Gå til innhold

MCE og WinXP Pro i samme boks


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på pose og sekk i samme kasse!

 

Ønsker å installere Microsoft MCE i en PC som allerede kjører Win XP Pro. Tenkte å anskaffe en ekstra SATA HD og sette det opp med dual-boot, hvor begge operativsystemene har tilgang til samme mediafiler. Er det noen som har erfaring med dette, eventuelt noen gode nett-ressurser?

Hardware: AMD2,8+, ATI 9700pro, Sapphire Theatrix Theatre 550 PRO..

 

Trenger også råd om valg av billedoverføring til CTR-TV i rommet under og valg av fjernkontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst på pose og sekk i samme kasse!

 

Ønsker å installere Microsoft MCE i en PC som allerede kjører Win XP Pro. Tenkte  å anskaffe en ekstra SATA HD og sette det opp med dual-boot, hvor begge operativsystemene har tilgang til samme mediafiler. Er det noen som har erfaring med dette, eventuelt noen gode nett-ressurser?

Hardware: AMD2,8+, ATI 9700pro, Sapphire Theatrix Theatre 550 PRO..

 

Trenger også råd om valg av billedoverføring til CTR-TV i rommet under og valg av fjernkontroll.

5235592[/snapback]

Bare for å være sikker.

Du vet at MCE og Win XP Pro er så og si det samme?

Dvs. så lenge du ikke har behov for å melde maskinen inn i et domene eller benytte active directory så er det ingen grunn til å kjøre XP Pro.

Eller så kan jeg ikke se at det burde bli noe problem om du likevel velger dual-boot, mce er jo som sagt en XP pro versjon.

 

Overføring til CTR-TV, Xbox eller Xbox 360 høres ut som glimrende alternativ spør du meg. Kan være problem med støynivå, men det finner jeg ut av i morgen :)

 

Fjernkontroll: jeg synes standard Microsoft MCE fjernkontroll fungerer glimrende.

Lenke til kommentar

Nei, det visste jeg faktisk ikke.

Vi det da si at div. perferiutstyr, iPod, osv. uten videre vil fungere med XPmce? Maskinen er bygget rundt gode gamle Asus A7N8x hovedkort. Vil det fungere med s-ata-kontrollere, firewire og annet i behold? Hva med spill og applikasjoner - er alt kompatibelt?

TVen som jeg skal koble til står i en annen etasje av huset, så jeg er avhengig av RF fjernkontroll. Noen anbefalinger?

 

Tror det muligens blir en tidlig tur etter 360 på el-kjøp i morgen, ja...

Lenke til kommentar
Nei, det visste jeg faktisk ikke.

Vi det da si at div. perferiutstyr, iPod, osv. uten videre vil fungere med XPmce? Maskinen er bygget rundt gode gamle Asus A7N8x hovedkort. Vil det fungere med s-ata-kontrollere, firewire og annet i behold? Hva med spill og applikasjoner - er alt kompatibelt?

TVen som jeg skal koble til står i en annen etasje av huset, så jeg er avhengig av RF fjernkontroll. Noen anbefalinger?

 

Tror det muligens blir en tidlig tur etter 360 på el-kjøp i morgen, ja...

5238671[/snapback]

 

 

windows MCE er tilnærmet identisk med xp, bare at det ligger inne mediacenter program i tillegg. Dette har omtrent identisk funksjonalitet som annen programvare som myhtpc, showshifter, iMedan som følger med iMon kontrollene og ei rekke andre programmer.

 

Fjernkontroller er det mange valg og, iMon PAD, Firefly fra snapstream(RF), PC remote/niveusmedia(RF), streamzap(IR)...

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Nei, det visste jeg faktisk ikke.

Vi det da si at div. perferiutstyr, iPod, osv. uten videre vil fungere med XPmce? Maskinen er bygget rundt gode gamle Asus A7N8x hovedkort. Vil det fungere med s-ata-kontrollere, firewire og annet i behold? Hva med spill og applikasjoner - er alt kompatibelt?

TVen som jeg skal koble til står i en annen etasje av huset, så jeg er avhengig av RF fjernkontroll. Noen anbefalinger?

 

Tror det muligens blir en tidlig tur etter 360 på el-kjøp i morgen, ja...

5238671[/snapback]

 

 

windows MCE er tilnærmet identisk med xp, bare at det ligger inne mediacenter program i tillegg. Dette har omtrent identisk funksjonalitet som annen programvare som myhtpc, showshifter, iMedan som følger med iMon kontrollene og ei rekke andre programmer.

 

Fjernkontroller er det mange valg og, iMon PAD, Firefly fra snapstream(RF), PC remote/niveusmedia(RF), streamzap(IR)...

5240147[/snapback]

 

Jeg har også Asus A7N8x hovedkort og MCE, og det funker helt fint.

GTA san andreas fungerer helt fint på MCE, garantert alle andre spill også om de fungerer under XP Pro, det er som sagt tilnærmet det samme.

Jeg kjører bare sata disker og det funker også bra. IPod og firewire har jeg ikke prøvd, men jeg er sikker på at det vil virke om det virker under XP pro.

Ellers funker office pakka, firefox, adobe reader, skype, rett og slett alt. Skulle bare mangle, det er jo som sagt mange ganger nå egentlig XP med en htpc applikasjon ferdig installert.

 

Hvis du kjøper 360 så trenger du ikke RF fjernkontroll til PC'en. Tror du må ha fjernkontroll for å få satt opp MCE, men du trenger den ikke i stua. I stua bruker du 360 fjernkontrollen.

 

Når det er sagt, så kjøpte jeg 360 i dag og jeg er veldig skuffet over støynivået, det er rett og slett uakseptabelt for film/tv. Når en spiller er det såpass mye lyd at en ikke legger merke til vifta. Må se om en kan finne en løsning på det.

Oppkobling mot PC'en er kjempeenkelt og det er akkurat som å sitte foran PC'en. Menyer, bilde kvalitet og lyd er helt likt som om du satt på MCE. Eneste forskjellen jeg vet om er at divx og xvid ikke er støttet (bare MPEG-2, MPEG-1 og WM-9, 8 og 7)

Lenke til kommentar
du kan bruke MediaPortal og XP Pro blir akuratt det samme som MCE

http://mediaportal.sourceforge.net/

Er det mulig å bruke norsk tv guide i dette programmet? Slikt automatisk guide som vistnok skal være i MCE? Synes det er et must i en HTPC.

 

Fordeler / Ulemper i forhold til MCE? Er det også kryptering på opptakene her slik som i MCE?

5243792[/snapback]

Vanlig opptak fra norske kanaler er ikke kryptert i MCE heller.

Det gjelder bare for amerikanske sendinger som støtter et sånt kopi flag i sendingen, gjelder såvidt jeg vet bare for digitale sendinger der også.

Digitale sendinger er stor sett bare krøll i MCE uansett.

Den norske guiden i MCE er ikke helt topp, mangler en del kanaler. Kommer selvfølgelig an på hvilke kanaler du er interessert i/abonnerer på.

Lenke til kommentar
Mitt nåværende skjermkort av typen radeom9700 pro (med lydløse heatpipes) er visst ikke kompatibelt med MCE (til tross for at det er directX9 kompatibelt). Noen forslag til brukbart _stille_ og raskt grafikkort til AGP-port?

5253441[/snapback]

 

Prøv kortet i MCE før du bytter. Hvis kortet fungerer i Win XP er det god sjanser for at det vil fungere i MCE også (selv om det ikke står på Microsoft sin offisielle liste..)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Prøvde å konvertere opptatt video fra MCE med Video Cleaner, men det fungerte dårlig. :(

 

Virker som filformatet er "Microsoft Recorded Video" eller.no...

 

Hvilket program kan man bruke for å konvertere opptak tatt av MCE over til DivX, Xvid ol.? Synes ~3GB for 45min video er litt i drøyeste laget...

5313305[/snapback]

Formatet heter DVR-MS og er visstnok MPEG-2 med litt ekstra meta-data.

 

Sjekk denne linken for diverse konverteringsverktøy

 

Du finner dem under DVR-MS Tools. Ikke sikker på om det er noen som konverterer direkte til DivX eller XVid, men WMV filer blir jo omtrent det samme. I hvertfall om det er en Windows boks du skal spille av på. Er vel varianter av mer eller mindre samme algoritme alt sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...