Gå til innhold

Hva skjer egentlig etter døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, men takler ikke du at du bare kommer til å dø en gang?

 

Det er jo noe av det som danner grunnlaget for religion (uansett hvilken), det faktum at man frykter å dø. Dette er jo selvsagt helt normalt, ingen vil jo dø, utenom personer som vil ta sitt eget liv, men dette er en annen sak.

 

Jeg frykter også delvis døden. Jeg vil jo selvsagt ikke dø, men jeg tror heller ikke at noe vil "skje" etter jeg dør, utenom at liket mitt råtner etc.

 

Før tenkte jeg også at det var en høyere makt. Selv om jeg ikke trodde dette var Allah, Gud Vishnu eller noen andre kjente guder. Det trengte heller ikke være en gud. Jo eldre jeg ble, og jo mer jeg lærte om naturen, og spesiellt astronomi, jo mindre trodde jeg på det.

 

Livet mitt MÅ ikke ha en mening. Joda, det er greit hvis jeg lager litt spor etter meg, men det må ikke ha en mening i den forstand at det er en grunn til at jeg er her.

 

Jeg har lært å akseptere at når jeg dør, så dør jeg, punktum.

 

EDIT: Og dere som tror at det er noe etter døden, si at dere kommer til himmelen da, eller et annet sted å leve i evigheten. Vil ikke dette være grasalt kjedelig? Tenk litt over det, å leve uendelig lenge er i hvertfall ikke noe jeg ville ha gjort. Du er garantert å gjøre absolutt alt som er å gjøre, uendelig mange ganger. Du er garantert å sitte og kjede deg i uendelig mange år, og ha absolutt alle mulige samtaler, uendelig mange ganger med alle andre som er "der".

 

Når man tenker på det slik, vil ikke jeg engang leve evig.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Men zeke, kan ikke du fortelle oss litt om bestefaren din som plutselig har blitt "klok".

 

Hvorfor tror dere alle gamle er så hypp på å gå i kirken. De har lyst til å dø. Men de har lyst til å dø for å treffe sine venner, kjente og familie igjen. Gjenforenes leve det lykkelige liv i paradis.

 

Hvis det faktisk er en himmel så vil jeg tro at den er veldig anderledes enn jorden.

Lenke til kommentar
Hva skjer egentlig etter døden?

 

For oss som er kristne står det et evig liv på lur :thumbup:

Prøver du å si at det vil skje noe annet med kristne etter døden enn ikke-kristne? :mad: Det vil jeg kalle å oppheve seg selv til "noe bedre" og diskriminering og undertrykking av oss ikke-kristne. Fy.

 

Men tilbake til tema: Jeg tror ikke på "forskjellsbehandling" etter døden. I det man dør så slukner man som en lyspære som ikke får strøm lengre. I løpet av kort tid kjøles glødetråden ned så mye at den slutter å lyse. Det samme tror jeg skjer med oss. Etter kort tid vil all nerveaktivitet (inkludert tanker, hjernen og det noen kaller "sjel") stoppe opp fordi cellene ikke lengre blir tilført næring. Signalstoffene i hjernen blir ikke etterfyllt lengre og tankene dør ut som en glødetråd uten strøm. Legg merke til at jeg ikke skiller på "sjel" og tankevirksomhet og de fysiske og kjemiske prosessene som skjer i hjernen når man tenker. Forråtnelsesprossessen er faktisk i gang før man dør, gjennom hele livet, men holdes i sjakk av kroppens celler. I noen deler av kroppen er forråtnelsen mye mer i gang enn andre steder. F.eks i tarmsystemet. I det man dør forsvinner næringa til de beskyttende cellene og forråtnelsen begynner å ta over kroppen. Dvs. bakterier, virus og parasitter lever videre etter at kroppen dør. Enkelte celler i kroppen tåler lengre tid enn andre uten oksygen og næring. Hjernen er vel det som dør først, mens huden er noe av det som dør sist. Jeg har lest at hudceller ofte er i live hele 24 timer etter døden inntraff. Jeg antar at muskler, blodceller, og en del annet lever i opptil flere timer etter døden inntraff. Det har f.eks vært mulig å sy på plass en hel underarm som ble kuttet av i en arbeidsulykke flere timer etter ulykka. Armen og majoriteten av cellene overlevde altså flere timer frakoblet kroppen. Siden tarmsystemet inneholder veldig mye bakterier som har god tilgang på næring så svulmer ofte magen opp på døde etter et par dager. Hvis det ikke stagneres av at den døde plasseres på kjølerom da. Døde som ikke blir funnet før uker etter dødsfallet har ofte svulmet opp så mye at de har eksplodert. Enten revnet langs magen eller hatt en real utblåsning av tarmsystemet fra enden.

 

Til dere som savner en "sjelelig forklaring": Husk at mye av din identitet lever videre i from av genetisk arv i dine barn, og det du har overført av kunnskaper og tanker til dine barn og andre vil også leve videre i deres hjerne. "Sjelen" er altså ikke tapt selv om man har en fysisk forklaring på fenomenet tanke og død, men lever videre på flere måter gjennom andres tanker. Ikke noe telepati, men f.eks en historie du har fortalt som huskes fortsatt og fortelles videre. Den lille historien var en del av deg og lever altså videre. Sånn er det med utallige bruddstykker av det som utgjør din "sjel".

 

Etter deg jeg har lært, så skal det være feil. For hjernen fortsetter å sende signaler ca. 30 minutter etter dødsfallet, så noe må da foregå når man dør. Det sies også at når man dør, så mister man 28 gram av kroppsvekten idet man dør.

 

Så hva skjer egentlig etter døden, er faktisk et godt spørsmål :)

Lenke til kommentar
Men zeke, kan ikke du fortelle oss litt om bestefaren din som plutselig har blitt "klok".

 

Hvorfor tror dere alle gamle er så hypp på å gå i kirken. De har lyst til å dø. Men de har lyst til å dø for å treffe sine venner, kjente og familie igjen. Gjenforenes leve det lykkelige liv i paradis.

 

Hvis det faktisk er en himmel så vil jeg tro at den er veldig anderledes enn jorden.

 

Hvis det faktisk skulle vært en himmel, så ville den forresten vært akkurat slik du vil ha den til å være :) Det er slik jeg har forstått hvertfall kristendommen.

 

Når det kommer til min bestefar, så har han ikke blitt "klok". Joda, han har kreft, og han kommer til å dø, og det vet han. Det vi snakket om var at jeg nesten regnet med at han kom til å begynne å tro, for å ta letteste utvei, nå som enden nærmer seg.

 

Alle gamle er heller ikke hypp på å gå i kirken, men det er nok en del som blir delvis religiøse etter de blir gamle, eller vet at de kommer til å dø. Det er hjernens måte å kompensere på.

 

EDIT: Det at hjernen sender signaler i 37 timer etter døden betyr ikke noe mer enn at en del celler fortsatt er aktive. Selvfølgelig dør ikke alle cellene i kroppen momentant etter du er "død", eller hjertet har stoppet. Dette er en prosess som tar lang tid for en del celler, som lever lenge etter hjertet stopper å pumpe.

 

Når det kommer til at kroppen blir 28 gram lettere, så er dette bare en myte. Og selv om den ble eksakt 28 gram lettere, så betyr ikke det at det en en slags "sjel" eller noe. For den ville ikke veid noe. En sjel har ikke masse hvis vi skal tolke den slik som de fleste religioner forklarer sjel eller lignende. Det har også noe å si om du puster ut rett før du dør, og en hel andre mekanismer som skjer når man faktisk dør.

 

EDIT: Alt i alt er det ingenting som tyder på at noe mer skjer etter døden, enn at du råtner. Man kan forøvrig si at hinduismen er nokså korrekt, spesiellt det med gjenfølelse. Grunnen er aat en god del av atomene som den dødes kropp består av, vil blir gjenbrukt til andre organismer. Det kan selvsagt også bli andre ting. Eneste er at det vil bli spredt utover maange organismer og andre ting, og "sjelen" vil selvsagt ikke bli overført.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Det som kan skje etter døden er det som skjedde før du var født. Utrolig kjedlig det da. Derfor jeg tror på noe større.

 

Det kan være kjedelig å tenke på det mens du enda kan tenke, men du vil ikke oppfatte det som kjedelig etter du har dødd, så det har ikke noe å si.

 

Det beste eksempelet må vel være å tenke på døden på samme måte som hvordan du hadde det før du ble født. Utrolig kjedelig, ja, men egentlig ikke.

 

Derimot kan det jo være at du blir gjenfødt på en annen planet et eller annet sted, du mister hukommelsen og starter om igjen, utrolig trist, men egentlig ikke siden man ikke huske noe. Det kan være at du allerede har levd flere millioner av forskjellige liv rundt i universet uten å huske noe som helst.

 

Alle de her teoriene er ganske trist og kjedelig, så det høres ganske fristende ut å komme til himmelen der man beholder bevisstheten man hadde på jorda og lever i lykkerus i evigheten.

Lenke til kommentar

Hvorfor Må vi på død å liv forklare livene våres med en mening? Jeg er den personen jeg er pga opplevelsene jeg har hatt, ikke fordi det var meningen at jeg skulle bli den jeg er. Hvis jeg skulle tru det så er jo alt forgjeves. Denne diskusjonen er forjeves, det var/er min skjebne å ta de valg jeg har gjort ergo fri vilje er ute av bildet.

 

Du blir født (biologisk) du vokser opp å lærer og sakte men sikkert blir den personen du er i dette øyeblikket. Dog dette er stadig under forandring. Du forblir ikke den samme personen hele tiden. (biologisk) dereter dør du. the end (biologisk)

 

Stadig vekk blir jeg påmint av kristne at hvis jeg ikke tror på gud så havner jeg i helvete. Vel skal jeg virkelig gå rundt å tro på gud i frykt for å havne i helvete? er dette riktig da? virker ikke som det for meg. Man skal da virkelig tro å ikke tro fordi du er under frykt.

 

Eller for å si det sån, retter du en pistol mot en man så kan du få han til å si at han tror det meste, men gjør han det virkelig det? neh men så lenge han sier det til deg så spiller det ikke noe rolle. En sån gud tror jeg definitivt ikke på.

 

Så hva skjer etter døden? vel som meneske lærer jeg så lenge jeg lever. Å sanheten er at jeg vet ikke, Hvis jeg skal tenke med "hjertet" tror jeg på NOE men teker jeg med hjernen så ender jeg bare opp som plantemat.

 

Noen ganger er jeg svak å liker å tenke at det er noe der ute, ikke magisk. Bare noe vi ikke klarer å fatte enda.

 

Vet ikke om jeg har gjort meg forståt her, er egentelig ikke god til å utryke meg selv og det er ganske seint/tidlig alt etter hvordan du ser på det.

Lenke til kommentar
Det sies også at når man dør, så mister man 28 gram av kroppsvekten idet man dør.

Forsøket du henviser til var antagelig fikset, "forskeren" som kom til dette resultatet (egentlig 21,3 gram) hadde bestemt seg på forhånd at det skulle være sånn (han var en svært religiøs mann), og ingen har siden klart å gjenta forsøket med tilsvarende resultat. Dessuten var tallmaterialet hans mildt sagt svært sprikende:

So, out of six tests, two had to be discarded, one showed an immediate drop in weight (and nothing more), two showed an immediate drop in weight which increased with the passage of time, and one showed an immediate drop in weight which reversed itself but later recurred. And even these results cannot be accepted at face value as the potential for experimental error was extremely high, especially since MacDougall and his colleagues often had difficulty in determining the precise moment of death, one of the key factors in their experiments. (MacDougall later attempted to explain away the timing discrepancies by concluding that "the soul's weight is removed from the body virtually at the instant of last breath, though in persons of sluggish temperament it may remain in the body for a full minute.")

 

Dr. MacDougall admitted in his journal article that his experiments would have to repeated many times with similar results before any conclusions could be drawn from them.

http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp

 

Så selv om dette med de 28 eller 21 grammene må kunne regnes som en usann myte rent vitenskaplig, så kan vi konkludere med at denne myten er i live fortsatt og at denne myten (som myter flest) er umulig å få tatt livet av.

Lenke til kommentar

Relativt til verden: Jeg kan tenke meg at å dø/være død tilsvarer noe av det samme som ikke å være født. Vi har jo alle ikke vært født en gang (eller? :p), så vi vet vel hvordan det er å være død, hva? :) Eneste forskjellen vil vel kanskje være det faktum at vi kunne lære historie om hva som hadde skjedd før vi var født, men ikke etter vi er døde? Eller kanskje vi får greie på det også. :)

 

For min del hadde jeg selvfølgelig likt å kunne vite hva som hadde skjedd med verden etter jeg hadde lukket skuffen. Tipper at når jeg dør, så blir samfunnet rundt meg ustabilt og verden smelter! :D

 

Jeg ER IKKE RELIGIØS, og GUD FORBY! :p, kommer aldri til å bli det.

Etter deg jeg har lært, så skal det være feil. For hjernen fortsetter å sende signaler ca. 30 minutter etter dødsfallet, så noe må da foregå når man dør. Det sies også at når man dør, så mister man 28 gram av kroppsvekten idet man dør.
Å ja, sjelen mener du? Hahahaha. Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Relativt til verden: Jeg kan tenke meg at å dø/være død tilsvarer noe av det samme som ikke å være født. Vi har jo alle ikke vært født en gang (eller? :p), så vi vet vel hvordan det er å være død, hva? :) Eneste forskjellen vil vel kanskje være det faktum at vi kunne lære historie om hva som hadde skjedd før vi var født, men ikke etter vi er døde? Eller kanskje vi får greie på det også. :)

 

For min del hadde jeg selvfølgelig likt å kunne vite hva som hadde skjedd med verden etter jeg hadde lukket skuffen. Tipper at når jeg dør, så blir samfunnet rundt meg ustabilt og verden smelter! :D

 

Jeg ER IKKE RELIGIØS, og GUD FORBY! :p, kommer aldri til å bli det.

Etter deg jeg har lært, så skal det være feil. For hjernen fortsetter å sende signaler ca. 30 minutter etter dødsfallet, så noe må da foregå når man dør. Det sies også at når man dør, så mister man 28 gram av kroppsvekten idet man dør.
Å ja, sjelen mener du? Hahahaha.

 

Ikke godt å vite.

Lenke til kommentar

Min egen teori til topic er at nå som vi sitter og skriver så styrer vi oss selv fra kroppen vår ved hjelp av sinnet vårt. Vi gjør ting ved hjelp av kroppen vår og må følge verdens fysiske regler.

 

Når vi dør har vi ingen kropp og heller ingenting vi må forbinde oss til. Sjelen vår eller sinnet eller hva det er vi har er da fri og di tingene man tenkte man ville gjøre i denne verdenen, kan man gjøre direkte når du er død; altså fantasien blir virkelighet.

 

Vi fantaserer her også, men i og med at vi har en kropp kan vi ikke gjøre annet enn å fantasere eller drømme. Når du gjør en av tingene skaper du deg et psykisk bilde i deg selv, men som sagt, du kan ikke gjøre annet enn å fantasere det. Jeg mener når man er død blir alt man fantaserer virkelighet og hvis du fantaserer deg at du har 1 trilliard kroner, har du det.

 

 

Ellers tror jeg det man tror vil skje når man dør, skjer. For ingen kan bestemme hva du tror vil skje, bare manipulere deg til det. Eks: relgion.

Lenke til kommentar
Når vi dør har vi ingen kropp og heller ingenting vi må forbinde oss til. Sjelen vår eller sinnet eller hva det er vi har er da fri

Forutsatt at vi har en separat åndelig "sjel" som kan eksistere uavhengig av kroppen.

 

Jeg er overbevist om at troen på en slik uavhengig bevissthet bygger på overtro. Etter min mening er sinnet vårt kun et resultat av kjemiske og elektriske nerveimpulser i hjernen, så når hjernen vår dør av oksygenmangel eller etter en voldsom ytre påvirking, så dør dette jeg-et samtidig, som om man slår av en bryter.

Lenke til kommentar
Etter deg jeg har lært, så skal det være feil. For hjernen fortsetter å sende signaler ca. 30 minutter etter dødsfallet, så noe må da foregå når man dør. Det sies også at når man dør, så mister man 28 gram av kroppsvekten idet man dør.

 

Så hva skjer egentlig etter døden, er faktisk et godt spørsmål :)

 

 

Så kommer det da an på hva du definerer som død, i Norge er definasjonen på død klinisk død, det vil si at hjernen ikke fungerer, men blodet kan framdeles pumpe. Så hvis du bruker denne definasjonen på død i norge, sender ikke hjernen signaler som kan måles engang 1 sekund etter du er død.

 

Det du sier her med at noen gram av forsvinner idet man dør er korrekt, å faktisk intressant.

HVa er det vi mister ? Noe er det i alle fall...

 

____

Ingen vil noen gang - mest sansynelig finne ut hva som skjer etter døden, men det er lov å filosofere.

 

MEn tenk dere, når du dør, dør du bare da, that`s it ? ingenting skjer, du er ikke lengre. DEt virker på en måte litt uvirkelig, det må da skje noe etter døden, men hva er det som skjer ?

MAnge har sikkert hørt om folk har "sett lyset" på dødsleiet, hva er dette ? Er det lysene som lyser ned på de fra taket fra sykesengen, eller er det faktisk noe overnaturlig som vi ikke har peiling på ?

 

DEt finnes MASSE mellom himmel å jord som mennesket aldri vil finne ut av, eller finne forklaringer på.

Jeg personlig tror at det er noe som skjer etter døden , men hva må gudene vite. Virker bare litt urealistisk for meg.

Kanskje vi blir en "ÅND" slik som på åndenes makt ? Kanskje ÅNDEN / Sjelen det er som er 28g?

JEg har vanskelig for å tro på det, men tenk om det faktisk er sant...

 

______

DEt er ett facinerende, trist å vanvittig vanskelig tema

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...