Gå til innhold

Er Q tec PSUer dårlige eller gode?


Anbefalte innlegg

Jeg har absolutt ingen erfaring med psu, men var innom ps østreng i Arendal om fredag og kjøpte dvd brenner, da jeg først var der så spurte jeg om større strømforsyning til serveren min da jeg skal ha inn 4 hd til, jeg lurte på hva som var forskjellen på de forskjellige psu, da de var oppgitt til omtrent det samme i strømstyrke men skilte ganske kraftig i pris. Vel det er ikke så mye forskjell MEN med ditt oppsett så vil jeg anbefale å IKKE gå forQtec, de fungerer men har en høy feilprosent, var svaret jeg fikk.

Så når eksperten i butikken ikke har lyst til å selge, så har ikke jeg lyst til å kjøpe. Altså ikke noe Qtec på meg heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å hga lest igjennom denne threaden en gang til ser jeg at mange ikke skjønner hvorfor noen kjøper så dyre strømfosyninger osv.. og at pcen langt ifra krever mye støm osv.. Det er jo sant at W ikke er så høy i en pc, og det er som regel det minste problemet.

 

Man kjøper ikke en kraftig strømforsyning for å få sinnsykt mange watt (som regel), men for å få Mange Ampere! En server med 2cpuer osv.. som krever 400W Må nok ha en SINNSYKT bra strømforsyning på 400-450W siden cpuer og skerjmkort og Harddisker krever MYE ampere på 12V railen. Og du må ha en KRAFTIG strømforsyning for å drive alt makkverket. Hvis det hadde vært for W'en kunne du koblet på ca 5 og en halv 7800GTX512mb. (Med en normalt oppset og system)

Men slik er det da ikke siden de krever sinnsylt mange ampere og du måtte nok kommet opp i en nomal 1000W psu. Ikke pga watten men pga Amperene. Flere railer kunne nok ha hjulpet.

Lenke til kommentar

Har hatt qtek PSU i stasjonære min no i snart tre år og kan vel ikkje sei at det ikj har vert vert pengane den har kosta. Kjøpte det når eg gjekk på skule og prisen avgjorde valget. Einaste minuset som eg kan komme med er at den bråker som F.

Den står i eit chieftech tårn med 4 diska, dvd brennar, P4. . Har tidligare hatt to chieftech PSU i den som begge brente opp (overbelastning). Den vart brukt som hovedmaskin i to år, der den har vert opppgradert jamnt og trutt med meir minne, raskare og større disker, quadro FX skjermkort. Har aldri hatt stabilitet problem med det, når det pcen pensjonert som ein MCE/ fil-/ render- server.

Lenke til kommentar
Nå kommer min elektroutdanning fra GK almenne, men blir ikke ampere og watt ganske mye det samme i PC fordi spenningene er faste.

 

P = UI

I = P/U

 

Ampere blir oppgitt på hver av spenningene en strømforsyning leverer og kan derfor direkte regnes om til watt. 1 ampere på 12V er 12W uansett!

5322228[/snapback]

 

 

nja, teoretisk blir det nok det. Men i praksis er det ingen strømforsyning som har en virkningsgrad på 100 %. Mye går til varme, spørsmålet er hvor mye som går hit.

Lenke til kommentar

Jeg fortsetter trenden her i tråden og sier NEI til Q-tec!!

 

Jeg har hatt en 350W som fungerte greit i 12 måneder før jeg byttet den ut fordi den bråkte noe vanvittig. Når jeg skulle sette psuen inn i en annen gammel pc var det ikke liv i den lenger!

Endret av Koffe
Lenke til kommentar
Nå kommer min elektroutdanning fra GK almenne, men blir ikke ampere og watt ganske mye det samme i PC fordi spenningene er faste.

 

P = UI

I = P/U

 

Ampere blir oppgitt på hver av spenningene en strømforsyning leverer og kan derfor direkte regnes om til watt. 1 ampere på 12V er 12W uansett!

5322228[/snapback]

 

 

nja, teoretisk blir det nok det. Men i praksis er det ingen strømforsyning som har en virkningsgrad på 100 %. Mye går til varme, spørsmålet er hvor mye som går hit.

5323488[/snapback]

 

vet du egentlig hva du snakker om nå?

 

selvfølgelig har ingen strømforsyning en virkningsgrad på 100%, men virkningsgraden avgjøres av hvor mye den trekker fra strømnettet, og hvor mye den leverer.

står det oppgitt at den Leverer 1A ved 12V så Leverer den 12W, enkelt og greit.

 

men dersom det er snakk om at den Trekker 1A fra strømnettet ved 230V, så Trekker den 230W, men den vil da ikke klare å Levere 230W videre ut.

du har delvis rett, men du blander hvor hva skal utregnes... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...