Gå til innhold

Vil du lære japansk?


Midnight_walker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hvordan uttales de forskjellige ordene?

5609001[/snapback]

 

Det lurer jeg også på. Uttales det slik som dere skriver, bare at man legger til sånn guling stemme?

 

En annen ting jeg lurer på, forstår kinesere og vietnamesere, japansk? Er vel bedre å lære seg vietnamesisk siden det er flere av dem i Norge enn japanere? Bare sånn for å høre om de snakker dritt om deg på sitt språk :p

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar

Uttale: sjekk litt lengre bak i tråden (les helst helt fra starten) der er det en link til et lite japanskkurs der uttalen er bekrevet. Uttale er stort sett rett frem for nordmenn. Alle tegn uttales, intonasjonen er vanligvis flat og litt stakkato, og "o" uttales som norsk å.

 

Japansk er totalt forskjellig fra kinesisk, og er et språklig isolat med delvis ukjente røtter. Uten at jeg kjenner vietnamesisk så antar jeg derfor at det også er helt ulikt japansk.

 

Edit: elendige typoer.

Tillegg: Uttalen på språk i fjerne østen varierer sterkt. Japansk er stakkato og flatt, mens kinesisk er mer glidende og tildels ganske syngende. Jeg er ikke kjent med at det skal være noe slags fellestrekk i uttalene i østen.

 

Japansk: enkel uttale, grusomt komplisert grammatikk, mange kulturelle finurligheter og nyanser

Kinesisk: enkel grammatikk, vanskelig uttale (i følge mine kinesiske venner)

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

へへへ

tjp.com ようこそ ;)

 

あなたは日本語を勉強ですか?

 

tjp.com er en flott side å lære fra, i forumene er folk hjelpsome og hjelper deg hvis du trenger hjelp eller rett og slett bare har spørsmål om japan, japansk. Eller andre ting som omhandler Japan. ;)

Endret av Zeo
Lenke til kommentar

Leste mye mer før, men nå i det siste har jeg ikke hatt så mye tid. Jeg forstår mer enn jeg kan snakke da. Pleier å ta en titt på det i ny og ne, men regner ikke med det blir noe stort ut av det foreløpig. Skal man lære japansk skikkelig, bør man også reise og bo i Japan, jeg har alltid ment at man lærer ikke et språk skikkelig om man ikke drar og lever blant menneskene som taler det. Jeg lærte spansk i Spania, og det hjalp godt å bo der, slik at man fikk språket inn med teskje. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...