Gå til innhold

TwinMos 2048MB PC3200? Fake PC2500-2700?


Theo343

Anbefalte innlegg

De som har PC2700 i SPD har förmodligen ram som är klassat till PC2700 från början. Jag vet att Mushkins PC4000 är PC2700 i alla fall sedan dom själva sade det i en tråd på XS.

Ni med Twinmos 2GB kan testa timings 3-3-3-8 och 2.7 volt.

 

Med Asus A8N SLI Premium kan ni prova fölgande:

 

Dram Configuration:

 

Timing Mode: Manual

Memclock index value: 400 mhz

Cas latency (TCL) : 3

Min ras active time (TRAS) : 8

Ras to Cas delay (TRCD) : 3

Row precharge time (TRP) : 3

Row Cycle time (TRC) : 16

Row refresh cycle time (TRFC) :22

Read-to-write time (TRWT) : 3

Write recovery time (TWR) : 3

1T/2T memory timing : 1

S/W Dram over 4gb remapping : Disabled

H/W Dram over 4gb remapping : Disabled

 

Hyper transport frequency : 4

Amd K8 Cool'nQuiet : Disabled

 

Jumperfree Configuration:

 

Overclock profile: Manual

CPU frequency : 250

PCI Express : 100mhz

DDR voltage : 2.7 eller 2.8

Chipset voltage : 1.6

HT voltage : 1.25

CPU multiplier : 8 för testing av ram

CPU voltage : 1.5

PCI clock syncronization mode : 33.33mhz

 

Detta är överklockade inställningar, men det är det bästa sättet att ta reda på om det är de chip som jag tror det är. Fungerar detta är det Infineon CE6 troligtvis.

Står det Twinmos på chippen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står TwinMos på chip ja. Det står også samsung på printkortet. Har testet brikkene på div. timings, og det viser seg at de kjører stabilt på 2.5-3-3-8. Men irritasjonsmomentet er der fortsatt. Brikkene identifiseres som PC2700. Hadde dette kun vært et Asus/bios relatert problem, kunne jeg ha slått meg ti ro med det. Men det virker som om brikkene konsekvent identifiseres som PC2700, uavhengig av hvilket system de kjøres på. Jeg har forøvrig fått innvilget retur på mine brikker.

Lenke til kommentar
Da får du til bedre stabile timings på 200Mhz enn det jeg gjør. Jeg havnet på 3-4-4-9 med default voltage. Og det på 2 forskjellige hovedkort.

 

Hvis du fikk innvilget retur, hva skal du bytte de til? Hvem var det hos?

5198676[/snapback]

Hmm... dette er merkelig. På den hvite etiketten som sitter påklistret mine brikker står det CL2.5. Står det ikke slik på dine brikker? Jeg kjøpte brikkene hos en lokal leverandør, vet ikke hvor de tar brikkene fra. Om jeg velger å returnere brikkene er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. Blir vel noe som som står på listen over "sertifiserte" brikker fra Asus. Uansett, dette er nok mitt første og siste bekjentskap med brikker fra TwinMos. Et verre sammensurium av chip, spesifikasjoner og uklare produktopplysninger, har ikke jeg vært borti

Endret av Spacenerd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk akkurat svar fra TwinMOS via MPX. De skriver:

 

"Basically, he [altså meg] doesn't have special issue. But, please remind customer to read the MB guide line carefully. If MB guide line said that he has to run 1G memory in 333 MHz, our 1G DDR400 couldn't force this MB to run 400MHz."

 

Har et Asus A8N-SLI hovedkort.

 

Edit: Fikk ny mail fra mpx i dag:

Det kan virke som om ikke TwinMos vil fungere i 400Mhz på Asus A8n-Sli hovedkortet

 

Fryktelig kjedelig det i såfall... Hva er egentlig ytelsesforskjellen mellom pc2700 og pc3200? Er dette virkelig bare et kompatabilitetsissue eller er dette brikker med feil på?

Endret av Joachim Murat
Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje tenkte meg at problemet ligg på hovedkortet.

Siden så mange opplever dette, regner jeg med at det kan være begrensninger der. F.eks. ikke 400 mhz ved bruk av 1 gig brikker som ikke har feilkorrigering.

 

Kanskje en bios oppdatering gjør susen?

 

Dette er to ting jeg kan tenke meg. Vet selv jeg kjørt et sett med 2x1024 MB PC3200 Twinmos før som Dual Channel 400 mhz. Men det var Asus hovedkort.

Lenke til kommentar

Etter noen tips i andre tråder her på hw oppdaterte jeg bios til siste versjon og endret så manuelt innstillingen til ddr400. Kjører nå stabilt på 2,5.3.3.7. Dermed ser faktisk alt ut til å fungere som det skal :)

 

Dette var altså kombinasjonen Asus A8N-SLI og TwinMOS 2x1024 pc3200 dersom noen andre sliter med samme problem.

 

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg har de samme brikkene fra Komplett. CPU-Z finner ikke Manufacturer, SPD er 200 - 3-3-4-8. Mine kjører stabilt 220 MHz med 2,95 volt på ASUS A8N-SLI.

 

Det er tydelig at dette er en svært blandet produksjonslinje.

 

Merkelig at Twinmos / Komplett kan selge brikker som er så ustabile og ikke klarer å levere hva man betaler for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...