Gå til innhold

hvor ofte installerer dere xp på nytt?


dominus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var ikke helt klar på utleie som PC-reperatør og det beklager jeg, de gangene jeg har vært utleid til enkeltpersoner så har de har som oftest lagt inn brannmur og antivirus, men de har ikke oppdatert det og evt. kjørt med en bruker som har tilgang til alt.

 

Både hjemme og her har jeg laget brukere som ikke kan gjøre noe som helst bortsett fra det de skal gjøre, det samme gjelder for firmasikkerhet generelt (i tillegg til nødvendigheten til brannmur og antivirus). Man kan gjøre underverker med NTFS-rettigheter og litt undervisning av hvordan man skal bruke maskinen, hva man skal si ja og nei til, derfor er ikke bilanalogien 100% helt lik. På noen områder kan man sammenligne den, men i andre forhold ikke.

 

Jeg vet godt mulighetene til virus og fiendtlige programmer, men når brukerne ikke har nok rettigheter er det bare sikkerhetshull disse programmene kan utnytte.

Lenke til kommentar
kACE:

 

Jeg kjenner XP ut og inn, jeg vet hvilke prosesser som skal gjøres og ikke kjøres, jeg vet hva som skal være i registeret og ikke, jeg kjenner også til hvilke programmer som er hva og vet hva som er adware og spyware, virus og trojanere ettersom jeg har lang og bred erfaring med feilsøking og fjerning av dem.

5141503[/snapback]

 

Uhm... Er da ikke så vanskelig å spoofe et prosessnavn. Og personlig synes jeg det virker litt stress å måtte sjekke registeret hele veien for å være på den sikre siden. Menmen, what ever floats your boat. Vi UiB-studenter holder oss til antivirus i hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg gjør et ikke hele tiden, bredbåndsrouteren jeg sitter bakom tar så og si alt for å si det slik. Mine surfevaner er "eksemplarisk" og jeg har ikke noe jeg kan bry meg med. Men jeg sjekker Event Viewer noen ganger bare på skøy for å finne ut om noen har prøvd å komme inn på maskinen min (f.eks sjekke at en prøver å gjøre noe men får access denied 20 ganger på rad).

Lenke til kommentar
Både hjemme og her har jeg laget brukere som ikke kan gjøre noe som helst bortsett fra det de skal gjøre, det samme gjelder for firmasikkerhet generelt (i tillegg til nødvendigheten til brannmur og antivirus). Man kan gjøre underverker med NTFS-rettigheter og litt undervisning av hvordan man skal bruke maskinen, hva man skal si ja og nei til, derfor er ikke bilanalogien 100% helt lik. På noen områder kan man sammenligne den, men i andre forhold ikke.

 

Jeg vet godt mulighetene til virus og fiendtlige programmer, men når brukerne ikke har nok rettigheter er det bare sikkerhetshull disse programmene kan utnytte.

5141496[/snapback]

 

Men du har fortsatt ikke noen garanti for at brukerne følger dine instruksjoner og er det en ting en nettverksadministrator bør vite er det nettopp det. Hadde alle til en hver tid gjort det de har fått beskjed om ville behovet for nettverksadministratorer vært halvert.

 

Du aner ingenting om fremtidige virus og fiendtlige programmer, det gjør ikke jeg heller. Men vi vet at det kommer virus og fiendtlige programmer som utnytter nettopp de sikkerhetshullene som er der. Og det er derfor vi bruker antivirus og brannmurer, for å gi systemet et hinder til mot inntrengere.

 

Jeg har kollegaer som har jobbet med det du forsøker å utdanne deg til i mange år og som har vanvittig med kompetanse. De har også nok ydmykhet til å ta i bruk all den hjelp som er mulig for å sikre systemer både privat og på jobb. Med din holdning og manglende ydmykhet ville du vært ute av døra på dagen.

Lenke til kommentar

kjeklulf:

 

Jeg snakker ikke om bedrifter! Hos bedrifter så er jeg ute etter maks sikkerhet, hos hjemmebrukere også, men det er to forskjellige scenarioer (er trøtt).

 

Antivirus og brannmur er flott og det er ingen grunn til å ikke bruke det i utgangspunktet, det eneste jeg sier er at man kan sikre systemet på mange andre måter enn å ty til brannmur og antivirus. Ved reparering, evt. installering av operativsystem osv. aktiverer jeg brannmur og legger inn antivirus, såklart gjør jeg det, men etter god planlegging og strukturering hjemme og hos venner har jeg sikret maskinene deres uten å bruke antivirus og brannmur.

 

Såklart er fremtidige virus og sikkerhetshull relevant og spesielt for bedrifter, dette tar jeg meget seriøst og kritisk, men her er også brannmur og evt. antivirus ikke nok hvis virusene kommer før oppdateringene som tar dem, og da må man sikre systemene med filrettigheter og på andre måter.

 

Man kan ikke stole på brukere og det gjør jeg heller ikke i grunn, men det er greit for både administrator og bruker at man lærer litt grunnleggende praksis ved bruk av PC.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Respekter det, men av erfaring har jeg aldri hatt problemer slik jeg har konfigurert systemene og har heller ikke fått klage. Jeg ser heller ikke hva som er problemet med det jeg har skrevet, jeg analyserer behovet gjør nødvendige tiltak for at maskinen fungerer til den blir kastet. Om det gjelder å legge inn antivirus og bruke brannmur så er det så som så, det får være etter behovet, men jeg bruker oftest worst case scenario som utgangspunkt uansett hva det gjelder.

Lenke til kommentar

Re-intallere Windows? Aldri. Bare når jeg kjøper meg ny PC, og sist gang var på nyåret i fjor.

 

Problemet henger nok i at "Hjelp, jeg sliter med Windows!" Svar: "Formater og legg inn Windows på nytt". Det er omtrent det første svaret man får in Windowsverdenen. Er ganske sikker på at det ikke er det samme i Linuxverdenen. Der leser de kanskje litt mer om problemet, hva vet vel jeg...

 

Jeg har en venn som er hypersensitiv. Bare han FØLER at det KANSKJE går BITTELITT treigere i Windows, så er det reinstall for han. Jeg er helt uenig. Han sier at Windows "må" reinstalleres så og så ofte, pga blabla-filer og blabla-ting og blablabla. Ikke fiks noe som virker.

 

Edit: Fikk lyst til å kommentere offtopic-debatten. Jeg kjører ikke firewall (sw og hw) på PCen. Ikke engang Windows sin (den er ganske delvis, kan mna si). Det holder med NAT-greiene i routeren. Jeg har sånn derre gratis antivirusgreie, og den har vel sagt ifra 2 ganger i løpet av det siste året om virus/backdoor. Det var vel fra mIRC hvor jeg autoakspeterer alle DCCene.

 

Bruk Opera (og FireFox for den saks skyld), ikke IE, og det hjelper kraftig på problemet. Familien (far og onkel) mener jo selvsagt at jeg er helt gal som ikke kjører firewall i disse tider.

Endret av MRN
Lenke til kommentar

"Hvor ofte installerer dere XP på nytt?"

Jeg har installert XP en gang på hver av de tre maskinene mine.

De er 2, 1 og ½ år gamle.

 

Men jeg har planer om å installere W2k på de en alle samme gang innen en måned. Windowsinstallasjoner holder seg på mine maskiner til jeg kjøper nytt hovedkort, skjermkort eller det kommer en ny servicepack.

 

Når det gjelder oftopic diskusjonen så er jeg helt enig med Basus. Jeg sitter bak en HW firewall og har hverken AV eller FW SW kjørende og har hverken virus eller noen andre problemer. (Har ikke hatt virus på de fire siste maskinene mine) Jeg har derimot gode surfevaner, installerer veldig få programmer, holder all software oppdatert, bruker opera og har kontroll over hvilke prosesser som kjører.

 

Grunnen til at jeg vet at jeg ikke har virus er at jeg tar et scan over nettverket av alle filer omtrent en gang hver 2-3 mnd. Jeg kjører også ad-aware, spybot etc omtrent en gang i mnd, men finner aldri annet enn cookies. Jeg måtte også installere FW for å spille Quake4, og har latt den kjøre siden det i nazi mode og det har ikke vært noen trafikk jeg ikke vet hva er.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

De få gangene jeg har måttet reinstallere har det vært min egen feil helt og holdent. Hadde jeg greid å la være å tafse dypt nedi ting jeg ikke har vært borti før, tror jeg XP-en min kunne gått lenger enn hardwaren.

 

Jeg kan såpass mye at jeg vet hvordan jeg skal smøre XP. Men jeg tror jeg kan litt mer enn jeg egentlig kan og derfor går det galt en gang i mellom.

Nåværende installasjon er fra oktober -04. Går som smør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Operating System: WinXP Professional 5.1 Service Pack 1 (Build #2600) :: Installed: XP was installed 49wks 1day 4hrs 24mins 53secs :: Uptime: 3h 25m 20s

 

Ser ikke noen vits i å drive med å installere på nytt hele tiden. Skaff dere en hobby ;)

 

EDIT: Kjører heller ingen antivirusprogrammer. Sitter kun bak min kjøre router, og Sygate firewall på PCen. Holder i massevis.

 

EDIT: For dere som sliter med trege maskiner etter en stund kan det skyldes innstallering og avinstallering av programmer. Når du avinstallerer blir ikke all info fjernet fra windows sitt register, og det ligger bare der og "sinker" systemet. Finnes mange typer programmer som analyserer ergisteret og lar deg slette invalide oppføringer osv. Hjelper mye ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...