Gå til innhold

Guide: PERFEKTE kopier av cdene dine.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke lett å finne noe bra om musikk-ripp drev på www.cdfreaks.com gitt.. har leta og leta men alle snakker stort sett bare om "jeg har tatt backup av det og det spillet med det og det drevet" og nevner ikke musikk-beskyttelse særlig mye.

 

Videre så går det fram og tilbake i beste forums-stil om hvilket drev som er bra til hva. Etter over 1 times arbeid har iallefall ikke jeg noe klart syn på hvilket drev jeg bør satse på for musikk-ripp (med tanke på å unngå kopi-beskyttelsen), eller hastighet for den saks skyll.

 

Det virker dog temmelig gjengse at det er Plextor Premium som er det tryggeste valget, men denne er jo innisvarte dyr og ikke spess lett å få tak på heller.

 

Er det noen her som kan si noe mer konkret?

De fleste musikk-skivene jeg har kjøpt som jeg har problem med (får ikke rippa de, men sitter på bærbar så drevet er jo ikke supa-l33t... ;) ) er den som EMI bruker, som har "en runding med en trekant med en runding med en trekant i" logo.

 

Skikkelig kjipt, for jeg får ikke engang spillt musikken jeg har kjøpt.

(joo, vel, vist jeg skrur på autoplay og tillater innstalasjonen av den derre "spilleren" dems, så får jeg sikkert det, men det er bare ikke aktuellt!)

 

Ellers en bra tråd, men rent personlig så har jeg ikke hørt noe "merkelig" med spora mine selv om de ikke er perfect match på accuratrip tingen. Er fornøyd med å rippe til FLAC mha EAC og for en gang skyld få en musikk-sammling der jeg ikke plutselig har "hakk" eller "stutters" som jeg hadde problem med før i MP3 sammlinga... og det er også skjønt å ikke ha sånne merkelige "artefacts" i lydbildet som jeg hadde før med MP3 og MP3Pro.

 

Kjørte forresten EAC's test på om mitt drev klarer C2 eller hva det heter.. måtte herpe en av hat-cd'ene mine slik at den skulle få testet den featuren, men det var det verdt. (cd'er tåler ganske mye riper ass!)

Lenke til kommentar
1.1.2a er ute nå, foreslår at du oppdaterer original post. Siden den er offisiell versjon, og det uansett er lossless, så er det jo like greit å bruke siste versjon.

5281439[/snapback]

Særlig med tanke på at de har ganske harde tester både på encode og decode for å verifiere at de virkelig er lossless. Når det kommer så langt som til offentlig slipp av neste versjon, så kan man stole på at den er bra, like mye som man kan stole på at forrige release var bra... Er jo ikke alle programmer man kan det med da, men det kan man alltså her.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Spørsmål angående EAC download..

 

Hva er CDRDAO? Hvilken versjon av EAC bør jeg velge?

5650464[/snapback]

 

Bra du bumper, så jeg husker trådene mine :) Skal se om jeg kan freshe opp denne.

 

Beta 4 bidrar såvidt jeg vet ikke med noe særlig, utenom å fjerne funksjonen "retrive native toc" som kan være grei å ha for å komme igjennom enkelte kopibeskyttelser, om spilleren din ahr brolbemer med det. Så beta 3 er kanskje den greieste versjonen?

 

CDRDAO er en cd-brenne-funksjon man kan ha i EAC, personlig har jeg aldri brukt den (bruker ikke CDer til musikk).

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk :)

 

Akkurat nuh har jeg Plextor CD-R PX2410A og Plextor DVD-ROM PX-116A2. Vet du hvordan disse er i forhold til ripping? Har beklageligvis ikke noen Premium brenner.

 

Ser at jeg bruker versjon 0.95 beta 2. Vil alle instilliger lagres i profile fila om jeg installerer beta 3 over den gamle versjonen?

 

 

Og til slutt.. ser at du bruker strengen:

-8 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

 

Mens jeg bruker:

-6 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -T "comment=%e" %s

 

Hva er forskjellen?

 

Forresten.. takk for en fin guide! Har venta på at du skulle lage en :)

 

 

Ahh.. one final question... Regner med du har vært innom EAC guiden til Chris Myden. Hva er egentlig disse adapter filene man kan laste ned? Og er det lurt?

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
Takk :)

 

Akkurat nuh har jeg Plextor CD-R PX2410A og Plextor DVD-ROM PX-116A2. Vet du hvordan disse er i forhold til ripping? Har beklageligvis ikke noen Premium brenner.

 

Ser at jeg bruker versjon 0.95 beta 2. Vil alle instilliger lagres i profile fila om jeg installerer beta 3 over den gamle versjonen?

 

 

Og til slutt.. ser at du bruker strengen:

-8 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

 

Mens jeg bruker:

-6 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -T "comment=%e" %s

 

Hva er forskjellen?

 

Forresten.. takk for en fin guide! Har venta på at du skulle lage en :)

 

 

Ahh.. one final question... Regner med du har vært innom EAC guiden til Chris Myden. Hva er egentlig disse adapter filene man kan laste ned? Og er det lurt?

5653655[/snapback]

 

Kjenner ikke de to spesifikt, men plextor-spillere pleier å være ganske gode til ripping, de fleste støtter overread, og pleier å være greie på ripede CDer og kopibeskyttelse.

 

Instillingen skal lagres i profilen, men om du veksler mellom to versjoner på jevn basis må du som reglel loade inn profilen på nytt (vanligvis er riktig profil valgt når du åpner programmet)

 

-6 komprimerer litt mindre enn -8 (i praksis veldig liten forskjell), alle osjonene fra -4 til -8 dekoder omtrent like fort, men encoding tar endel lengre tid, det blir sagt at -5 går 4 ganger fortere å encode enn -8, men har ikke eksprimentert så mye med det selv.

 

Filene er forskjellig ferdiglagde configer for diverse typer CD-rom, slik at man bare kan hente det ned, uten å stille det selv, men de er lagd for mp3, og personlig liker jeg best å gjøre ting selv (og forklare alt), slik at man vet litt hva man gjør

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...