Gå til innhold

Vil du lære japansk?


Midnight_walker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kun = Mr. (Junior)/mester/gutt

San = Mr./Mrs.

Chan = Kjent (kvinnelig) person

5204911[/snapback]

 

ehhhh, litt unyansert kanskje.

 

jeg er ikke noen ekspert, men her er en lit mer detaljert forklaring av suffix systemet

 

i japan tiltaler man mennesker nesten altit ved etternavn + et suffix. de vandeligste suffiksene er:

 

San = puttes på navn ved bruk av høfflig tale, og siden japanere nesten altid er høffelige bruker man denne tiltalen om/til de fleste.'

 

Kun = enkelt oversatt Gutt. brukes ofte om jevnaldrene barn/ungdommer, spesielt venner og klassekamerater av hannkjeønn.

Chan = "liten jente". bruker stort sett på samme måte for jenter som "kun" brukes ffpr gutter.

 

andre suffixer:

 

sensi: Lærer eller høyt utanede/respekterte mennesker som leger, forfattere osv.

 

sempai: brukes om noen som er eldre enn deg og går i et høyere klassetrin. brukes stort sett om/til persjoner man har stor respekt for

 

sama: mester

 

det er selfølgelig masse andre

Lenke til kommentar

herlig språk, det her ja. har det på skolen nå, i en av de to eneste klassene i landet som har det på vk1 trinnet. høyst interessant.

 

jeg tror det mest originale jeg har gjort i de timene var å lage et takkekort. oversatt til norsk stod der noe sånn som "takk for at jeg fikk stjele fra deg. jeg står i stor gjeld til deg." siden har jeg vært svært fristet til å levere det fra meg i en butikk elns, og se hva de reagerer med.

 

ellers har jeg sett noen par tabber her og der i tråden. kan være en fordel å vite at de bruker et språk hvor hvert tegn er en lyd, og alltid skal leses på samme måte. de har forsåvidt ikke L i alfabetet deres heller, og mangler noen par andre.

 

jeg legger ved hele hiragana alfabetet for dere, så dere kan se hva jeg mener. for å se hvordan de skrives med vårt språk, bare sett konsonanten i venstre kolonne sammen med vokalen over. unntakene er som følger:

 

SI --> SHI

ZI --> JI

TI --> CHI

TU --> TSU

DI --> JI

DU --> ZU

WO --> O(brukes kun som objektspartikkel)

NA(nederst) --> N

 

der finnes også en del kombinasjonstegn, men jeg orker ikke ta dem og. får bli en annen gang.

japanskalfabet.doc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...