Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe som faktisk hadde vært bedre å vite er hvordan eller hva som må til for at man skal slutte/begrense bruk av salt på norske veier?

Sannsynligvis et kraftig opprør fra SVV sine egne ingeniører. Vi trenger en ildsjel på "innsiden" som kan hale og dra denne saken gjennom det latterlig tunge og byråkratiske systemet som AS Norge er.

Lenke til kommentar
Noe som faktisk hadde vært bedre å vite er hvordan eller hva som må til for at man skal slutte/begrense bruk av salt på norske veier?

Sannsynligvis et kraftig opprør fra SVV sine egne ingeniører. Vi trenger en ildsjel på "innsiden" som kan hale og dra denne saken gjennom det latterlig tunge og byråkratiske systemet som AS Norge er.

Det er ikke teoretisk mulig engang. Stortinget er verdens største barnehage, og man kan ikke forvente at små barn alltid gjør som mamma sier :p

Lenke til kommentar

Problemet hos folk er at salt blir brukt til å øke farten, ikke sikkerheten.

 

Var underkjølt regn i går noe som går an å kjøre på så lenge man holder lav fart (50-60km/t på rettstrekke). Er så inderlig glad for at saltbilene i går var ute, hvis ikke hadde jeg vært førstemann ute i dødsulykke. Kjørte før det var saltet på tur til Trondheim og føret var jævlig, påtur tilbake på samme strekke ble jeg forbikjørt (kjørte 15km/t under grensa pga. at jeg viste at føret her kunne være jævlig, noe det ville vært dersom det ikke hadde vært saltet). Og ble forbikjørt av en som kjørte for kjapt ift. forholdene. Hadde føret vært slik som de burde fra naturen sin side hadde han havnet i motgående kjørefelt - frontkollisjon: 100km/t mot 80km/t...

 

Konklusjonen er jo at det må saltes som faen når det er rundt null for folk i dette landet kan ikke å kjøre på nullføre. Det beste hadde vært og aldri startet med salting da folk har blitt bortskjemt med det og øker farten deretter.

 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1437059.ece

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Problemet hos folk er at salt blir brukt til å øke farten, ikke sikkerheten.

 

Var underkjølt regn i går noe som går an å kjøre på så lenge man holder lav fart (50-60km/t). Er så inderlig glad for at saltbilene i går var ute, hvis ikke hadde jeg vært førstemann ute i dødsulykke. Kjørte før det var saltet på tur til Trondheim og føret var jævlig, påtur tilbake på samme strekke ble jeg forbikjørt (kjørte 15km/t under grensa pga. at jeg viste at føret her kunne være jævlig, noe det ville vært dersom det ikke hadde vært saltet). Og ble forbikjørt av en som kjørte for kjapt ift. forholdene. Hadde føret vært slik som de burde fra naturen sin side hadde han havnet i motgående kjørefelt - frontkollisjon: 100km/t mot 80km/t...

 

Konklusjonen er jo at det må saltes som faen når det er rundt null for folk i dette landet kan ikke å kjøre på nullføre. Det beste hadde vært og aldri startet med salting da folk har blitt bortskjemt med det og øker farten deretter.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1437059.ece

Helt enig. Saltet manipulrer oss til å tro at det er tryggere å kjøre i høyere hastigheter, men øker vi farten så forsvinner den sikkerheten som kom da saltet la seg på veien.

 

Saltet ødelegger bilene. Og som nevnt tidligere; økte utgifter. Syns det høres skremmende ut, men hvis jeg ike husker feil så skulle minst 170 000 tonn med salt strøs utover norske veier. Hvor kommer alt dette fra og hvor lenge holder det?

 

Nord-Norge saltes det ikke, og hvor mange ulykker %-messig er det i forhold til ant biler der?! Virker som det tallet er mindre :p

 

I oslo så er det KUN stressa folk som driter i om andre kjører ut så lenge de kommer seg tidsnok på jobb, virker i hvertfall sånn.

Kvalm holdning mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at det er 200 000 tonn salt som skal ut i år. Det er ufattelige mengder. Hver nordmann ville fått 41,7 kg salt :)

 

Det saltes faktisk i Nord-Norge. I alle fall i Bodø. Men etter Tverlandet saltes det ikke. For å si det sånn, nordlendingene har ennå ikke blitt utryddet :p

Lenke til kommentar

OM man leste den artikkelen om salting i Sverige så beviser det to ting. Folk som kan kjøre på vinterføre (nord) kræsjer mer når de får saltetede og usaltede veier. Så her gjør saltet det bare verre.

 

I sør økte ulykkene uten salt.

 

Så det beviser at det ikke i seg selv har ingen hensikt. Det er bilførerens hue som er avgjørende. Har man fått det inn i hue at det kan være glatt kjører man etter forholdene. De som er vant med salt tror at bare veier = sommervei og bare peiser på.

Lenke til kommentar
OM man leste den artikkelen om salting i Sverige så beviser det to ting. Folk som kan kjøre på vinterføre (nord) kræsjer mer når de får saltetede og usaltede veier. Så her gjør saltet det bare verre.

 

I sør økte ulykkene uten salt.

 

Så det beviser at det ikke i seg selv har ingen hensikt. Det er bilførerens hue som er avgjørende. Har man fått det inn i hue at det kan være glatt kjører man etter forholdene. De som er vant med salt tror at bare veier = sommervei og bare peiser på.

Tror jeg på.

 

De som er vant med at det er glatt (snøføre uten salt), kjører MYE mer forsiktig enn de som er vant med å kjøre på såkaldt "sommerføre" på vinteren.

Lenke til kommentar
Tre kollisjoner samme kveld på Omkjøringsveien i Trondheim:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6968131

 

Helt på slutten står det:

Statens Vegvesen opplyser at Trondheim Bydrift har kalt ut alle enheter for å salte veiene i Trondheim.

 

Nå får dere hamstre salt, trøndere! For snart er det fane meg ikke salt å få tak i butikkene! :)

 

Jeg kjørte forbi den ulykken der i går kveld (på bildet). Dere _aner_ virkelig ikke hvor glatt det var! Min 87' BMW 730i spant i 5.gir v/2000 rpm med bare litt gasspådrag... Og ja, det var saltet så det holdt!

Lenke til kommentar

Jeg fatter hvor glatt det var for det var snø/slapseføre med et tynt lag is underst indusert fra saltet over.

Å gi gass gjør kun at slapset spinnes bort og man har våt is under hjulene som er noe med det glatteste som finnes der ute.

Det som skjer er at saltet trekker varme fra bakken når det smelter snø/is slik at den holder mange minusgrader, og når da bakken er kald nok sammen med at saltet gradvis tynnes ut grunnet nedbør, ja da fryser det nederst.

Glatt som juling servert dere av statens uvesen.

Lenke til kommentar

Nei, vet snart ikke hva vi skal gjøre jeg. Det har dessverre snødd i går kveld og natt. Alle sideveier har ikke vært rørt av snøskuffa. Men hovedveiene, ja de saltes hver eneste time!!

 

Helt ufattelig. Det er overhode ikke noe spesielt glatt så lenge man bare brøyter så man får bort det løse. Men salte det må man.

 

Vaska bilen på vei hjem. Spyla av svære møkkete saltklumper overalt. Men kommer ikke hjem engang (18km) før bilen er totalt nedsøla igjen. Da har jeg holdt laaang avstand til biler foran og.

 

Vintern har blitt en ekstremt trist, og ikke minst sølete årstid. Istedet for å ha det lyst og hvitt ute, så gjør saltvesenet alt i sin makt på å lage det så grisete og jævli som overhode mulig uten at det er noen som helst grad av nødvendighet. Istedenfor å bruke tiden og ressursene på å faktisk brøyte alle veier og fortauer osv, går alt ned i en eneste prioritert. Salt, salt og atter salt.

 

Ja, jeg har fått nok i dag, så nå er det påtide vi snart får noen med vett bak rore på saltskuta.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Konklusjonen er jo at det må saltes som faen når det er rundt null for folk i dette landet kan ikke å kjøre på nullføre.

 

Nei, det er akkurat det som er feil! Det kan, i mine øyne, kun saltes når det er stor fare for underkjølt regn - ingen andre situasjoner. (Helst ikke da heller.. ) At det er is, snø, slaps og vanskelige kjøreforhold betyr ikke at det skal saltes. Det fører bare til at folk ikke kan kjøre på glatt føre.

 

Folk skal alltid kjøre etter forholdene, noe de ikke lærer lenger.

 

Skal nevnes at det saltes langt mindre i Trøndelag enn i Oslo-området for tiden. Har kun sett strøbiler til nå på veiene i Trondheim. Etter en tur igjennom Oslo så var bilen min hvit av salt..

Lenke til kommentar
Folk skal alltid kjøre etter forholdene, noe de ikke lærer lenger.

Spot on. Trenger ikke gjøre annet enn å åpne avisen dagen etter et snøfall for å dokumentere den påstanden der. Så fort det faller litt snø på veien, er folk hjelpeløse. Hvorfor? Man er av den oppfatning av at man kan holde samme hastighet vinter som sommer. Dersom man står fast, er løsningen full gass... Hva skjer med kunnskapen og kjøreferdighetene til nordmenn?!?

 

Dersom man drar innover i landet, hvor det ikke saltes hele tiden, finner man folk som helt fint klarer å kjøre på både snø og is, og som avpasser farten sin etter forholdene. Dermed blir det også mange færre ulykker. Joda, man har ikke den samme trafikkmengden som på kysten, men jeg mener bestemt at saltet er en indirekte årsak til alle uhellene langs kysten.

 

Salt er avansert doping av bilførere.

Lenke til kommentar

Salt er noe forbannet drit. Det gjør ting bare værre. Det å salte i 8 minus, som de har gjort gjentatte ganger her jeg bor, er ihvertfall bare tull. Ødelegger bilene til folk og skader miljøet.

 

Er en grunn til at jeg ikke bruker sommerbilen om vinteren. Norge har mye å lære...

 

Alle folk klarer å kjøre på litt snø og is, om man ikke klarer det så kan man like greit levere fra seg lappen.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar

10 minus og full fres på saltsprederene!!

 

Merker med engang når de har vært ute med saltbilene når jeg er på jobb nå..

Får inn biler fullstappa med myk, våt snø mens det var fine vinterveier når jeg kjørte til jobb, også drypper dette sølet ned på klærne når vi skrur, med det resultat at klærne blir hvite når det tørker og etter en tur i vaskemaskina avslører de permanente skadene i form av skjolder..

 

Det er sterke saker de strør (ha ha) om seg med...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...