Gå til innhold

dell x1 vs ibm x41


teflonpanne

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en ultraportabel og valget står nå mellom dell x1 og ibm x41

det jeg liker med x41 er at den har raskere prosessor og virker mye mer solid bygd. ibm hevdet også at man kan slippe den fra nesten en meter (3 feet) uten at det skal ha noe å si.

 

det jeg liker med x1 er at den er lydløs, widescreen og et ok tastatur, men jeg liker ikke helt at den bare har 1.1 ghz cpu. er det noen som vet hvordan x41 er i forhold til x1 når det gjelder støynivå? jeg så også at tastaturet til x1 var lagt opp omtrent som et "vanlig" tastatur, dvs enter-knappen og backspace ikke er forminsket, som jeg hater sterkt og inderlig. vet noen hvordan dette er på x41? er det mulighet å få sånn tastatur på den også?

 

foreløpig tror jeg at x41 leder med bittelitt, eneste jeg er skeptisk til er tastaturlayouten, for jeg tror selve kvaliteten på det er supert, og jeg er ikke helt sikker på støynivået på denne. det jeg er skeptisk til på x1 er som sagt at den ikke er like bra kvalitet som x41, for jeg vil gjerne ha en maskin som tåler mye, og prosessorhastigheten.

 

hvem syns dere jeg skal velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra personlig erfaring med IBM så må jeg si at IBM ikke alltid har kunnet hamle opp ytelsesmessig - men de har fortrinn når det kommer til andre ting: Særlig kvaliteten.

ThinkPadene tåler en god del og jeg har ikke erfart at jeg selv eller noen kjente med IBM har hatt noe trøbbel med de.

Det negative er IMO prisnivået som kan ligge litt høyere enn andre (utifra modell), (ps. kjøp 1 GB ram eller mer, kjøp fks. 512 fra IBM/Lenovo og så oppgrader til 1GB+) at du ikke kan få større harddisk enn 1,8" (4200 rpm) og støyende men gode taster (typisk IBM).

 

Når det gjelder fortrinn imot andre konkurrenter (kan ikke uttale meg om X1 siden jeg ikke har prøvd den men generelt sett:) de ulike verktøyene (RR, CSS, embedded sequirity o.l), fingeravtryksleseren - i det hele sikkerhetsnivå, byggekvalitet, at denne 12" faktisk har PCMCIA, at den har styrepinne ("trackpoint" kaller de det? - det er en fordel ifølge meg på alle bærbare men særlig på 12", når jeg kjøpte min T42 var jeg overbevist om det motsatte men per idag er det kun styrepinnen som er aktivert og det sier vel sitt...) god batteritid, tynn og lett, meget god rekkevidde på wLAN (grunnet IBMs wLAN system), gode taster, designet med bla. overlappende skjerm som hindrer støv etc. å komme inn, porter på sidene å komme inn og systemmigration programmmet.

 

Unnskyld om jeg snakker litt for mye pro-IBM/lenevo X41. Men beklagligvis har det seg sånn at etter den dagen jeg sluntret inn på postkontoret og hentet T42 pcen og lurte om jeg hadde kastet 20 000 ut vinduet så har jeg blitt IBM fantast fordi jeg ikke har eid en bedre bærbar PC. Og jeg har vært borti mange ulike Toshiba maskiner, Acer, Dell og Fujitsu Siemens. Siden det har jeg også slått kloa i en X41 og ærligtalt har jeg problemer å argumentere for negativt om disse IBM/Lenovoene - vennligst vær oppmerksom på dette når du leste dett svaret. Men uansett håper jeg at du ender opp med en X41 fordi jeg tror du vil bli veldig fornøyd -det er iallefall jeg.

 

Legger ved et bilde der du ser forskjellen mellom X1 og X41. Håper du er klar over at X1 har widescreen imens X41 ikke har det. Om dette er en fordel kan diskuteres - kommer ann hva du skal bruke skjermen til. Til noe duger det å ha en lang og tynn (word/internett) - til andre ting en kort og bred.

post-31967-1132072054_thumb.jpg

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...