Gå til innhold

Vraket av alle! 200 jobbsøknader.


Anbefalte innlegg

Ville også byttet navn, ikke bare midlertidig, men på en annen side, det ville muligens føles litt som å selge sjela mi, eller som å prostituere meg for enhver pris / svikte hele slektstreet mitt osv osv.

 

Det blir jo ett dilemma mellom det å godta og bøye seg på urettferdighetene, eller å stå på sitt og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som jeg sa tidligere i en tråd her:

 

En vanlig floskel som brukes her i Norge er at den strukturelle rasismen hindrer fremmede (fra den 3dje verden) i å få jobb. Hvordan forklarer du da at tamilere er mer i jobb her i Norge enn nordmenn selv? Tror ikke jeg har sett noen bleke tamilere som heter Hansen akkurat.

 

Tror nok heller at enkelte liker å spille offer heller enn å gjøre noe selv.

5165606[/snapback]

DET skulle jeg likt å sett en kilde på :). Kilder er bra for å backe opp påstander som normalt sett kan synes litt på kanten :).

5166060[/snapback]

 

 

Det stemmer ikke helt, men SSB (side 93) har en statistikk over dette. Tamilene kommer særdeles godt ut hvis man sammenligner med andre flyktningegrupper. Sysselsettingsprosenten blandt hele befolkningen var på 70,1% i 2003, snittet blandt innvandrere var på 57.5%. Gruppen "innvandrere" er idiotisk, det er dumt å sette svensker og afghanere i samme kategori når førstenevnte kommer hit for å jobbe og sistnevnte som flyktninger. Eksempelverdier: Se 77,1%, de 67,6%, af 28%, pk 44,2%, Sri Lanka 62,5%, Somalia 29%.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Ser du på etternavnene til norskamerikanere i USA idag er det ikke så mange som har navn som ikke er lettuttalte på engelsk.

 

Ok, og poenget er ?...

 

Det er vel heller ikke mange som heeter "Haakonsdatter" som er velkjente for å ha vært f.eks en diktator i Irak ("Hussain")

 

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen din eller hva den har med arabiske navn å gjøre i en vestlig verden hvor mange har en forhåndsdømmende fremmedfrykt mot nettopp denne gruppen personer.

 

"Hjelp, en farlig norskamerikaner / viking? de skal sikkert tvangskristne oss!.., han kom sikkert i vikingskip og vil bare plyndre landsbyen vår, hjelp hjelp!" ?

Lenke til kommentar

Da folk innvandret til USA måtte de klare seg selv. De fikk ikke alt i pose og sekk, og de ble ikke dullet med som om de ikke var voksne, selvstendige mennesker.

 

De ble tvunget til å tilpasse seg for å klare livet der.

 

Vi prøver å sy poser under armene på folk som kommer hit, men det er å gjøre dem en bjørnetjeneste. De blir avhengige av staten - klienter av staten, om du vil - istedenfor å gjøre en innsats selv.

 

Dette gjelder også etniske nordmenn, selvsagt. Vi må slutte å sy puter under armene på folk. Man mister all selvrespekt hvis man behandles som småbarn.

Lenke til kommentar

Det som slår meg er at det å bytte navn, vel det blir litt, hva skal jeg si? Latterlig?

 

Om man ikke blir kalt inn til jobbintervju fordi man heter "Ali", så hjelper det nok lite om man bytter til "Geir" og drar på jobbintervju som "Geir". Vedkommende som inkaller til intervju, vil om han har rasisitiske motiv, uansett ikke ansette "Geir" når han/hun møter vedkommende. Resultatet blir jo at "Ali" bytter navn pga påstått rasisme og videre kaster bort ytterligere tid ved å gå på jobbintervju som ikke føre noen steder.

 

Blir man avvist i "første instans" så sparer man ihvertfall tid. Mennesker som ikke vil ta folk innn til intervju pga et utenlandsk klingende navn er ikke helt vel bevart. De taper på det uansett. Jeg tviler ikke på at dette forekommer, men velger å ha såpass tro på at de fleste arbeidsgivere er mer rasjonell enn som så. Tror det ville vært en støre påkjenning å dra på 200 jobbintervju og bli avvist enn det er å få avvist 200 skriftlige søknader.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke helt, men SSB (side 93) har en statistikk over dette. Tamilene kommer særdeles godt ut hvis man sammenligner med andre flyktningegrupper.

5166103[/snapback]

 

De høyeste andelene sysselsatte finner vi blant flyktninger fra Chile og Sri Lanka med henholdsvis 66,6 og 65,2 prosent. Lavest andeler hadde flyktninger fra Afghanistan og Somalia med henholdsvis 26,1 og 30,1 prosent. Sysselsettingen er ofte relatert til botid. Jo lengre gjennomsnittlig botid i en gruppe, jo høyere vil sysselsettingen som regel være.

Dette er et viktig poeng. Flyktningene fra Sri Lanka og Chile etablerte seg på 60-70-tallet, og har hatt en hel generasjon på å tilpasse seg samfunnet. Chilenerne var også flyktninger, men et vesentlig moment er at de i stor grad var velutdannede opposisjonelle og kom fra et samfunn som i så måte ikke var så ulikt vårt.

 

Statistikken viser at sysselseetingen øker kraftig med botiden. For ikke-vestlige innvandrere dobles den (i noen tilfeller mer) når botiden når 5-10 år. Om dette vil vise seg å holde stikk for de nye nasjonalitetene som somalierne vil tiden vise, men dette har vært en generell trend for alle innvandrergrupper. (Dog flater noen ut raskere, dersom gjennomsnittalderen er høyere, fordi vi får flere alderspensjonister.)

 

Den viser også at sysselsettingen er høyere blandt innvandrernes barn enn i den første generasjonen. Så det går den riktige veien...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Da må jeg si rett ut at det gidder jeg rett og slett ikke, det har stått stadig vekk om sivilingeniør-yrket i alle de norske dagsavisene de siste årene om mangelen og "flykten" fra nettopp den utdannelsen for alle i dag er så innterresant i å ha "morsomme / spennende" yrker med høyere inntektsrisiko.

At studiene til sivilingeniør nå er gratis tyder vel også kanskje på at staten / det offentlige etterspør mangelen på nettopp sivilingeniører?.

 

I følge SSB er det flere i dag som tar langvarig utdannelse enn tidligere.. Fant bare statistikk tilbake til 1970, riktignok. Uansett, siv.ing.utdannelsen ved NTH/NTNU har vært skattefinansiert forholdsvis lenge nå, i likhet med det meste annet av utdanningstilbud i Norge.

 

Den statstikken tar vel hensyn/ forkjell mellom realfag/siv-ing og hf/sv-utdannelser?

At det er ein auke i det totale antalet langvarige utdannelser er ingen tvil om, men spørmålet er om fordeling mellom realfagsutdanninga og samfunnsvitenskaplege/ humanisktiske fag har endra seg.

Det har ikkje så mykje å sei for jobbmarkedet for siv.inger at 1000 fleire langvarige utdannelser blir gjennomført når 500 av dei er om ballettens edle kunst på 1800-talet, studier av kunstens påvirking i anktikken, eller homofili i renesansen. Ikkje at slike ting ikkje skal forskast på men dei metter ikkje siv.ing markedet.

Lenke til kommentar
studerer siv. ing selv, eller kommer til å ende opp med en master i teknologi tittel og er selv beskymret for om jeg får jobb eller ikke.

5167608[/snapback]

 

Tror søknaden har en del å si. Den bør være lettlest og uten skrivefeil (f.eks. "beskymret" skrives "bekymret"), noe som viser at du har evnen til å uttrykke deg godt skriftlig (som er viktig i mange jobber). I tillegg er det selvsagt en fordel med brukbare karakterer. :thumbup: Hvis linjeforeningen din arrangerer bedriftspresentasjoner, gå på dem og snakk med bedriftene. Prøv å skape et nettverk allerede før du er ferdig utdannet. Krever litt innsats (som jeg selv ikke la ned... men så har jeg fortsatt utdanningen istedet for å søke jobb), men tror det lønner seg.

Lenke til kommentar
Dette gjelder også etniske nordmenn, selvsagt. Vi må slutte å sy puter under armene på folk. Man mister all selvrespekt hvis man behandles som småbarn.

5166340[/snapback]

 

Man får ikke mer selvrespekt av å være lavtlønnete enn trygdet, og særlig med de lave "minstelønningene" man må innføre for å prise alle inn på arbeidsmarkedet.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
studerer siv. ing selv, eller kommer til å ende opp med en master i teknologi tittel og er selv beskymret for om jeg får jobb eller ikke.

5167608[/snapback]

 

Tror søknaden har en del å si. Den bør være lettlest og uten skrivefeil (f.eks. "beskymret" skrives "bekymret"), noe som viser at du har evnen til å uttrykke deg godt skriftlig (som er viktig i mange jobber). I tillegg er det selvsagt en fordel med brukbare karakterer. :thumbup: Hvis linjeforeningen din arrangerer bedriftspresentasjoner, gå på dem og snakk med bedriftene. Prøv å skape et nettverk allerede før du er ferdig utdannet. Krever litt innsats (som jeg selv ikke la ned... men så har jeg fortsatt utdanningen istedet for å søke jobb), men tror det lønner seg.

5167899[/snapback]

 

Karakterene mine er som så, kan nok ikke gjøre så mye med det. Men er jo ned i linjeforeningen, aktiv i Tekna for de som vet hva det er, har tilleggsutdannelse gjennom grüderskolen, aktiv på samfunnet, vært vara rep. for klassen min i flere år nå, så håper de tingene skal hjelpe til litt og at de ikke bare ser på karakterer.

 

Praksis har jeg ikke, da jeg begynte med siv. ing rett etter vgs.

Lenke til kommentar

Jeg vet hvordan det er å søke og stadig få negative svar, eller enda verre ikke svar i det hele tatt. Jeg søkte vel selv på 100+ jobber etter at jeg var ferdig siv.ing. Jeg må vel si at jeg kunne ikke vært mer uheldig med kombinasjon av da jeg ble ferdig og linje. Der sto jeg i 2002 og og skulle ha jobb i IT bransjen som nyutdannet og selvsagt uten praksis. Det var ikke karakterene det sto på for min del.

 

Det var ikke vanskelig å bli deprimert av alle svarene eller mangel av svar dag ut og dag inn

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Statistikken viser at sysselseetingen øker kraftig med botiden. For ikke-vestlige innvandrere dobles den (i noen tilfeller mer) når botiden når 5-10 år. Om dette vil vise seg å holde stikk for de nye nasjonalitetene som somalierne vil tiden vise, men dette har vært en generell trend for alle innvandrergrupper.

 

Med unntak av for pakistanere. Se også dagens Aftenposten side 19 hvor britene har den samme tendensen - den sosiale mobiliteten er lavere for pakistanere og andre muslimer sammenlignet med etniske briter og sør-asiatiske innvandrergrupper som kommer på topp.

 

(Dog flater noen ut raskere, dersom gjennomsnittalderen er høyere, fordi vi får flere alderspensjonister.)

 

Statistikken omhandler vel bare folk i arbeidsdyktig alder?

Lenke til kommentar
(Dog flater noen ut raskere, dersom gjennomsnittalderen er høyere, fordi vi får flere alderspensjonister.)

Statistikken omhandler vel bare folk i arbeidsdyktig alder?

5170941[/snapback]

Nei. SSB sier i kommentarene eksplisitt at årsaken til utflatingen er en høyere gjennomsnittstalder som fører til et tidlige innslag av alderspensjonister.

 

Det lave nivået i den sistnevnte gruppen, som faktisk ligger under nivået for enkelte av de ikke-vestlige innvandrergruppene, skyldes i hovedsak en forholdsvis stor andel alderspensjonister.

 

I gruppene med botid på mellom 10 og 15 år flater sysselsettingsnivået ut for de fra Sør- og Melom-Amerika og Øst-Europa, mens det fortsatt øker for de fra Asia og Afrika. For gruppene med botid 15 år og mer, har det vært en nedgang i andelen sysselsatte for de to førstnevnte gruppene, mens det er en svak økning i de øvrige. Dette har trolig sammenheng med høyere andeler eldre i gruppene fra Sør og Mellom-Amerika og Øst-Europa enn i de øvrige ikke-vestlige gruppene med lang botid.

 

EDIT: Statistikken omfatter aldersgruppen 16 til 74 år, altså et betydelig innslag av alderspensjonister. I noen spesielt belastende yrker er jo også den reelle pensjonsalder lavere enn 67 år.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Altså... nå vet jeg ingenting om den personen der...

men jeg har mange ganger lest om kvinner som påstår de har sendt inn flere hundre søknader uten å få seg jobb...selvsagt på grunn av at de var kvinner...

 

Utlendinger ditto...

 

Eldre...

 

småbarnsforeldre...

 

 

Alle blir "diskriminert" for å være i en eller annen minoritet, eller ugunstig gruppe... Noen ganger kaller de det rassisme, noen ganger kynisme, noen ganger mannsjåvnisme...

 

 

Så vil jeg si at jeg påstår ikke at noen av disse lyver...eller bare pynter litt på sannheten... men vi må huske at det er kun en side som får uttalt seg.

 

Jeg kjenner også høgskoleutdannede folk som har sendt noen hundre søknader og vel så det...både innen det de er utdannet som og såkalte drittjobber...så de har noe i hvertfall...men de har nå fått seg jobb til slutt likevel. De hadde gode karakterer, men lite erfaring....for såkalte drittjobber var de overkvalifisert og kanskje det var fryktet at de skulle dra videre...

 

 

Disse "stå-fram-i-media-og-kle-meg-i-offerrollen"-personene kan jo kanskje ha den ulempen at de rett og slett skriver dårlige, rotete, uoversiktlige søknader...

Når de en gang i blandt blir avvist etter et intervju så kan det være at intervjueren fant de rett og slett arrogante og uspiselige...eller andre adjektiv med negativt fortegn...

Kanskje med toppkarakterer mener de at de har bestått i nesten alle fag? Hvem går vel til media og gråter sine modige tårer og innrømmer at vitnemålet ikke akkurat fortjener ramme og plass på veggen?

 

 

 

En annen ting er at i en artikkel vi fikk sendt gjennom fellesforbundet sto det at i mange siv.ing-linjer så er ca. halvparten av studentene utlendinger.

Mange større firma er ute etter nettopp norske fordi mange utenlanske (som de blir "tvunget" til å ansette) drar til hjemlandet etter en del år og tar med seg den kompetansen de har utviklet ut av firmaet/landet...noe som de ikke ønsker...

 

Kall det hva dere vil, men jeg ville hørt fra andre hold hva som er årsaken til at deres jobb går i vasken...

Lenke til kommentar
Altså... nå vet jeg ingenting om den personen der...

men jeg har mange ganger lest om kvinner som påstår de har sendt inn flere hundre søknader uten å få seg jobb...selvsagt på grunn av at de var kvinner...

 

Utlendinger ditto...

 

Eldre...

 

småbarnsforeldre...

 

 

Alle blir "diskriminert" for å være i en eller annen minoritet, eller ugunstig gruppe... Noen ganger kaller de det rassisme, noen ganger kynisme, noen ganger mannsjåvnisme...

 

 

Så vil jeg si at jeg påstår ikke at noen av disse lyver...eller bare pynter litt på sannheten... men vi må huske at det er kun en side som får uttalt seg.

 

Jeg kjenner også høgskoleutdannede folk som har sendt noen hundre søknader og vel så det...både innen det de er utdannet som og såkalte drittjobber...så de har noe i hvertfall...men de har nå fått seg jobb til slutt likevel. De hadde gode karakterer, men lite erfaring....for såkalte drittjobber var de overkvalifisert og kanskje det var fryktet at de skulle dra videre...

 

 

Disse "stå-fram-i-media-og-kle-meg-i-offerrollen"-personene kan jo kanskje ha den ulempen at de rett og slett skriver dårlige, rotete, uoversiktlige søknader...

Når de en gang i blandt blir avvist etter et intervju så kan det være at intervjueren fant de rett og slett arrogante og uspiselige...eller andre adjektiv med negativt fortegn...

Kanskje med toppkarakterer mener de at de har bestått i nesten alle fag? Hvem går vel til media og gråter sine modige tårer og innrømmer at vitnemålet ikke akkurat fortjener ramme og plass på veggen?

 

 

 

En annen ting er at i en artikkel vi fikk sendt gjennom fellesforbundet sto det at i mange siv.ing-linjer så er ca. halvparten av studentene utlendinger.

Mange større firma er ute etter nettopp norske fordi mange utenlanske (som de blir "tvunget" til å ansette) drar til hjemlandet etter en del år og tar med seg den kompetansen de har utviklet ut av firmaet/landet...noe som de ikke ønsker...

 

Kall det hva dere vil, men jeg ville hørt fra andre hold hva som er årsaken til at deres jobb går i vasken...

5174191[/snapback]

 

Synd at det du sier her ikke får såpass stor oppmerksomhet i media. Dette er viktige ting. Media i Norge velger å fokusere på rasismen. Dette er direkte frekt gjort. I sverige (offerlandet og den moralske stormakt) vil de snart ha jobbsøknader der personen er anonym.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...