Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor utsetter ADSL 2+...


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hva dere klager etter!?

5167518[/snapback]

 

Fordi, hva et vitsen med ADSL2+, da det er noe som heter fiber. Og det er det maksimale du kan kalle fremtid, foruten trådløs teknologi da. Greit det koster penger, men det blir sikkert ikke så innmari billigere i fremtiden.

 

Eks. Som jeg leste i den "100Mbit i sverige"-tråden, var det noe som sa at isteden for å bygge ut bredbånds nettet på 80-tallet eller noe, satset Telenor på ISDN. Da sverige satset på fremtiden, satset Telenor på dagen-idag. Og jeg tror det er akkurat slikt nå og. De skal oppgrader kobber-kablene nå, og sitter med sjegget i postkasse om ca. 10-15 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jajo, hvem vil ikke ha fiber?? Det vil vi alle. Men få har. Og få kan få.

Pointet var at det er hinsides å tro/håpe på at Telenor - med mindre de er pokka nødt - investerer

ei dum krone i noe annet enn å tyne kobberet ennå mer.

 

Og ja, de legger sikkert fiber på nye installasjoner - men det er billlig, de må jo legge

kabler uansett så de legger sikkert ned det som finnes av kabel for fremtidig bruk.

Men i den store sammenhengen er det ikke en dråpe i havet en gang, det er tross alt eksisterende husstander som utgjør 99,1% av markedet. Og det er dyrt å legge ny kabel.

 

Herrejesus, ring 05000. Si: "ny linje" og "grave", så skal du se panikk i andre enden?! :D

 

Tilbake til ADSL 2+: Klart det ikke er fremtiden. Klart det ikke er optimalt. Klart fiber er best.

 

Men det er utopi med fiber til folket i lang tid fremover. Så inntil videre (ganske langt videre) vil flesteparten av nordmenn være pokka nødt å forholde seg kobberet til Telenor.

 

Og da setter i alle fall jeg pris på enhver forbedring, og det vil ADSL 2+ gi meg.

Endret av steveak
Lenke til kommentar
Jajo, hvem vil ikke ha fiber?? Det vil vi alle. Men få har. Og få kan få.

Pointet var at det er hinsides å tro/håpe på at Telenor - med mindre de er pokka nødt - investerer ei dum krone i noe annet enn å tyne kobberet ennå mer.

5168595[/snapback]

 

Da vil de jo bli borte rett og slett og det tror jeg neppe de har noe ønske om.

Lenke til kommentar

Spørs jo hva som er mest penger i da, kjenner jeg de rett.

 

Pakistan, Bangladesh, Russland etc....

Eller investere x-antall milliarder i nytt nett til husstander i Norge?

 

Allerede nå kommer over halvparten av inntektene til TN fra de folkerike

markedene i utlandet på mobiltelefoni. I norge er det stort sett fasttelefoni og mobil.

Og fasttelefoni går det en vei med. Og som Baksaas uttalte; ADSL/bredbånd dekker bare delvis opp for inntektstapet på fasttelefoni (forøvrig en bekreftelse på at nordmenn har blitt flådd i ørten år).

 

Tror desverre jeg vet svaret. Så ja, AGVG. Trolig vil det være lønnsomt å gi blaffen.

 

Problemet er at vi trenger Telenor. Det vil ikke være nubbetjangs

til å få bedre bredbånd uten at de er pådriver eller utbygger. Vanlig ADSL bres ut over det ganske land nå, mange plasser har de ikke sentraler som er utbygget før nå. Så tror det er litt tidlig å begynne å drømme om fiber fra den kanten.

Endret av steveak
Lenke til kommentar
Problemet er at vi trenger Telenor. Det vil ikke være nubbetjangs

til å få bedre bredbånd uten at de er pådriver eller utbygger. Vanlig ADSL bres ut over det ganske land nå, mange plasser har de ikke sentraler som er utbygget før nå. Så tror det er litt tidlig å begynne å drømme om fiber fra den kanten.

5168991[/snapback]

 

Tja, men da vil de oppleve og bli sittende og se på at kundene forsvinner raskt.

Nå begynner flere og planlegge fiberutbygging i og rundt Oslo, her på Hadeland graver man til langt på kvelden og legger fiber til veggen og stort sett utrydder Telenor fra store områder, slikt skjer svært mange plasser i norge så jeg vet ikke om vi "trenger" TN for og få bygget ut noe som er bedre enn kobbernett.

Man legger til og med fiber i områder hvor TN ikke finner det lønnsomt med ADSL engang, folk går rett fra modem/ISDN og over på fiber.

Dekningen på ADSL er over 90%, mange steder kom ikke TN først de kom etter at andre så markedet så det er sterkt og si de går forran.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Får håpe du får rett, agvg. :thumbup: De vil nok bli på sikt bli tvunget til å konkurrere med fiber i de folkerike bynære områdene - spesielt på østlandet. Resten blir det nok triste greier med er jeg redd.

 

Når det gjelder TN's rolle er den lett å undervurdere. Er selv superskeptiker til TN og har sagt opp alt jeg kan med de. Men Jara har i det store og hele bygget DSL ut i dette landet. Selv lokale aktører som har vært kjapt ute leverer via deres struktur - deres sentraler. Eneste håpet er at kraftselskapene får ut fingern og at satsingen i Lyse får opp øynene og ikke minst kompetansen hos flere enn noen få selskaper.

 

Ta f.eks. TrønderEnergi og Trondheim Energiverk her jeg bor. To svære "kraftgiganter" i Norge...de har ikke noe annet en vanlig ADSL over Telenor-struktur. Ingen fiber. Ingen satsing.

 

Men så er jo som kjent Trønderne ikke det mest impulsive folkeslaget.

:yes:

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke hva folk syter så jævlig om. De linjene som vi har tilbud om idag holder da egentlig i massevis. Jeg skjønner ikke hvorfor alle og enhver på liv og død skal ha adsl2. Linjene vi har nå holder da fint til all bruk, hvorfor vi skal tyne fiberet til det bukker under skjønner jeg ikke. :p

Lenke til kommentar
Linjene vi har nå holder da fint til all bruk,

5169349[/snapback]

 

Gjør de det? Om ikke lenge kommer flere sendigner i HD-kvalitet, og mere kommer til å kreve bedre båndbredde. Selvsagt klarer du deg på 4Mbit, men det jeg prøver å si er at fiber er omtrent ubegrenslig. Det å drive med oppgradering av de gamle kobber-kablene, er omtrent som veivesenet driver å tetter hull i veien, istedet for å drenere og legge asfalt. Synes det er mye bedre hvis de først sier som så at nå skal vi bygge ut fiber, og lene oss tilbake noe år når det er gjort. Nå virker det som at de gjør det lille bare for å fylle på samvittigheten sin.

 

Jeg har kanskje utrykket meg litt feil. Selfølgelig synes jeg ADSL2+ er i riktig rettning, men det er så totalt portkastet. Synes Telenor kanskje skulle prøvd for en gang skyld, å kanskje gjør noe utenom det vanlige, noe som gjør alle godt.

 

Ed1t: leif

Endret av Birger_Nord
Lenke til kommentar
Får håpe du får rett, agvg.  :thumbup: De vil nok bli på sikt bli tvunget til å konkurrere med fiber i de folkerike bynære områdene - spesielt på østlandet. Resten blir det nok triste greier med er jeg redd.

5169325[/snapback]

 

Det er ikke pr dags dato noe byfenomen, det er dog avhengig av at lokale selskaper ser nytten og potensialet i dette.

Vil nok tro disse du nevner også snuser på dette selv om de benekter det offisiellt.

Lenke til kommentar

Det er litt artig å lese om hvorfor vi ikke behøver adsl2+ og at dagens hastigheter er mere enn nok :ohmy:

Det blir jo akkurat som M$ Bill's utsagn om 640kb skulle holde for alle programmer framover...

 

Adsl2+ er fint til å presse priser på fiber og omvendt. Bare så synd at opplinjen blir kun ~1Mbit. Det er det største ankepunktet og vil gjøre 2+ til en for dårlig standard for mange. Den neste adsl standarden burde ha mere upload, men da må vel et nytt frekvenssegment tas i bruk på kabelen (om mulig).

Lenke til kommentar
jeg skjønner ikke hva folk syter så jævlig om. De linjene som vi har tilbud om idag holder da egentlig i massevis. Jeg skjønner ikke hvorfor alle og enhver på liv og død skal ha adsl2. Linjene vi har nå holder da fint til all bruk, hvorfor vi skal tyne fiberet til det bukker under skjønner jeg ikke. :p

5169349[/snapback]

Lenke til kommentar

Joa, det blir bedre lengre nordover. Ser jo til min glede (som nordlending bosatt i Trøndelag) at Troms Kraft er i gang med fiber nordpå. Honnør til de.

 

 

Men så er jo som kjent Trønderne ikke det mest impulsive folkeslaget.

:yes:

5169325[/snapback]

 

De litt lenger nord driver da på med Lyse-løsningen, det står lite om hvor på siden til

www.nte.no men de har da byggd ut endel svjv.

5169527[/snapback]

Lenke til kommentar
Tilbake til ADSL 2+: Klart det ikke er fremtiden. Klart det ikke er optimalt. Klart fiber er best.

 

Men det er utopi med fiber til folket i lang tid fremover. Så inntil videre (ganske langt videre) vil flesteparten av nordmenn være pokka nødt å forholde seg kobberet til Telenor.

 

Og da setter i alle fall jeg pris på enhver forbedring, og det vil ADSL 2+ gi meg.

En nokså presis oppsummering av hva som er realitetene.

 

Alle disse "Nå må Telenor se å få ut fingeren og bygge 100 Mbps til alle i Norge"-trådene er ren ønsketenkning og det kommer ikke til å skje noen gang.

Selv i nokså tettbygde strøk koster det så mye å oppgradere "the last mile" at vi ikke kommer til å se snurten av fiber inn i husene på mange tiår, med mindre folk er villige til å betale det det koster selv for å få det (dvs. noen titusen). Og det vil de jo ikke.

Dermed blir det fortsatt tyning av kobberet, supplert med trådløse aksessteknologier som feks 802.16.

Endret av Arne Nåtedal
Lenke til kommentar
Selv i nokså tettbygde strøk koster det så mye å oppgradere "the last mile" at vi ikke kommer til å se snurten av fiber inn i husene på mange tiår, med mindre folk er villige til å betale det det koster selv for å få det (dvs. noen titusen). Og det vil de jo ikke.

Dermed blir det fortsatt tyning av kobberet, supplert med trådløse aksessteknologier som feks 802.16.

5171266[/snapback]

 

Tja, jeg ville ikke være så sikker på det, eller anser du den utrullingen som pågår som noe sært som vil stoppe raskt opp?

Her koster det 3900,- inkl MVA få det i hus, ca 75% av hustandene er villig til og bla opp dette.

Lenke til kommentar
får 4/2 mbit fra cd jeg. holder for meg det :D glad jeg ble kvitt Telenor til slutt :)

5167666[/snapback]

 

:!: :!: :!:

 

Canal Digital AS er et 100% Telenor-eid selskap, og er Nordens største distributør av tv-kanaler via parabol og kabel-tv. Canal Digital leverer i dag tv-signaler til over 2,8 millioner husstander i Norge, Norden og Europa.
Endret av TEE
Lenke til kommentar
Tja, jeg ville ikke være så sikker på det, eller anser du den utrullingen som pågår som noe sært som vil stoppe raskt opp?

Her koster det 3900,- inkl MVA få det i hus, ca 75% av hustandene er villig til og bla opp dette.

5171279[/snapback]

Det vil nok foregå en utrulling slik det allerede gjør, men bare utvalgte steder.

Bare se hvor mange steder de fortsatt ikke kan få ADSL pga at sentralene er for små eller fordi de bor for langt unna sentralen!

 

Det er uttalelser som denne jeg kommenterer:

men da skulle vel Telenor prøve å få bygd ut fibernettet i norge. Slik at alle har tilgang til bredbånd.

og det kommer ALDRI til å skje.

 

For å ta utgangspunkt i dagens dekningsgrad på DSL, hvor mange år tror du det går før 90% av landets husstander har fiber? 50 år? Sannsynligvis skjer det ikke fordi det er for dyrt.

Greit nok at det ikke koster allverden å rulle ut i borettslag og byggefelter, men å grave og sprenge kilometervis med grøft utover bygdene koster alt for mye til at det vil bli gjort.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med fiber ut til hustanden, når resten av nettet ikke tåler det?

Ta f.eks forumsidene her. Jeg har 2 mbps, men sidene her laster jeg kansje ned med 1/4 av hastigheten, dvs at flaskehalsen ikke er ADSL linja ut til meg.

 

Husk at datastrømmen på en DVD er ca 6000 kbps, dvs 1/4 av det ADSL2 linja tåler. Burde ikke dette holde i massevis, selv om vi får HD TV?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...