Gå til innhold

hvor ofte installerer dere xp på nytt?


dominus

Anbefalte innlegg

Det er ikke viktig med brannmur og antivirus, jeg bruker ikke firewall og antivirus i det hele tatt og har ikke problemer med maskinen min, det kommer an på brukerens vaner og ikke OS.

5141255[/snapback]

 

Sig: Studerer ved NæringsAkademiet Bergen på studiet NettverksAdministrator.

 

Enten har ikke du vært på skolen dette semesteret eller så stemmer alt det jeg har hørt om lærerene på NæringsAkademiet... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke viktig med brannmur og antivirus, jeg bruker ikke firewall og antivirus i det hele tatt og har ikke problemer med maskinen min, det kommer an på brukerens vaner og ikke OS.

 

Det er viktig med antivirus og brannmur for mange. For den typen databrukere som kaller PC'en for "harddisken" og vedlegg for "binders" er det veldig kjekt at slike programmer surrer i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
24/7.

 

Altså, jeg trenger ikke brannmur i det hele tatt på maskinen, jeg sitter bakom en router og alle routere har som oftest brannmur i dem, dermed trenger du i hovedsaken egentlig ikke brannmur på selve maskinen, men det kan jo være en ekstra trygghet.

 

Virus er vanskelig å få tak i egentlig hvis du har gode surfevaner, jeg har aldri kommet borti et virus på mine egne maskiner på tre-fire år.

5141297[/snapback]

 

 

tror heller det er dine surfevaner som redder deg..ikke routeren din (med mindre du har kjøpt noe som virker..og det er dyrt!). å stole på "brannmuren" i en router som er masselevert er en, mildest talt, dårlig investering, for egne data.

 

ikke tro på alt du hører av de som forteller dere ting på næringsakademiet... det er en dårlig vane. der er det vistnok Cisco som gjelder? hadde en som søkte jobb hos oss nå som kom fra NA. han fortalte at Nortel var kjøpt opp av Cisco, feil.. og at 3Com var konkurs takket være Cisco sine markedsandeler.. ja ja. han hadde det fra sine "lærere".. gud hjelpe nettverksNorge.. No offence..

 

jeg har heller ikke hatt virus den siste tiden; foruten når jeg dytter inn cd'er og disketter for å hente frem data som er fire, fem,.. sju år gamle..

Endret av dominus
Lenke til kommentar

:roll:

 

Antivirus og firewall ikke viktig... si meg, hva får du av karakterer på det nettAdmin studiet egentlig?

 

 

ontopic:

 

Denne XP installasjonen er vel ett år gammel eller noe slikt. Byttet nettopp CPU, RAM, HK og GFX kort.... slapp tilogmed å reinstallere da.. (ingen blåskjerm ennå iallefall...hjalp vell at det var fra nForce2->nforce4)

 

Regner med jeg rensker utav harddisken når jeg får satt opp alt slik jeg vil ha det HWmessig, for å være sikker på å skvise den siste resten av ytelse utav systemet :)

Lenke til kommentar

kjeklulf:

 

Kom mer enn bare påstander, bredbåndsrutere til Telenor osv gir/leier ut har ofte brannmur installert eller en NAT-funksjon. Hvis du skal komme med noen påstander så ønsker jeg gjerne at du kan gi dem et grunnlag også.

 

Mythos:

 

Som jeg sa, det kommer an på brukerens vaner, min familie generelt (alle over 20) får aldri virus eller noe problemer, jeg har sagt til dem at de må installere sikkerhetsoppdateringer og bruke den innebygde brannmuren i Windows XP. De har ikke problemer i det hele tatt, og få av dem vet i det hele tatt hva "harddisken" er osv.

 

De jeg kjenner som får problemer er som ofte spillere som er ute etter mest mulig ytelse og prøver det meste og installerer alskens drivere for å få 10 fps mer. :roll:

Lenke til kommentar

MrLee:

 

Det er ikke generelt sett viktig hvis man tar sine forbehold, det samme gjelder f.eks kjøring, hvis man følger med og vet hva man gjør så kjører man ikke av veien eller har masse nesten-uhell.

 

Viktigheten til en brannmur og antivirus er en relativ sak, for bedrifter er det kritisk, men for hjemmebrukere som surfer av og til, spiller litt og laster ned musikk og hva det enn måtte være så er det en annen sak.

 

Vi snakker om hjemmeholdninger og ikke bedrifter og jeg har to forskjellige synspunkt der selv om man selvfølgelig kan ta sikkerheten like kritisk på begge områder.

Lenke til kommentar

Din kommentar tilsier at du ikke har fått med deg særlig mye av studiene om du i det hele tatt har vært til stede. Jeg ser nå at du modererer deg og anbefaler å bruke brannmur allikevel.

 

Anti-virus og brannmur er som bilbelte: man kan kjøre hele livet uten å noen gang få bruk for det men den ene gangen man trenger det redder det liv. At man selv kjører forsiktig holder ikke, man kan aldri garantere seg mot andres dumhet.

 

Jeg kan love deg en ting: om du kommer til intervju på en jobb som nettverksadministrator eller liknende og uttaler det samme vil du bli tuppet rett ut straks og med en gang.

Lenke til kommentar

kjeklulf:

 

Jeg sier at det har mye ved hva behovet er og det er det jeg skal analysere, for min mor og far så trenger de det strengt tatt ikke, for de med tenåringsjenter og gutter som takker ja til alt på msn så er det et behov, for bedrifter er det såklart et behov.

 

Jeg sier ikke at brannmur og antivirus er fy fy for hjemmebrukere, men det er liten sjanse til å bli hacket hvis man har oppdatert maskinen sin og har gode surfevaner.

Lenke til kommentar

my god, udugelige mennesker. skal ikke være mulig å fucke opp en installasjon på en mnd!

 

jeg bruker hvertfall et halvt år.. mellom 6 og 12 mnd er vel normalt, og da skjer det alltid pga at jeg har lekt meg litt for mye og det er enklere å bare reinstallere enn å rette opp hele knuten.

Lenke til kommentar

Sjansemomentet spiller en rolle, hvis du bare sjekker e-post, ser på vg.no og skriver dokumenter og så slår av maskinen så er behovet meget liten. Men maskiner som står 24/7 burde ha noe form for antivirus eller brannmur, hvis en da ikke vet hvordan man kan sikre maskinen på andre måte.

 

Jeg kværulerer mye om akkurat dette, men det er relevant hvor lite du bruker maskinen og hvilke vaner man har.

Lenke til kommentar

Det er ingen som har sagt det ikke er relevant, det er klart det er det. Det er like relevant som hvor ofte du kjører bil, hvor du kjører, hvor fort du kjører og alt mulig annet. Men det endrer ikke på det faktum at du aldri kan gardere deg mot andres dumhet (eller ondskap) og da er beltet det som kan redde livet ditt. Brannmur og antivirus kan være redningen akkurat som beltet kan være det. NA lever ihvertfall opp til sitt rykte, det skal dem ha...

Lenke til kommentar

NA sitt rykte?

 

Det her er mine egne meninger og bilanalogien i dette kan ikke lenger sammenlignes med en PC. Såklart kan man ikke gardere seg mot andres dumhet eller ondskap, men når jeg har gitt instrukser til familie og venner og lever etter de instruksene selv uten å ha problemer så er det relevant for min egen del når jeg diskuterer ting som dette.

 

Jeg har jobbet i bedrifter og vært utleid som PC-reperatør og de fleste som har hatt virus og spywareproblemer har vært dem som faktisk har hatt brannmur og antivirus installert.

 

EDIT:

 

Er det flere av dere som hopper mellom amobil.no, hardware.no og diskusjon.no sitt forumskin når dere refresher siden?

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Vel hver gang jeg fokker opp pcen til det ugjennkjennelige :p Neida ...

Pleier å ta en rett før lan og en etter lanet. Bare for å være sikker. Men siden jeg ikke har så mye tid til å dra på lan lengre, så blir det ganske 6-7 mnder hver gang eller mellom hver gang jeg bytter hardware :D...

 

Som AV bruker jeg NOD32 ;). Brannmur SP2 sin og den som jeg har på routern. Spyware bruker jeg adaware. Pretty simple. Null tull. Og ja, orginal versjon hjelper litt på :D

Lenke til kommentar

Dine argumenter? Ok. Du hevder at sammenlikningen med bilkjøring ikke holder. Hvorfor? Du hevder at så lenge dine instruksjoner blir fulgt får man ikke problemer. Vet du om alle problemer som kan oppstå? Vet du om alle mulighetene for virus og fiendtlige programmer til å utnytte et system? Nå og i fremtiden? Har du noen som helst garanti for at brukerne har forstått og følger dine instruksjoner? Du hevder at de som har antivirusprogrammer og brannmur oftere er utsatt for spyware og virus enn andre på grunnlag av jobbing i noen bedrifter. Har du noen fakta på dette eller er det bare "din egen erfaring"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...