Gå til innhold

avansert musikk VS enkel musikk


levolac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dert er også mulig at jeg provoserer noen med mine definisjoner på hva som er avansert og enkel musikk. Hvis så, bare si ifra!

5216331[/snapback]

 

Det enkle er ofte det beste. Det finnes en butikkjede som markedsfører dette, og noen ganger lurer jeg på om de har rett:)

 

For meg personlig er musikk ren underholdning og ingenting mer, så da er enkel musikk min melodi:)

Lenke til kommentar
Kan legge til at man ikke behøver å ha studert musikkteori for å sette pris på avansert musikk, forståelse handler ikke bare om fornuften (dog er gehør et must).

5231893[/snapback]

 

Ang. gehør:

Er veldig uenig med deg der. Som andre også har sagt: gehør har lite og ingenting med musikkforståelse og musikkopplevelse å gjøre. Selv har jeg et svært godt gehør, men det forhindrer meg ikke i å sette stor pris på "enkle og skranglete, out-of-tune"-artister. Ofte er det musikk innenfor denne kategorien som setter i sving de store følelsene. Jeg hører også på perfekt intonert og metronomstødig musikk uten å kvalitetsdifferensiere på noen som helst måte.

 

PS: Har vært aktiv musiker i over 20 år, så jeg vet noe om godt/dårlig gehør.

 

T'Weed

 

Edit: nå ser jeg at jeg faktisk ikke er helt på nett: siden jeg har godt gehør kan jeg jo ikke argumentere mot Nisje Olm her....oh well, det får stå allikevel.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Bare synd ingen kan synge. :)

5223109[/snapback]

Tankian er da en grei vokalist han. bedre enn James LaBrie ihvertfall.

5223305[/snapback]

 

haha. har du hørt tankian live ?

5235883[/snapback]

Jepp, han synger svært bra, gitaristen derimot... (har riktignok forbedret seg og er ikke så ultra-sur som han var for noen år siden...)

Lenke til kommentar

Han skiller seg jo ut i fra studio synger ikke helt likt, litt annen stil, ikke fult så perfekt gjerne... Men hva herregud, en går ikke til liveshow for å høre noe som en likegreit kunne hørt på CD-spilleren en går der for å høre netopp: LIVE og ikke minst være til stede og føle energien. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at noen nevner klassisk musikk som avansert her? Jeg setter pris på f.eks. Elvira Madigan.

 

En gruppe jeg aldri har sett nevnt her på forumet, er Mezzoforte. Pop-jazz (?). Jeg tror ikke gruppen eksisterer lengre i dag. En fordums kamerat som var pianist fikk meg til å lytte til musikken deres.

 

Chick Corea har også ganske avansert musikk, og han er en aldri så liten trollmann ved tangentene, sammen med som regel legendariske musikere som gjør vel så bra jobb på sine instrumenter.

 

Andre artister jeg liker, og som jeg betrakter som avanserte: Pat Metheny, Stanley Clarke, Tears for Fears, Marcus Miller, Peter Gabriel m.fl.

 

Av enkel musikk er det masse jeg liker og. Jeg vil si jeg har en ganske bred smak generelt, og det er jeg takknemlig for :)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at noen nevner klassisk musikk som avansert her?

Jeg nevnte Conlon Nancarrow på side tre.

 

Avansert musikk kan fort bli støyende for noen, de vil utbryte: "dette er jo bare bråk". Arnold Schönberg ble ikke godt mottatt av sin samtid, selv i dag hevder noen hardnakket at det ikke engang er musikk.

 

I jazzens verden ble heller ikke Ornette Coleman "forstått" av alle, selveste Miles Davis sa engang at Ornette var: "all screwed up inside" :!:

 

Edit: Avansert musikk handler like så mye om viljen til å dykke ned i den, har man ingen empati for musikken blir det vanskelig å finne noe man kan identifisere seg med.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
Jeg liker den musikken jeg liker. Det skal dog sies at det meste av det jeg hører på er "avansert", men det har nok mer med sjangerpreferanse å gjøre. Altså: God musikk er lungt, Sugen musikk suger. Hva som er god musikk bestemmer jeg. Liker jeg det, legges det i båsen "bra", uansett om det er enkelt eller avansert.

5242349[/snapback]

AMEN. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...