Gå til innhold

hvor ofte installerer dere xp på nytt?


dominus

Anbefalte innlegg

jeg er så seriøst fed up med å reinstallere xp at jeg vil spy. nå har jeg klokket siste installasjon og den holdt i 32 dager, altså tretti to dagers bruk. da brukes maskinen til spill, bilder, nettet, litt jobb og musikk.

 

allerede etter ett par tre dager knatrer det så jæ*li nedi boksen at jeg blir sprø. nå 32 dager senere er det så helt på trynet. oppstartstiden er tredoblet, doom3 gjør at diskene tar rekorder i å reposisjonere hodene...

 

jeg defragmenterer og sletter all unødvendige filer daglig (har jeg i allefall inntrykk av). jeg har ikke mye osdisken, bare xp og office '03. ellers ligger doom, far cry, aoe3 og ett par spill til på en ren spillpartisjon som det jevnlig ryddes opp på. swapfil ligger på en annen fysisk disk på en egen partisjon der. alle dokumenter og andre filer av personlig karakter ligger på en usb disk. jeg har brukt ghost og de der løsningene, men det skjer mye på en måneds tid..

 

så jeg lurer; hvor lenge holder en installasjon seg sånn nogenlunde frisk hos dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmm kommer litt ann på hva jeg gjør. Hvis jeg ikke LAN'er så holder den vel ca.2mnd.

5141115[/snapback]

 

 

ikke sant..

 

nå har ie trynet på boksen min. måtte bruke firefox og opera noen dager men da fikk jeg så mye ekstrajobb med sertifikatene via jobben at jeg gadd ikke jobbe hjemme lengre..

Lenke til kommentar
Første installen min av Win2k på den nåværende boksen holdt i 1,5 år. Nå sitter jeg på en 6 måneder gammel install, og alt fungerer knirkefritt.

 

Men jeg holder ikke på med spilling da (men ellers alt det andre). :hmm:

5141163[/snapback]

 

jeg har en slepbar compaq med W2k som har ruslet i daglig bruk i over 15mnd nå, knirkefritt.. men den brukes 2-3 timer daglig. den stasjonære står på 24/7..

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har reinstallert XP en gang siden XP kom på markedet, og det var på grunn av omfattende hardwareoppdateringer som gjorde at jeg ikke hadde noe valg. Jeg måtte foreta en repair og reaktivering da jeg byttet hovedkort nylig, men slapp reinstallasjon.

 

Om man ikke legger inn alt mulig rask på maskinen er det ingen grunn til å reinstallere XP i tide og utide.

Lenke til kommentar

Jeg lurer meget på hva dere gjør for å få systemet tregt, hva installerer dere på maskinene deres? Jeg installerer sjeldent noe og bruker bare noen få programmer og det går helt fint, laster ned i store mengder men det går også bra.

 

Men bruk system restore isteden for å reinstallere! Etter dere har tatt en fresh install og installert programmene dere bruker, lag en restore point som dere kan gå tilbake til, har måtte ty til dette en gang og det virket kjempeflott.

 

Kan i tillegg si at venner og testmaskiner jeg har vært borti der jeg har prøvd piratversjon for enkelhetens syn noen ganger har vært mye mer ustabil enn original versjon. Dette er fordi mange som legger ut piratversjoner har modifisert noe innhold slik at det ikke forblir originalt. Ikke at jeg sier at noen av her bruker piratversjon av Windows, men de som bruker det syns jeg dessverre ikke har rett til å klage.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Hmm, tror ikke jeg har reinstallert min XP på flere år, har oppgradert etterhvert da, fra Win98, til Win 2k og nå XP. Den brukes til mye surfing, litt spilling og er online 24/7.

Er jo et kjent problem at Windows blir tregere med tiden, når registeret fylles opp av gammel info. Da er det viktig å ha nok ram på maskina slik at den ikke hopper over til harddisk swapping med en gang.

Om man rydder litt innimellom og defragger etc, burde det ikke være noe problem.

 

Men dette kommer jo ann på hvor mye tålmodighet og forståelse man har. Jeg formaterer aldri fordi om et problem oppstår, svar og løsninger på slitk finner man ofte på nett (ms sine egen sider, eller andre). Da lærer man litt i samme prosess også

 

Mosher

Lenke til kommentar
Om man ikke legger inn alt mulig rask på maskinen er det ingen grunn til å reinstallere XP i tide og utide.

5141187[/snapback]

 

jeg er enig i at office '03 er noe rask. hos meg er det kun os, oppdateringer og office på en disk (to raptor 74gig raid0). alt det andre, inkl swapfil er henvist til andre fysiske disker.

Lenke til kommentar

det er kjipt hver gang det skjer, men nå om dagen skjer det skjeldnere og skjeldere...

tror det har en sammenheng med at jeg spiller mindre... og dermed eksprementerer mindre med oppsettet... brukte å gjøre mye rart for å få litt bedre ytelse tidligere... og maskina var ustabil som en fy....

Lenke til kommentar

Den noverande XP instalasjonen har eg hatt i ca 1,5 år, då reinstalerte eg i forbindelse med utskifting av hovudkort, og alt virker nesten like bra som då XP var nyinstalert.

 

Vist du må reinstalere etter bare 1 mnd. så vil eg tru at du ikkje har sikra deg godt nok mot spyware/virus. Dette vil gjere maskina di ein del treigare. Det er viktig at du legger inn brannmur, antivirus ol. får du begynner å surfe rundt på verdsveven med nyinstalert XP. Du må sjølvsagt oppdatere windows så fort som mogleg etter at du har reinstalert.

Lenke til kommentar

Det er ikke viktig med brannmur og antivirus, jeg bruker ikke firewall og antivirus i det hele tatt og har ikke problemer med maskinen min, det kommer an på brukerens vaner og ikke OS.

 

regga:

 

Å installere litt "merkverdig" programvare er noe jeg aldri kan anbefale, installer det du trenger og ikke mer, hvis du absolutt må teste burde du ha en dual-boot med en testversjon av XP evt. en annen PC. Jeg forstår godt du har lyst å teste ut ting, men det er aldri lurt å gjør det på hovedmaskinen. ;)

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Det er ikke viktig med brannmur og antivirus, jeg bruker ikke firewall og antivirus i det hele tatt og har ikke problemer med maskinen min, det kommer an på brukerens vaner og ikke OS.

 

regga:

 

Å installere litt "merkverdig" programvare er noe jeg aldri kan anbefale, installer det du trenger og ikke mer, hvis du absolutt må teste burde du ha en dual-boot med en testversjon av XP evt. en annen PC. Jeg forstår godt du har lyst å teste ut ting, men det er aldri lurt å gjør det på hovedmaskinen. ;)

5141255[/snapback]

 

Ja, riktig, det er derfor jeg har 4 maskiner :thumbup:

 

Men uten brannmur og AV er jeg ikke trygg, det kan da vel ikke stemme. Er du da koblet til nett`?

Endret av regga
Lenke til kommentar
....så vil eg tru at du ikkje har sikra deg godt nok mot spyware/virus. Dette vil gjere maskina di ein del treigare. Det er viktig at du legger inn brannmur, antivirus ol.....

5141241[/snapback]

 

 

mulig det er der det ligger.

 

i dag bruker jeg en Eminent hardware brannmur som oppdaterer seg selv mot fire krysservere rundt om i verden. i tillegg bruker jeg norman sin antivirus og software brannmur.

 

adaware og andre spy/spam/... programmer finner aldri noe på boksen min...

 

ikke vet jeg..

Lenke til kommentar

24/7.

 

Altså, jeg trenger ikke brannmur i det hele tatt på maskinen, jeg sitter bakom en router og alle routere har som oftest brannmur i dem, dermed trenger du i hovedsaken egentlig ikke brannmur på selve maskinen, men det kan jo være en ekstra trygghet.

 

Virus er vanskelig å få tak i egentlig hvis du har gode surfevaner, jeg har aldri kommet borti et virus på mine egne maskiner på tre-fire år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...