Gå til innhold

Er det umoralsk å være rik?


Anbefalte innlegg

Følger deg ikke helt der. Alt hva du nevner der gavner jo fattige mer enn rike. Det blir mer medisin(og muligens billigere),

 

Jeg tenkte på medisinsk forskning, det er de velstående, ikke de fattige, som har råd til den behandlingen som man forsker seg frem til.

 

flere bibliotek, flere kirker og mer kultur(og billigere). En rik får fatt i de bøkene han vil og det meste av kultur han ønsker.

 

Og de rike får nettopp tilgang ti kultur og religion ved at de selv sponser det. Poenget er jo at dette er tilbud som ikke øker livskvaliteten til de fattige. Bøker er for folk som har litt overskudd og liker å utvikle seg intellektuelt. De fattige har ikke nådd så høyt i behovshierarkiet. Den kulturen som sponses er også stort sett elite/finkultur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke umorlask å ha en årsinntekt på et par millioner (så lenge du betaler en brukbar skatt), det som derimot er SÆRDELES umoralsk er å ha en inntekt på flere titalls/hundre millioner og bare betaler et par øre i skatt!

 

Han dere John Fredriksen (eller hva han heter, han som er så sykt rik) gjør meg kvalm. Han betalte et par hundre kroner i skatt ifjor leste jeg. Jeg tror ikke jeg tør å si hva jeg egentlig mener om sånne mennesker her. (Redd for utestengelse.)

Lenke til kommentar
Det er ikke umorlask å ha en årsinntekt på et par millioner (så lenge du betaler en brukbar skatt), det som derimot er SÆRDELES umoralsk er å ha en inntekt på flere titalls/hundre millioner og bare betaler et par øre i skatt!

 

Han dere John Fredriksen (eller hva han heter, han som er så sykt rik) gjør meg kvalm. Han betalte et par hundre kroner i skatt ifjor leste jeg. Jeg tror ikke jeg tør å si hva jeg egentlig mener om sånne mennesker her. (Redd for utestengelse.)

5187758[/snapback]

 

Han bor og betaler skatten i England...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/17/408544.html

Lenke til kommentar
hvorfor skulle en engelskmann gidde å betale skatt til Norge;)

5187954[/snapback]

 

Han er ikke mere engelsk enn deg og meg,men han har flyttet dit for å slippe skatt likeså er rederiet registrert i bermuda,dermed slipper han skatt der og og kan sjalte og valte med mannskapet som han vil, både med tanke på lønn og arbeidtid.

Dette er en sikkelig "unnalurer" som kun har et mål, mest mulig makt og penger, uten hennsyn til andre.

Nei jeg kan ikke dokumentere det,men det er en kjent sak hvilke forhold alle sjøfolk har på bermudaregistrerte båter, som regel en godt lønnet kaptein, reten går for en slikk og ingenting og blir sparket på land om de klager :hmm:

Lenke til kommentar
hvorfor skulle en engelskmann gidde å betale skatt til Norge;)

5187954[/snapback]

 

Han er ikke mere engelsk enn deg og meg,men han har flyttet dit for å slippe skatt likeså er rederiet registrert i bermuda,dermed slipper han skatt der og og kan sjalte og valte med mannskapet som han vil, både med tanke på lønn og arbeidtid.

Dette er en sikkelig "unnalurer" som kun har et mål, mest mulig makt og penger, uten hennsyn til andre.

Nei jeg kan ikke dokumentere det,men det er en kjent sak hvilke forhold alle sjøfolk har på bermudaregistrerte båter, som regel en godt lønnet kaptein, reten går for en slikk og ingenting og blir sparket på land om de klager :hmm:

5188020[/snapback]

 

Nå er jeg fullstendig enig med deg angående det som har skjedd med norsk skipsfart, det var og er en stor skandale hvordan eksempelvis titusener ila noen få år mistet jobben og ble erstattet av fillipinere. Jeg vet ikke hvor mye Fredriksen hadde med dette å gjøre dog.

 

Når det kommer til at han bor i England så syntes jeg ikke noe galt med det. Flytter man til et annet land så bør man således skatte til det landet, enten man er John Fredriksen som flytter til England, eller rørleggeren "Hans Hansen" som flytter til Danmark. Man er ikke forpliktet å skatte til Norge for all fremtid bare fordi man er født her. Om andre land er mer fristende å bo i så er det ikke noe umoralskt ved å flytte til det landet, enten motivasjonen er penger eller om man ønsker å flytte til finere vær ;)

Lenke til kommentar
hvorfor skulle en engelskmann gidde å betale skatt til Norge;)

5187954[/snapback]

 

Han er ikke mere engelsk enn deg og meg,men han har flyttet dit for å slippe skatt likeså er rederiet registrert i bermuda,dermed slipper han skatt der og og kan sjalte og valte med mannskapet som han vil, både med tanke på lønn og arbeidtid.

Dette er en sikkelig "unnalurer" som kun har et mål, mest mulig makt og penger, uten hennsyn til andre.

Nei jeg kan ikke dokumentere det,men det er en kjent sak hvilke forhold alle sjøfolk har på bermudaregistrerte båter, som regel en godt lønnet kaptein, reten går for en slikk og ingenting og blir sparket på land om de klager :hmm:

5188020[/snapback]

 

Nå er jeg fullstendig enig med deg angående det som har skjedd med norsk skipsfart, det var og er en stor skandale hvordan eksempelvis titusener ila noen få år mistet jobben og ble erstattet av fillipinere. Jeg vet ikke hvor mye Fredriksen hadde med dette å gjøre dog.

 

Når det kommer til at han bor i England så syntes jeg ikke noe galt med det. Flytter man til et annet land så bør man således skatte til det landet, enten man er John Fredriksen som flytter til England, eller rørleggeren "Hans Hansen" som flytter til Danmark. Man er ikke forpliktet å skatte til Norge for all fremtid bare fordi man er født her. Om andre land er mer fristende å bo i så er det ikke noe umoralskt ved å flytte til det landet, enten motivasjonen er penger eller om man ønsker å flytte til finere vær ;)

5188428[/snapback]

 

 

Enig med deg her,jeg mener heller ikke det er umoralskt å flytte ei heller at det er umoralskt å være rik, men i akkurat dette tilfellet så synest jeg den måten han "utnytter" sine annsatte er umoralsk, selv om det er "lovlig" .

Lenke til kommentar
#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

 

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

 

Ut over disse retningslinjene oppfordrer vi våre brukere til å bruke sunn fornuft, normal folkeskikk og ellers ha det trivelig på forumet. Disse reglene er satt opp etter mange års erfaring fra drift av forumet, og de er der for å skape et hyggelig forum der vi kan kose oss med hobbyen vår. Hobby er fritidsaktivitet, og ingen av oss ønsker å kaste bort dyrebar fritid på å være irriterte.

 

Har du lyst til å klage over en advarsel, stenging av et emne eller lignende skal du først ta kontakt med moderatoren som utførte handlingen. Du kan ta velge å sende tilbakemeldingen via forumets "Private Meldinger"-funksjon eller via email. Hvis dette ikke fører frem kan du sende en mail til forumstyret.

 

Tok meg bryet med å ta dette utdraget fra retningslinjene ettersom noen ikke tar seg bryet med å følge dem, som også resulterte i at innlegget til vedkommende ble fjernet (Også en respons på innlegget)

 

Det er flott om folk deltar her, men det er ikke fritt frem og nei, det er ikke full yttingsfrihet her. Følge de reglene som eierene av dette forumet har satt opp, ellers kaster man bare bort tiden sin på innlegg som blir fjernet og det kan medføre både advarsel og i værste fall utestengelse, noe som strengt talt burde være unødvendig.

 

Å rette fokus mot brukerene fremfor topic ødelegger både kvalitet, saklighet og ryddigheten, for ikke å si nytteverdien, av tråden. Hetsing av andre brukere tollereres ikke!

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Følger deg ikke helt der. Alt hva du nevner der gavner jo fattige mer enn rike. Det blir mer medisin(og muligens billigere),

 

Jeg tenkte på medisinsk forskning, det er de velstående, ikke de fattige, som har råd til den behandlingen som man forsker seg frem til.

 

Dette er for unyansert. Støtten til medisin gjør at den blir billigere. Det skal mindre til for fattige skal få råd, samtidig som instanser som er til for å hjelpe fattige (eks røde kors) kan kjøpe større kvantum. Og for ordens skyld koster det f.eks. den norske stat mindre, slik at man har mer penger til f.eks. direkte tiltat overfor fattige(dessverre går det vel heller til opera, men men...)

 

Å gi 100.000 til medisinsk forskning tjener ikke den rike som gjør dette, men det kommer allmennheten til gode.

 

flere bibliotek, flere kirker og mer kultur(og billigere). En rik får fatt i de bøkene han vil og det meste av kultur han ønsker.

 

Og de rike får nettopp tilgang ti kultur og religion ved at de selv sponser det. Poenget er jo at dette er tilbud som ikke øker livskvaliteten til de fattige. Bøker er for folk som har litt overskudd og liker å utvikle seg intellektuelt. De fattige har ikke nådd så høyt i behovshierarkiet.

5187683[/snapback]

Igjen for unyansert. En rik som gir 10.000 til bibliotek kunne heller kjøpt seg 25000 bøker og hatt sitt eget private bibliotek..

Fattige har absoultt behov for kultur. Om det er noe så enkelt som å gå på kino eller om det er for å gå på biblioteket for å lese. Jeg vil påstå at det er større andel fattige som benytter seg av bibliotek enn det er andel rike. Rike har såpass status at allmenne kulturtilbud som bibliotek og kino ofte ikke lenger er en nødvendighet, ettersom man har råd til dette privat. Fattige tjener absolutt på privat støtte til slike formål, i langt større grad enn rike.

 

Den kulturen som sponses er også stort sett elite/finkultur.

Hvor har du dette fra?

Og om det stemmer, du må igjen se det i større perspektiv. Om private i Norge hadde finansiert opera, slik som i Danmark, så ville den norske stat hatt flere milliarder til rådighet for bruk på andre områder. Noe som igjen sannsynligvis kommer fattige til gode.

 

Nå finnes det for ordens skyld forskjellig bruk av begrepet fattigdom (relativ, absolutt osv.), men uansett så anser jeg at de private bidragene kommer denne gruppen mer tilgode enn det gjør de rike. All den informasjon jeg vet om vil tilsi at noe annet er ulogisk. Men kom gjerne med konkret informasjon som tilsier noe annet. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke umorlask å ha en årsinntekt på et par millioner (så lenge du betaler en brukbar skatt), det som derimot er SÆRDELES umoralsk er å ha en inntekt på flere titalls/hundre millioner og bare betaler et par øre i skatt!

 

Han dere John Fredriksen (eller hva han heter, han som er så sykt rik) gjør meg kvalm. Han betalte et par hundre kroner i skatt ifjor leste jeg. Jeg tror ikke jeg tør å si hva jeg egentlig mener om sånne mennesker her. (Redd for utestengelse.)

5187758[/snapback]

Det har jo ikke så mye med å være rik å gjøre, men med å unlate å betale skatt.

Lenke til kommentar
Det er ikke umorlask å ha en årsinntekt på et par millioner (så lenge du betaler en brukbar skatt), det som derimot er SÆRDELES umoralsk er å ha en inntekt på flere titalls/hundre millioner og bare betaler et par øre i skatt!

 

Han dere John Fredriksen (eller hva han heter, han som er så sykt rik) gjør meg kvalm. Han betalte et par hundre kroner i skatt ifjor leste jeg. Jeg tror ikke jeg tør å si hva jeg egentlig mener om sånne mennesker her. (Redd for utestengelse.)

5187758[/snapback]

Det har jo ikke så mye med å være rik å gjøre, men med å unlate å betale skatt.

5194719[/snapback]

 

Tja,vet ikke det du må jo nesten være rik for å kunne snike unna på skatten, vi vanlig døde har vel små muligheter her :)

Lenke til kommentar

Snekker`n har i stor grad rett i at det er vanskelig å lure seg unna skatteregler om man ikke er ressurssterk, men dette er et argument for å forenkle systemet og å innføre en flatere skatt heller enn å skape et system med enda flere særordninger (spør om dere ønsker mer utførlig forklaring).

 

For øvrig tar du helt feil angående John Fredriksens behandling av sine ansatte Snekker`n, Frontline (tankselskapet hans) ansetter ikke mannskap.

Lenke til kommentar

Det går likevel ikke an å sette likhetstegn mellom å være rik og å snyte på skatten...

 

Norske skatteregler tvinger norske bedrifter til å flagge ut for å drive konkurransedyktig, når en bedrift øker i verdi blir også eieren rikere... hvis eierne IKKE blir rikere blir heller ikke bedriftene større. Og det er dette ekstremsosialistene vil ha... færre arbeidsplasser og mindre verdiskapning.

Lenke til kommentar
Det går likevel ikke an å sette likhetstegn mellom å være rik og å snyte på skatten...

5202140[/snapback]

Selvfølgelig ikke, premissene fungerer bare omvendt (altså at det er vanskelig å utnytte skatteregler om man ikke er ressurssterk). Personlig synes jeg faktisk ikke det kan karakteriseres som å «snyte på skatten» så lenge man faktisk bare følger reglene til egen fordel, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med at folk har penger, så lenge det er tjent på en ærlig og redelig måte.

 

Men, det er en grunn til at mennesker med mer penger enn Ola Nordmann opplever mye skittkasting på blant annet forumet. Noen har en tendens til å være oppblåste og tro at de eier hele verdenen, og skryte av hvor uhorvelig mye penger de har. Det er patetisk.

Lenke til kommentar
Noen har en tendens til å være oppblåste og tro at de eier hele verdenen, og skryte av hvor uhorvelig mye penger de har. Det er patetisk.

5223468[/snapback]

 

Dette stemmer pent lite med mine erfaringer med rike folk. En kompis av meg har ifølgte skattelisten en forumet på godt over 40 millioner, moren og faren topper forumeliste her i vårt fylke. Han kjører en bil mine foreldre må se lenge etter etc, men for meg er han en veldig jordnær person, og har aldri hørt noe om "jeg har så mye penger" eller "foreldrene mine er rikere enn dine".

 

Men folk er jo forskjellige, heldigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...