Gå til innhold

Er det umoralsk å være rik?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH
Hva man er ute etter i en jobb varierer fra person til person. Høy lønn medfører ofte mye jobb, eksempelvis konsulentbransjen hvor lønnen ofte er høy men hvor dager på 12 timer anses for korte. Om man setter en mer behagelig tilværelse foran rent materielle goder blir lønn mindre viktig, til et visst punkt selvsagt. Velferd kan måles i en langt rekke flere faktorer enn utelukkende monetære.

5228396[/snapback]

 

En sannhet med store modifikasjoner dette.. Høy timelønn fører ikke nødvendigvis til flere timer. Det er nemlig bevist at når timelønnen blir høy nok blir folk mindre interessert i å jobbe... De verdsetter fritiden mer, trenger mer tid til å bruke opp pengene om du vil.. Så høy lønn fungerer kun til en viss grad som et insentiv til å jobbe flere timer. Folk verdsetter fritiden sin også.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her gir du meg et spørsmål med et åpenlyst svar fra din side, for meg så virker det som om at du mener at hans jobb er mer verdt enn min fordi han i økonomisk sammenheng har utrettet mer.

Nå er det, atter en gang, deg som snakker om "pengeflytting", og du omtaler med forakt de som direkte skaper arbeidsplasser, eller de som legger til rette for at andre skal kunne skape arbeidsplasser (de som handler med aksjer).

 

Det er nok av arbeidere i Norge i dag. Det er så mange at en god del går uten jobb. Så det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i å skape arbeidsplasser så alle disse arbeidsledige kan få seg jobb, men hvordan skal de få seg jobb hvis ingen sitter og skaper nye arbeidsplasser?

 

Jeg stiller ikke annet enn retoriske spørsmål anngående arbeidet og dets verdi. Ja, jeg snakker om hvem skaper mest verdier som er et spørsmål jeg ikke har svar på.

Så det du vil frem til er at toppledere og/eller de som sitter som ledere og skaper arbeidsplasser, men ikke jobber på "gølvet" selv, ikke bør tjene mer enn en vanlig arbeider?

 

(Til tross for at slike personer ofte har en jobb 24/7 i teorien...)

 

 

 

Hvem som bidrar med mest av de som jobber i en bedrift eller de/den som skaper arbeidsplassene kan diskuteres, alle bedriftseiere bli/er null verd uten en arbeider, en arbeider er mere verd uten en arbeidsgiver en arbeidsgiveren er uten han, dette fordi en arbeider kan begynne å jobbe for seg selv,menst en arbeidsgiver som har satset på X antall arbeidere er konkurs uten dem, så her blir det jo bare hvordan en ønsker å snu og vende for å få ting til å passe sitt syn  :innocent:

5228154[/snapback]

Nå er faktum det at vi har veldig mange arbeidssøkende/arbeidere, og disse får seg ikke jobb uten at noen investerer i nye arbeidsplasser.

 

Altså: Vi har mange som vil ha jobb, og de som ønsker/evner å skape jobber er i stort mindretall.

Lenke til kommentar
Jepp ! Som f.eks. slike jobber; http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article502653.ece

Er hans lønn umoralsk eller bare en vanlig dag i Norge ?

5228639[/snapback]

 

Hans lønn er i høyeste grad umoralsk og kunstig høy.

Ingen fortjener en slik lønn med mindre du har skapt et produkt som gir deg en svært god avkastning.

5229155[/snapback]

 

Hvorfor skal ingen kunne få en slik lønn?

.. men at dette er markedspris for denne typen tjenester.

 

Er det galt at markedet styrer lønningene også? Hadde det kanskje vært bedre med en fast pris på alt arbeid?

Du trenger ikke skape et produkt direkte selv for å skape verdier.

Lenke til kommentar
Er det galt at markedet styrer lønningene også? Hadde det kanskje vært bedre med en fast pris på alt arbeid?  Du trenger ikke skape et produkt direkte selv for å skape verdier.

Nei,men alt innenfor rimelighetens grenser, det skal noe til å forsvare en inntekt på nesten 2,5 millioner i året :hmm:

For som du vet er det ytterst få som har en slik inntekt her i landet .

Og siden du i en annen post kritiserer langt lavere lønninger synest jeg det er merkelig at du her forsvarer disse :innocent:

 

Eller norske arbeidere kan sette priser som kan konkurere med det svarte arbeidet. For meg virker det som om både staten og snekkerfirmaer "legger opp" til at svart arbeids lønner seg for begge partene.
:hmm::hmm:
Lenke til kommentar
Er det galt at markedet styrer lønningene også? Hadde det kanskje vært bedre med en fast pris på alt arbeid?  Du trenger ikke skape et produkt direkte selv for å skape verdier.

Nei,men alt innenfor rimelighetens grenser, det skal noe til å forsvare en inntekt på nesten 2,5 millioner i året :hmm:

For som du vet er det ytterst få som har en slik inntekt her i landet .

Og siden du i en annen post kritiserer langt lavere lønninger synest jeg det er merkelig at du her forsvarer disse :innocent:

 

Eller norske arbeidere kan sette priser som kan konkurere med det svarte arbeidet. For meg virker det som om både staten og snekkerfirmaer "legger opp" til at svart arbeids lønner seg for begge partene.
:hmm::hmm:

5230218[/snapback]

 

Vet ikke helt hva for et svar 2 smileys er, men ok.

 

Og siden du i en annen post kritiserer langt lavere lønninger synest jeg det er merkelig at du her forsvarer disse

 

Jeg sier bare at om markedet tilsier at denne er prisen for en slik tjeneste, skal ikke du komme og fortelle disse folka at dette er forhøyt/lavt.

 

For som du vet er det ytterst få som har en slik inntekt her i landet .

 

Er dette galt? At noen tjener mer enn andre? Om dette er galt, lurer jeg på hvorfor du har en slikt ønske om å dra de ned i gjørm, svartmale de og alltid rake ned på de, bare fordi de tjener mer enn deg/andre.

 

Er det negativt for deg at noen tjener mye? Rart, egentlig syns jeg, fordi det gir jo bare mer penger inn til staten.

 

For meg blir dette en sak hvor noen kritiserer lønna til en arbeider. Betalingen er tydeligvis ikke for høy for selskapet, fordi de er villig til å betale denne overvelmende summen. Selskapet syns også tydeligvis at denne personen gjør en god jobb, og har gjort seg fortjent til lønna, da de fortsatt betaler han og firmaet som leier han ut.

Alt i alt kan ikke dette være så ille du prøver å få det til være, siden lønna tydeligvis er rett. Om han hadde gjort en dårlig jobb, eller lønna var for høy, kunne redningsselskapet funnet noen andre, som tilbyr samme tjeneste til en lavere pris.

Lenke til kommentar

 

Jeg sier bare at om markedet tilsier at denne er prisen for en slik tjeneste, skal ikke du komme og fortelle disse folka at dette er forhøyt/lavt.

 

5230281[/snapback]

 

Og hva hvis det foregår et visst markedssamarbeid på konsulenttjenester eller at ingen vil gå lavere enn en slik pris? Da er det tilbyderen som styrer prisene og ikke markedet. Du kan selvfølgelig si at det er markedspris når det er den prisen folk betaler, men hvis man er nødt til å ha inn en fungerende generalsekretær så har man vel kanskje ikke så mye man skulle ha sagt?

Lenke til kommentar
Jepp ! Som f.eks. slike jobber; http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article502653.ece

Er hans lønn umoralsk eller bare en vanlig dag i Norge ?

5228639[/snapback]

 

Hans lønn er i høyeste grad umoralsk og kunstig høy.

Ingen fortjener en slik lønn med mindre du har skapt et produkt som gir deg en svært god avkastning.

5229155[/snapback]

 

Hvorfor skal ingen kunne få en slik lønn?

.. men at dette er markedspris for denne typen tjenester.

 

Er det galt at markedet styrer lønningene også? Hadde det kanskje vært bedre med en fast pris på alt arbeid?

Du trenger ikke skape et produkt direkte selv for å skape verdier.

5230055[/snapback]

 

 

Akkurat denne saken provoserer meg, har gitt penger til det selskapet, sammen med hundretusenvis av andre store og små. Blir ikke gitt et øre mer til dem heretter....

Styret burde ha brukt mer tid på å hente inn ekstern hjelp, til og med Akers ryddegutter jobbet for mindre $$$ i sin tid...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Akkurat denne saken provoserer meg, har gitt penger til det selskapet, sammen med hundretusenvis av andre store og små. Blir ikke gitt et øre mer til dem heretter....

Styret burde ha brukt mer tid på å hente inn ekstern hjelp, til og med Akers ryddegutter jobbet for mindre $$$ i sin tid...

5230418[/snapback]

 

Glimrende eksempel på at markedet styrer. Folk blir provosert over dette, og gir mindre penger til selskapet som enten

 

- må avvikle og overlate oppgavene til andre firmaer.

- må være dyktigere til å finne ledelse, og gjenvinne tilliten.

 

For Redningsselskapet skyld, la oss håpe de innser hvilken gedigen suppe de har rotet seg opp i, og løser dette på en god måte.

Lenke til kommentar
Akkurat denne saken provoserer meg, har gitt penger til det selskapet, sammen med hundretusenvis av andre store og små. Blir ikke gitt et øre mer til dem heretter....

Styret burde ha brukt mer tid på å hente inn ekstern hjelp, til og med Akers ryddegutter jobbet for mindre $$$ i sin tid...

5230418[/snapback]

 

Glimrende eksempel på at markedet styrer. Folk blir provosert over dette, og gir mindre penger til selskapet som enten

 

- må avvikle og overlate oppgavene til andre firmaer.

- må være dyktigere til å finne ledelse, og gjenvinne tilliten.

 

For Redningsselskapet skyld, la oss håpe de innser hvilken gedigen suppe de har rotet seg opp i, og løser dette på en god måte.

5230535[/snapback]

 

Og det er slik det skal være. Gjør selskapet en feil og kommer seg ut av den på en god måte har selskapet utviklet seg til det bedre. Det er slike episoder som gjør at selskaper blir bedre.

Lenke til kommentar

smoothie skrev:

Vet ikke helt hva for et svar 2 smileys er, men ok.

 

Hadde du ikke bedre svar, det jeg lurte på var hvorfor det var ok at denne pesonen tjener 2,5 millioner i året samtidig som du ber vanlige arbeidere om måtehold?

Jeg siterer nok en gang fra en annen tråd der du sier:

Eller norske arbeidere kan sette priser som kan konkurere med det svarte arbeidet. For meg virker det som om både staten og snekkerfirmaer "legger opp" til at svart arbeids lønner seg for begge partene.

 

Jeg sier bare at om markedet tilsier at denne er prisen for en slik tjeneste, skal ikke du komme og fortelle disse folka at dette er forhøyt/lavt.

 

Jeg har ikke fortalt dem noe som helst,jeg sa hva jeg syntes om en slik lønn :)

Men siden du nevner det, hvorfor ber du da vanlige arbeidere om å moderere sin når det er så forferdelig at en med 200 000 pr mnd skal redusere sin :hmm:

Fikk ikke det til å rime helt :innocent:

 

Er dette galt? At noen tjener mer enn andre? Om dette er galt, lurer jeg på hvorfor du har en slikt ønske om å dra de ned i gjørm, svartmale de og alltid rake ned på de, bare fordi de tjener mer enn deg/andre.

 

Neimen kjære vene,hvor har du det fra at jeg sier det er galt at vi har lønnsforskjeller her i landet?? Tror du må lese litt mere før du uttaler deg, det jeg sier er at JEG synest det er umoralskt å ta 200 000 pr mnd for en slik jobb , det er noe helt annet . Ikke sandt :)

 

Og hvor har du det fra at jeg ønsker å dra andre ned i gjørmen?? Det må være noe du henter i din egen fantasi, såfremt det ikke er å dra en som tjener 200 000 i mnd ned i gjørmen fordi jeg mener en slik jobb neppe er verd mere enn feks 50 000 pr mnd, enda da vil jeg tro han har til salt i suppen :hmm:

Og vær så snill og ikke tillegg meg flere ting jeg ikke har sagt,jeg finner mine argumenter selv jeg :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Få en ting inn i hodet ditt: Jeg syns ikke noen skal tjene mer eller mindre. Dette er dine påstander.

Jeg vil gjerne vite hvorfor det er umoralskt at noen tjener "så mye for så lite" arbeid. Det virker slik, skjønner du, at hver gang det er noen som har fått omtale i media og det er snakk om penger og lønn, hiver du deg med engang på "de fattiges" side.

 

"Og hvor har du det fra at jeg ønsker å dra andre ned i gjørmen??"

 

Se ovenfor. Hver gang det er noen som tjener mer enn gjenomsnittet har du et stort ønske om at disse/denne personen/e skal tjene mindre.

En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor folk syns at de som jobber med å organisere/administrere ikke er fortjent til den lønna de har. Virker for meg som om alle de som ikke driver med fysisk arbeid, men mest kontorarbeid ikke har et yrke som tilsier de en rett til å tjene "så mye penger".

 

Og neste gang du sier din egen mening hadde det vært fint om du kunne forumlert deg på en annen måte enn "alle vet at" "vi vet jo alle at" etc.

Lenke til kommentar
Få en ting inn i hodet ditt: Jeg syns ikke noen skal tjene mer eller mindre. Dette er dine påstander.

Jeg vil gjerne vite hvorfor det er umoralskt at noen tjener "så mye for så lite" arbeid. Det virker slik, skjønner du, at hver gang det er noen som har fått omtale i media og det er snakk om penger og lønn, hiver du deg med engang på "de fattiges" side.

 

"Og hvor har du det fra at jeg ønsker å dra andre ned i gjørmen??"

 

Se ovenfor. Hver gang det er noen som tjener mer enn gjenomsnittet har du et stort ønske om at disse/denne personen/e skal tjene mindre.

En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor folk syns at de som jobber med å organisere/administrere ikke er fortjent til den lønna de har. Virker for meg som om alle de som ikke driver med fysisk arbeid, men mest kontorarbeid ikke har et yrke som tilsier de en rett til å tjene "så mye penger".

 

Og neste gang du sier din egen mening hadde det vært fint om du kunne forumlert deg på en annen måte enn "alle vet at" "vi vet jo alle at" etc.

5232956[/snapback]

 

Vel en måte er at det skaper press på økonomien i den forstand at andre også krever høyere lønninger, og ja jeg støtter faktisk de som har det værst,jeg er og har allid vært villig til å gå med på en lønnsstopp for de som tjener over det som er gjennomsnittet i Norge, dette både fordi at de som kommer dårligs ut skal kunne ta igjen noe,men også for å styrke konkuranseevnen i forhold til andre land.

Og la meg da legge til at gjennomsnittslønnen i Norge faktisk er ca 40-50% av det jeg tjener i året, så pr din definisjon så drar jeg meg selv ned i søla :!:

Om du ikke liker min formulering så har du jo mulighet til å overse mine innlegg og tråder jeg starter istedenfor å fotfølge meg :thumbup:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

--OT fjernet av moderator--

 

Vil ikke du også si at det å ønske at de som tjener bra skal tjene mindre er å dra andre ned i gjørma?

 

Som du ser så svarte jeg din "kompis" over her på dette og så lenge jeg selv er en av dem som tjener bra , så NEI jeg synest ikke det.

Når jeg med en inntekt på ca 1/3 del av hans synest det er på tide å sette bremsene på så kan det vel ikke være større problemer for slike å gjøre det .

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Du bruker som argument at du selv synes du nesten tjener litt i overkant mye, howzer mener dette er irrasjonelt fra din side (for øvrig en sak jeg er enig i), og at dette på ingen måte kan brukes som et argument for at andre skal kjempe for lavere lønn.

 

Det er viktig å sette seg litt inn i den saken før en dømmer for mye. Mannen fungerer i praksis tross alt omtrentlig som administrerende direktør, uten å ha hatt tid til å sette seg inn i bedriften, en rimelig krevende jobb. Samtidig skal alt av utgifter tilsynelatende dekkes av disse pengene. Jeg vet ikke om dette også inkluderer flyturer, hotellopphold osv, om det gjør det er det ikke snakk om så enormt mye penger som ender opp som inntekt for konsulenten.

Lenke til kommentar

--OT diskusjon fjernet av moderator--

 

Jeg tjener mindre enn deg! (Jeg har en inntekt på hele 0,-) Jeg syns du tjener alt for mye! Dette er ikke bra for verken felleskapet eller staten! Du bør tjene mindre fordi jeg vil du skal!

Dette er holdningen du tydelig viser til å ha, og det er dette jeg påpeker.

 

Som thomasr påpekte veldig fint, så gjør denne fyren faktisk veldig mye for firmaet han er leid ut til.

 

Vel en måte er at det skaper press på økonomien i den forstand at andre også krever høyere lønninger, og ja jeg støtter faktisk de som har det værst,jeg er og har allid vært villig til å gå med på en lønnsstopp for de som tjener over det som er gjennomsnittet i Norge, dette både fordi at de som kommer dårligs ut skal kunne ta igjen noe,men også for å styrke konkuranseevnen i forhold til andre land.

 

Hva har de "som har det værst" med dette å gjøre? Selv om en person egentlig skulle tjent 100, men så tjener han bare 50, betyr ikke det at disse 50 kronene automagisk har blitt "de som har det værst" sine penger..?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...