Gå til innhold

Første test med peltier


Anbefalte innlegg

Har testet litt med den hjemmesnekra blokken min i dag, her er resultatene og noen bilder:

 

1_thumb.jpg

 

2_thumb.jpg

 

3_thumb.jpg

 

Testet på Sempron 2600+ @ stock...

 

Temps:

Load: 6 grader, vanntemp: 24,3 grader

Idle: -7 grader, vanntemp: 21,7 grader

 

Sånn er blokken konstruert:

4.jpg

 

 

Festeløsningen er dårlig og jeg har ikke isolert så godt (vaselin i socket, på baksiden av HK og rundt CPU). Har hverken neopren eller skumgummi her akkurat nå.

Tror nok jeg har noen grader å hente til neste gang.

 

Greit resultat, synes jeg, et par på XS som trodde det ville funke heller dårlig med direkte vannavkjøling av TEC, grunnet at man ikke får like mye trykk på elementet, men jeg synes nå det funka bra.

 

Første gangen jeg har prøvd peltier.

 

Jeg får nok ikke klokket noe høyere, det er chipsettet som bremser. Skal nok bli litt bedre kjøling der også etterhvert (tenker å ha et 40w peltier der).

 

Edit: Jaja, kan jo legge til at jeg brukte et 170w peltier, da...

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir faktisk så kaldt rundt selve CPU dien?? Dæven døtte.

Du burde nok ha noe skumgummi rundt der ja. Det rimer fælt så jeg av bildene.

 

Noen spørsmål:

 

Men er strips er en god nok festeløsning?

Skal den lange radiatoren din festes på toppen av kabinettet?

Skal du bruke stock ATX kabinett eller bygge et fra bunnen av?

Lenke til kommentar

Det gikk fint så lenge det var såpass kaldt der, men når jeg skrudde av peltieren etterpå, så begynte det å renne ned på HK. Hadde egentlig ikke tenkt å kjøre noe lenge, bare sjekke tempen i bios og skru av, men siden temperaturen var såpass bra, så måtte jeg teste load temp også.

 

1) Strips er ikke en god nok festeløsning i dette tilfellet, synes jeg. Gir litt lite trykk mot CPU. Men nå har jeg jo bare to festehull, jeg har montert en Athlon 1GHz boxed-kjøler med strips på et annet grafikkort med fire festehull og den sitter kjempebra.

 

2) Den radiatoren hadde jeg tenkt å ha i bunnen av kabinettet, og vifter som suger luften inn i kabinettet, kommer til å forlenge føttene til kabinette litt.

 

3) Har tenkt å bygge et stort kryssfiner-kabinett, men i første omgang skal jeg prøve å presse den inn i et q-tec miditower som jeg har planer om å modde neste helg.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har starmmet litt til, og et av hjørnene har knekt, så jeg er litt mer forsiktig med det nå. Men jeg er forøyd, i hvertfall med tanke på hva jeg ble spådd på XS...

 

Only problem there is your losing efficiency. You need clamping force on the tec between the coldplate and hotplate. Otherwise your idles will be as bad as your loads.
Lenke til kommentar

Men kondens kommer vel rundt 5 grader, så hvis jeg har noen millimeter med vaselin utenpå delene som blir kalde, så tror jeg det holder (kommer til å bruke skumgummi senere). Dette skal bare være en midlertidig løsning i dag, siden jeg ikke har skumgummi her (pappa vet ikke hvor det er, jeg har ikke anelse). Tror jeg har klart å få litt vaselin mellom core og vannblokk, så jeg idler på -4 med vanntemp på 24 grader.

Lenke til kommentar

Jeg har en egen strømforsyning til elementet. En AOpen 250w. Jeg har en NorthQ 400w til resten av systemet.

 

Edit: Kan jo også si at jeg har kappet op madrassen min og isolert ordenlig, da :p

Men jeg har gått tom for kjølpasta, og det er en skikkelig søleblanding med vaselin og kjølpasta jeg bruker nå, så tempen ligger rundt 0 grader idle (-1 nå).

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Men kondens kommer vel rundt 5 grader

5147317[/snapback]

 

 

 

kondensterskelen er variabel, temeratur og luftfuktighet har mye å si. noen ganger kan det komme kondens på bare 0,5 grader forskjell, mens under mer optimale forhold kan man slippe unna uten kondens selvom det er en temperaturforskjell på 20-30 grader!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...