Gå til innhold

Er Q tec PSUer dårlige eller gode?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den forrige jobben min var jeg med på å drifte flere hundre PC-er, og derav en god del Q-tec. Var ikke mer feil på de enn andre, men så var det ikke så mange av dem som hadde lys, overklokkede prosessorer og vannkjøling, for å si det slik.

 

Nå har vi ca ti maskiner med Q-tec, de er to år gamle, og ikke en eneste PSU har sviktet. Men det er klart, her på forumet er Q-Tec skrot. Det er opplest og vedtatt...

Lenke til kommentar

Liste over ting Q-Tec har drept hos meg:

 

1 Hovedkort type MSI KT3 Ultra

1 Hovedkort type MSI KT3 Ultra2

1 CPU Type Duron 900

1 CPU type XP1800

 

heldigvis fikk jeg erstatningsprodukter på hver ting fra butikken jeg handlet i hver gang...ellers hadde det blitt dyrt.. :/

 

Basert helt og holdent på mine egne erfaringer: ikke kjøp Q-tec.

De bråker som faen, leverer alt for lite i forhold til det de lover og i værste fall dreper de hardware.

Lenke til kommentar
kan ikke dere som sier "q-tec er crap", "den yter mye mindre enn den skal" osv osv komme med hard facts som tester osv? det blir helt latterlig å lese en masse objektive meninger fra noen som mener det er dårlig fordi kompisen sier det..

5266245[/snapback]

 

Ok, ta f.eks en hiper strømforsyning. Den opgir ytelse i "continuous output" Mens qtech oppgir i "Peak Load". Peak load er det en strømforsyning kan gi ut i noen få sekunder/minutter, mens continuous output er hva en strømforsyning klarer over tid.

Siden Q-tech ikke oppgir hva psu'ene dems klarer over tid, men hva den klarer på maks må vel sies å være "lumpent" gjort. :!:

Ta f.eks Hiper Strømforsyning ATX 580W. Der er "Countinious output" på 580W, mens Peak load er på 630W. Hvis det hadde vært Q-tech så hadde den blitt kalt 630W. Hvor stor forskjell det er mellom peak og continuous output kommer helt ann på modellen.

Hiper psu'en: http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4b580.html

 

Her har du en Q-tech: http://www.qtec.info/products/product.htm?...r=13024&specs=1

 

SOm dere kan se så står det "450 W peak power PSU" og ingen countinous output blir nevnt. På komplett blir psuen oppgitt som 350W, så jeg kan ane at komplett har "sporet" opp continuous output'en til strømforsyningen.

 

Siden ingen informasjon om amperene på de forskjellig railene blir oppgitt, så ville jeg også TRO at de ikke er alt for gode. (men det er bare hva jeg tror)

 

Har egentlig noen formening om Q-tech, siden jeg ikke har hatt noen eller bekjente som har hatt det. Har dog hørt svært mange problemer med dem.

Lenke til kommentar
kan ikke dere som sier "q-tec er crap", "den yter mye mindre enn den skal" osv osv komme med hard facts som tester osv? det blir helt latterlig å lese en masse objektive meninger fra noen som mener det er dårlig fordi kompisen sier det..

5266245[/snapback]

 

Har svidd av 2xQ-tec psuer på følgende oppsett:

 

 

 

Asus A7N8X-E deluxe

AMD XP2500+@3200+

1024 MB PC3200 TwinMos

XFX geforce 6600GT 128 AGP

2x sata hd

2x ide hd

2x dvd drev

sound blaster audigy

ellers vifter og ting

 

På tider viste den 10.97 V på +12V. Skikkelig kvalitet.

byttet til en "billig" PSU fra chieftech (360 W), og den driver mitt system den dag i dag.

Det er konklusjonen min. Q-tecen skulle være 500W, men det må være på en god dag i nedoverbakke og med kjøttkaker til middag.

 

Ergo: Q-tec holder ikke hva de lover, ergo: Crap.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Qtec fikk HDen til en kompis av meg til å klikke å miste alle dataene. Surt med 100gb MP3. Til slutt klikka hele dritten. Flaks at jeg var der og skulle installere ny disk. Da røk den og jeg kjente CPUen ble dritvarm. Rev ut strømmen og skifta til ei Fortron Source som var 100 wattt mindre. Går den dag i dag. å den PSUen er 6 år gammel nå. QTEC var ikke et år en gang.

Lenke til kommentar

Blir nesten redd av folk her som virker som nesten ikke "tror" på at Qtec er dårlig. Pokker ta, bare fordi at dere har hatt en eller to gode eksemplarer bør dere IKKE anbefale disse videre.

 

Qtec ER lavkvalitets strømforsyninger. Jeg har selv hatt personlig erfaring med 2 eller 3 Qtecer. Folk som har problemer med PCene sine, og med en gang vi har testet med et annet merke så har PCene blitt fikset igjen.

 

Ellers har jeg en hel del år bak meg på det forumet her og jeg husker godt en tid tilbake da "halvparten" av alle "Pcen min funker ikke"-spørsmålene ble løst ved spørsmålet "Har du Qtec?". Var tilogmed et nettsted som publiserte en lengre artikkel om Qtec og hvorfor de var dårlige.

 

Så tro meg når jeg sier: Det er en grunn til at det er "in" å hate Qtec.

Lenke til kommentar

Vel, poenget er at jeg har vært borti flere maskiner enn de fleste her på forumet, siden jeg helt eller delvis har drevet med drift/service av maskiner i mange år. Jeg har ingen grunn til å anta at Qtec er dårligere enn andre strømforsyninger. Jeg kan derimot nevne enkelte andre produktserier som har hatt dårlig CPU, men det er off- topic. Så uansett hva overklokkere med erfaring fra en håndfull maskiner mener så hevder jeg at Q-tec PSU-er ikke er dårligere enn andre ved normal bruk.

 

Hvis man har en meget strømkrevende PC, kan det sikkert være en fordel å ikke kjøpe det billigste som finnes, men det blir en litt annen sak. Og før jeg får beskjed om det, ja, jeg er klar over at vi er i overklokkings- delen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Enig med CastorFiber. Har selv drevet og bygd pc´er på bestilling i mange år nå. Har også 7 pc`er oppegående hjemme nå og har QTec i 2av dem. En er en Athlon 2200+ ed 450W QTec, den andre er min private med Athlon 64 3000, 4 cd/dvd 4 disker etc. den har en QTec Gold 550, har funka i ca 3 år nå. :thumbup:

Skal være enig i at de gir fra seg en del lyd, så nå bytter jeg til en Hiper, men det er mest fordi den blir stående på stua med MCE, så da vil kona ha det litt stillere. Men som sagt, konklusjonen er (iallefall hos meg) at QTec har funka bra. Har forresten en annen maskin med QTec kabinett og 350w QTec PSU, har funka greit i 2 år den også. :yes:

Endret av persistent
Lenke til kommentar
Enig med CastorFiber. Har selv drevet og bygd pc´er på bestilling i mange år nå. Har også 7 pc`er oppegående hjemme nå og har QTec i 2av dem. En er en Athlon 2200+ ed 450W QTec, den andre er min private med Athlon 64 3000, 4 cd/dvd 4 disker etc. den har en QTec Gold 550, har funka i ca 3 år nå.    :thumbup:

Skal være enig i at de gir fra seg en del lyd, så nå bytter jeg til en Hiper, men det er mest fordi den blir stående på stua med MCE, så da vil kona ha det litt stillere. Men som sagt, konklusjonen er (iallefall hos meg) at QTec har funka bra. Har forresten en annen maskin med QTec kabinett og 350w QTec PSU, har funka greit i 2 år den også.  :yes:

5278296[/snapback]

 

 

noen er jo veldig heldige da :)

Ganske heldig jeg jeg og.. fordi pc'en funket jo hele tiden, men låste seg mye under load å sånt.. og da jeg fant ut at voltene var alt for lav bytta jeg til bZerk.. aldri angret ett sekund

Lenke til kommentar

Etter min mening er ikke strømforsyningene fra Q-tec brukbare. De kan nok brukes til en "low-end"-pc eller en gammel pc, men jeg fraråder Q-tec ganske sterkt. Skal du ha stabil pc, så styr unna Q-tec.

 

Det er mange her i forumet som har hatt en ustabil pc med Q-tec, og som har byttet den ut etter min eller andres oppfordring og fått en langt mer stabil pc.

Lenke til kommentar

En av de kraftigste mytene for øyeblikket er at "De fleste problemer med en maskin løses med en kraftig PSU". Det er tullprat, men det er jo fint å ha et "ekspertråd" å ty til når folk har problemer. Må si at det er underholdende å lese denne posten, og lese alle de skråsikre innleggene. Har noen av dere sjekket i det siste hvor mange watt strømforsyningen i en la oss si dual Xeon server er på? En som er ferdig levert fra IBM, Intel eller F-Siemens? De ligger på ca 400 watt, og da er den spesifisert til å dra to CPU-er, flere disker i RAID osvosv.. Men til gjengjeld er det lite med blinkende lys og andre nyttige duppeditter. :p

Lenke til kommentar

Som CastorFiber sier; det kommer an på hvilket lass man skal dra. :whistle:

Er klar over at dette er overklokkingsdelen, men det trenger vel ikke bety at man skal ha et helt diskotek inne i kassa. Har jo sett PSU´er opp i 1000w :cool:

Det er det samme som en middels bra ovn det..... (for ikke å snakke om strømregninga)

Bygde for ca et år siden en pc inne i et furu-databord. Han som skulle ha den ville ha flust med lys og "duppeditter" og vifter overalt. Løsninga ble ganske enkelt å putte inn en egen PSU for dette.

Så jeg tror nok at (iallefall etter egen erfaring) en QTec PSU kan dra en "normal" PC (absolutt ikke bare en "low end") irimelig stabilt i nokså lang tid. :yes:

Lenke til kommentar
Som CastorFiber sier; det kommer an på hvilket lass man skal dra. :whistle:

Er klar over at dette er overklokkingsdelen, men det trenger vel ikke bety at man skal ha et helt diskotek inne i kassa. Har jo sett PSU´er opp i 1000w    :cool:

Det er det samme som en middels bra ovn det.....    (for ikke å snakke om strømregninga)

Bygde for ca et år siden en pc inne i et furu-databord. Han som skulle ha den ville ha flust med lys og "duppeditter" og vifter overalt. Løsninga ble ganske enkelt å putte inn en egen PSU for dette.

Så jeg tror nok at (iallefall etter egen erfaring) en QTec PSU kan dra en "normal" PC (absolutt ikke bare en "low end") irimelig stabilt i nokså lang tid.    :yes:

5278549[/snapback]

nope. :nei:

Lenke til kommentar

Vel, vi har vel alle forskjellige erfaringer. andrull- du må bare nope i vei, men som tidligere sagt, jeg har p.t. 3 pc´er med Qtec, en 350w som drar en Sempron 2600 med cd+dvd 2 disker, 3 vifter m/lys samt el-side panel og lysrør, har kjør i nøyaktig 2 år (kjøpte kabinettet m/PSU på julekalenderen for 2 år siden), har en med 450w som drar Athlon XP 2200+ med 3 cd/dvd , 1 disk, 6 vifter m/lys, et vanlig pluss et rundt lysrør, samt min egen 550w på en Athlon 64 3000, med 4 cd/dvd div. disker, 3 ekstra vifter (ikke noe lys) men bubble light og display i kabinettet, alle har også interne kortlesere og diskettstasjoner. Har ikke til dags dato hatt problemer.

Så, noen er vel heldigere enn andre da..... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...