Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et lite dillema.. Godkjenne Senking..


Northland

Anbefalte innlegg

Jeg skal muligens kjøpe meg en civic 97 mod.. Men bilen er senka og har fått montert på effekt anlegg.. Ingen av delene er godkjent fant jeg ut.. :/ Men jeg liker denne bilen så godt, at jeg vil prøve og få ordnet d..

Sett at jeg tar bilen til biltilsynet for og få godtjent senkingen (Noe jeg mener er viktigst), kan di da ta meg for effekt anlegget (som ikke er helt under godtjent dB nivå)..? Eller vil di da kunne ta en støytest i samme slengen, og skrive mangel lapp på bilen?

 

Senkingen er gjort riktig, og papirene er klar, så det skulle ikke vær noe problem og få selve senking godtjent.. Bare synn vis effekt anlegget ødelegger...

 

Noen som har tips eller råd om hva jeg kan gjøre? Har ikke lyst og kjøpe bilen før dette er ordnet.. :/

Endret av Street-gloW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det viktigste i forbindelse med senking er å montere hardere støtdempere. Kortere og hardere fjærer på originale dempere vil gjøre at bilen blir stumpete å kjøre, den "spretter" ved avfjæring og slår mye lettere nedpå enn med støtdempere som passer til fjærene. Skikkelige støtdempere gir også bedre komfort enn slitne originaldempere ved senking. Originale dempere kan også rett og slett bli ødelagt. Når arbeidsområdet til demperen flyttes fra der den har gått i årevis, kan tetningene innvendig ta kveld, med dertil redusert effekt. I værste fall kan man knuse demperne ved å bunne dem ved avfjæring.

 

Desverre er det ingen krav til endring av støtdempere ved senking.

Lenke til kommentar
Desverre er det ingen krav til endring av støtdempere ved senking.

5163603[/snapback]

Er det ikke noen krav dersom man senker mye..?

Mener å ha hørt at ved over 40mm må man også ha nye dempere..? Mulig dette ikke er et krav, men bare anbefalt av dem som har peiling..

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål, så er det vel en sjangs å ta. Standstøy er opp gitt i dB i vognkortet, og om bilen lager mye mer støy, så kan dem henge seg opp i det og ta en test.

 

Noen sa at man ikke måtte kjøpe en ikke-godkjent bil. Jeg sier meg uenig i det, og mener at dersom man har det klart hva som ikke er godkjent, og mener man selv kan klare å få det godkjent, så er det ingen problem.

Jeg kjøpte selv en bil som ikke hadde godkjent senkesett og dekkdimensjon, men mente at jeg skulle klare å få dette til selv. Så da kontakta jeg importør, skaffa riktig dokuemtasjon (TUV), og fikk bilen godkjent.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor høyt dB nivået er.. men for høyt er d hvertfall.. Men eier har sagt ja til og få ordnet dette nå.. Så for håpentligvis blir d ikke mer problemer.. Isåfall hans problemer, ikke mine..

Er enig me deg me at og kjøpe ikke godtjent bil er greit så lenge bilen ikke koster så alt for mye. Men bilen er en 97 mod til 79.000 så den sjangsen tar jeg ikke..

 

Men er d noen som har hørt om lyddemper som kan festes i enden av effektanlegget? Dette skulle vist dempe dB nivået til akkuratt lovlig nivå.. (84dB ved 4000Rpm) Har aldri hørt om d, så jeg bare lurer på om noen har erfaring me d...?

Lenke til kommentar
Er enig me deg me at og kjøpe ikke godtjent bil er greit så lenge bilen ikke koster så alt for mye. Men bilen er en 97 mod til 79.000 så den sjangsen tar jeg ikke..

5163854[/snapback]

Det kommer som sagt an på hva som mangler av godkjenning. Er det enkle ting som senking (sett at man vet hva som står på bilen), så er det lettere enn f.eks en motorombygging fra 1,6 til 2,8 med 192 hester.. :)

Lenke til kommentar

Senker du 40 mm er det en betydelig større fare for at du bunner demperne og knuser dem. Derfor anbefales det på det sterkeste å bruke kortere og stivere støtdempere men det er ingen direkte krav til det. Typiske støtdempere sammen med senkefjærer er gule justerbare Koni og Bilstein Sprintline.

 

Ekstra avtagbare lyddempere har jeg kun hørt om til mc. Jeg har dette til mine Tyfoon slip on.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor høyt dB nivået er.. men for høyt er d hvertfall.. Men eier har sagt ja til og få ordnet dette nå.. Så for håpentligvis blir d ikke mer problemer.. Isåfall hans problemer, ikke mine..

Er enig me deg me at og kjøpe ikke godtjent bil er greit så lenge bilen ikke koster så alt for mye. Men bilen er en 97 mod til 79.000 så den sjangsen tar jeg ikke..

 

Men er d noen som har hørt om lyddemper som kan festes i enden av effektanlegget? Dette skulle vist dempe dB nivået til akkuratt lovlig nivå.. (84dB ved 4000Rpm) Har aldri hørt om d, så jeg bare lurer på om noen har erfaring me d...?

5163854[/snapback]

Hei. Det finnes endepotter til flere dimensjoner, der du legger til eller tar av løse

discer i enden av røret. Er det noe slikt du er ute etter?

Vil tro det skulle tilfredstille standstøymåleren.

Catalysatoren og lamdasonden/ene må selfølgelig være på plass og fungere.

Prøv denne linken: http://www.vangbo.no/pdf/Effektlyddempere.pdf

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...