Gå til innhold

Firefox 1.5 klar i dag


Anbefalte innlegg

Joa, er en del nytt, man må bruke det en stund før man legger merke til alt..

 

Det jeg har merket i løpet av 4-5 dagers test av Firefox 1.5 RC3:

 

* OPTIONS er redesignet, med flere innstillinger og valgmuligheter, mer oversiktlig.

Blant annet mulighet for å renske Cache, Cookies, og andre såkalte Private Data.

* POP-UP BLOKKERING er betydelig forbedret, nå slipper nesten ingenting igjennom.

* FEILMELDINGER fra sider som ikke er online, adressen ikke funnet, server er nede, eller timer ut, presenteres på en bedre måte, i stedet for den teite pop-up meldingen, kommer det nå opp en gul side med feil-melding, og en "Prøv igjen"-knapp.

* UTVIDELSER/EXTENSIONS - Nytt system som gjør at Extensions skal virke uavhenging av Firefox oppdateringer, og skal visstnok gjøre at extensions ikke kan krasje Firefox, eller lekke store mengder minne.

* TABS/FANER - Man kan ommøblere faner akkurat som man vil, bare til å flytte dem fram og tilbake. Gjør det mye enklere å navigere.

* AUTOMATISK OPPDATERING - Firefox kan nå oppgradere seg uten at du trenger å laste ned ny versjon og installere, den kan oppgradere seg selv i bakgrunnen.

Det samme gjelder Extensions & Themes, som blir lettere å holde kompatible.

* Diverse bugfixer, som f.eks bilde overflow problemet i enkelte forum-softwares, Flash ser ut til å laste raskere på nesten alle sider, og videoklipp laster raskere/bedre, uten frysing og venting.

* FREM/TILBAKE-knappen laster sider mye raskere. Trodde ikke at dette ville gjøre noe stor forskjell, men det er faktisk veldig tilfredstillende å ikke vente et millisekund en gang.

* STABIL - Har enda ikke opplevd noe crash, selv om jeg har prøvd med 30-40-talls faner og tvilsomme sider..

 

Er sikkert en del annet jeg ikke har lagt merke til enda, har bare brukt Release Candidate 3 i  ca. 4 dager..  ;)

5225046[/snapback]

Er det bare meg, eller er det meste av det nye i 1.5 lånt fra Opera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan godt hende mye er inspirert av ting som allerede finnes i Opera. Men jeg synes det er greit at utviklingen kan inspireres av andres suksesser. Det ville vært for kjipt om den som fant opp hjulet skulle ha enerett på det og at ingen andre kunne lage lignende produkter siden det ligner for mye på orginalen.

 

Da synes jeg det er værre med Internett Explorer som ikke en gang lar seg inspirere av suksessene til Firefox og Opera. (I.E. Har jo ikke en gang tabs)

Lenke til kommentar

IE7 har faktisk tabs da.

 

Men jeg synes Firefox får vel mye "credit" for å være så innovativ og nyskapende. Det som er nyskapende ved Firefox er vel for det meste markedsføringen, ikke det tekniske. Skjønt, markedsføringen er vissnok lagt opp av profesjonelle markedsførere uansett, så da er det vel extensions som er Firefox sitt trumfkort (sånn hvis vi ser bort ifra at IE har vært mulig å utvide i alle år)...

Lenke til kommentar

I februar ble det sagt at IE7 skulle komme tidlig sommeren 2005. Men som kjent skjedde ikke det. Microsoft har omprioritert og utsatt lanseringen til sommeren 2006. Det er altså ikke noen reell konkurrent før om over et halvt år. (beta-testing anser jeg ikke om reell konkurranse) Link1 Link2

 

IE7 er også ganske så begrenset med tanke på OS så brukere med f.eks Windows 2000 må enten velge å holde seg til den teknisk utdaterte IE6 eller skifte nettleser. Dette er bakgrunnen for at Firefox forventer at markedsandelene skal øke også etter at IE7 lanseres. Link

 

Edit: Jeg har nå prøvd ut den nye firefoxen i en halvtime og jeg synes det funker fint. Den nye layouten på innstillingene og andre tilpassninger som flyttbare tabs funker fint. De pluginene jeg hadde før funker fint, bokmerkene er på plass osv. :D

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et ideologisk pluss for meg er at firefox er opensource. Ellers innbiller jeg meg at mozillaprogrammene har den fordelen at de kan skreddersys i større grad enn f.eks. opera og internet exploder. Det finnes nok av programmerere på f.eks. mozillazine.org som kan fikse en eller annen tilpasning for deg dersom du spør pent ;)

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Once again: De har bare slengt på 'Final'-merket på RC3. ingen forskjell på de.

5232750[/snapback]

Hva er det du prøver å si egentlig?

 

Hele poenget med RCs (Release Candidates) er at de er ment å slippes som ferdig-versjoner med mindre noen alvorlige bugs blir funnet. Når det ikke ble funnet noen nye bugs i RC3 som var så alvorlige at de hindret releasen, ble selvsagt RC3 sluppet som nettopp den ferdige versjonen.

 

Hva er det å syte over egentlig?

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er det meste av det nye i 1.5 lånt fra Opera?

5230124[/snapback]

Opera er jo en flott browser det, så det er vel naturlig. Forøvrig er ikke alle disse funksjonene oppfunnet av Opera-utviklerne. Kanskje ingen av dem heller. Tabs dukket opp for første gang i en browser fra 1994, mens Opera ikke fikk den type tabs vi kjenner idag før i 2000 (v4.0). Den hadde vel MDI-grensesnitt før den tid, men ikke tabs.

 

Selv om IE også har mange plugins, liker jeg hvor godt alt er integrert i Firefox. Extensions (og themes) kan lastes ned fra den offisielle hjemmesida, og blir oppdatert automatisk sammen med firefox (Y)

Lenke til kommentar
Men jeg synes Firefox får vel mye "credit" for å være så innovativ og nyskapende. Det som er nyskapende ved Firefox er vel for det meste markedsføringen, ikke det tekniske. Skjønt, markedsføringen er vissnok lagt opp av profesjonelle markedsførere uansett, så da er det vel extensions som er Firefox sitt trumfkort (sånn hvis vi ser bort ifra at IE har vært mulig å utvide i alle år)...

5230407[/snapback]

 

At IE kan utvides er jo greit nok, men en plugin/addon og en extension er jo to vidt forskjellige ting, og Firefox støtter jo alt det. :)

 

Dessuten er veldig mye av det som gjør Firefox teknisk overlegen under overflaten. XUL-mulighetene i Firefox er jo så vidt jeg vet ikke-eksisterende i både IE og Opera, samt at siden Firefox er Open Source kan du modifisere det til det ugjenkjennelige, om du vil. :) Opera er for min del uaktuelt på grunn av at den er en hel suite når jeg bare trenger browser (og jeg liker Firefox' minimalistiske tilnærming), samt at IE ikke vil kjøre utenom Wine, og da går det grisetreigt. Konqueror liker jeg ikke noe spesielt. :)

Lenke til kommentar
Forøvrig er ikke alle disse funksjonene oppfunnet av Opera-utviklerne.

De fleste er enten det, eller ble gjort i Opera for lenge siden.

 

 

Opera er for min del uaktuelt på grunn av at den er en hel suite når jeg bare trenger browser (og jeg liker Firefox' minimalistiske tilnærming)

Dette er jo et ugyldig argument mot Opera, siden Opera er en ren browser når du installerer den, og det forblir den med mindre du ønsker å aktivere andre deler. Dessuten er Opera fortsatt en mindre nedlasting enn Firefox, noe som jo er ganske ironisk i denne sammenheng...

 

 

noe av det samme ja, i så fall har Firefox liksom tatt ut det nødvendige fra det ektreme eyecandy-wannabe-vista greiene til opera....

Jeg vet ikke hvor du har vært, men den nye prefs-dialogen i Firefox 1.5 er jo så glorete at man kan bruke det til å pakke inn julepresanger. Så hvordan du kan si at de "tar ut det nødvendige" er ganske merkelig.

 

Men nå forventer jeg ikke at du skal komme med noe konkret heller da.

Lenke til kommentar
noe av det samme ja, i så fall har Firefox liksom tatt ut det nødvendige fra det ektreme eyecandy-wannabe-vista greiene til opera....

Jeg vet ikke hvor du har vært, men den nye prefs-dialogen i Firefox 1.5 er jo så glorete at man kan bruke det til å pakke inn julepresanger. Så hvordan du kan si at de "tar ut det nødvendige" er ganske merkelig.

5235400[/snapback]

 

 

Bedre med én stor, men fremdeles oversiktelig prefs-dialog enn 45 forskjellige menyer i et salig rot. Er jo helt umulig å finne frem til de rette instillingene i Opera. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Ok da, må innrømme jeg var veldig ukonkret i den posten, men det jeg ville får frem er det at Opera krever så mye mer tid å sette seg inn i (syns jeg), derfor foretrekker jeg Firefox pga. at logikken er veldig enkel der.

 

Godt mulig at Opera er bedre for de som har brukt det en stund.

Endret av briktern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...