Gå til innhold

Firefox 1.5 klar i dag


Anbefalte innlegg

Bedre med én stor, men fremdeles oversiktelig prefs-dialog enn 45 forskjellige menyer i et salig rot. Er jo helt umulig å finne frem til de rette instillingene i Opera. :)

Nå har Opera faktisk færre menyer enn Firefox når du installerer den, og det er like vanskelig å finne frem til innstillinger i Firefox. Dessuten er Firefoxs innstillinger mye mindre fleksible enn Opera.

 

 

Ok da, må innrømme jeg var veldig ukonkret i den posten, men det jeg ville får frem er det at Opera krever så mye mer tid å sette seg inn i (syns jeg), derfor foretrekker jeg Firefox pga. at logikken er veldig enkel der.

Du synes Firefox er enklere fordi det er den du er vant til å bruke.

 

At Opera er vanskeligere enn Firefox å få til er tull. Det er tross alt enklere for folk flest å bruke noe som allerede er installert enn å måtte dille rundt med extensions for alt mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bedre med én stor, men fremdeles oversiktelig prefs-dialog enn 45 forskjellige menyer i et salig rot. Er jo helt umulig å finne frem til de rette instillingene i Opera. :)

Nå har Opera faktisk færre menyer enn Firefox når du installerer den, og det er like vanskelig å finne frem til innstillinger i Firefox. Dessuten er Firefoxs innstillinger mye mindre fleksible enn Opera.

5240499[/snapback]

 

Færre menyer? Du mener at Opera mangler "Go"-menyen? Men istedenfor har Opera flere undermenyer i Tools-menyen (Advanced, Quick Prefs, Appearance osv.), og en ekstra meny som dukker opp når du høyreklikker på en meny og velger customize. Da får du opp en svær meny med fire skilleark (i motsetning til firefox, som har en enkel og grei dialog som lar deg drag'n'droppe ting du vil ha der du vil ha det).

 

Og at Opera har mer fleksible innstillinger? Sett i about:config, hvor du kan stille inn ting som f.eks. om IPv6 skal brukes, om den skal ha påslått http pipelining, om du bruker et braille-display eller text-to-speech osv? Dette er instillinger som Opera ikke vil la brukeren gjøre selv. Hvor fleksibelt er det? Om det ikke holder, kan du selv rote skrive et XUL-script eller en extension som du kan bruke til å gjøre Firefox akkurat slik du vil ha den.

Lenke til kommentar
Hvor mange er det som kan skrive XUL-kode selv da? Eller som gidder?

 

Dessuten motsier du jo deg selv... Plutselig må man inn i about:config for å endre på innstillinger! :D

 

Jaja...

5241798[/snapback]

 

XUL-kode er ikke så vanskelig som en skulle tro. :) Tallet ligger vel ca. like høyt som dem som redigerer config-filer til opera for å tweake menyene.

 

Og jeg motsier meg selv? Jeg snakker om at Firefox lar de vanskelige og avanserte funksjonene ligge akkurat dypt nok til at vanlige folk ikke roter borti og ødelegger ting, og at når du går ned på de avanserte funksjonene er fleksibiliteten laaangt over det Opera kan klare. Opera gir deg mange flere og mer uoversiktelige menyer, mens Firefox gjør mer på mindre plass. :) Opera mangler mange av de konfigurasjonsmulighetene Firefox har, selv om Opera er mer rotete. Opera er bloatware, rett og slett. :)

Lenke til kommentar
Operas menyer er ikke flere og mer uoversiktlige. Igjen, bare se på det faktum at Opera har færre toppnivåmenyer enn Firefox.

5245014[/snapback]

 

Ja, la oss heller bruke én toppnivåmeny og 40 undermenyer enn fem toppnivåmenyer og to undermenyer. Knall idé, ikke sant? :)

 

Opera har dessuten flere avanserte innstillinger enn Firefox, men disse er selvsagt også skjult for vanlige brukere.

 

Skult for vanlige brukere, og alle som ikke har kildekoden. Altså for alle som ikke er ansatt i Opera Software ASA. :)

 

EDIT: Forresten, hvordan kan du vite at Opera har flere avanserte instillinger enn Firefox om du ikke har tilgang til dem? ;)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Ja, la oss heller bruke én toppnivåmeny og 40 undermenyer enn fem toppnivåmenyer og to undermenyer. Knall idé, ikke sant? :)

Nei, da er det bedre å gjøre som Opera: En logisk fordeling av menyer som gjør at de ikke blir for store, og som gjør det enkelt å finne fram.

 

Opera har dessuten flere avanserte innstillinger enn Firefox, men disse er selvsagt også skjult for vanlige brukere.

Skult for vanlige brukere, og alle som ikke har kildekoden. Altså for alle som ikke er ansatt i Opera Software ASA. :)

Feil. Du trenger ikke kildekoden for å endre på innstillinger.

Lenke til kommentar
Opera har dessuten flere avanserte innstillinger enn Firefox, men disse er selvsagt også skjult for vanlige brukere.

Skult for vanlige brukere, og alle som ikke har kildekoden. Altså for alle som ikke er ansatt i Opera Software ASA. :)

Feil. Du trenger ikke kildekoden for å endre på innstillinger.

5246352[/snapback]

 

Så vis meg disse kjempeavanserte instillingene som Opera visstnok har, da. :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt særlig sansen for Firefox, selv om jeg har brukt Firefox endel selv. Prøvde Firefox 1.5 Final på latopen her om dagen. Å jeg likte den ikke. Var alt for mye tull og ting som ikke var standard. Gadd rett og slett ikke mer så jeg bytta tilbake til min kjære Oera 8.51 :D Den er virkelig kos :D.

Likte Firefox før jeg, men nå gidder jeg ikke bruke den.

Lenke til kommentar
Var alt for mye tull og ting som ikke var standard.

jaha? kunne ikke forklare litt?

5256628[/snapback]

 

Skjønte ikke helt den jeg heller. Hvordan kan en browser ha default-instillinger som ikke er default?

 

eller er det snakk om plugins? Da har du bare ikke skjønt minimalismen ved Firefox. Java følger ikke med, Flash følger ikke med og ikke Shockwave heller. Dette er fordi du skal slippe å bruke båndbredde og ressurser på ting du ikke trenger. Firefox installerer heller dette automagisk for deg når du får behov for det ("Click here to install plugin"). :)

Lenke til kommentar
Bare så synd at Firefox er en mye større nedlasting enn relevante alternativer som har f.eks. Flash innebygget :(

5257130[/snapback]

 

Bare så synd at det oppveies ved at Firefox har binære oppdateringer som kan patche 1.5 til 1.6 med en nedlasting på ~500kB istedenfor å laste ned alt på nytt, slik *andre* nettlesere gjør. :)

Lenke til kommentar
FF:5MB

Opera:3,7MB

"ååå så store forskjellen" :roll:

Da må du huske på at Opera inkluderer en haug med funksjonalitet som f.eks. mail, newsgroups og chat (som er skjult/deaktivert når den installeres, så du ikke merker noe til det med mindre du faktisk vil bruke denne ekstra funksjonaliteten), og i tillegg har du Flash som er på en halv til 1 MB bare den.

 

Så har du jo Mac, der Opera er 5,58 MB, og Firefox 9,67. Og Linux der Opera er 6,15 og Firefox 8,25!

 

Siden du velger å akkurat sammenligne disse mener jeg :)

 

 

Bare så synd at det oppveies ved at Firefox har binære oppdateringer som kan patche 1.5 til 1.6 med en nedlasting på ~500kB istedenfor å laste ned alt på nytt, slik *andre* nettlesere gjør. :)

Det må du ikke med IE. Den har nemlig hatt denne funksjonaliteten i årevis :)

 

Dessuten vet vi enda ikke hvor store oppdateringene til Firefox vil være. Det kommer helt an på hva slags ting som rettes på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...