Gå til innhold

avansert musikk VS enkel musikk


levolac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnen til at Dream Theater er store er fordi de fleste medlemmene har en "briefete" spillestil som gjør at det er netopp veldig lett for de aller fleste å se at de er gode på instrumentene sine.

 

5220834[/snapback]

 

Det er et meget godt poeng. Det er veldig lett å høre at noen som spiller fort er bra tekniske, men det er like vanskelig (om ikke vanskeligere) å spille svakt, spille med bra time, spille kreativt, spille det riktige til riktig tid. Og det er ikke så lett å skjønne, det er nesten bare musikere som ser det (og da mener jeg musikere som lever av å spille, ikke noen som har et band som har skrapt sammen spenn til å gå i studio (no offense)).

 

Hvorfor har Kenny Aronoff spilt på 300 plater? Hvorfor har har will lee (late show-bassist) spilt med Mariah Carey, Carly Simon, Steely Dan, Cat Stevens, Michael Bolton, Ringo Starr, Laura Nyro, Spyro Gyra, Gloria Estefan & the Miami Sound Machine, Nancy Wilson, Luther Vandross, Cyndi Lauper, Chaka Khan, James Brown, George Benson, Bette Midler, Barry Manilow, Cher, D'Angelo, Michael Franks, Weather Report, Al Green, the Brecker Brothers, Frank Sinatra, Barbara Streisand, Diana Ross, David Sanborn, Ricky Martin, Natalie Cole and Gato Barbieri? (limelime)

De fleste her har neppe hørt om disse to, men dere har antagelig hørt dem uten å vite det flere ganger enn DT.

Har mike portnoy gjort noe i nærheten?

 

Hvorfor er Kind of Blue verdens mest solgte jazzplate?? Fordi musikken er teknisk vanskelig?

 

Og for all del, jeg er ikke no motstander, tvert i mot, jeg øver teknikk hele tida, men det blir jo ikke automatisk bra musikk bare fordi jeg bruker teknikken min... (Micheal Angelo er et godt eksempel)

Når det gjelder DT, så har jeg alltid vært fan, men er ikke alt for fan av det som har skjedd på de siste platene. Men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

JacobDW har et poeng...

 

Det finnes flere faktorer som bestemmer hvor avansert musikken er... ta for eksempel Tord Gustavsen trio:

 

Dette er musikk på HØYT nivå. les litt på hjemmesiden hans og finn ut hva han kan:

 

http://www.tordg.no/index_2.html

 

Musikken hans er i mine ører perfekt. han dyrker ren låtestetikk slik at det blir nydelig å høre på, han har en nydelig balanse mellom kraftig spill, rolig spill, kjapt spill osv... det høres kanskje ikke så avansert ut for uerfarne lyttere, men jeg ser på dette som mye mer avansert enn for eksempel ting som dream theatre eller SOAD. Fint er det også.

Lenke til kommentar
du finner samme musikalskekvalitet hos f.eks soad som du gjør hos dt. begge band spiller rent og feilfritt, uten noen grelle ulyder som gir grøsninger for oss gehørhorer.

jeg skjønner jo hva du skal frem til men du forklarer det litt klumsete.

5223072[/snapback]

Hvis jeg ikke tar feil så har DT massevis av feil, men "mortals" kan visstnok ikke høre det. (Noen bekrefte/avbekrefte dette?)

 

SOAD's tromiss har selv utalt at han bommer litt av og til, han argumenterer med at han et menneske og vil høre ut som det og ikke som en robot. (Noe som jeg synes i hvertfall passer til SOAD, de har jo en "punky edge" og vært helt perfecte for dem hadde vært kjedelig)

 

Og for andre gang: SOAD spiller ikke onanerings-musikk og musikerene er ikke så tekniske flinke på instrumentene sine. (Muligens med untak av vokalisten(Serj Tankian)

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg ikke tar feil så har DT massevis av feil, men "mortals" kan visstnok ikke høre det. (Noen bekrefte/avbekrefte dette?)

 

 

5228678[/snapback]

 

Som forrige poster sa, enkelte toner som ikke er i time. Men med dagens teknologi, er det færre og færre. Live er en helt annen sak, spesielt vokalen kan være ute til tider, men dette har dog blitt bedre. Men det fins musikere som spiller kveld etter kveld uten disse tonene som ikke er i time, er bare det... (vet ikke om jeg er mortal eller ikke, har nå noen år med musikkutdannelse på baken)

Lenke til kommentar

Ser ut som folket her har misforstått litt her!

Musikk er ikke til for at vi skal sitte å høre nøye etter for å kansje finne feil i spillinga til artisten. Litt vanskelig å forklare, men musikk er til for å skape en go følelse invendig hvis dere skjønner. Kansje man tenker på noe annet og drømmer seg litt vekk når man hører god musikk. God musikk kan gjøre så mangt. Hører jeg på det jeg definerer som god musikk, får jeg denne følelsen. Jeg hører på mye rart, alt ifra Trønderråkk(Åge Aleksandersen) til Svartmetal(Satyricon), men Dream Teather gir meg ikke noe. Misforstå meg ikke, jeg liker komplisert musikk også som: Led Zepelin og Jimi Hendrix. Regner med komplisert musikk, er da musikk som er "teknisk" vanskelig.

Gehør er en evne man har, der man kan høre nøyaktig hvilke toner som blir spilt. Det betyr IKKE at man kan høre om det er bra musikk, eller ikke. Sikker fint hvis du jobber som piano-stemmer eller noe i den duren.

 

Og nå gidder jeg ikke diskutere det mer, siden jeg VET jeg har rett!

Gabba Gabba Hey! Over og ut! :tease:

Lenke til kommentar
Ser ut som folket her har misforstått litt her!

Musikk er ikke til for at vi skal sitte å høre nøye etter for å kansje finne feil i spillinga til artisten. Litt vanskelig å forklare, men musikk er til for å skape en go følelse invendig hvis dere skjønner. Kansje man tenker på noe annet og drømmer seg litt vekk når man hører god musikk. God musikk kan gjøre så mangt. Hører jeg på det jeg definerer som god musikk, får jeg denne følelsen. Jeg hører på mye rart, alt ifra Trønderråkk(Åge Aleksandersen) til Svartmetal(Satyricon), men Dream Teather gir meg ikke noe. Misforstå meg ikke, jeg liker komplisert musikk også som: Led Zepelin og Jimi Hendrix. Regner med komplisert musikk, er da musikk som er "teknisk" vanskelig.

Gehør er en evne man har, der man kan høre nøyaktig hvilke toner som blir spilt. Det betyr IKKE at man kan høre om det er bra musikk, eller ikke. Sikker fint hvis du jobber som piano-stemmer eller noe i den duren.

 

Og nå gidder jeg ikke diskutere det mer, siden jeg VET jeg har rett!

Gabba Gabba Hey! Over og ut!  :tease:

5230067[/snapback]

 

Enig med det meste der :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Pierre Schaeffer, Karheinz Stockhausen og Kid Baltan! Plasser det korrekt dere! Jeg ville si at det er uavansert musikk i følge definisjonen i post 1. Men Alikevel dette er temmelig avansert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...