.b Flac-codecen, denne kan hentes her: http://www.stud.fim.ntnu.no/~windsor/bilder/FLAC1.1.0.exe (min hjemmeside).

 

 

Det finnes en nyere versjon på flac sine hjemmesider. Hvilken bør jeg bruke?

 

2a. Extraction options

 

-Secure mode må settes på.

-"Drive has accurate stream feature" og "Drive caches audio data" slås på.

- C2 error correction slås av.

 

 

Disse innstillingene kommer vel an på hvilken cd-rom du bruker?

Endret av EspenDL
Lenke til kommentar
1.b Flac-codecen, denne kan hentes her: http://www.stud.fim.ntnu.no/~windsor/bilder/FLAC1.1.0.exe (min hjemmeside).

 

 

Det finnes en nyere versjon på flac sine hjemmesider. Hvilken bør jeg bruke?

 

2a. Extraction options

 

-Secure mode må settes på.

-"Drive has accurate stream feature" og "Drive caches audio data" slås på.

- C2 error correction slås av.

 

 

Disse innstillingene kommer vel an på hvilken cd-rom du bruker?

5267677[/snapback]

 

Det stemmer at det finnes en nyere versjon, såvidt jeg vet er ikke forskjellen så stor, brukte bare anbefalingen av 1.1.0 fordi den er "sikker".

 

Til en viss grad avhenger disse innstillingene av drevet, MEN C2 error-correction er ikke like bra på alle drev, det har vært rapport ymse problemer med det på ganske mange drev. Så man bør forsikre seg om at sitt drev faktisk gjør det på en skikkelig måte. Jeg står på at som default bør den være av, og om du er sikker på hva du driver med, så kan den slås på. Å slå på "Drive caches" skal i utgangspunktet ikke ha noen særlig innvirkning på hastigheten, og settingen er riktig for de fleste(?) drev.

 

AtW

Lenke til kommentar

AccurateRip

 

The philosophy behind AccurateRip is quite simple - each time an audio track is ripped (recorded by computer) it is compared with rips from other people, this allows a confidence report to be generated. The report might say that 4 other people had exactly the same results, this would guarantee your rip was without error, or the report could say that 3 other people disagree with your rip, the likely hood is that your CD has a scratch and should be cleaned.

 

accuraterip.com

 

Noe å legge til?

Lenke til kommentar
AccurateRip

 

The philosophy behind AccurateRip is quite simple - each time an audio track is ripped (recorded by computer) it is compared with rips from other people, this allows a confidence report to be generated. The report might say that 4 other people had exactly the same results, this would guarantee your rip was without error, or the report could say that 3 other people disagree with your rip, the likely hood is that your CD has a scratch and should be cleaned.

 

accuraterip.com

 

Noe å legge til?

5269037[/snapback]

 

Jepp, tenkte å legge til det etterhvert også. (Litt travel om dagen, driver å skriver prosjekt på skolen). Accuraterip er et greit supplement. Men om man allerede driver med test & copy så hjelper det som regel ikke, for det første er ofte checksummene unasett forskjellig på første og siste spor, pga lead-out og lead-in. Og de få få (dvs 2, og jeg har rippet 500+) CDene jeg har vært usikker på checksummen så har ikke accuraterip hatt de i databasen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg har en NEC DVD_RW ND-3500AG. Har nå rippet en cd ved hjelp av denne guiden og AccurateRip.

 

Resultat:

 

AccurateRip:

Track Ripping Status [Disc ID: 000ce6d5-6c09fd08]

 

1 Accurately Ripped (confidence 5) [bd9bcaea]

2 Accurately Ripped (confidence 5) [62e132ca]

3 Accurately Ripped (confidence 5) [c2fdc40a]

4 Accurately Ripped (confidence 5) [a26f7ce2]

5 Accurately Ripped (confidence 5) [f01257e4]

6 Accurately Ripped (confidence 5) [f213ed3e]

7 Accurately Ripped (confidence 5) [4f229d82]

8 Accurately Ripped (confidence 4) [88164f47]

 

_______________________

 

All Tracks Accurately Ripped.

 

:)

 

NEC DVD_RW ND-3500AG har ikke støtte for overread into lead-in og lead out. Når Fill up missing offset samples with silence er slått på blir det da 100% perfekt kopi?

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Jeg har en NEC    DVD_RW ND-3500AG. Har nå rippet en cd ved hjelp av denne guiden og AccurateRip.

 

Resultat:

 

AccurateRip:

Track Ripping Status  [Disc ID: 000ce6d5-6c09fd08]

 

1 Accurately Ripped    (confidence 5)    [bd9bcaea]

2 Accurately Ripped    (confidence 5)    [62e132ca]

3 Accurately Ripped    (confidence 5)    [c2fdc40a]

4 Accurately Ripped    (confidence 5)    [a26f7ce2]

5 Accurately Ripped    (confidence 5)    [f01257e4]

6 Accurately Ripped    (confidence 5)    [f213ed3e]

7 Accurately Ripped    (confidence 5)    [4f229d82]

8 Accurately Ripped    (confidence 4)    [88164f47]

 

_______________________

 

All Tracks Accurately Ripped.

 

:)

 

NEC    DVD_RW ND-3500AG har ikke støtte for overread into lead-in og lead out. Når    Fill up missing offset samples with silence er slått på blir det da 100% perfekt kopi?

5271366[/snapback]

 

Kopien er ikke 100% perfekt nei, spor 2-7 skal være bra (sålenge offset-verdien er riktig), men det siste og/eller første sporet er ikke perfekt, som sagt du kan aldri få en 100% perfekt kopi uten å ha overread. Men forskjellen er veldig veldig liten.

 

AtW

Lenke til kommentar
OK. Det siste sekundet blir altså ignorert ved CRC kalkuleringen. Må nesten kjøpe meg Plextor sin cd-brenner :)

5273108[/snapback]

 

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hvordan accurate-rip ordner det siste og første sporet. Jeg får ihvertfall sjeldent "riktig" checksum på første og siste spor med min plextor heller.

 

PS: Husk at ikke alle plextorer har overread, noen av de nye modellene er rebadgede Benqer.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Vel etter hva jeg har forstått blir det feil ved slutten hvis det er positiv offset (noe det er på de fleste lesere) og feil i begynnelsen hvis det er negativ offset. Mulig jeg er helt lost. AccurateRip ignorer de siste blokkene hvis du ikke har overread funksjonen. Grunnen til at de har gjort det slik at du får accurate rip selv om du ikke har overread funksjonen er fordi det er så få spillere som har denne funksjonen. Mange sanger har jo bare stillhet i slutten, faktisk endel har binær 0 i slutten. Det samme som EAC lager på de siste blokkene. Dermed blir jo cd-en 100% eksakt. Men det finnes jo endel cd-er som slutter med en lav lyd eller faktisk brått på?. The Beatles - St. Peppers... slutter vel brått på. Her vil du heller ikke merke noe når du lytter, men dataen på det siste tracket er feil.

 

AccurateRip er egentlig det eneste måten å være 100% sikker på at cd-en din er en helt eksakt kopi, men du må som du sier ha overread funksjonen for å være 100% sikker.

 

Plextor PlexWriter Premium (52/32/52) til jul :thumbup:

Lenke til kommentar
Vel etter hva jeg har forstått blir det feil ved slutten hvis det er positiv offset (noe det er på de fleste lesere) og feil i begynnelsen hvis det er negativ offset. Mulig jeg er helt lost.  AccurateRip ignorer de siste blokkene hvis du ikke har overread funksjonen. Grunnen til at de har gjort det slik at du får accurate rip selv om du ikke har overread funksjonen er fordi det er så få spillere som har denne funksjonen. Mange sanger har jo bare stillhet i slutten, faktisk endel har binær 0 i slutten. Det samme som EAC lager på de siste blokkene. Dermed blir jo cd-en 100% eksakt. Men det finnes jo endel cd-er som slutter med en lav lyd eller faktisk brått på?. The Beatles - St. Peppers... slutter vel brått på. Her vil du heller ikke merke noe når du lytter, men dataen på det siste tracket er feil.

 

AccurateRip er egentlig det eneste måten å være 100% sikker på at cd-en din er en helt eksakt kopi, men du må som du sier ha overread funksjonen for å være 100% sikker.

 

Plextor PlexWriter Premium (52/32/52) til jul :thumbup:

5273194[/snapback]

 

Det stemmer egentlig ikke at man får feil i slutten om man har positiv offset, men du har allikevel på en måte rett :) Tallet i EAC er "offset correction" og har motsatt fortegn av offset, har du positiv offset-correction blir det galt på slutten av CDen ja.

 

Personlig vil jeg si at man aldri kan være 100% sikker på noe som helst, men det er jo sant at man blir sikrere med accuraterip, selv om jeg vil anta at sannsynligheten for feil med test&copy er forsvinnende liten. Det fordrer at EAC selv ikke skjønner at det gjøres en feil når den ripper (noe som skjer ikke alt for sjelden) OG at nøyaktig samme feil gjøres begge gangene. (og at EAC ikek skjlnner at det har skjedd en feil begge gangene og at checksummen blir lik, men ikke riktig, tror jeg hender meeeeget sjelden).

 

Plextor Premium er en suveren ripper ja, om enn historiens mest overprisede :) Bruker den selv. Ikke nok med at den har lav offset og overread, den leser også herpa plater ganske bra, og klarer alt av kopibeskyttelse jeg har slengt etter den.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...