Gå til innhold

Linux eller Windows serveren? (del 4)


Anbefalte innlegg

Akkurat. Og for alt jeg vet, kan det være det værste kodesammensurium i Windows. Det er nok mer enn ett programmeringsspråk som er brukt i Windows.

5211580[/snapback]

 

Et eksempel er doc-formatet, Microsoft Norge var med i en debatt på NTNU for vel ett år siden og ble grillet litt for hvorfor doc-formatet ikke kunne offentliggjøres. Noe av svaret var at de gjorde verden en tjeneste ved å ikke publisere formatet (med et smil etterpå som ikke kunne tolkes som noe annet enn "fordi den er så grisete"). :)

5228715[/snapback]

Jeg var selv på den debatten, og det var flere ting M$ hadde problemer med å forklare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
F.eks Direct3D vs OpenGL, hvorfor M$ vil fronte Direct3D som er en proprietær standard så sterkt som de gjør på bekostning av OpenGL, som er en åpen standard.

5230681[/snapback]

Mener å huske at Direct3D er en sterkt "butchered up" versjon av OpenGL utviklet av MS spesielt for MS.

Vet ihvertfall at bla. iD syns Direct3D er no herk å programmere i. No virkelig herk :)

Lenke til kommentar
Et eksempel er doc-formatet, Microsoft Norge var med i en debatt på NTNU for vel ett år siden og ble grillet litt for hvorfor doc-formatet ikke kunne offentliggjøres. Noe av svaret var at de gjorde verden en tjeneste ved å ikke publisere formatet (med et smil etterpå som ikke kunne tolkes som noe annet enn "fordi den er så grisete"). :)

En av utviklerene i office-teamet skal vel tidligere ha beskrevet filformatet til word som "slightly less complex than the human brain" :)

Lenke til kommentar

Jeg synes artikkelen er interessant, og kanskje uvanlig nøytral. Sammenlignet med de andre IT-blekkene er også fagkvaliteten relativt bra.

 

Dog bør vel skrivebordsmaskin og arbeidsstasjon holdes fra hverandre?

 

I min organisasjon er vi nå kommet opp mot 50% Linux på server-siden, med hovedfokus på Red Hat Enterprise Linux. Min erfaring med stabilitet og drift plasserer operativsystemet et sted mellom Windows NT (NT/2000/2003) og tradisjonell UNIX (AIX/HP-UX/Solaris). Linux har fortsatt en del barnesykdommer, gjerne i forbindelse med programvare og drivere fra maskinvareprodusentene - men det går rask fremover.

 

Den største utfordringen er fortsatt at en del programvare ikke er støttet på Linux.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...