Gå til innhold

Linux eller Windows serveren? (del 4)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat. Og for alt jeg vet, kan det være det værste kodesammensurium i Windows. Det er nok mer enn ett programmeringsspråk som er brukt i Windows.

5211580[/snapback]

Et eksempel er doc-formatet, Microsoft Norge var med i en debatt på NTNU for vel ett år siden og ble grillet litt for hvorfor doc-formatet ikke kunne offentliggjøres. Noe av svaret var at de gjorde verden en tjeneste ved å ikke publisere formatet (med et smil etterpå som ikke kunne tolkes som noe annet enn "fordi den er så grisete"). :)

5228715[/snapback]

Jeg var selv på den debatten, og det var flere ting M$ hadde problemer med å forklare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
F.eks Direct3D vs OpenGL, hvorfor M$ vil fronte Direct3D som er en proprietær standard så sterkt som de gjør på bekostning av OpenGL, som er en åpen standard.

5230681[/snapback]

Mener å huske at Direct3D er en sterkt "butchered up" versjon av OpenGL utviklet av MS spesielt for MS.

Vet ihvertfall at bla. iD syns Direct3D er no herk å programmere i. No virkelig herk :)

Skrevet

Jeg kommer i hvert fall til å stifte bekjentskap med OpenGL. På nyåret skal jeg ha et fag hvor vi skal kode OpenGL i C. Og i alle andre OS enn Windows er det OpenGL som er det gjeldende API'et for 3D.

Skrevet
Et eksempel er doc-formatet, Microsoft Norge var med i en debatt på NTNU for vel ett år siden og ble grillet litt for hvorfor doc-formatet ikke kunne offentliggjøres. Noe av svaret var at de gjorde verden en tjeneste ved å ikke publisere formatet (med et smil etterpå som ikke kunne tolkes som noe annet enn "fordi den er så grisete"). :)

En av utviklerene i office-teamet skal vel tidligere ha beskrevet filformatet til word som "slightly less complex than the human brain" :)

Skrevet (endret)

Jeg synes artikkelen er interessant, og kanskje uvanlig nøytral. Sammenlignet med de andre IT-blekkene er også fagkvaliteten relativt bra.

Dog bør vel skrivebordsmaskin og arbeidsstasjon holdes fra hverandre?

I min organisasjon er vi nå kommet opp mot 50% Linux på server-siden, med hovedfokus på Red Hat Enterprise Linux. Min erfaring med stabilitet og drift plasserer operativsystemet et sted mellom Windows NT (NT/2000/2003) og tradisjonell UNIX (AIX/HP-UX/Solaris). Linux har fortsatt en del barnesykdommer, gjerne i forbindelse med programvare og drivere fra maskinvareprodusentene - men det går rask fremover.

Den største utfordringen er fortsatt at en del programvare ikke er støttet på Linux.

Endret av deviant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...