Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blir Ipv6 tatt i bruk, eller fortsatt ipv4? -hosts


Anbefalte innlegg

Leste for ganske lenge siden at Ipv6 var i full sving og ville bli tatt i bruk snarest bla bla bla.. Men ser fortsatt ikke at dette har skjedde, og ser ingenting framtidsrettet mot det heller. Er IPv6 en flopp, eller er antallet hosts som ip4 gir mer enn nok til det som er nødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i bruk, men da såkalt "IPv6 over IPv4", siden det er veldig få ISP'er som støtter det.

 

Når det gjelder nødvendigheten så er jo nettop dette årsaken til at det tar så lang tid. Man omgår problemet med NAT, men de fleste ser vel på dette som en workaround, og ikke permanent løsning. Uansett er vel IPv6 fortsatt veldig langt fram i tid, og IPv4 vil ikke forsvinne på veldig veldig lenge.

Lenke til kommentar

Det er ikke den direkte mangelen på IP-adresser som er problemet. Problemet er i stor grad at IP-adressene ligger på feil plass og må rutes om. Resultatet er uhyre store og komplekse rutingtabeller. Dette løser IPv6.

 

Stadig flere "dumme" enheter som skal på nett er også pådriver. Det er langt enklere å få en dum enhet på IPv6 enn IPv4 (blant annet med autoconfig).

Talekvalitet med IP-telefoni er også noe som vil presse frem IPv6.

 

Frem til neste generasjon Windows kommer er det begrenset støtte på klientsiden, noe som hemmer IPv6 mot sluttbruker. Det er nok en del IPv6 bak kulissene (og aktører som Uninett driver storstilt testing).

 

IPv6 vil komme, om enn gradvis. Å gjette på tidspunkt tror jeg er både vanskelig og meningsløst.

Lenke til kommentar

IPv6 har det vært snakket om i mangfoldige år. Husker det ble forespeilet at det var rett rundt hjørnet i et fag på NTNU på slutten av 90 tallet. Årsaken var at det IPv4 ville bryte sammen i løpet av få år.

 

Etter den tid har det skjedd noen endringer så rutingtabellene ikke har eksplodert i den grad man forestilte seg da, men på langt nær så mye som skulle tilsi at vi fortsatt kan kjøre IPv4.

 

Jeg vil likevel tippe at det er som med teknologier flest, det tar minst et tiår før man får rullet det skikkelig ut (CD, DVD, GSM, UMTS, osv.).

Lenke til kommentar

Men hvordan kan det ikke være nok hosts på Ipv4?

 

"The standard addressing of a Class A network, would allow for 126 networks of 16,777,214 hosts. This makes a total of 2,113,928,964 (2 billion) hosts. For a network like the internet, neither the number of hosts or the number of networks is enough."

 

Det blir jo totalt 256*256*256 =16,7mill(som ovenfor) og 223 network av disse... Hvordan i all verden kan dette da ikke være nok? I tillegg til subnetting blir det da x-antall ganger mer? Eller misforstår jeg noe totalt nå?

Lenke til kommentar
Men hvordan kan det ikke være nok hosts på Ipv4?

 

"The standard addressing of a Class A network, would allow for 126 networks of 16,777,214 hosts. This makes a total of 2,113,928,964 (2 billion) hosts. For a network like the internet, neither the number of hosts or the number of networks is enough."

 

Det blir jo totalt 256*256*256 =16,7mill(som ovenfor) og 223 network av disse... Hvordan i all verden kan dette da ikke være nok? I tillegg til subnetting blir det da x-antall ganger mer? Eller misforstår jeg noe totalt nå?

5246280[/snapback]

 

Det blir jo ikke mer enn 4 milliarder tilsammen, personlig har jeg mange flere enn 1 enhet med IP, dette i tillegg til at det alltid vil bli endel svinn innad i et subnet, og at ipene er skeivfordelt (Asia har vel alt for få tror jeg), så blir det fort trengt om plassen.

 

AtW

Lenke til kommentar
IPv6 brukes hvertfall av Uninett tror jeg. Jeg får hvertfall en IPv6 addresse når jeg logger meg på:)

5246424[/snapback]

 

De har et eget ipv6-testnett, men er fortsatt 100% operative på ipv4 også. Grunnen som mange andre har nevnt pris, samt at "problemet" med ipv4 blir mindre og mindre etterhvert som flere går over på ipv6. Det er allerede idag veldig mange som kun bruker ipv6, så det kommer. Spørsmålet er bare når din isp velger å legge om. Tipper vi uansett kommer til å se ipv4 som hovedprotokoll for LAN i ganske mange år fremover.

Lenke til kommentar
Men hvordan kan det ikke være nok hosts på Ipv4?

 

"The standard addressing of a Class A network, would allow for 126 networks of 16,777,214 hosts. This makes a total of 2,113,928,964 (2 billion) hosts. For a network like the internet, neither the number of hosts or the number of networks is enough."

 

Det blir jo totalt 256*256*256 =16,7mill(som ovenfor) og 223 network av disse... Hvordan i all verden kan dette da ikke være nok? I tillegg til subnetting blir det da x-antall ganger mer? Eller misforstår jeg noe totalt nå?

5246280[/snapback]

 

Hvis du ser på antall adresser har vi ingen krise per i dag, men problemet ligger i den opprinnelige oppdelingen av disse milliardene av IP-adressene.

Det største problemet i dag er ruting, som er et resultat av den gamle klassebaserte rutingen. Ruting går på tvers av klassene, som gire hårete rutingtabeller.

 

I tillegg sitter en del *firmaer* på rene A-klassenett, fordi man begynnelsen var litt dristig. Dette jobbes det med, dog.

Endret av tyldum
Lenke til kommentar

Jeg skriver oppgave om kommunikasjons nettverk. Jeg bare lurte på en liten ting med IPv6. Vil det bli mulig å se forskjell på innholdet i pakkene som blir sendt (video, tekst osv)? Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi i mye forskning er det lagt mye vekt på prioritering av pakker for å sørge for bedre bruke av nettverks ressursene.

Lenke til kommentar
Jeg skriver oppgave om kommunikasjons nettverk. Jeg bare lurte på en liten ting med IPv6. Vil det bli mulig å se forskjell på innholdet i pakkene som blir sendt (video, tekst osv)? Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi i mye forskning er det lagt mye vekt på prioritering av pakker for å sørge for bedre bruke av nettverks ressursene.

5250012[/snapback]

 

Du tenker på QoS. IPv6 har ingeting nytt når det gjelder QoS, men introduserer Flow Label. Konseptet rundt flowlabel er vel ikke ferdig spikret, men tanken er å kunne markere en hel datatrøm istedenfor enkeltpakker.

 

Apropos:

Av det totale antallet adresser tilgjengelig er omtrent 35% ledig ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...